Čekejte, prosím...
A A A

Hledaný výraz nenalezen

Hledaný § nenalezen

[Soudní rozhledy 4/2023, s. 111]
Změna pohlaví v české judikatuře

Mgr. Ondřej Mach, Plzeň1

I. Úvod

Navzdory aktuálnosti problematiky vnímání a změny pohlaví není tato v české judikatuře častým tématem. To nejspíše souvisí i s tím, že změna pohlaví byla do právního řádu ČR zakotvena teprve v 90. letech minulého století, a to v § 27a zákona č. 20/1966 Sb., o péči o zdraví lidu.2 V současnosti je změna pohlaví upravena především v § 29 ObčZ. To stanoví, že změna pohlaví člověka nastává chirurgickým zákrokem při současném znemožnění reprodukční funkce a přeměně pohlavních orgánů. Zároveň § 29 odst. 1 ObčZ také stanoví domněnku ve vztahu k okamžiku, kdy z právního pohledu změna pohlaví nastává. Tímto okamžikem je den uvedený v potvrzení vydaném poskytovatelem zdravotních služeb.

Právě právní podmínky pro změnu pohlaví, které stanoví § 29 ObčZ,3 jsou nejvíce diskutovaným tématem, zejména před NSS a ÚS. Na úrovni obecného soudnictví ve smyslu okresních a krajských soudů též existují případy v souvislosti se změnou pohlaví, které byly před českými soudy řešeny, nicméně je tato problematika natolik citlivou otázkou, že jsou tato rozhodnutí až na několik výjimek nedohledatelná. Ovšem největší pozornost a váhu pro následné řešení obdobných případů v praxi vždy dostávají ta soudní rozhodnutí, která jsou řešena NS či NSS, a také ta, která jsou předložena v podobě ústavních stížností k ÚS. I přes krátkou časovou linii existence institutu změny pohlaví v českém právním řádu takové případy již česká justice zná.4

II. Nejvyšší správní soud

NSS v otázkách změny pohlaví rozhodl celkem třikrát, a to dvakrát ve věci kasačních stížností paní T. H. a jednou ve věci pana Mgr. Bc. M. S. M. Oba případy spojuje fakt, že jak paní T. H., tak i pan Mgr. Bc. M. S. M. nebyli spokojeni s postupem správních orgánů a rozhodli se tak domáhat svých subjektivních veřejných práv prostřednictvím správního soudnictví. Dále oba případy spojovalo a spojuje, že jejich požadavek na dotčené správní orgány neupravoval žádný právní předpis ČR.

 

Případ pana Mgr. Bc. M. S. M.

Současný český právní řád neumožňuje, aby byl po změně pohlaví změněn i vysokoškolský diplom člověka, který tranzici podstoupil, tak, aby odpovídal jeho nové pohlavní identitě. Zákon č. 111/1998 Sb., o vysokých školách, ve znění pozdějších předpisů tuto problematiku neupravuje. Přitom v případě vysvědčení vystavených podle školského zákona (zákon č. 561/2004 Sb., školský zákon) nebude s vystavením jejich opisu díky znění vyhlášky č. 3/2015 Sb., o některých dokladech o vzdělávání, ve znění pozdějších předpisů žádný problém. Lidé, kteří podstoupili tranzici, včetně změny jména a příjmení, až po úspěšném ukončením vysoké školy, jsou de facto diskriminováni, protože na vydání opisu vysokoškolského diplomu nemají automaticky právní nárok.

