Čekejte, prosím...
A A A

Hledaný výraz nenalezen

Hledaný § nenalezen

11. 8. 2022, [Právní zpravodaj]
Poplatek za správu zmrazeného majetku

Senátoři schválili zefektivnění mezinárodních sankcí.

Dne 10. 8. 2022 Senát schválil vládní návrh novely zákona o mezinárodních sankcích.

Cílem návrhu je reakce na aktuální situaci při provádění mezinárodních sankcí vyplývajících zejména z přímo použitelných předpisů Evropské unie. Návrh také navazuje na související návrh zákona o omezujících opatřeních proti některým závažným protiprávním jednáním (sankční zákon).

Působnost zákona o provádění mezinárodních sankcí se rozšiřuje i na sankce vyplývající ze sankčního zákona․

Rozšiřuje se katalog vnitrostátních sankčních opatření, aby byly srovnatelné s mezinárodními sankcemi (zejména v oblasti pohybu osob, veřejných zakázek a poskytování veřejných prostředků).

K právnímu jednání, jehož předmětem je nakládání s majetkem, na který se vztahují mezinárodní sankce spočívající v omezení nebo zákazu nakládání s tímto majetkem, které je v rozporu s takovou mezinárodní sankcí, se nebude přihlížet.

Státu bude náležet poplatek za správu majetku, na který se vztahují mezinárodní sankce, a to se sazbou ve výši 3 % z hodnoty majetku ročně. Návrh obsahuje také pravidla prodeje tohoto majetku.

Návrh má též zefektivnit činnost Finančního analytického úřadu.

Zakotvuje se kompetence orgánů Celní správy České republiky zadržet majetek, na který se vztahují mezinárodní sankce, a dopravní prostředek, který tento majetek dopravuje.

Tabákové výrobky, které jsou majetkem, na který se vztahují mezinárodní sankce, bude spravovat výlučně Generální ředitelství cel.

Zařazení cizince na příslušný sankční seznam (spojené s uložením omezení nebo zákazu v oblasti pohybu osob) bude mít přímý dopad na postavení tohoto cizince, a to ve všech fázích řízení o mezinárodní ochraně nebo jeho pobytového oprávnění.

Senátoři připojili doprovodné usnesení: „Senát PČR

I. konstatuje, že vymezení veřejných prostředků dle tohoto zákona je použitelné pouze pro jeho účely a nelze jej extenzivním výkladem využívat jako legislativní oporu pro rozšiřování pravomocí Nejvyššího kontrolního úřadu spočívající v možnosti kontrolovat nakládání s prostředky rozpočtů obcí, dobrovolných svazků obcí a krajů,

II. pověřuje předsedu Senátu, aby toto usnesení zaslal předsedovi vlády.“

Zákon míří k prezidentu republiky.