23. 12. 2013, [Právní zpravodaj]
Ochrana seniorů na předváděcích akcích
Opatření proti nekalými obchodním praktikám (tzv. „šmejdi“) rychle prošla.
Dne 23. 12. 2013 prezident republiky podepsal novelu zákona o ochraně spotřebitele, jejímž cílem je zabránit zneužívání důvěry a zranitelnosti spotřebitelů (zejména seniorů) ze strany neseriózních podnikatelů v průběhu tzv. předváděcích akcí nekalými obchodními praktikami.
Stalo se tak poté, co jej dne 10. 12. 2013 již v prvním čtení schválila Poslanecká sněmovna (pro návrh se jednomyslně vyslovilo všech 184 hlasujících poslanců) a dne 18․ 12. 2013 jej schválil Senát (8 senátorů se zdrželo).
Novela ukládá prodávajícímu, který v rámci organizované akce hodlá prodávat výrobky či poskytovat služby, případně je propagovat nebo nabízet, povinnost oznámit České obchodní inspekci následující údaje:
a) | adresu místa, kde se prodej výrobků či poskytování služeb nebo jejich propagace či nabízení uskuteční, |
b) | datum konání organizované akce, včetně jejího předpokládaného časového harmonogramu, |
c) | identifikaci výrobku nebo služby, jež budou v rámci organizované akce propagovány, nabízeny, prodávány nebo poskytovány, |
d) | kopii pozvání k účasti na organizované akci․ |
Tyto údaje musí prokazatelně, jasně a srozumitelně obsahovat též každé pozvání k účasti na organizované akci.
Spotřebitelé tedy budou mít pravdivé a úplné informace o účelu organizované akce a Česká obchodní inspekce nástroj, na základě něhož bude mít možnost zkontrolovat řádný průběh akce.
Tyto povinnosti se nebudou vztahovat na:
- | pořádání veřejných dražeb podle zákona o veřejných dražbách, |
- | akce organizované výlučně za účelem degustace, konzumace a prodeje degustovaných výrobků, |
- | akce organizované výlučně za účelem individuálního sjednání pojistné smlouvy, penzijního připojištění, investiční služby či obchodu na trhu s investičními nástroji. |
Novela nabude účinnosti patnáctým dnem následujícím po vyhlášení.