Byť se může zdát, že se jedná o triviální věc a vysoké školy by jistě vysokoškolský diplom z důvodu změny pohlaví vydaly, v praxi tomu tak není. Důkazem budiž rozsudek NSS ze dne 28. 11. 2022, č. j. 10 As 44/2022-49. Předmětem sporu bylo, že Univerzita Palackého v Olomouci odmítla transsexuálovi FtM,5 panu Mgr. Bc. M. S. M., vystavit vysokoškolský diplom s novými údaji, neboť na tuto správní činnost nenalezla dostatečnou oporu v žádném právním předpise․ K této věci se nevyjádřilo ani Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy ČR (dále jen „MŠMT“), na které se stěžovatel, poškozený transsexuál FtM, obrátil ještě před podáním správní žaloby ve smyslu § 79 a násl. SŘS ke Krajskému soudu v Ostravě. Krajský soud však postup Univerzity Palackého v Olomouci potvrdil jako správný. Stěžovatel se tak prostřednictvím kasační stížnosti obrátil na NSS. Ovšem ani ten přímo neuvedl, že by měl stěžovatel přímý nárok na vydání stejnopisu vysokoškolského diplomu. Zároveň však NSS uvedl, že „nejasnost a neúplnost právní úpravy by však zásadně neměla jít k tíži účastníka (či obecněji vzato adresáta veřejnoprávního působení)“.6 Je tedy zřejmé, že tento problém vznikl důsledkem neřešení ze strany zákonodárce; třebaže se může jednat o ojedinělý jev, nemůže být k tíži adresátů právní normy, kteří se pouze snaží dosáhnout plnohodnotného života s novou pohlavní identitou. Přesvědčení, že tyto situace je třeba vyřešit systémově, vyslovila již v roce 2018 ve svém dopise i někdejší veřejná ochránkyně práv Anna Šabatová.7

V současnosti je v takových případech možné mj. postupovat i dle doporučení P. Dolečka, někdejšího pověřeného náměstka pro řízení vysokého školství, vědy a výzkumu v rámci MŠMT ze dne 27. 6. 2018.8 Obsahem tohoto doporučení ve formě dopisu adresovanému konkrétnímu rektorovi bylo, aby žádostem bývalých studentů, kteří z důvodu změny pohlaví žádají o stejnopis vysokoškolského diplomu spolu se změnou osobních údajů, bylo vyhověno. Problematické však je, že se jednalo o dopis konkrétnímu rektorovi, nikoli o doporučení MŠMT pro všechny rektory vysokých škol obecně, a proto toto doporučenínelze chápat jako závazné doporučení pro všechny vysoké školy v ČR ze strany MŠMT.

 

Případ paní T. H. před Nejvyšším správním soudem

Nejznámějším případem, který česká justice kdy řešila, a který se týkal problematiky změny pohlaví, byl případ paní T. H. Ta podala celkem dvě kasační stížnosti a tři ústavní stížnosti, přičemž její první ústavní stížnost byla odmítnuta pro nepřípustnost. Stěžovatelka totiž před jejím podáním nevyčerpala jiné možné prostředky obrany pro ochranu svých subjektivních veřejných práv. Tehdy však ÚS uvedl, že odmítnutím ústavní stížnosti nehrozí ve vztahu ke stěžovatelce denegatio iustitiae.9

Případ paní T. H. začal již v roce 2012, kdy se obrátila na Ministerstvo vnitra s žádostí, aby jí bylo změněno její rodné číslo na ženský tvar, tedy aby druhé dvojčíslí jejího stávajícího rodného čísla bylo navýšeno o 50, jak stanoví § 13 odst. 3 EvOb. Případně požadovala, aby existovala neutrální podoba rodného čísla, z níž nebude patrné pohlaví jeho nositele. Tuto žádost však Ministerstvo vnitra zamítlo, resp. správní řízení nezahájilo, jelikož u T. H. nenastala žádná okolnost, pro níž je dle § 17 odst. 2 EvOb změna rodného čísla možná.

Správní žaloby k Městskému soudu v Praze podala T. H. ve smyslu § 82 SŘS celkem dvě.10 Záměrem těchto správních žalob bylo, aby soud Ministerstvu vnitra přikázal změnit její rodné číslo tak, jak bylo uvedeno výše. Ovšem Městský soud v Praze v obou případech rozhodl v její neprospěch, proto podala i dvě kasační stížnosti dle § 102 a násl. SŘS.11

První správní žalobu k Městskému soudu v Praze podala žalobkyně ještě před odmítavým usnesením ÚS ze dne 15. 11. 2016, sp. zn. III. ÚS 3376/16. Městský soud v tomto případě rozhodl v její neprospěch a potvrdil správnost postupu Ministerstva vnitra.12 Proti tomuto zamítavému rozsudku podala žalobkyně kasační stížnost. Druhou správní žalobu podala T. H. až po odmítavém usnesení ÚS. I v tomto případě rozhodl Městský soud v neprospěch T. H.13 Proto i v tomto případě byla podána kasační stížnost.

