Dne 19. 3. 2015 Senát schválil vládní návrh novely školského zákona.
Navrhuje se mimo jiné nový systém podpory vzdělávání dětí, žáků a studentů se speciálními vzdělávacími potřebami. Děti, žáci a studenti se speciálními vzdělávacími potřebami mají právo na bezplatné poskytování podpůrných opatření, kterými se rozumějí nezbytné úpravy ve vzdělávání a školských službách odpovídající zdravotnímu stavu, kulturnímu prostředí nebo jiným životním podmínkám dítěte, žáka nebo studenta.
Nově se upravuje také poradenská pomoc školského poradenského zařízení․ Jejím výsledkem jsou zejména zpráva a doporučení, v nichž zařízení uvede odpovídající podpůrná opatření. Dítě, žák, student nebo zákonný zástupce, stejně jako škola, školské zařízení nebo orgán veřejné moci a Česká školní inspekce může do 30 dnů požádat o revizi zprávy nebo doporučení.
Ve školách a školských zařízeních bude mimo jiné zakázán prodej potravin a reklama na potraviny, které jsou v rozporu s výživovými požadavky na zdravou výživu dětí, žáků a studentů. Požadavky na potraviny, pro které je přípustná reklama a které lze nabízet k prodeji a prodávat, stanoví vyhláška.
Mezi další cíle rozsáhlého návrhu patří například:
- | zavedení povinného využívání jednotných zadání závěrečné zkoušky v oborech středního vzdělání s výučním listem, |
- | rozšíření povinností obcí při zajišťování podmínek plnění povinné školní docházky. |
Podle původního návrhu měl vzniknout registr pedagogických pracovníků, v němž by Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy shromažďovalo údaje předávané právnickými osobami vykonávajícími činnost škol a školských zařízení. Jeho účelem mělo být získávání statistických podkladů pro tvorbu právních předpisů a koncepcí. Registr pedagogických pracovníků však byl vypuštěn schváleným pozměňovacím návrhem výboru pro vědu, vzdělání, kulturu, mládež a tělovýchovu Poslanecké sněmovny.
Další schválený pozměňovací návrh tohoto výboru stanoví, že podpůrná opatření vyššího stupně lze použít, shledá-li školské poradenské zařízení, že vzhledem k povaze speciálních vzdělávacích potřeb dítěte, žáka nebo studenta nebo k průběhu a výsledkům poskytování dosavadních podpůrných opatření by podpůrná opatření nižšího stupně nepostačovala k naplňování vzdělávacích možností dítěte, žáka nebo studenta a k uplatnění jeho práva na vzdělávání.
Na návrh poslance Petra Kořenka naopak neprošel pozměňovací návrh výboru pro vědu, vzdělání, kulturu, mládež a tělovýchovu, který by umožnil individuální vzdělávání žákovi druhého stupně základní školy (podle současné úpravy lze individuální vzdělávání povolit pouze žákovi prvního stupně).
Návrh míří k prezidentu republiky.