Čekejte, prosím...
A A A

Hledaný výraz nenalezen

Hledaný § nenalezen

[Pharma Flash 6/2021]
Klinická hodnocení od 31. 1. 2022 v novém „EU“ kabátě

K 31. 1. 2022 vstoupí v účinnost „nové“ nařízení Evropského parlamentu a Rady (EU) č. 536/2014 ze dne 16. dubna 2014 o klinických hodnoceních humánních léčivých přípravků a o zrušení směrnice 2001/20/ES („Nařízení“). Evropská léková agentura („EMA“) totiž po několika odkladech (spuštění bylo původně plánováno již v roce 2015) potvrdila Komisi, že portál EU a databáze EU, jejichž zprovoznění bylo nezbytným předpokladem, jsou nyní plně funkční. EMA zároveň potvrdila spuštění portálu a databáze EU k 31. 1. 2022. K tomuto dni se tak má stát Nařízení v plném rozsahu přímo použitelné ve všech členských státech.

 

PORTÁL EU A VEŘEJNĚ PŘÍSTUPNÁ DATABÁZE EU

Portál EU bude sloužit jako jediný „vstupní“ (komunikační) bod pro předkládání údajů týkajících se klinických hodnocení. Žádosti o klinická hodnocení tak napříště budou podávány jen prostřednictvím tohoto portálu (a nikoli ke všem lokálním správním orgánům) a jeho prostřednictvím budou také posuzovány.

Veškeré údaje budou uchovávány ve veřejně přístupné databázi EU (která se nemá dle výslovného příkazu Nařízení zbytečně duplikovat s databázemi EudraCT a EudraVigilance)․ Přes portál EU budou zadavatelé podávat kromě žádosti o schválení klinického hodnocení například i oznámení o jeho zahájení, přerušení i ukončení v jednotlivých členských státech, jakož i shrnutí jeho výsledků a zprávu o klinickém hodnocení.

Byť se bude jednat o databázi veřejnou, některé údaje z uveřejnění budou vyloučeny. Půjde například o osobní údaje subjektů údajů či důvěrné informace obchodní povahy, zejména s ohledem na stav registrace léčivého přípravku, a to „pokud neexistuje převažující veřejný zájem na zpřístupnění“.

Zde bude zajímavé sledovat vývoj konceptu veřejného zájmu, neboť zejména v současné pandemické době jsou léčivé přípravky a vakcíny na COVID 19 v médiích velice často diskutovány ještě před jejich registrací. Mezi další výjimky z uveřejnění bude patřit například důvěrná komunikace mezi členskými státy v souvislosti s přípravou hodnotící zprávy a údaje potřebné pro efektivní dohled nad klinickými hodnoceními napříč EU.

 

JEDNOTNÁ PRAVIDLA PRO KLINICKÁ HODNOCENÍ

Nařízení si klade za cíl zajistit jednotná pravidla pro provádění klinických hodnocení v celé EU. Za tím účelem zavádí zejména povolovací postup založený na jediném podání prostřednictvím portálu EU a hodnotící postup vedoucí k jedinému rozhodnutí. Předloženou žádost budou posuzovat všechny dotčené členské státy pro své vlastní území z hlediska stanovených aspektů, přičemž rozhodující závěr o přijatelnosti klinického hodnocení učiní členský stát zpravodaj. S tímto závěrem mohou dotčené členské státy nesouhlasit pouze z Nařízením vyjmenovaných důvodů.

Nařízení má také sjednotit pravidla ochrany subjektů hodnocení, včetně požadavků na informovaný souhlas. V tomto ohledu byla členským státům ponechána svoboda ohledně podpisů nezpůsobilou osobou a nezletilým, který je schopen utvořit si názor a posoudit získané informace. Český zákonodárce využil možnosti u osob nezletilých a novelou zákona č. 378/2007 Sb., o léčivech a o změnách některých souvisejících zákonů („zákon o léčivech“) doplnil požadavek na svoleni nezletilého, je-li to přiměřené jeho rozumové a volní vyspělosti. Osoby s omezenou svéprávností, jakož i další skupiny osob v „podřízeném či závislém postavení“ pak v ČR mohou být subjekty hodnocení jen za zpřísněných a výjimečných podmínek (stanovených nad rámec Nařízení).

Sjednocení se dotkne taktéž podávání zpráv o bezpečnosti. Do databáze Eudravigilance provozované EMA by nově mělo být možno podávat společné hlášení, bude-li v rámci klinického hodnocení zahrnuto více hodnocených přípravků. Pouze pokud jde o závažné neočekávané nežádoucí účinky, bude český zákon o léčivech umožňovat, aby za podmínek dle Nařízení zadavatel a SÚKL uzavřeli dohodu, podle níž bude zadavatel podezření na závažné neočekávané nežádoucí účinky hlásit přímo SÚKL (a ten je dále bude hlásit EMA). Je k úvaze, zda bude uzavření dohody (vedoucí k dvojkolejnosti hlášení) pro zadavatele praktickým benefitem, který budou po nabytí účinnosti Nařízení využívat, či nikoli.

