Čekejte, prosím...
A A A

Hledaný výraz nenalezen

Hledaný § nenalezen

[Legal Alert 5/2023]
Kyberbezpečnost podle NIS2

Směrnice NIS2 a její účinnost

Dne 16. ledna 2023 nabyla účinnosti směrnice Evropského parlamentu a Rady (EU) 2022/2555, o opatřeních k zajištění vysoké společné úrovně kybernetické bezpečnosti v Unii a o změně nařízení (EU) č. 910/2014 a směrnice (EU) 2018/1972 a o zrušení směrnice (EU) 2016/1148, tzv. směrnice NIS2. Tímto datem začala České republice a dalším členským státům Evropské Unie běžet lhůta pro transpozici minimálního standardu pravidel stanovených směrnicí NIS2, která uplyne dne 17. října 2024.

 

Národní kyberbezpečnost

Transpozice směrnice NIS2 se na národní úrovni začala řešit velmi záhy, a to přímo Národním úřadem pro kybernetickou a informační bezpečnost (NÚKIB), jakožto příslušným ústředním správním orgánem pro oblast kyberbezpečnosti. První návrh nového zákona o kybernetické bezpečnosti byl zpracován a zveřejněn na internetových stránkách NÚKIB již necelý měsíc po zveřejnění směrnice NIS2, tedy koncem ledna 2023․ V důsledku zveřejnění návrhu zákona byla v rámci veřejných konzultací vyzvána odborná veřejnost, aby k návrhu sdělila své podněty. V tuto chvíli se tak návrh zákona o kybernetické bezpečnosti nachází ve fázi relativního bezvětří, nicméně se dle plánu legislativních prací vlády na rok 2023 očekává, že bude návrh zákona vládě předložen v prosinci 2023 k projednání.

Ačkoli zatím nejsou přesně známé všechny povinnosti, které závazně stanoví až nový zákon o kybernetické bezpečnosti, lze již nyní určit subjekty, které s jistotou budou (nově) podléhat povinnostem kyberbezpečnostního minima směrnice NIS2. Vedle zřejmých povinných subjektů určených přímo směrnicí NIS2 nicméně tento právní předpis stanoví členským státům možnost určit některé z povinných subjektů dle vlastního uvážení s ohledem na důležitost či zvláštní povahu dané entity.

 

Povinné subjekty

Stěžejními kritérii pro určení subjektu, který „spadne“ pod režim nové kyberbezpečnostní legislativy a v jakém rozsahu, jsou primárně (i) odvětví a pododvětví, ve kterém subjekt provozuje svoji činnost a (ii) velikost subjektu ve smyslu doporučení Evropské komise 2003/361/ES o definici mikropodniků, malých a středních podniků. Určením dle těchto parametrů se povinné subjekty rozdělí do dvou skupin, skupiny (1) základních subjektů spadajících do režimu vyšších povinností a skupiny (2) důležitých subjektů spadajících do režimu nižších povinností. Zpozornět by měly zejména entity, které budou kromě naplnění kritéria velikosti provozovat svoji činnost v následujících odvětvích:

► energetika,

► doprava,

► bankovnictví a infrastruktura finančních trhů,

► zdravotnictví,

► pitná a odpadní voda,

► digitální infrastruktura,

► veřejná správa,

► vesmír a výzkum,

► poštovní a kurýrní služby,

► nakládání s odpady,

► výroba, produkce a distribuce chemických látek,

► výroba, zpracování a distribuce potravin, a

výroba zdravotnických prostředků, počitačů, elektronických a optických přístrojů a elektrických zařízení a strojů, motorových vozidel, přívěsů a návěsů a dalších dopravních zařízení.

 

Určení povinných subjektů

Vzhledem k absenci příslušné povinnosti členských států, kterou by stanovila přímo směrnice NIS2, jakož i vzhledem k penzu informací, které je třeba mít pro dané posouzení k dispozici, budou subjekty povinny provést hodnocení svépomocí. Následně bude mít povinný subjekt povinnost registrovat se v rámci jedné ze zmiňovaných skupin na portálu NÚKIB. Povinnost registrace je návrhem zákona předvídána do 30 dnů ode dne, kdy subjekt zjistil, že naplňuje kritéria stanovená pro jednu ze skupin, ale nejpozději do 90 dnů od jejich faktického naplnění.