NSS nejdříve rozhodl ve věci později podané kasační stížnosti,14 která směřovala proti druhé správní žalobě. NSS v odůvodnění svého rozsudku ze dne 30. 5. 2019, sp. zn. 2 As 199/2018 přezkoumal celou problematiku až do takové míry, že definoval koncepci pohlaví v českém právnímu řádu. NSS tedy chápe pohlaví jako striktně binární ve smyslu jeho objektivního vnímání s určitými odchylkami. Samotné subjektivní vnímání pohlaví tak, jak jej chce v prostředí českého práva aplikovat T. H., by dle NSS znamenalo rozvolnění současných společenských pravidel, v jehož důsledku by mohlo být i narušení základních principů, na nichž současné uspořádání české společnosti stojí, a to zejména ve smyslu základního principu rodinného života a principů vnímání vztahů mezi lidmi. Současná právní úprava, která stanoví podmínky pro změnu pohlaví, a která dává možnost volby pro jedince, jenž pociťuje nesoulad mezi svým právním a subjektivně pociťovaným pohlavím, je podle NSS „přiměřená a drží se v mezích toho, co po takovém jedinci lze v dnešních poměrech české společnosti spravedlivě požadovat, a to i při vědomí, že si svůj stav sám nevybral, nýbrž mu jej zvolil ‚osud‘“.15

Do budoucna však NSS nevyloučil změnu pohledu české společnosti, a tedy i změnu pojetí právního pohlaví v běhu času, stejně jako tomu bylo například u homosexuality, náboženství či rovného postavení a právech žen.16 I proto nemohl NSS rozhodnout ve prospěch T. H., neboť subjektivní pojetí sociálního pohlaví se v českém prostředí doposud neprosadilo a dále zdůraznil, že i tento soud je vázán právním řádem ČR a role negativního zákonodárce mu nepřísluší. Tato role je dle českého právního řádu dána výlučně ÚS.17,18

O dva měsíce později pak NSS rozhodl i o první kasační stížnosti, kterou podala, a to rozsudkem z 25. 7. 2019, č. j. 9 As 61/2018-64. Z odůvodnění je vhodné poukázat na disentní stanovisko soudce Ranzoniho k rozsudku ESLP ve věci A. P., Garçon a Nicot v. Francie z 6. 4. 2017, stížnost č. 79885/12, č. 52471/13 a č. 52596/13: „(…) ke zkoumanému tématu neexistuje evropský konsensus, rozsudek vyprazdňuje prostor členských států na uvážení, naopak plyne z něj požadavek, aby dvacet dva členských států změnilo zákonnou úpravu. Podle tohoto stanoviska měla být věc předložena velkému senátu ESLP podle čl. 30 Úmluvy, protože se týkala zásadních otázek výkladu čl. 8 Úmluvy a výkladu pojmů prostor pro uvážení a konsensus“.19 NSS pak uzavřel, že s odvoláním na rozdílné stanovisko soudce Ranzoniho není česká právní úprava změny pohlaví protiústavní a ani v rozporu s EÚLP. Navíc i kdyby NSS plně přijal argumentaci ESLP vyjádřenou v tomto jeho rozsudku, tak by zde i nadále zůstávaly nezodpovězené otázky ohledně přípustnosti požadavku sterilizace z pohledu čl. 8 EÚLP. Stejně tak by nezodpovězené otázky panovaly i kolem tématu úřední změny pohlaví, která by byla realizována „pouze na základě prohlášení jednotlivce či přihlášení se k jinému než ženskému nebo mužskému pohlaví bez dalších podmínek či medicínského zkoumání; tak daleko nešel ani ESLP“.20,21

Lze tedy shrnout, že NSS v obou případech podal obdobný právní názor na současné znění právní úpravy změny pohlaví a ani v jednom případě nezasahoval do současného znění právní úpravy institutu změny pohlaví. Ostatně správním soudům ani věcně nepřísluší, aby rozhodovaly o občanskoprávní úpravě tohoto institutu, příp. aby podávaly stanovisko týkající se právní úpravy související se změnou pohlaví, která je obsažena v ObčZ. Je ovšem zajímavé, že co do problematiky rodnéhočísla a jeho změny z důvodu, který požadovala T. H., oba senáty NSS shodně sdělily, že úkolem této soudní instance není a ani nemůže být posouvání právní úpravy za hranice toho, kde se současná společnost a právní úprava nachází.