 

Spolu s Nařízením vstoupí v účinnost také nařízení Komise v oblasti správné výrobní praxe pro hodnocené humánní léčivé přípravky[1] podrobných pokynů Komise k témuž.[2]

 

KONEČNĚ SJEDNOCENÁ ARCHIVAČNÍ LHŮTA?

Pokud jde o archivační lhůty, základní dokument klinického hodnocení by měl být podle Nařízení uchováván po dobu 25 let od ukončení klinického hodnocení, a to na nosičích zajišťujících úplnost a čitelnost obsahu po celou dobu, tak aby mohl být na vyžádání zpřístupněn příslušným orgánům. Tím by měla být sjednocena roztříštěná implementace lhůt v členských státech.

Pro Českou republiku by zároveň měl být odstraněn nejistý stav, kdy v roce 2017 v rámci očekávané účinnosti Nařízení český zákonodárce vypustil některá ustanovení zákona o léčivech, aby zamezil jeho kolizím s Nařízením (jehož účinnost však přichází až nyní).

V důsledku toho pro Českou republiku současné české předpisy používaly pouze minimální patnáctiletou lhůtu pro uchování identifikačních kódů a zadavatelé již nyní často nelehkou otázku archivační lhůty vyřešili právě 25 roky a to pro všechny členské státy, v nichž klinické hodnocení probíhalo. Nutno doplnit, že lhůty pro uchovávání farmakovigilanční dokumentace a zdravotnické dokumentace tomuto sjednocení nepodléhají.

 

PŮSOBNOST NAŘÍZENÍ A PŘECHODNÉ OBDOBÍ

Nařízení se uplatní pouze v EU. Nicméně jeho principy, pokud jde o práva a ochranu subjektů hodnocení a robustnost získaných dat, by měly být dodrženy též u těch klinických hodnocení, která jsou prováděna mimo EU a na jejichž základě má být v EU podána žádost o registraci léčivého přípravku.

Na stávající klinická hodnocení se uplatní přechodný režim. Nařízení stanoví, že byla-li žádost o povolení klinického hodnocení předložena přede dnem jeho účinnosti podle směrnice 2001/20/ES („Směrnice“), takové klinické hodnocení se nadále řídí Směrnicí, a to do tří let od účinnosti Nařízení, tj. do 31. 1. 2025.

Pokud půjde o žádost podanou v období mezi šestým a osmnáctým měsícem po zveřejnění oznámení o funkčnosti portálu EU v úředním věstníku Evropské unie (což by se mělo stát k 31. 7. 2021), lze klinické hodnocení (na základě dobrovolné volby zadavatele) zahájit v souladu se Směrnicí a tou se také bude řídit po dobu 42 měsíců od tohoto oznámení.[1] Následně by se klinická hodnocení měla plně „překlopit“ do režimu Nařízení.



Poznámky pod čarou:

Nařízení Komise v přenesené pravomoci (EU) 2017/1569 ze dne 23. května 2017, kterým se doplňuje nařízení Evropského parlamentu a Rady (EU) č. 536/2014 stanovením zásad a pokynů pro správnou výrobní praxi pro hodnocené humánní léčivé přípravky a pravidel provádění inspekcí

Guidelines Detailed Commission guidelines on good manufacturing practice for investigational medicinal products for human use, pursuant to the second subparagraph of Article 63(1) of Regulation (EU) No 536/2014.

Nařízení Komise v přenesené pravomoci (EU) 2017/1569 ze dne 23. května 2017, kterým se doplňuje nařízení Evropského parlamentu a Rady (EU) č. 536/2014 stanovením zásad a pokynů pro správnou výrobní praxi pro hodnocené humánní léčivé přípravky a pravidel provádění inspekcí

Poznámky pod čarou:
[1]

Nařízení Komise v přenesené pravomoci (EU) 2017/1569 ze dne 23. května 2017, kterým se doplňuje nařízení Evropského parlamentu a Rady (EU) č. 536/2014 stanovením zásad a pokynů pro správnou výrobní praxi pro hodnocené humánní léčivé přípravky a pravidel provádění inspekcí

[2]

Guidelines Detailed Commission guidelines on good manufacturing practice for investigational medicinal products for human use, pursuant to the second subparagraph of Article 63(1) of Regulation (EU) No 536/2014.