Čekejte, prosím...
A A A

Hledaný výraz nenalezen

Hledaný § nenalezen

23. 12. 2013, [Právní zpravodaj]
Ochrana seniorů na předváděcích akcích

Opatření proti nekalými obchodním praktikám (tzv. „šmejdi“) rychle prošla.

Dne 23. 12. 2013 prezident republiky podepsal novelu zákona o ochraně spotřebitele, jejímž cílem je zabránit zneužívání důvěry a zranitelnosti spotřebitelů (zejména seniorů) ze strany neseriózních podnikatelů v průběhu tzv. předváděcích akcí nekalými obchodními praktikami.

Stalo se tak poté, co jej dne 10. 12. 2013 již v prvním čtení schválila Poslanecká sněmovna (pro návrh se jednomyslně vyslovilo všech 184 hlasujících poslanců) a dne 18․ 12. 2013 jej schválil Senát (8 senátorů se zdrželo).

Novela ukládá prodávajícímu, který v rámci organizované akce hodlá prodávat výrobky či poskytovat služby, případně je propagovat nebo nabízet, povinnost oznámit České obchodní inspekci následující údaje:

a)

adresu místa, kde se prodej výrobků či poskytování služeb nebo jejich propagace či nabízení uskuteční,

b)

datum konání organizované akce, včetně jejího předpokládaného časového harmonogramu,

c)

identifikaci výrobku nebo služby, jež budou v rámci organizované akce propagovány, nabízeny, prodávány nebo poskytovány,

d)

kopii pozvání k účasti na organizované akci․

Tyto údaje musí prokazatelně, jasně a srozumitelně obsahovat též každé pozvání k účasti na organizované akci.

Spotřebitelé tedy budou mít pravdivé a úplné informace o účelu organizované akce a Česká obchodní inspekce nástroj, na základě něhož bude mít možnost zkontrolovat řádný průběh akce.

Tyto povinnosti se nebudou vztahovat na:

-

pořádání veřejných dražeb podle zákona o veřejných dražbách,

-

akce organizované výlučně za účelem degustace, konzumace a prodeje degustovaných výrobků,

-

akce organizované výlučně za účelem individuálního sjednání pojistné smlouvy, penzijního připojištění, investiční služby či obchodu na trhu s investičními nástroji.

Novela nabude účinnosti patnáctým dnem následujícím po vyhlášení.