Čekejte, prosím...
A A A

Hledaný výraz nenalezen

Hledaný § nenalezen

19. 10. 2015, [Právní zpravodaj]
Mimosoudní řešení spotřebitelských sporů

Spotřebitelé budou mít právo na bezplatné mimosoudní řešení sporu z kupní smlouvy nebo ze smlouvy o poskytování služeb.

Dne 7. 10. 2015 Poslanecká sněmovna schválila vládní návrh novely zákona o ochraně spotřebitele.

Cílem návrhu je:

− implementace směrnice 2013/11/EU ze dne 21. 5. 2013 o alternativním řešení spotřebitelských sporů,

− adaptace nařízení Evropského parlamentu a Rady (EU) č. 524/2013 ze dne 21. 5. 2013 o řešení spotřebitelských sporů on-line,

− oprava nedostatečné implementace směrnice 2005/29/ES ze dne 11. 5. 2005 o nekalých obchodních praktikách vůči spotřebitelům na vnitřním trhu (zákonem č. 36/2008 Sb.),

− posílení kontrolních pravomocí České obchodní inspekce při kontrole organizovaných akcí v zájmu zajištění potřebných důkazů (zejm․ v případě tzv. šmejdů).

Návrh zavádí nový systém alternativního řešení spotřebitelských sporů. Spotřebitel bude mít právo na mimosoudní řešení spotřebitelského sporu z kupní smlouvy nebo ze smlouvy o poskytování služeb (výjimkou je oblast zdravotních služeb, služeb obecného zájmu nehospodářské povahy a poskytování dalšího nebo vysokoškolského vzdělávání).

Subjektem mimosoudního řešení spotřebitelských sporů bude

a)

v oblasti finančních služeb finanční arbitr,

b)

v oblasti elektronických komunikací a poštovních služeb Český telekomunikační úřad,

c)

v oblasti elektroenergetiky, plynárenství a teplárenství Energetický regulační úřad,

d)

v ostatních případech Česká obchodní inspekce nebo jiný subjekt pověřený Ministerstvem průmyslu a obchodu (pověřeným subjektem může být právnická osoba založená nebo zřízená na ochranu spotřebitele anebo profesní komora s povinným členstvím).

Podle původní ministerské verze návrhu subjekty, resp. osobami pověřenými Ministerstvem průmyslu a obchodu mohly být profesní sdružení, komora nebo jiná právnická osoba, která není prodávajícím. Vláda však tato ustanovení vyškrtla. Schválený pozměňovací návrh ústavněprávního výboru Poslanecké sněmovny pověřené subjekty v omezenější míře opět zavedl.

Prodávající bude mít povinnost spotřebitele informovat o věcně příslušném subjektu mimosoudního řešení spotřebitelských sporů.

Návrh upravuje také postup České obchodní inspekce při mimosoudním řešení spotřebitelských sporů. Mimosoudní řešení spotřebitelského sporu musí být ukončeno do 90 dnů od jeho zahájení. Mimosoudní řešení spotřebitelských sporů se nezpoplatňuje. Náklady spojené s mimosoudním řešením spotřebitelských sporů si strany nesou samy.

Návrh přináší nové definice pojmů týkajících se nekalých obchodních praktik, které budou souladné s unijní směrnicí.

Inspektor České obchodní inspekce bude při provádění kontroly oprávněn pořizovat zvukové, obrazové a zvukově-obrazové záznamy bez vědomí kontrolovaných osob, pokud nelze účelu kontroly dosáhnout jinak.

Další schválený pozměňovací návrh ústavněprávního výboru Poslanecké sněmovny stanoví, že prodávající, který v rámci organizované akce podle § 20 odst. 2 OchSpotř prodává výrobky nebo poskytuje služby, nebude smět během této akce nebo před uplynutím lhůty sedmi dnů od uzavření smlouvy požadovat ani přijmout plnění odpovídající kupní ceně nabízeného výrobku nebo služby anebo její části. Zákaz uvedený v první větě se bude vztahovat i na zálohu na uhrazení ceny nebo jakýkoliv jiný poplatek.

Schválený pozměňovací návrh poslance Jeronýma Tejce stanoví, že pozvání k účasti na organizovanou akci (stejně jako oznámení České obchodní inspekci) bude muset u identifikace výrobku nebo služby, jež budou v rámci organizované akce propagovány, nabízeny, prodávány nebo poskytovány, obsahovat také uvedení ceny, za kterou budou tyto výrobky či služby spotřebitelům na organizované akci skutečně nabízeny bez zohlednění případných slev individuálně sjednaných se spotřebitelem na organizované akci.

Schválené pozměňovací návrhy poslance Radka Vondráčka zavádějí informační databázi o bonitě a důvěryhodnosti spotřebitele. Za účelem ochrany práv a právem chráněných zájmů prodávajících a spotřebitelů, spočívající v posuzování schopnosti a ochoty spotřebitelů plnit své závazky, se prodávající, kterým vůči spotřebitelům vznikají pohledávky z úvěrů nebo jiné pohledávky na dlouhodobé nebo opětovné plnění, budou moci prostřednictvím informačních databází vzájemně informovat o identifikačních údajích spotřebitelů a o záležitostech, které vypovídají o bonitě, platební morálce a důvěryhodnosti spotřebitelů, a to i v případě, kdy je jim podle jiného zákona uložena povinnost mlčenlivosti.

Schválený pozměňovací návrh poslance Václava Snopka stanoví, že prodávající, který v souvislosti s uzavřenou smlouvou používá pro komunikaci se spotřebitelem veřejnou komunikační službu, nebude smět použít takovou službu, jejíž využití by pro spotřebitele znamenalo účtování vyšších cen, než je běžná cena hovoru.

Regulace organizovaných akcí byla zavedena zákonem č. 476/2013 Sb. (více viz PZ 393/2013).

Návrh míří do Senátu.