Čekejte, prosím...
A A A

Hledaný výraz nenalezen

Hledaný § nenalezen

26. 11. 2015, [Právní zpravodaj]
Registr smluv

Poslanci odmítli zrušení podmíněné účinnosti a sankce zrušení nezveřejněných smluv.

Dne 16. 9. 2015 Poslanecká sněmovna setrvala na své verzi poslaneckého návrhu zákona o registru smluv, jehož cílem je zvýšení veřejné kontroly nakládání s majetkem státu, krajů, obcí a dalších subjektů.

Návrh upravuje zvláštní podmínky účinnosti některých smluv, uveřejňování těchto smluv prostřednictvím registru smluv a registr smluv. Původní návrh byl předložen ve dvou variantách. Užší počítala s uveřejňováním smluv, širší též s uveřejňováním objednávek a faktur.

Návrh zřizuje registr smluv jako informační systém veřejné správy, který slouží k uveřejňování smluv podle tohoto zákona. Registr smluv bude přístupný způsobem umožňujícím bezplatný dálkový přístup.

Prostřednictvím registru smluv se má povinně uveřejňovat soukromoprávní smlouva, jakož i smlouva o poskytnutí dotace nebo návratné finanční výpomoci, jejíž stranou je:

a)

Česká republika,

b)

územní samosprávný celek, včetně městské části nebo městského obvodu územně členěného statutárního města nebo městské části hlavního města Prahy,

c)

státní příspěvková organizace,

d)

státní fond,

e)

veřejná výzkumná instituce nebo veřejná vysoká škola,

f)

dobrovolný svazek obcí,

g)

regionální rada regionu soudržnosti,

h)

příspěvková organizace územního samosprávného celku,

i)

ústav založený státem nebo územním samosprávným celkem,

j)

obecně prospěšná společnost založená státem nebo územním samosprávným celkem,

k)

státní podnik nebo národní podnik,

l)

zdravotní pojišťovna,

m)

Český rozhlas nebo Česká televize, nebo

n)

právnická osoba, v níž má stát nebo územní samosprávný celek sám nebo s jinými územními samosprávnými celky většinovou majetkovou účast, a to i prostřednictvím jiné právnické osoby․

Podle původního návrhu se měly uveřejňovat písemné smlouvy, jejichž stranou je:

a)

Česká republika,

b)

územní samosprávný celek,

c)

právnická osoba zřízená zákonem,

d)

právnická osoba, kterou stát nebo územní samosprávný celek sám nebo s jinými územními samosprávnými celky ovládá, a to i prostřednictvím jiné právnické osoby.

Smlouva, na niž se bude vztahovat povinnost uveřejnění prostřednictvím registru smluv, nabude účinnosti až na výjimky nejdříve dnem uveřejnění. Nebude-li smlouva uveřejněna ani do tří měsíců ode dne, kdy byla uzavřena, platí, že je zrušena od počátku.

Z povinnosti uveřejnění prostřednictvím registru smluv byly nad rámec komplexního pozměňovacího návrhu samostatně schválenými pozměňovacími návrhy vyjmuty:

-

na návrh poslance Zbyňka Stanjury smlouvy, jejichž alespoň jednou smluvní stranou je obec, která nevykonává rozšířenou působnost, příspěvková organizace touto obcí zřízená nebo právnická osoba, v níž má taková obec sama nebo s jinými takovými obcemi většinovou účast,

-

na návrh poslance Miroslava Kalouska smlouvy, objednávky a faktury, které se týkají činnosti orgánů, jejich členů a organizačních složek státu uvedených v § 8 odst. 3 zákona č. 218/2000 Sb., o rozpočtových pravidlech a o změně některých souvisejících zákonů (rozpočtová pravidla) a činnosti správců jejich kapitol, tj. Poslanecké sněmovny, Senátu, Kanceláře prezidenta republiky, Ústavního soudu, Nejvyššího kontrolního úřadu a Kanceláře veřejného ochránce práv,

-

na návrh poslance Víta Kaňkovského smlouvy o poskytování a úhradě zdravotních služeb hrazených z veřejného zdravotního pojištění a smlouvy o úhradě léčivých přípravků obsahujících očkovací látky pro pravidelná očkování podle antigenního složení očkovacích látek stanoveného Ministerstvem zdravotnictví podle zákona o ochraně veřejného zdraví, které jsou uveřejňovány podle zákona o veřejném zdravotním pojištění.

Schválené pozměňovací návrhy Radka Vondráčka upravují zaslání smlouvy správci registru smluv na elektronickém formuláři a potvrzení uveřejnění.

Dle stávajícího § 147a ZVZ jsou veřejní zadavatelé povinni na svých profilech (internetových stránkách) uveřejňovat smlouvy s hodnotou plnění nejméně 500 000 Kč. Většina ostatních smluv je přístupná na základě individuální žádosti podle zákona o svobodném přístupu k informacím.

Pozměňovací návrhy Senátu, které Poslanecká sněmovna neschválila:

-

rušily podmíněnou účinnost a sankci zrušení nezveřejněných smluv, kterou nahrazovaly úpravou správních deliktů, jež měl kontrolovat Úřad pro ochranu hospodářské soutěže,

-

od povinnosti uveřejňovat smlouvy osvobozovaly národní podnik [viz písmeno k) výše],

-

stanovily dvě nové výjimky z publikační povinnosti pro:

a)

dohodu o poskytnutí dotace podle § 11 odst. 4 až 6 zákona č. 256/2000 Sb., o Státním zemědělském intervenčním fondu,

b)

smlouvu, při jejímž plnění žádná ze smluvních stran nepoužije finanční prostředky z veřejných rozpočtů.

Vedle toho Senát schválil doprovodné usnesení, v němž konstatuje, že zákon v sobě může obsahovat celou řadu předkladateli nepředvídaných rizik vyplývajících zejména z možného konfliktu tržního prostředí a konkurenčního boje s povinnostmi, které tento zákon nařizuje právnickým osobám zřizovaným či založeným veřejnoprávními subjekty, popř. právnickým osobám, v níž se tyto subjekty majetkově účastní, a žádá vládu, aby si nechala před nabytím účinnosti tohoto zákona zpracovat nezávislý rozbor rizik pro jednotlivé právnické osoby či skupiny právnických osob tak, aby si mohla být jista, že obavy z ohrožení jejich činnosti a snížení jejich konkurenceschopnosti jsou liché.

Návrh míří k prezidentu republiky.