Čekejte, prosím...
A A A

Hledaný výraz nenalezen

Hledaný § nenalezen

1. 12. 2023, [Právní zpravodaj]
Urychlení výstavby strategicky významné infrastruktury

Senát dne 29. 11. 2023 schválil návrh zákona, kterým se mění zákon č. 416/2009 Sb., o urychlení výstavby dopravní, vodní a energetické infrastruktury a infrastruktury elektronických komunikací (liniový zákon), ve znění pozdějších předpisů, a další související zákony.

Původním cílem vládního návrhu byla minimalistická transpozice směrnice Evropského parlamentu a Rady (EU) 2021/1187 ze dne 7. července 2021 o zjednodušení opatření na zlepšení realizace transevropské dopravní sítě (TEN-T), novela však byla mnohonásobně rozšířena rozsáhlými pozměňovacími návrhy hospodářského výboru i jednotlivých poslanců.

Přijatý pozměňovací návrh poslance a ministra Martina Kupky v názvu zákona používá sjednocující pojem strategicky významné infrastruktury. Tím se zároveň ruší zkrácený název „liniový zákon“ zavedený k 1. 1. 2021.

Návrhem dochází k rozšíření definice pojmu „dopravní infrastruktura“, a tím i působnosti zákona (§ 1 odst․ 2 UVDI). Jde jednak o vnitrozemskou vodní cestu na úsecích Pardubice – státní hranice s Německem a Praha – Mělník a přístavy na ní, jednak o vybrané terminály železniční a silniční dopravy.

Do kategorie energetické infrastruktury (§ 1 odst. 4 UVDI) se doplňují dobíjecí stanice, vodíkové čerpací stanice a čerpací stanice na zkapalněný metan.

Pozměňovací návrh hospodářského výboru doplňuje definici strategické investiční stavby (§ 1 odst. 13 UVDI); tou se rozumí stavba pro výrobu a skladování umisťovaná v zastavitelných nebo transformačních plochách o rozloze nejméně 100 ha vymezených k tomuto účelu v územním rozvojovém plánu nebo v zásadách územního rozvoje, pokud je uvedena v příloze k zákonu. Posuzování vlivů záměru strategické investiční stavby zajišťuje Ministerstvo životního prostředí. Stavební úřad není oprávněn prodloužit lhůtu pro rozhodnutí o žádosti o povolení záměru strategické investiční stavby (nový § 2n UVDI).

Výborový pozměňovací návrh dále definuje stavbu pro energetickou bezpečnost, kterou se v zásadě rozumí stavba v areálu jaderného zařízení. Proti rozhodnutí o povolení záměru stavby pro energetickou bezpečnost nebude přípustné odvolání.

K odstranění vad podání ve správním i soudním řízení podaných po lhůtě stanovené pro jejich podání, se nebude přihlížet.

Nová část třetí UVDI upraví stavby vybrané transevropské dopravní infrastruktury včetně vymezení časového rámce pro ukončení relevantních správních řízení. V principu by postup udělování povolení neměl překročit dobu 4 let.

Novela umožní poskytování předběžných informací vztahujících se k uskutečnění konkrétních staveb vybrané transevropské dopravní infrastruktury v rozsahu výrazně přesahujícím požadavky StavZ.

Dále se zajišťuje zveřejňování obecných informací týkajících se staveb vybrané transevropské dopravní infrastruktury Ministerstvem pro místní rozvoj, a stanovují se zvláštní pravidla pro určení rozhodného práva v oblasti zadávání veřejných zakázek u přeshraničních stavebních záměrů.

Přijatý pozměňovací návrh poslance a ministra Martina Kupky umožňuje vládě do doby vydání územního rozvojového plánu rozhodnout o pořízení dílčího územního rozvojového plánu pro vybraný záměr dopravní infrastruktury celostátního nebo mezinárodního významu (nový § 2l UVDI).

Přijatý pozměňovací návrh poslance Libora Turka v zákoně č. 367/2021 Sb., o opatřeních k přechodu České republiky k nízkouhlíkové energetice upravuje smlouvu o vyrovnávacím režimu uzavíranou mezi

1.

Českou republikou,

2.

operátorem trhu, a

3.

oprávněným investorem nízkouhlíkové výrobny

upravující podmínky pro výplatu vyrovnávací platby a vzájemná práva a povinnosti k zajištění výroby a dodávky elektřiny z nízkouhlíkové výrobny do elektrizační soustavy České republiky. Účelem smlouvy je zajištění podpory příjmů investora s cílem dosáhnout návratnosti vynaložených investic.

Další pozměňovací návrh poslance Libora Turka umožňuje státu ovlivňovat kontrolu nad energeticky strategickými celky (v oblasti elektřiny, zemního plynu nebo centrálního zásobování teplem). K nabytí vlivu nad energeticky strategickým celkem bude třeba souhlas Ministerstva průmyslu a obchodu (nový § 3a EnerZ).

Do horního zákona se doplňuje vyvlastňovací titul v zájmu uskutečnění otvírky, přípravy a dobývání ložiska strategického významu (nový § 32b HorZ).

Přijatý pozměňovací návrh poslance Ondřeje Lochmana měl za cíl do StavZ 2006 doplnit plánovací smlouvu jakožto veřejnoprávní smlouvu uzavíranou mezi stavebníkem a obcí, a to zrcadlově k § 130132 StavZ. Tyto novelizační body však nabývají účinnosti k 1. 1. 2024, kdy bude StavZ 2006 již rušen, čímž se změna stává nezapracovatelnou.

Senát v doprovodném usnesení „vyjadřuje nelibost nad živelnými poslaneckými změnami ve vládním návrhu zákona, jejichž důsledkem je návrh rozsáhlých a závažných změn nejen v liniovém zákoně, ale i v řadě dalších zákonů, přičemž mnohé ze změn nemají s vládním návrhem zákona věcnou souvislost a důvodů, které vedly k jejich přijetí, se lze jen dohadovat“.

Návrh bude postoupen prezidentu republiky. Účinnosti má z větší části nabýt dne 1. 1. 2024.