Dne 16. 9. 2015 Poslanecká sněmovna setrvala na své verzi poslaneckého návrhu zákona o registru smluv, jehož cílem je zvýšení veřejné kontroly nakládání s majetkem státu, krajů, obcí a dalších subjektů.
Návrh upravuje zvláštní podmínky účinnosti některých smluv, uveřejňování těchto smluv prostřednictvím registru smluv a registr smluv. Původní návrh byl předložen ve dvou variantách. Užší počítala s uveřejňováním smluv, širší též s uveřejňováním objednávek a faktur.
Návrh zřizuje registr smluv jako informační systém veřejné správy, který slouží k uveřejňování smluv podle tohoto zákona. Registr smluv bude přístupný způsobem umožňujícím bezplatný dálkový přístup.
Prostřednictvím registru smluv se má povinně uveřejňovat soukromoprávní smlouva, jakož i smlouva o poskytnutí dotace nebo návratné finanční výpomoci, jejíž stranou je:
a) | Česká republika, |
b) | územní samosprávný celek, včetně městské části nebo městského obvodu územně členěného statutárního města nebo městské části hlavního města Prahy, |
c) | státní příspěvková organizace, |
d) | státní fond, |
e) | veřejná výzkumná instituce nebo veřejná vysoká škola, |
f) | dobrovolný svazek obcí, |
g) | regionální rada regionu soudržnosti, |
h) | příspěvková organizace územního samosprávného celku, |
i) | ústav založený státem nebo územním samosprávným celkem, |
j) | obecně prospěšná společnost založená státem nebo územním samosprávným celkem, |
k) | státní podnik nebo národní podnik, |
l) | zdravotní pojišťovna, |
m) | Český rozhlas nebo Česká televize, nebo |
n) | právnická osoba, v níž má stát nebo územní samosprávný celek sám nebo s jinými územními samosprávnými celky většinovou majetkovou účast, a to i prostřednictvím jiné právnické osoby․ |
Podle původního návrhu se měly uveřejňovat písemné smlouvy, jejichž stranou je:
a) | Česká republika, |
b) | územní samosprávný celek, |
c) | právnická osoba zřízená zákonem, |
d) | právnická osoba, kterou stát nebo územní samosprávný celek sám nebo s jinými územními samosprávnými celky ovládá, a to i prostřednictvím jiné právnické osoby. |
Smlouva, na niž se bude vztahovat povinnost uveřejnění prostřednictvím registru smluv, nabude účinnosti až na výjimky nejdříve dnem uveřejnění. Nebude-li smlouva uveřejněna ani do tří měsíců ode dne, kdy byla uzavřena, platí, že je zrušena od počátku.
Z povinnosti uveřejnění prostřednictvím registru smluv byly nad rámec komplexního pozměňovacího návrhu samostatně schválenými pozměňovacími návrhy vyjmuty:
- | na návrh poslance Zbyňka Stanjury smlouvy, jejichž alespoň jednou smluvní stranou je obec, která nevykonává rozšířenou působnost, příspěvková organizace touto obcí zřízená nebo právnická osoba, v níž má taková obec sama nebo s jinými takovými obcemi většinovou účast, |
- | na návrh poslance Miroslava Kalouska smlouvy, objednávky a faktury, které se týkají činnosti orgánů, jejich členů a organizačních složek státu uvedených v § 8 odst. 3 zákona č. 218/2000 Sb., o rozpočtových pravidlech a o změně některých souvisejících zákonů (rozpočtová pravidla) a činnosti správců jejich kapitol, tj. Poslanecké sněmovny, Senátu, Kanceláře prezidenta republiky, Ústavního soudu, Nejvyššího kontrolního úřadu a Kanceláře veřejného ochránce práv, |
- | na návrh poslance Víta Kaňkovského smlouvy o poskytování a úhradě zdravotních služeb hrazených z veřejného zdravotního pojištění a smlouvy o úhradě léčivých přípravků obsahujících očkovací látky pro pravidelná očkování podle antigenního složení očkovacích látek stanoveného Ministerstvem zdravotnictví podle zákona o ochraně veřejného zdraví, které jsou uveřejňovány podle zákona o veřejném zdravotním pojištění. |
Schválené pozměňovací návrhy Radka Vondráčka upravují zaslání smlouvy správci registru smluv na elektronickém formuláři a potvrzení uveřejnění.
Dle stávajícího § 147a ZVZ jsou veřejní zadavatelé povinni na svých profilech (internetových stránkách) uveřejňovat smlouvy s hodnotou plnění nejméně 500 000 Kč. Většina ostatních smluv je přístupná na základě individuální žádosti podle zákona o svobodném přístupu k informacím.
Pozměňovací návrhy Senátu, které Poslanecká sněmovna neschválila:
- | rušily podmíněnou účinnost a sankci zrušení nezveřejněných smluv, kterou nahrazovaly úpravou správních deliktů, jež měl kontrolovat Úřad pro ochranu hospodářské soutěže, |
- | od povinnosti uveřejňovat smlouvy osvobozovaly národní podnik [viz písmeno k) výše], |
- | stanovily dvě nové výjimky z publikační povinnosti pro: a) | dohodu o poskytnutí dotace podle § 11 odst. 4 až 6 zákona č. 256/2000 Sb., o Státním zemědělském intervenčním fondu, | b) | smlouvu, při jejímž plnění žádná ze smluvních stran nepoužije finanční prostředky z veřejných rozpočtů. |
|
Vedle toho Senát schválil doprovodné usnesení, v němž konstatuje, že zákon v sobě může obsahovat celou řadu předkladateli nepředvídaných rizik vyplývajících zejména z možného konfliktu tržního prostředí a konkurenčního boje s povinnostmi, které tento zákon nařizuje právnickým osobám zřizovaným či založeným veřejnoprávními subjekty, popř. právnickým osobám, v níž se tyto subjekty majetkově účastní, a žádá vládu, aby si nechala před nabytím účinnosti tohoto zákona zpracovat nezávislý rozbor rizik pro jednotlivé právnické osoby či skupiny právnických osob tak, aby si mohla být jista, že obavy z ohrožení jejich činnosti a snížení jejich konkurenceschopnosti jsou liché.
Návrh míří k prezidentu republiky.