Čekejte, prosím...
A A A

Hledaný výraz nenalezen

Hledaný § nenalezen

25. 8. 2016, [Právní zpravodaj]
Elektronická identifikace

Senátoři schválili úpravu možností používat elektronický podpis a zpřísnění požadavků na zápis práv do katastru nemovitostí.

Dne 24. 8. 2016 Senát schválil vládní návrh zákona o službách vytvářejících důvěru pro elektronické transakcevládní návrh změnového zákona.

Cílem návrhu je adaptace právního řádu na nařízení Evropského parlamentu a Rady (EU) č. 910/2014 ze dne 23. 7. 2014 o elektronické identifikaci a službách vytvářejících důvěru pro elektronické transakce na vnitřním trhu a o zrušení směrnice 1999/93/ES („nařízení eIDAS“)․ Návrh změnového zákona vedle toho také stanoví jednotící pravidla pro poskytování informací povinnými subjekty ve formě otevřených dat.

Nový zákon bude upravovat

a)

některé postupy poskytovatelů služeb vytvářejících důvěru,

b)

některé požadavky na služby vytvářející důvěru,

c)

působnost Ministerstva vnitra v oblasti služeb vytvářejících důvěru a

d)

sankce za porušení povinností v oblasti služeb vytvářejících důvěru.

Elektronickým podpisem se rozumějí data v elektronické podobě, která jsou připojena k jiným datům v elektronické podobě nebo jsou s nimi logicky spojena a která podepisující osoba používá k podepsání. Nařízení eIDAS rozlišuje několik základních druhů elektronických podpisů. Nejvyšší míru záruky v autenticitu elektronického podpisu nabízí kvalifikovaný elektronický podpis, který má stejné právní účinky jako vlastnoruční podpis. V rámci komunikace vůči v zákoně uvedeným subjektům se navrhuje možnost použít vedle kvalifikovaného elektronického podpisu zaručený elektronický podpis založený na kvalifikovaném certifikátu pro elektronický podpis.

Kvalifikovaný poskytovatel služeb vytvářejících důvěru bude muset uchovávat po dobu 10 let dokumenty související s vydáváním

a)

kvalifikovaných certifikátů pro elektronické podpisy nebo elektronické pečetě,

b)

kvalifikovaných certifikátů pro autentizaci internetových stránek a

c)

kvalifikovaných elektronických časových razítek.

Po uplynutí této doby bude muset kvalifikovaný poskytovatel služeb vytvářejících důvěru uchovávat po dobu následujících 15 let údaje, na základě kterých byla ověřena totožnost žadatele o vydání kvalifikovaného certifikátu pro elektronické podpisy nebo elektronické pečetě nebo totožnost fyzické osoby oprávněné jednat za právnickou osobu žádající o vydání kvalifikovaného certifikátu pro elektronickou pečeť.

Schválené pozměňovací návrhy výboru pro veřejnou správu a regionální rozvoj Poslanecké sněmovny zřizují informační systém pro autentizaci držitelů občanských průkazů, jehož správcem bude Správa základních registrů. Doplňují také úpravu poskytování služeb vytvářejících důvěru Správou základních registrů.

Schválené pozměňovací návrhy hospodářského výboru Poslanecké sněmovny ruší pravomoc Ministerstva vnitra koordinovat a vytvářet podmínky pro podporu rozvoje elektronického obchodu (agendu obchodu bude komplexně řešit Ministerstvo průmyslu a obchodu) a zpřísňují požadavky na zápis práv do katastru nemovitostí. Je-li listina v elektronické podobě podepsána elektronickým podpisem, bude muset být k podepsání použit uznávaný elektronický podpis. Je-li písemnost v elektronické podobě zapečetěna elektronickou pečetí, bude muset být k pečetění použita uznávaná elektronická pečeť. Nejsou-li podpisy na soukromé listině úředně ověřeny, bude muset ten, kdo zápis navrhuje, prokázat jejich pravost. Nebude-li pravost podpisů prokázána ve lhůtě 30 dnů od podání návrhu na zápis, katastrální úřad řízení o povolení vkladu zastaví nebo vrátí listinu předloženou k zápisu záznamem či poznámkou tomu, kdo listinu předložil.

Návrhy míří k prezidentu republiky.