Čekejte, prosím...
A A A

Hledaný výraz nenalezen

Hledaný § nenalezen

15. 12. 2023, [Právní zpravodaj]
Rozvoj finančního trhu a podpora zajištění na stáří

Senát dne 14. 12. 2023 nepřijal žádné usnesení k vládnímu návrhu zákona, kterým se mění některé zákony v souvislosti s rozvojem finančního trhu a s podporou zajištění na stáří.

Novela má rozšířit okruh daňově podporovaných finančních produktů zajištění na stáří, kterými budou

1.

penzijní připojištění, resp. doplňkové penzijní spoření,

2.

životní pojištění, a nově

3.

dlouhodobý investiční produkt, a

4.

pojištění dlouhodobé péče.

Zákon dále zavádí tzv. alternativní účastnický fond, což je penzijní fond, který může investovat i do méně likvidních aktiv. Cílem je zvýšit efektivitu III. penzijního pilíře.

Novela má podpořit přesun účastníků z transformovaných fondů, které se vyznačují extrémně konzervativní strategií․ Navrhuje se, aby byla možná současná účast v transformovaném i účastnickém fondu.

Poskytování státního příspěvku v penzijních fondech se upravuje, aby motivovalo k větším příspěvkům účastníků. Navrhuje se zvýšit spodní hranici účastníka ze současných 300 Kč na 500 Kč měsíčně a horní hranici příspěvku, nad kterou se státní příspěvek již dále nezvyšuje, ze současných 1 000 Kč na 1 700 Kč měsíčně (§ 14 DPenzSpoř). Státní příspěvek nebudou dostávat osoby, jimž byl přiznán starobní důchod (§ 13 odst. 1 DPenzSpoř).

Daňová podpora produktů spoření na stáří bude zásadně možná jen v případě jejich vyplacení nejdříve po 10 letech a po dosažení 60 let věku.

Přijaté pozměňovací návrhy rozpočtového výboru mimo jiné zavádí pojištění dlouhodobé péče jako nový typ daňově podporovaného pojištění, jehož pojistnou událostí je závislost pojistníka nebo jeho osoby blízké na pomoci jiné fyzické osoby při zvládání základních životních potřeb z důvodu jejich dlouhodobě nepříznivého zdravotního stavu (nový § 15c DPříj).

Od základu daně bude možné odečíst až 48 000 Kč ročně vynaložených poplatníkem na daňově podporované produkty spoření na stáří a 50 000 Kč ročně na příspěvky poskytované zaměstnavatelem.

Novela zákona o dluhopisech požaduje, aby emisní podmínky obsahovaly kromě informace o emisi dluhopisů také informace o emitentovi.

Staví se na jisto, že správa majetku dítěte v souvislosti se státními dluhopisy spadá do běžné správy a není třeba přivolení soudu k tomu, aby rodič mohl dítěti nakoupit a spravovat státní dluhopisy (nový § 26 odst. 9 DluhZ).

Nové znění § 117 a 117a SpotřÚ mění podmínky předčasného splacení spotřebitelského úvěru a určení výše účelně vynaložených nákladů za předčasné splacení. U spotřebitelského úvěru na bydlení nesmí výše náhrady nákladů přesáhnout 0,25 % z předčasně splacené části úvěru za každý započatý rok zbývající do konce fixace, nejvýše však 1 %.

Působnost finančního arbitra se rozšiřuje na spory mezi spotřebitelem a poskytovatelem dlouhodobého investičního produktu.

Exekutor bude žádat o součinnost elektronicky datovým souborem (XML) nejen peněžní ústav, ale nově i finanční instituci (§ 34 odst. 3 EŘ).

Senát nesouhlasil se schválením návrhu ve znění postoupeném Poslaneckou sněmovnou, následně však nepřijal pozměňovací návrh týkající se vypuštění podmínky předčasného splacení hypotečního úvěru (senátor Lukáš Wagenknecht) a zachování státní podpory doplňkového penzijního připojení starobním důchodcům (senátor Michael Canov).

Lhůta pro projednání návrhu marně uplyne dne 21. 12. 2023, poté bude schválený zákon postoupen prezidentu republiky. Primární účinnost zákona je stanovena ke dni 1. 1. 2024, což je však podmíněno vyhlášením zákona do konce roku 2023.