Čekejte, prosím...
A A A

Hledaný výraz nenalezen

Hledaný § nenalezen

[Legal Update 3/2022]
Novela zákona o elektronických komunikacích v oblasti telemarketingu

1. ledna 2022 se stal účinným zákon č. 374/2021 Sb., kterým se mění zákon č. 127/2005 Sb., o elektronických komunikacích a o změně některých souvisejících zákonů (dále jen „ZEK“), který adaptuje ZEK na Obecné nařízení o ochraně osobních údajů (dále jen „GDPR“). Kromě často zmiňované změny režimu opt-out na režim opt-in v oblasti cookies ale tato novela přinesla i výrazné změny v oblasti telemarketingu. K jednoduššímu výkladu této novely přispěl i Český telekomunikační úřad, který ve spolupráci s Úřadem pro ochranu osobních údajů a Ministerstvem průmyslu a obchodu připravil společné výkladové stanovisko s odpověďmi na nejčastější otázky týkající se nových pravidel.

Zatímco doposud musel účastník aktivně vyjádřit svůj nesouhlas v tzv․ účastnickém seznamu, nový princip je zcela opačný. Automaticky se předpokládá, že marketingové hovory nelze realizovat, protože si je účastník nepřeje. Pokud dochází ke kontaktování za účelem marketingu na základě jiného zdroje, než je veřejný (účastnický) seznam, pak musí kontaktující prokázat, jakým způsobem kontakt získal, a že je oprávněn s ním nakládat v souladu s GDPR. Pokud spotřebitel bude chtít být kontaktován s marketingovými nabídkami, do účastnického seznamu nechá vyznačit svůj souhlas, díky němuž bude moci být kontaktován.

 

Co je veřejný (účastnický) seznam, jaký je jeho účel a kdo ho vytváří?

Účastnický seznam může vytvářet a spravovat každý, kdo získá v souladu s § 66 ZEK údaje účastníků. Účelem takového seznamu je vyhledávání podrobného kontaktu o osobě na základě jejího jména nebo případně nezbytného minimálního množství dalších identifikačních prvků. Vzhledem k tomu, že se jedná o veřejný seznam, musí být jako takový uveřejněn a dostupný všem potenciálním zájemcům o jeho využití za stejných podmínek.

Změna režimu ale nikterak neovlivňuje současnou možnost kontaktováni stávajících zákazníků, předmětná právní úprava se týká pouze těch hovorů, u nichž není mezi volajícím (kontaktujícím) a volaným (kontaktovaným) žádný existující vztah a pokud je novému kontaktu voláno za účelem obchodního sdělení. Zákazníka lze tedy oslovit, pokud má podnikatel jakýkoliv jiný individuální souhlas s kontaktováním, a to i přes to, že tento zákazník ve veřejném seznamu uvedl, že si nepřeje být kontaktován za účelem marketingu.

Náhodné generování telefonních čísel doposud nebylo z hlediska GDPR bráno jako zpracování osobních údajů. Na tuto problematiku ale nově dopadá novela ZEK, v jejímž § 95 odst. 5 je nově stanovena právní fikce, že za vytvoření účastnického seznamu se považuje i náhodné vygenerování telefonních čísel.

V rámci změn provedených v § 95§ 96 ZEK je dále rozšířen zákaz přímého marketingu prostřednictvím volání bez lidské účasti (automatická volací zařízení), faksimilních přístrojů nebo elektronické pošty také osobám, jejichž údaje byly získané z účastnických seznamů.

Výše popsané změny se u seznamu účastníků vydaných přede dnem nabytí účinnosti této novely projeví po uplynutí šesti měsíců ode dne nabytí účinnosti novely (1. července 2022), kdy nastane vyvratitelná právní domněnka toho, že si účastník nepřeje být kontaktován za účelem marketingu, pokud neudělil svůj výslovný souhlas. Jednání v rozporu s výše uvedeným a sankce za takové jednání nedoznají s novelou žádných zásadních změn. I nadále se bude jednat o přestupek podle ZEK, za který je možné právnické nebo podnikající fyzické osobě uložit pokutu až 50.000.000 Kč nebo do výše 10 % z čistého obratu. U fyzických osob hrozí pokuta až 100.000 Kč.