Čekejte, prosím...
A A A

Hledaný výraz nenalezen

Hledaný § nenalezen

28. 8. 2023, [Právní zpravodaj]
Pojištění odpovědnosti z provozu vozidla

Vláda dne 23. 8. 2023 předložila Poslanecké sněmovně návrh zákona o pojištění odpovědnosti z provozu vozidla a návrh doprovodného změnového zákona.

Navržený zákon, který má nahradit stávající zákon č. 168/1999 Sb., transponuje směrnici Evropského parlamentu a Rady (EU) 2021/2118 ze dne 24. listopadu 2021, kterou se mění směrnice 2009/103/ES o pojištění občanskoprávní odpovědnosti z provozu motorových vozidel a kontrole povinnosti uzavřít pro případ takové odpovědnosti pojištění.

Rozšiřuje se definice vozidla (§ 2), které podléhá povinnosti pojištění odpovědnosti․ Nově jím bude motorové vozidlo poháněné výhradně mechanickým pohonem, jehož maximální konstrukční rychlost je vyšší než 25 km/h, případně je vyšší než 14 km/h a zároveň jeho provozní hmotnost větší než 25 kg, a dále přípojná vozidla.

Za vozidlo poháněné výhradně mechanickým pohonem se považuje i vozidlo kategorie moped (tedy i elektrické koloběžky či segwaye) s výjimkou mopedu vybaveného pomocným pohonem, jehož hlavním účelem je pomoc při šlapání (tj. elektrokola).

Provozem vozidla se rozumí jakékoli použití vozidla odpovídající jeho obvyklé funkci jako dopravního prostředku, a to bez ohledu na vlastnosti vozidla a bez ohledu na terén, ve kterém je vozidlo použito, a na to, zda vozidlo stojí nebo je v pohybu.

Povinnost zajistit pojištění odpovědnosti (§ 6) se přenáší z vlastníka vozidla na jeho provozovatele. Tím se míní skutečný provozovatel (srov. např. § 2927 ObčZ), nicméně se stanoví vyvratitelné domněnka, že provozovatelem registrovaného vozidla je ten, kdo splňuje definici provozovatele dle § 2 odst. 15 ProvVoz.

Návrh rozšiřuje výjimky z povinnosti pojištění odpovědnosti (§ 7) včetně alternativního pojištění odpovědnosti při motoristických závodech nebo soutěžích (§ 8).

Minimální limit pojistného plnění při újmě na zdraví nebo vzniklé usmrcením se stanoví na 50 mil. Kč na každého poškozeného (§ 14). Limit pojistného plnění při škodě na majetku musí odpovídat nejméně 50 mil. Kč bez ohledu na počet poškozených (§ 15).

Ruší se zelené karty jakožto doklad pojištění odpovědnosti při provozu vozidla na území České republiky (srov. dosavadní § 17 odst. 1 OdpVoz); nahradí je on-line evidence pojištění (§ 38 a 40), kterou Policie ČR použije pro kontrolu pojištění odpovědnosti při provozu tuzemského vozidla (§ 44). Zároveň se tím zjednoduší evidenční úkony při změnách v registru silničních vozidel.

Doprovodná novela mimo jiné mění terminologii v § 2767, 27682790 ObčZ tak, že institut pojištění cizího pojistného nebezpečí se nově označuje jako pojištění cizí hodnoty pojistného zájmu. Dále se stanoví povinnost pojistitele, upravuje-li výši pojistného, upozornit pojistníka na možnost změnu odmítnout a závazek z tohoto důvodu ukončit (§ 2786 odst. 1 ObčZ).

Jako základní účinnost zákona se navrhuje den 23. 12. 2023. Ustanovení týkající se přechodu na online systém výměny dat a s tím souvisejícího zrušení zelené karty pro vnitrostátní účely mají nabýt účinnosti dne 1. 7. 2024.