Čekejte, prosím...
A A A

Hledaný výraz nenalezen

Hledaný § nenalezen

[Legal Alert 3/2020]
Krizový zákon počítá s kompenzacemi osob dotčených krizovými opatřeními

S přibývajícím počtem osob nakažených koronavirem v České republice postupně přibývá opatření, kterými se vláda České republiky snaží zamezit šíření tohoto viru mezi populací. Nejzásadnější z nich uvádíme níže.

Dne 12. března 2020 vláda České republiky přijala usnesení č. 69/2020 Sb., jímž na území České republiky vyhlásila nouzový stav. Nouzový stav byl vyhlášen na dobu 30 dnů počínaje 12. března 2020 ve 14.00 hodin a poskytl vládě České republiky pravomoc přijímat krizová opatření. Bližší popis tohoto usnesení naleznete v legal alertu ze dne 12. března 2020.

Dne 14․ března 2020 vláda České republiky přijala usnesení č. 211 o přijetí krizového opatření, kterým došlo k omezení provozu značné části českých podniků. S účinností ode dne 14. března 2020 od 6.00 hodin byly uzavřeny veškeré obchody s výjimkou prodejen potravin, hygienického a drogistického zboží, lékáren a výdejen zdravotnických prostředků apod. Zákaz bude platit do 24. března 2020 do 6.00.

Dne 15. března 2020 vláda České republiky přijala usnesení č. 215 o přijetí krizového opatření, jímž s účinností ode dne 16. března 2020 od 00.00 hod. do dne 24. března 2020 do 6:00 hod.:

► zakázala volný pohyb osob na území celé České republiky s výjimkou nejnutnějších případů (cesta do zaměstnání, nákupy, cesty do zdravotnických zařízení apod.);

► nařídila osobám pobývajícím na území České republiky omezit pohyb na veřejně dostupných místech a omezit kontakty s jinými osobami; a

► vydala řadu omezujících doporučení (maximální využítí práce z domova, upřednostnění bezhotovostního platebního styku, omezení kontaktu zaměstnanců se zákazníky apod.)

Uvedená opatřeni vlády České republiky jsou zcela pochopitelná v nastalé situaci, zároveň však způsobují (a ještě přinejmenším několik dalších týdnů budou způsobovat) zejména řadě podnikajících fyzických a právnických osob citelné újmy. Jejich zavedení pro řadu osob může znamenat neplnění zakázek dodavateli, nedostatek peněžních prostředků pro provoz či neschopnost splácet bankovní úvěry. Vláda České republiky již představila iniciativy k řešení negativních dopadů krizových opatření např. v podobě výhodných provozních úvěrů, státních garancí za podnikatelské úvěry či finanční podpory zaměstnavatelů, jejichž zaměstnanci se ocitli v karanténě. Tyto inciativy však zatím existují převážně pouze v hrubých obrysech.

Zákon č. 240/2000 Sb., o krizovém řízení a o změně některých zákonů, ve znění pozdějších předpisů (dále je „krizový zákon“) navíc obsahuje ustanovení, podle něhož dotčeným osobám přísluší náhrady utrpěných škod.

Krizový zákon ve svém § 36 odst. 1 stanoví, že stát je povinen nahradit škodu způsobenou právnickým a fyzickým osobám v příčinné souvislosti s krizovými opatřeními. Odpovědnosti za škodu se stát může zprostit pouze tehdy, pokud prokáže, že poškozený si způsobil škodu sám. Své nároky pak poškozené osoby mohou písemně uplatnit do 6 měsíců od okamžiku, kdy se o škodě dozvěděly, nejpozději však do 5 let od vzniku škody.

Osoby zasažené krizovými opatřeními vlády České republiky tedy vedle případných vládních iniciativ mají k dispozici rovněž zákonné prostředky pro náhrady případných škod, přičemž k uplatnění jejich nároků jim je poskytnuta rozumná lhůta. Lze přitom předpokládat, že ať už bude případná kompenzace poskytována z jakéhokoliv důvodu, bude nezbytné utrpěné škody doložit a jejich výši prokázat. Všem dotčeným osobám proto doporučujeme, aby se v maximální možné míře podrobily krizovým opatřením vlády České republiky, aby bylo co nejdříve možné ukončit nouzový stav a veškerá související krizová opatření a vrátit se do běžného provozu. Zároveň však doporučujeme dotčeným osobám již nyní pečlivě shromažďovat a uchovávat potřebné podklady pro případné náhrady.