Dne 24. 8. 2016 Senát schválil vládní návrh novely zákona o pojišťovacích zprostředkovatelích a likvidátorech pojistných událostí.
Cílem návrhu je omezení přepojišťování a nízké hodnoty odkupného, kterou klient obdrží při předčasném ukončení rezervotvorného pojištění (zejm․ investičního životního pojištění a kapitálového životního pojištění). Návrh proto nastavuje pravidla pro rozložení odměny pojišťovacích zprostředkovatelů pojišťovnou a pro výpočet odkupného, které je pojistníkům vypláceno při ukončení pojištění.
Zanikne-li pojištění sjednané podle občanského zákoníku, které spadá do odvětví životního pojištění podle § 3 odst. 2 písm. a) PojZ, do 5 let ode dne svého vzniku z jiného důvodu než v důsledku pojistné události, bude mít pojišťovací zprostředkovatel právo nejvýše na poměrnou část sjednané odměny za dobu prvních 5 let trvání tohoto pojištění.
Při výpočtu odkupného podle § 2842 ObčZ bude moci pojistitel v prvních 5 letech ode dne vzniku pojištění odečíst za každý započatý měsíc trvání tohoto pojištění nejvýše jednu šedesátinu z celkových pořizovacích nákladů pojistitele souvisejících s tímto pojištěním. Nebylo-li právo na odkupné pojistnou smlouvou vyloučeno, vznikne, i když podmínky podle § 2842 odst. 1 ObčZ nejsou splněny.
Návrh nahrazuje podstatně rozsáhlejší minulý návrh, který vláda dne 7. 7. 2015 vzala zpět z důvodu vnitrokoaličních sporů (PZ 184/2015). Cílem původně navržené úpravy nabízení a zprostředkování pojištění a zajištění a samostatných likvidátorů pojistných událostí bylo
- | zlepšení postavení spotřebitele v sektoru pojišťovnictví, zejména prostřednictvím zdůraznění informační povinnosti distributora vůči zákazníkovi o osobě distributora a pojistném produktu, který je zákazníkovi nabízen, |
- | posílení kredibility profese distributora pojištění prostřednictvím prohloubení požadavků na jeho odbornou způsobilost a zajištění náležité odborné péče (zprostředkovatelé pojištění a přepážkoví zaměstnanci pojišťoven měli absolvovat stejné zkoušky), |
- | odstranění nedůvodných rozdílů v regulaci externí (zprostředkovatelské) a interní (zaměstnanecké) distribuce pojištění, |
- | vytvoření podmínek pro účinnější výkon dohledu prostřednictvím adekvátních sankcí a takové kategorizace pojišťovacích zprostředkovatelů, která měla být transparentnější a snížit počet přímo dohlížených osob; jako vhodný regulatorní rámec hodný následování byla považována úprava podnikání na kapitálovém trhu (navrhovalo se zjednodušení kategorií zprostředkovatelů pojištění, když namísto stávajících pěti kategorií nově měly být jen dvě: samostatní zprostředkovatelé a vázaní zástupci). |
Návrh míří k prezidentu republiky.