Čekejte, prosím...
A A A

Hledaný výraz nenalezen

Hledaný § nenalezen

[Legal Update 9/2020]
Zákon o evidenci skutečných majitelů

Dne 7. července 2020 proběhlo v Poslanecké sněmovně 1. čtení vládního návrhu zákona o evidenci skutečných majitelů. Prostřednictvím návrhu zákona o evidenci skutečných majitelů dochází k transpozici požadavků tzv. V. AML směrnice, kterou Evropský parlament přijal v roce 2018.

Pokud bude zákon o evidenci skutečných majitelů přijat, bude tato oblast (a to jak hmotněprávní, tak procesněprávní úprava) nově soustředěna v jednom právním předpisu․ V současnosti je hmotněprávní úprava, tedy kritéria pro určení, kdo je skutečným majitelem, obsažena v zákoně o některých opatřeních proti legalizaci výnosů z trestné činnosti a financování terorismu a procesněprávní úprava, tedy úprava týkající se evidence skutečných majitelů, v zákoně o veřejných rejstřících právnických a fyzických osob.

Návrh zákona o evidenci skutečných majitelů počítá se dvěma zásadními změnami. Jednou z nich je skutečnost, že dle navrhované právní úpravy budou některé údaje zapsané v evidenci skutečných majitelů přístupné veřejnosti (jméno a příjmení, stát bydliště, rok a měsíc narození, státní občanství, údaj o důvodu postavení skutečného majitele). V současnosti má přístup k údajům zapsaným v evidenci skutečných majitelů pouze úzký okruh osob, kterým toto právo přiznává zákon o veřejných rejstřících právnických a fyzických osob (např. povinné osoby dle zákona o některých opatřeních proti legalizaci výnosů z trestné činnosti a financování terorismu nebo orgány veřejné moci). Návrh zákona umožňuje v některých výjimečných případech údaj o skutečném majiteli nezveřejnit (např. v případě skutečných majitelů, jimiž jsou nezletilé osoby). O nezveřejnění je však třeba požádat, nedochází k němu automaticky. O zápisu do evidence skutečných majitelů by se dle nové právní úpravy mělo vést řízení, což je změnou oproti současnému stavu, kdy se jedná pouze o kvalifikovanou činnost soudu. Důsledkem této změny by mělo být, že by se proti nesprávným rozhodnutím rejstříkových soudů mělo být možné domáhat nápravy, což aktuální znění právní úpravy neumožňuje.

Druhou novinkou je zavedeni citelných sankcí za nesplnění povinnosti zapsat skutečného majitele do evidence skutečných majitelů, či za uvedení údajů nesprávných. Rejstříkový soud bude za porušení povinnosti zapsat skutečného majitele do evidence skutečných majitelů, či za uvedení údajů nesprávných moci uložit pokutu až do výše 500.000,- Kč osobě, o jejíhož skutečného majitele jde a dále také samotnému skutečnému majiteli. Vedle toho návrh zákona o evidenci skutečných majitelů počítá i se sankcemi soukromoprávními v podobě zneplatnění hlasovacích práv a práva na výplatu plnění pro skutečného majitele nezapsaného do evidence skutečných majitelů nebo pro společníky - právnické osoby, které nemají zapsané své skutečné majitele. Orgány veřejné moci a povinné osoby dle zákona o některých opatřeních proti legalizaci výnosů z trestné činnosti a financování terorismu budou povinny upozornit rejstříkový soud na nesrovnalosti v evidenci skutečných majitelů. V takovém případě rejstříkový soud vyznačí poznámku nesrovnalosti a vyzve zapsanou osobu k jejímu odstranění, k čemuž rejstříkový soud vyzvané osobě poskytne přiměřenou lhůtu. Pokud k odstranění nesrovnalosti nedojde, zahájí rejstříkový soud řízení o nesrovnalosti. V jeho rámci bude nesrovnalost buď potvrzena a napravena rejstříkovým soudem, nebo se prokáže, že zapsané údaje jsou správné a v takovém případě rejstříkový soud poznámku nesrovnalosti vymaže.

Vedle výše uvedeného obsahuje návrh zákona o evidenci skutečných majitelů i další změny oproti současné právní úpravě. Například se navrhuje pozměnit definici skutečného majitele. Dle návrhu zákona o evidenci skutečných majitelů je skutečným majitelem každá fyzická osoba, která je koncovým příjemcem nebo osobou s koncovým vlivem. Koncovým příjemcem obchodní korporace je každá osoba, která má přímo nebo nepřímo právo na podíl na zisku, jiných vlastních zdrojích nebo likvidačním zůstatku obchodní korporace (podíl na prospěchu) větší než 25 % a tento podíl na prospěchu dále nepředává. Navrhuje se uzákonit vyvratitelnou domněnku, že prospěch předáván není. Osobou s koncovým vlivem v obchodní korporaci je každá fyzická osoba, která je ovládající osobou dle zákona o obchodních korporacích. V případě, že skutečného majitele nebude ani při vynaložení veškerého úsilí možné určit, se uplatní fikce, že každá osoba ve vrcholném vedení korporace je jejím skutečným majitelem.

Předpokládaná účinnost zákona o evidenci skutečných majitelů je první den čtvrtého kalendářního měsíce následujícího po jeho vyhlášení. Pakliže tedy legislativní proces proběhne bez větších prodlev, měl by zákon o evidenci skutečných majitelů vstoupit v účinnost počátkem jara příštího roku.