III. Ústavní soud

K ÚS byly v souvislosti se změnou pohlaví doposud podány celkem tři relevantní ústavní stížnosti s tím, že dvě z těchto ústavních stížností předložila zmiňovaná stěžovatelka T. H.

Její první ústavní stížnost z roku 2016 byla jako nepřípustná odmítnuta usnesením ÚS z 15. 11. 2016, sp. zn. III. ÚS 3376/16. Druhou stěžovatelka podala proti rozsudku NSS z 30. 5. 2019, sp. zn. 2 As 199/2018, kdy tato byla rozdělena na dvě části.

 

Nález Pl. ÚS 2/20

Ta část ústavní stížnosti, v níž se T. H. se domáhala zrušení § 29 odst. 1 ObčZ, § 21 odst. 1 SpecZdravSl a § 13 odst. 3 EvOb, byla postoupena plénu ÚS.22 Dle stěžovatelky bylo ve světle uvedených ustanovení příslušných zákonů porušeno její právo na nedotknutelnost osoby a právo na její soukromý život. Dále díky v současnosti účinnému znění výše uvedených právních předpisů byla a je vystavována nelidskému a ponižujícímu zacházení. Mimo to byla také porušena její práva obsažená v LPS a v EÚLP. Porušení svých výše uvedených základních lidských práv spatřovala v tom, že jí současné znění právní úpravy institutu změny pohlaví neumožňuje uvést do souladu její vnitřní pohlaví a pohlaví registrované státem, tedy pohlaví právní. Dle stěžovatelky potřeba úřední změny pohlaví nemusí vždy nutně souviset s potřebou hormonální léčby či ochotou a chutí podstoupit chirurgické zákroky spojené se změnou pohlaví tak, jak je v současnosti vyžaduje český právní řád.23 Dále mj. poukázala na fakt, že české právo nezná problematiku neutrálního pohlaví a že stát zároveň nemůže nikoho nutit volit si jen mezi ženským a mužským pohlavím.24 V případě nálezu pléna ÚS z 9. 11. 2021 se jedná o názor kvalifikované menšiny. Ke zrušení navrhovaných ustanovení chyběl plénu jeden hlas ve smyslu § 13 věta druhá ZÚS.

Do řizení ve smyslu § 69 odst. 3 ZÚS vstoupila jako vedlejší účastnice řízení také tehdejší veřejná ochránkyně práv Anna Šabatová. Ovšem den poté, co tohoto práva využila, skončilo její funkční období a funkce veřejného ochránce práv se dne 19. 2. 2020 ujal Stanislav Křeček. Ten se role vedlejšího účastníka řízení dle podmínek stanovených v § 28 odst. 2 ZÚS vzdal. S ohledem na fakt, že vyrozumění zaslané A. Šabatovou bylo velmi obsáhlé, je politováníhodné, že k němu ÚS nemohl přihlédnout.25 V podobných citlivých otázkách, které se týkají osobního statusu a vnímání člověka jako individuálního jedince ve vztahu k lidským právům, je totiž velmi důležité, jak se k celé věci staví právě i veřejný ochránce práv. I proto lze absenci stanoviska veřejného ochránce práv v nálezu Pl. ÚS 2/20 z 9. 11. 2021 hodnotit jako negativní pro celospolečenský význam.

