Čekejte, prosím...
A A A

Hledaný výraz nenalezen

Hledaný § nenalezen

[Legal Update 9/2021]
K odůvodnění rozhodnutí o zrušení zadávacího řízení na základě důvodu hodného zvláštního zřetele

(Rozhodnutí Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže, sp. zn. ÚOHS-S0134/2021/VZ, ze dne 28. května 2021)

 

V uvedeném rozhodnutí Úřad pro ochranu hospodářské soutěže (dále jen „ÚOHS“ nebo „Úřad“) přezkoumával úkony zadavatele v rámci zadávacího řízení na veřejnou zakázku s názvem „Rekonstrukce odborných učeben 2. základní školy Holešov“, zadávané ve zjednodušeném podlimitním řízení na základě výzvy k podání nabídek.

Zadavatel v šetřeném případě zrušil zadávací řízení , a to s odkazem na § 127 odst. 2 písm. d) zákona č. 134/2016 Sb., zákona o zadávání veřejných zakázek, ve znění pozdějších předpisů (dále jen ZZVZ)․ Toto ustanovení umožňuje zrušit zadávací řízení z důvodu hodného zvláštního zřetele, včetně ekonomických důvodů, pro které nelze po zadavateli požadovat, aby v zadávacím řízení dále pokračoval, bez ohledu na to, zda tyto důvody zadavatel způsobil či nikoliv. V odůvodnění rozhodnutí o zrušení zadavatel uvedl, že zadávací řízení zrušil z ekonomických důvodů, jelikož podané cenové nabídky významně překročily svou hodnotou předpokládanou hodnotu veřejné zakázky. Dále zadavatel uvedl, že nedisponuje dostatečnými finančními prostředky pro pořízení předmětu plnění.

Úřad zdůraznil, že ačkoliv zákon neobsahuje žádné formální obsahové požadavky na rozhodnutí o zrušení dle § 127 odst. 2 písm. d) ZZVZ, zastává názor, že v tomto připadě měl zadavatel s ohledem na zásadu transparentnosti jednoznačným způsobem popsat a sdělit účastníkům důvody, kterého ho vedly ke zrušení zadávacího řízení. V odůvodnění musí být dle ÚOHS uvedeny všechny důvody hodné zvláštního zřetele svědčící pro zrušení a zároveň musí být určen i okamžik, od něhož zadavatel odvozuje výskyt tohoto důvodu. Zadavatel by měl předně rozvést důvody nedostatku finančních prostředků, a to v takové míře konkrétnosti, aby mohli i účastníci zadávacího řízení posoudit zákonnost zrušení zadávacího řízení. Dle Úřadu musí být odůvodnění natolik jednoznačné a určité, aby proti němu mohli účastníci „brojit" a aby bylo možné zadavatelův postup následně přezkoumávat.

Úřad proto konstatoval, že zadavatel nedodržel při zrušení zadávacího řízení postup stanovený v § 127 odst. 2 písm. d) ZZVZ a že porušil zásadu transparentnosti dle § 6 odst. 1 ZZV Z. V souladu s § 263 odst. 8 ZZVZ proto zrušil všechny úkony zadavatele, které souvisely se zrušením zadání veřejné zakázky, a zároveň uložil zákaz uzavření smlouvy až do pravomocného skončení řízení.