Čekejte, prosím...
A A A

Hledaný výraz nenalezen

Hledaný § nenalezen

30. 10. 2023, [Právní zpravodaj]
Volební kodex

Poslanecká sněmovna dne 24. 10. 2023 již v 1. čtení schválila poslanecký návrh zákona o správě voleb a návrh doprovodné novely.

Návrhy, které byly předloženy zástupci všech poslaneckých klubů, jsou v podstatě kopií vládních návrhů (na jejichž 1. čtení se nedostalo), ze kterých však bylo vypuštěno zavedení jednodenního hlasování.

Cílem návrhů je

sjednotit a modernizovat úpravu správy voleb,

zajistit větší stálost volebních obvodů pro volby do Senátu, a

stanovit pevný a společný termín voleb do Senátu a do zastupitelstev.

Volební kodex má přinést jednotnou správu voleb, přičemž v jednotlivých volebních zákonech (č. 247/1995 Sb., č. 130/2000 Sb., č. 491/2001 Sb., č. 62/2003 Sb. a č. 275/2012 Sb.) zůstanou specifické úpravy volebních systémů․

Vznikne Informační systém správy voleb obsahující jednotný seznam voličů, registr kandidátních listin, registr okrskových volebních komisí a nástroj ePetice (elektronické petice pro nezávislé kandidáty s využitím zaručené elektronické identity). S elektronickým hlasováním se však nepočítá.

Obecní úřady budou moci pružněji měnit volební okrsky. Změnu počtu okrsků bude obecní úřad moci provést pouze s předchozím souhlasem Ministerstva vnitra. Vedle možnosti volebního průkazu bude mít volič možnost předem oznámit, že bude hlasovat v jiném volebním okrsku (§ 56 odst. 3). Žádost o vydání voličského průkazu či oznámení o hlasování v jiném okrsku bude možné podat u kteréhokoli obecního úřadu (§ 57 odst. 1).

Předseda a místopředseda okrskové volební komise se určí hlasováním, subsidiárně losem (§ 42 odst. 2).

Za trvalý pobyt cizince se pro účely zákona o správě voleb považuje také přechodný pobyt (§ 82 odst. 4). Tím se ve vztahu k občanům EU naplňuje požadavek čl. 20 SEU, který již byl přímo aplikován v usnesení Krajského soudu v Brně ze dne 19. 9. 2014, č. j. 64 A 6/2014-20.

Z ekonomických důvodů budou na hlasovacím lístku v prvním kole volby prezidenta republiky a ve volbách do Senátu společně uvedeni všichni kandidáti.

Poslanecké sněmovna dále dne 27. 10. 2023 ve 3. čtení schválila související vládní novelu Ústavy.

Nově se upravuje proces překreslování senátních obvodů. Nespokojenost Senátu s dosavadním procesem byla vyjádřena zrušením § 59 odst. 2 VolPar, dle kterého se v sudých rocích mělo území volebních obvodů změnit při odchylce počtu obyvatel větší než 15 %.

Změnu v územním vymezení volebních obvodů bude možné provést nejdříve po uplynutí 12 let od poslední změny (čl. 16 odst. 2 Úst). Zůstává podmínka 15% odchylky a nově se stanoví, že novelizace má nabýt účinnosti k 1. lednu roku, kdy se konají senátní volby.

Volby do Senátu (jejich první kolo) a volby do zastupitelstev obcí a krajů se budou konat vždy v prvním celém týdnu měsíce října (nový čl. 17 odst. 3 a čl. 102 odst. 2 Úst).

Výslovně se umožňuje již existující zvyklost spočívající v oprávnění náhradníka poslance vzdát se postavení náhradníka notářským zápisem do rukou předsedy Poslanecké sněmovny (§ 54 VolPar).

Návrhy budou po dokončení legislativně technických úprav postoupeny Senátu, který s nimi musí vyjádřit souhlas (čl. 39 odst. 4, čl. 40 Úst). Všechny navržené zákony mají nabýt účinnosti dne 1. 1. 2026.