Odborná literatura i judikatura správních soudů pracují běžně s pojmy tzv. věcné a tzv. časové koncentrace řízení. Rozlišování těchto dvou druhů koncentrace je namístě, neboť se týkají jejích dvou zcela odlišných rovin. Posledně jmenovaný druh se týká okamžiku, kdy koncentrace nastane; prvně jmenovaný zase obsahu úkonů, které lze činit.
Věcná koncentrace odráží myšlenku, že územní řízení navazuje na procesy vydávání územně plánovací dokumentace a stavební řízení současně navazuje na územní řízení. Daná řízení však nejsou pokračováním postupů, které jim předcházely, jelikož předmět každého postupu a řízení je odlišný. V souladu s touto premisou procesní úkony, které se jakkoli věcně vztahují k určitému typu řízení nebo postupu, mohou být uplatněny pouze v rámci takového řízení nebo postupu a nelze jimi argumentovat v řízeních nebo postupech jiných. V územním řízení je věcná koncentrace zakotvena v § 89 odst. 2 StavZ, který stanoví, že se nepřihlíží k závazným stanoviskům a námitkám o věcech, o kterých bylo rozhodnuto při vydání územně plánovací dokumentace. V případě stavebního řízení je věcná koncentrace zakotvena v § 114 odst. 2 StavZ, dle něhož se nepřihlíží k námitkám, které byly anebo mohly být uplatněny během územního řízení, při pořizování územně plánovací dokumentace nebo při vydání územního opatření o stavební uzávěře anebo územního opatření o asanaci území. Stavební zákon při úpravě věcné koncentrace stavebního řízení na rozdíl od územního řízení pomíjí dotčené orgány a tedy obsah jejich závazných stanovisek, neboť je vůbec nezmiňuje. S ohledem na předmět stavebního řízení a úpravu závazných stanovisek obsaženou ve zvláštních zákonech by se jejich obsah měl týkat právě jen provádění stavby a případně jejího užívání ve vztahu k veřejnému zájmu, jehož ochranu dotčený orgán zajišťuje.
Věcné omezení v územním řízení je dáno na záležitosti, o kterých již bylo rozhodnuto. Taková litera zákona není úplně přesná, když by se mělo jednat v souladu se smyslem věcné koncentrace o záležitosti, o kterých mohlo být rozhodnuto již v rámci předchozích postupů. Dané ustanovení je proto třeba vykládat tak, že nemohou být uplatněny námitky a závazná stanoviska, jejichž obsah se týká věcí, které již bylo možné řešit v rámci projednávání územně plánovací dokumentace bez ohledu na to, zda taková závazná stanoviska nebo takové námitky uplatněny byly, či nikoli. O to přesnější se z tohoto pohledu jeví úprava věcné koncentrace stavebního řízení zakotvená v § 114 odst. 2 StavZ, jelikož zákon v tomto případě hovoří o nepřihlížení k námitkám, které byly anebo mohly být již uplatněny.
Časová koncentrace se týká okamžiku, do něhož je možné určité úkony v průběhu řízení učinit. Jestliže budou úkony učiněny po tomto okamžiku, tak se k nim nepřihlíží. Pro územní řízení je časová koncentrace zakotvena v § 89 odst. 1, resp. v § 87 odst. 1 StavZ. Závazná stanoviska, námitky a připomínky lze v územním řízení uplatnit nejpozději při ústním jednání, resp. při veřejném ústním jednání, jinak se k nim nepřihlíží. Nekoná-li se ústní jednání, stavební úřad stanoví lhůtu k podání závazných stanovisek a námitek v délce minimálně 15 dní. Pro stavební řízení je koncentrační zásada zakotvena v § 112 odst. 1 a 2 StavZ. Stejně jako u územního řízení mohou dotčené orgány a účastníci uplatňovat závazná stanoviska a námitky nejpozději na ústním jednání, a nekoná-li se, tak ve lhůtě stanovené stavebním úřadem. Minimální lhůta je tu kratší a je desetidenní. Důvod kratší lhůty není zcela zřejmý. Stavební úřad by však v obou řízeních měl při jejím stanovení přihlédnout k individuálním okolnostem konkrétního případu, a to jak k rozsahu či povaze a komplikovanosti stavebního záměru, tak i k tomu, zda ve stanovené lhůtě bude reálně možné jmenované úkony učinit. Jiný postup by vedl k popření základní zásady zakotvené v § 4 odst. 4 SpŘ, tedy umožnit dotčeným osobám uplatňovat jejich práva a oprávněné zájmy.
V této souvislosti lze upozornit, že stavební úřad by neměl lhůtu stanovit tak, že určí konkrétní datum, do kdy je možné závazná stanoviska a námitky uplatnit. Jestliže doručuje danou informaci jednotlivě, mohla by snadno nastat situace, kdy by minimální lhůta u některého dotčeného orgánu či účastníka nebyla dodržena.
Stavební zákon zároveň stanoví v § 89 odst. 5 a § 114 odst. 4 stavebním úřadům povinnost poučit účastníky územního i stavebního řízení o věcné a časové koncentraci, a to již v oznámení o zahájení řízení. Navíc ve stavebním řízení ukládá stavební zákon stavebnímu úřadu povinnost upozornit dotčené orgány na časovou koncentraci pro podávání závazných stanovisek. Nestanoví konkrétní formu upozornění, a tudíž lze předpokládat, že upozornění bude součástí poučení v oznámení o zahájení řízení. Obdobnou povinnost ve vztahu k dotčeným orgánům stavební úřad nemá v územním řízení. Stavební zákon rovněž nezakotvuje povinnost poučit veřejnost o možnosti podat připomínky ke stavebnímu záměru, přesto ji lze dovodit z § 4 odst. 2 a 4 SpŘ. Zároveň je třeba poukázat na důležitou skutečnost, že pokud stavební úřad nesplní svou poučovací povinnost řádně, řízení nebude zkoncentrováno, a účinky spjaté s danou zásadou v řízení nenastanou.