Čekejte, prosím...
A A A

Hledaný výraz nenalezen

Hledaný § nenalezen

17. 9. 2021, [Právní zpravodaj]
Interoperabilita a bezpečnost železnic

Novela zákona o dráhách implementuje technický pilíř čtvrtého železničního balíčku.

Dne 17. 9. 2021 Poslanecká sněmovna schválila vládní návrh novely zákona o dráhách.

Cílem návrhu je implementace unijních předpisů tzv. technického pilíře čtvrtého železničního balíčku, tj. směrnice Evropského parlamentu a Rady (EU) 2016/797 ze dne 11. 5. 2016 o interoperabilitě železničního systému v Evropské unii a směrnice Evropského parlamentu a Rady (EU) 2016/798 ze dne 11. 5. 2016 o bezpečnosti železnic.

Česká republika se rozhodla využít výjimky ze směrnic pro železniční infrastrukturu a na ní používaná vozidla používané jejich vlastníkem pro účely nákladní či osobní dopravy pro nekomerční účely a pro vozidla vyhrazené výlučně pro místní, historické nebo turistické využití․ Transpoziční úprava proto bude vztažena pouze na dráhy celostátní a regionální.

Návrh stanoví podmínky pro uvedení prvku interoperability na trh (resp. do provozu), které budou prokazovány prohlášením o shodě nebo vhodnosti pro použití.

Vznikne registr drážních vozidel, v němž budou vedeny údaje o drážních vozidlech provozovaných na dráze celostátní nebo regionální. Registr drážních vozidel bude za několik let nahrazen evropským registrem vozidel.

Návrh upřesňuje a doplňuje povinnosti provozovatele dráhy a dopravce. Provozovatel bude muset přijmout nezbytná opatření spočívající v analýze, hodnocení a usměrňování rizik a k jejich odstranění či usměrnění.

O vydání osvědčení dopravce bude vedle drážního správního úřadu rozhodovat Agentura Evropské unie pro železnice.

Provozovatel dráhy a dopravce budou muset zajistit, aby strojvedoucí, člen doprovodu vlaku a jiní jeho zaměstnanci s rozhodujícím vlivem na bezpečnost absolvovali školení v souladu se systémem zajišťování bezpečnosti.

Upravují se též podmínky pro osoby zabezpečující údržbu drážních vozidel.

Implementaci unijních předpisů tzv. tržního pilíře čtvrtého železničního balíčku přinesl zákon č. 367/2019 Sb. (PZ 334/2019).

Schválené pozměňovací návrhy hospodářského výboru Poslanecké sněmovny

-

precizují pojem držitel drážního vozidla, podmínky odborné způsobilosti nezbytné pro udělení oprávnění k provozování drážní dopravy a povinnost provozovatele dráhy umožnit zkušební provoz drážního vozidla,

-

upravují status historického drážního vozidla a jeho údržbu,

-

řeší provozování drážního vozidla na dráze místní nebo vlečce,

-

stanoví příslušnost správních soudů k přezkumu rozhodnutí Úřadu pro přístup k dopravní infrastruktuře.

Schválený pozměňovací návrh poslance Ondřeje Polanského vypouští navrženou úpravu konzervace dráhy.

Schválené pozměňovací návrhy poslance Martina Kolovratníka

-

využívají fakultativní ustanovení čl. 49 směrnice Evropského Parlamentu a Rady 2012/34/EU ze dne 21. 11. 2012 o vytvoření jednotného evropského železničního prostoru, který upravuje institut tzv. specializované infrastruktury,

-

zavádějí sankční systém strojvedoucích (povinnosti osoby řídící drážní vozidlo na dráze celostátní, regionální nebo místní anebo na vlečce),

-

mění příslušnost k vydání vyhlášky stanovující podmínky zdravotní způsobilosti osob řídících drážní vozidla z Ministerstva dopravy na Ministerstvo zdravotnictví,

-

precizují ustanovení upravujících provozování drážní dopravy v přeshraničních úsecích drah, přechodné ustanovení o provozování drážních vozidel schválených podle mezinárodních úmluv a pojmy „mezinárodní trasy vlaků“ a „mezinárodní drážní doprava“.

Návrh míří do Senátu.