Kromě procesu sebeurčení povinných subjektů dle výše uvedených kritérií se však předpokládá, že některé z nich určí přímo stát, pravděpodobně prostřednictvím NÚKIB. V takové případě NÚKIB informuje povinný subjekt o jeho povinnosti přímo.

Už jen z rozsahu výše uvedených kritérií je zřejmé, že zvládnout přípravnou fázi ve výše uvedených lhůtách bude pro povinné subjekty časově, personálně i jinak náročné.

 

Povinnosti

Ač zatím neoficiální, dává návrh zákona o kybernetické bezpečnosti v reflexi na obecné minimum nastavené směrnicí NIS2 vcelku jasnou představu o povinnostech, které budou povinné subjekty muset dodržovat. Povinnosti se pak budou drobně lišit podle toho, do jakého z režimů povinný subjekt spadá. V návaznosti na úvodní analýzu rizik, resp. určení technických aktiv a provedení business impact analýzy v režimu nižších povinností, se tak jedná například o zavedení:

► aktivní participace vrcholného managementu na řízení kyberbezpečnosti;

nových manažerských / odpovědných rolí k zajištění souladu povinného subjektu s povinnostmi dle návrhu zákona;

politiky bezpečnosti informací;

smluvních doložek pro zajištění bezpečnosti v rámci dodavatelského řetězce;

vzdělávání v oblasti kyberbezpečnosti;

bezpečnostních opatření a postupů pro hodnocení jejich účinnosti;

kryptografie a případně šifrování informací;

► pravidel pro řízení přístupových oprávnění;

► vícefaktorového ověření identity, bezpečných komunikačních nástrojů a nástrojů pro nouzovou komunikaci;

► pravidel pro zvládání bezpečnostních incidentů a jejich hlášení NÚKIB, resp. provozovateli Národního CERT;

► pravidel krizového řízení;

► pravidel pro kontinuitu činnosti, zálohování a zotavení v souvislosti s bezpečnostním incidentem.

 

Sankce

Po uplynutí přechodného období, které se zatím předpokládá v délce jednoho roku od zápisu do evidence NÚKIB na základě předešlé registrace subjektu, tedy pravděpodobně od listopadu 2025, bude NÚKIB oprávněn ukládat sankce za nesplnění povinností stanovených návrhem zákona. Kromě nápravných opatření a sankce pozastavení platnosti evropského certifikátu kybernetické bezpečnosti uděleného dle nařízení Evropského Parlamentu a Rady (EU) 2019/881 (akt o kybernetické bezpečnosti) bude NÚKIB oprávněn uložit i pokuty za správní přestupky předběžně specifikované návrhem zákona, a to až do výše 250 000 000 Kč nebo 2 % čistého celosvětového ročního obratu subjektu či jeho konsolidačního celku. Jen pro doplnění, oprávnění k udělení sankce v období před listopadem 2025 bude mít NÚKIB v případě nesplnění povinnosti včasné registrace povinného subjektu udělením pokuty až do nejvyšší

možné výše.

Posledním druhem sankce, o kterém však už nebude rozhodovat NÚKIB, bude soudy vydávané rozhodnutí o pozastavení výkonu řídící funkce osob v postavení např. člena statutárního orgánu, vedoucího odštěpného závodu či prokuristy. Důsledkem této sankce bude zákaz vykonávat danou funkci vykonávanou v managementu základního subjektu, tedy v rámci režimu vyšších povinností, až do odstranění zjištěných nedostatků, ale vždy alespoň po dobu 6 měsíců.

 

Další kroky

Aktuálním úkolem každého subjektu je provést vyhodnocení, zda a případně v jakém rozsahu na něj povinnosti podle nové právní úpravy dopadnou.