Čekejte, prosím...
A A A

Hledaný výraz nenalezen

Hledaný § nenalezen

[Legal Alert 6/2023]
Novela ZZVZ

Poslanecká sněmovna přehlasovala Senát, novela zákona o zadávání veřejných zakázek míří k prezidentovi

Jak jsme informovali v březnovém vydání Legal Update z oblasti veřejných zakázek, Poslanecká sněmovna schválila návrh novely zákona č. 134/2016 Sb., o zadávání veřejných zakázek, ve znění pozdějších předpisů („ZZVZ“), a postoupila jej Senátu. Senát návrh projednal dne 10. května 2023 a vrátil jej Poslanecké Sněmovně s pozměňovacími návrhy. Senátní pozměňovací návrhy obsahovaly například navýšení finančních limitů pro veřejné zakázky malého rozsahu. Na jednání dne 30. května 2023 však Poslanecká sněmovna změny navržené Senátem odmítla a následně 162 hlasy ze 175 přítomných poslanců Senát přehlasovala a schválila tak novelu ZZVZ v původním, Poslaneckou sněmovnou již jednou schváleném, znění․ V rámci legislativního procesu tak v tuto chvíli zbývá již jen podpis prezidenta republiky, účinnost novely lze proto očekávat v průběhu letošního léta.

Jaké změny novelizace konkrétně přináší?

 

Pořízení cenného papíru, podílu nebo obchodního závodu nebude veřejnou zakázkou

Novelizován bude § 14 odst. 1 ZZVZ, který stanoví, co se rozumí veřejnou zakázkou na dodávky, přičemž bude platit, že pořízení cenného papíru nebo jiného investičního nástroje, obchodního závodu, jeho samostatné organizační složky nebo podílu v obchodní korporaci se nepovažuje za pořízení věci, tedy v uvedených případech se nejedná o veřejnou zakázku a nebude třeba postupovat formou zadávacího řízení.

 

Výjimky pro zadávání podlimitních veřejných zakázek v zadávacím řízení

Rozšířen bude též § 30 ZZVZ, který stanoví výjimky pro zadávání podlimitních veřejných zakázek v zadávacím řízení, a to tak, že nově nebude muset ve stanovených případech využít zadávací řízení Finanční analytický úřad (FAÚ) či Národní úřad pro kybernetickou a informační bezpečnost (NÚ-KIB) a též zadavatel, který je spolkem, či příjemcem podpory v případě zakázek na dodávky nebo služby související s podporou práce s dětmi a mládeží.

 

Změny v úpravě zadávací lhůty

Odlišně bude upraveno též ustanovení § 40 ZZVZ, které se věnuje zadávací lhůtě. Nadále platí obecné pravidlo, že zadavatel je oprávněn, a nikoliv povinen, stanovit zadávací lhůtu, po kterou účastníci zadávacího řízení nesmí ze zadávacího řízení odstoupit. Nově však ZZVZ výslovně uvádí, že se zadávací lhůta prodlužuje o dobu: (a) ve které zadavatel nesmí uzavřít smlouvu podle § 246 ZZVZ na základě rozhodnutí Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže nebo podle uloženého předběžného opatření, nebo (b) na které se zadavatel dohodl s účastníky zadávacího řízení.

Zadavatel bude mit nově povinnost odeslat informaci o době zákazu uzavření smlouvy všem účastníkům zadávacího řízení nebo uveřejnit na profilu zadavatele, a to do 5 pracovních dnů od doručení písemné žádosti účastníka zadávacího řízení. Nově též bude platit, že neodešle-li zadavatel oznámení o výběru dodavatele v zadávací lhůtě, je zadávací řízení ukončeno až uplynutím 3 měsíců od skončení zadávací lhůty. V uvedeném případě bude mít zadavatel povinnost uhradit účastníkům zadávacího řízení účelně vynaložené náklady spojené s jejich účastí v zadávacím řízení, avšak pouze na základě písemné žádosti uplatněné v propadné lhůtě 6 měsíců.

Upravené podmínky týkající se skládání jistoty

V případě, že bude zadavatel požadovat složení jistoty, nově bude ZZVZ v § 41 upravovat, že se tak stane: (a) sdělením údajů o provedené platbě zadavateli, jde-li o peněžní jistotu, nebo (b) předložením dokladu banky nebo pojišťovny prokazujícího povinnost banky nebo pojišťovny vyplatit zadavateli jistotu na základě jeho sdělení o splnění příslušných podmínek, jde-li o bankovní záruku nebo pojištění záruky. Nově nebude mít zadavatel povinnost vracet dodavatelům originál záruční listiny, ale pouze odeslat údaje či doklady nezbytné k uvolnění jistoty.

 

Novinky v oblasti prokazování způsobilosti a plnění předmětu zakázky

Ve zjednodušeném podlimitním řízení bude mít veřejný zadavatel nově povinnost vždy požadovat prokázání základní způsobilosti podle § 74 ZZVZ, a to čestným prohlášením, nebude-li v zadávací dokumentaci stanoveno jinak.

Zadavatel může v rámci výzvy adresované vybranému dodavateli požadovat krom doložení dokladů o jeho kvalifikaci též doklady o základní způsobilosti prokazující splnění požadovaného kritéria způsobilosti po doručení uvedené výzvy, případně písemné čestné prohlášení o tom, že se nezměnily údaje rozhodné pro posouzení splnění kvalifikace obsažené v dokladech, které má zadavatel již k dispozici, nebo nové doklady, pokud se rozhodné údaje v těchto dokladech změnily.

Novela dále zpřesňuje ustanovení § 105 odst. 2 ZZVZ, dle kterého mohou zadavatelé v zadávací dokumentaci požadovat, aby jimi určené významné činnosti při plnění veřejné zakázky byly plněny přímo vybraným dodavatelem. Nově se bude za vybraného dodavatele považovat i osoba, která je členem téhož koncernu jako účastník zadávacího řízení, jestliže tato osoba nepodala v témže zadávacím řízení nabídku samostatně nebo společně s jinými dodavateli a splňuje základní způsobilost.

 

Povinnost zadavatele informovat o obsahu podaných nabídek

Nově bude mít účastník zadávacího řízení možnost po skončení lhůty pro podání nabídek písemně požádat zadavatele o údaje z nabídek odpovídající číselně vyjádřitelným kritériím hodnocení, přičemž na základě uvedené žádosti bude zadavatel povinen do 5 pracovních dnů uvedené informace odeslat všem účastníkům zadávacího řízení nebo je uveřejnit na profilu zadavatele.

 

Zakotvení možnosti ústní komunikace zadavatele s dodavatelem

Novela zavádí dva nové odstavce v § 211 ZZVZ, které umožňují ústní komunikaci mezi zadavatelem a dodavatelem a sta-noví její podmínky. Zadavatel tak může přistoupit k ústní komunikaci s dodavatelem například při jednání s dodavatelem tam, kde ho ZZVZ připouští, při prohlídce místa plnění nebo i při jiných sděleních, jež se netýkají zásadních prvků zadávacího řízení, mezi které patří zejména zadávací dokumentace, žádost o účast, potvrzení zájmu a nabídka.

Zadavatel bude mít zároveň povinnost při použití ústní komunikace zajistit, aby byl obsah komunikace v dostatečné míře zdokumentován vhodnými prostředky, například zápisy, zvukovými záznamy nebo souhrny hlavních prvků komunikace.