Čekejte, prosím...
A A A

Hledaný výraz nenalezen

Hledaný § nenalezen

14. 7. 2021, [Právní zpravodaj]
Nový stavební zákon

Poslanci napodruhé schválili reorganizaci úřadů, integraci a digitalizaci povolovacího procesu.

Dne 13. 7. 2021 Poslanecká sněmovna setrvala na vládním návrhu stavebního zákonavládním návrhu změnového zákona, které dne 7. 7. 2021 zamítnul Senát.

Cílem návrhů je zjednodušení a zkrácení přípravy staveb pro zvýšení konkurenceschopnosti České republiky.

Návrh nového stavebního zákona byl schválen ve znění komplexního pozměňovacího návrhu hospodářského výboru.

Dojde k vytvoření nové soustavy státní stavební správy, která je inspirována soustavou finanční správy․ Ústředním správním úřadem bude Nejvyšší stavební úřad se sídlem v Ostravě, který bude nadřízeným správním orgánem Specializovaného a odvolacího stavebního úřadu.

Specializovaný a odvolací stavební úřad bude vykonávat působnost stavebního úřadu ve věcech vyhrazených staveb (tj. dálnic, drah, významných energetických zařízení atd.) a staveb souvisejících s vyhrazenými stavbami a stavbami tvořícími s nimi soubor staveb, jež by jinak byly v působnosti krajského stavebního úřadu, a kontrolu ve věcech stavebního řádu. Specializovaný a odvolací stavební úřad bude nadřízeným správním orgánem krajských stavebních úřadů.

Krajské stavební úřady budou vykonávat působnost prvoinstančního stavebního úřadu ve věcech staveb, u kterých nevykonává působnost Specializovaný a odvolací stavební úřad nebo jiný stavební úřad (Ministerstvo obrany, Ministerstvo vnitra a Ministerstvo spravedlnosti).

Oproti původnímu vládnímu návrhu působnost ve věcech stavebního řádu nebudou nadále vykonávat obecní úřady obcí s rozšířenou působností.

Návrhy usilují o integraci významné části dosavadních dotčených orgánů do stavebních úřadů. U většiny neintegrovaných dotčených orgánů se má změnit forma jejich závazného stanoviska na vyjádření. Velké množství povolovacích procesů se sloučí do jediného řízení o povolení stavby. Dojde tak ke zrušení duality územního a stavebního řízení.

Má dojít ke komplexní digitalizaci stavební agendy od územně plánovacích dokumentací, přes digitální technickou mapu, projektové dokumentace staveb až po elektronický spis stavebních úřadů.

V odvolacím řízení se zavádí apelační princip (nadřízený orgán rozhodnutí sám změní, nebude ho pouze rušit a věc vracet).

Současný model výkonu působnosti v oblasti územního plánován zůstává zachován.

Hlavní město Praha, statutární město Brno a statutární město Ostrava budou moci v přenesené působnosti vydat vlastní městské stavební předpisy (podrobné požadavky na vymezování pozemků, požadavky na umisťování staveb a technické požadavky na stavby).

Význam nástrojů územního plánování má být posílen (oproti původnímu záměru se nemění forma územně plánovací dokumentace coby opatření obecné povahy na právní předpis). Vznikne územní rozvojový plán pro celé území státu.

Schválené pozměňovací návrhy poslance Adama Kalouse mimo jiné

− zmírňují požadavky na obytné místnosti, které již nebudou muset mít zajištěno přímé denní osvětlení a přímé větrání,

− zjednodušují povolovací proces pro tzv. „mobilní domy“.

Schválený pozměňovací návrh poslance Jana Richtera zařazuje stání pro obytné automobily a obytné přívěsy mezi jednoduché stavby.

Senátoři návrh kritizovali zejména z důvodu zrušení obecních stavebních úřadů, centralizace státní správy a integrace ochrany veřejných zájmů.

Návrhy míří k prezidentu republiky.