Ústavní soud při samotném řešení otázky, zda je současná právní úprava v souladu s lidskými právy a svobodami, nevyřkl doposud jednoznačnou odpověď. Uvedl totiž, že není třeba rozebírat zrušení § 29 odst. 1 ObčZ a § 21 odst. 1 SpecZdravSl, jelikož tyto dva prameny nebyly primárním důvodem pro podání ústavní stížnosti. Problematiku občanskoprávní úpravy a právní úpravy změny pohlaví dle SpecZdravSl tak předmětný nález téměř zcela vypustil. V odůvodnění nálezu tak byla rozvedena pouze problematika pohlaví a binary obecně, a na to navazující problematika rodných čísel.

V samotném odůvodnění kvalifikovaná menšina pléna ÚS navázala na NSS, když uvedla, že lidé se na území ČR dělí na ženy a muže a „chápání binární existence lidského druhu nemá původ ve vůli státu ve smyslu vůle veřejné moci, neboť veřejná moc je pouze akceptovala jako společenskou realitu. Ostatně pohlaví samotné není v českém právním řádu ani výslovně definováno. Právní úprava neurčuje výslovně, že v České republice existují jen dvě pohlaví, a to mužské a ženské, poněvadž to plyne již ze samotného slova ‚pohlaví‘, jak je mu běžně v českém jazyce rozuměno“.26 Stejně tak není třeba definovat pojem „muž“ a pojem „žena“, jelikož tato slova jsou sama o sobě dostatečně srozumitelná. Podobnost lze sledovat například i s pojmem „člověk“, neboť jeho význam každý zná.27

Sama existence pohlaví má tedy velký význam pro základní odlišení lidí, a to z pohledu jak ústavního, tak i podústavního práva. Navíc samotné uznání žen a mužů není samo o sobě z ústavněprávního hlediska problematické. V nutných případech je třeba k mužům či ženám přistupovat odlišně. Toto odlišení však nesmí být založeno na diskriminaci, jak již ÚS uvedl ve svém nálezu z 6. 6. 2006, sp. zn. Pl. ÚS 42/04.28 Z tohoto tedy plyne, že případná evidence pohlaví je – s ohledem na současnou podobu český rodných čísel – ústavně konformní a neodporuje ani základním lidským právům vyjádřeným v LPS a Úmluvě.29

Z odůvodnění rozebíraného nálezu Pl. ÚS 2/20 ve vztahu k T. H. je také důležité zmínit, že ÚS v tomto případě shledal aplikaci judikatury ESLP v podobě rozsudku ESLP ve věci A. P., Garçon a Nicot v. Francie z 6. 4. 2017, stížnost č. 79885/12, č. 52471/13 a č. 52596/13 jako nevhodnou.30 Jednalo se totiž o skutkově i právně odlišné případy.31

 

Odlišné stanovisko Kateřiny Šimáčkové k nálezu Pl. ÚS 2/2032

Ve smyslu procesní stránky věci ústavní soudkyně Šimáčková kritizovala, že v odůvodnění nálezu nebylo dostatečně zdůrazněno, jak probíhalo hlasování a že nález je projevem kvalifikované menšiny. Sama soudkyně jako původní soudkyně zpravodajka, navrhovala zrušení § 29 odst. 1 věty první ObčZ. Dále uvedla, že nerozumí tomu, proč navrhovatelku kvalifikovaná menšina v odůvodnění označovala jako „navrhovatele“, kdyžv předchozích usneseních byla T. H. označována právě jako „navrhovatelka“. Samotné užívání generického maskulina pak lze označit za nevhodné, jelikož ÚS i obecné soudy ve svých rozhodnutích označení účastníků přechylují.33

Neztotožnila se ani s tím, že by jádrem přezkumu měl být pouze § 13 odst. 3 EvOb. Podle jejího názoru měl být jádrem přezkumu právě § 29 odst. 1 ObčZ a na to bezprostředně navazující § 21 odst. 1 SpecZdravSl, byť se o právní úpravě uvedené v SpecZdravSl ve svém odlišném stanovisku zmiňuje pouze sporadicky. K samotnému znění § 29 odst. 1 věty první ObčZ přímo uvedla, že toto znění právní úpravy nemůže v současném evropském prostoru obstát, jelikož „… podstoupení plného rozsahu hormonální terapie a všech chirurgických zákroků nevede ke kompletní změně biologického pohlaví. Například chromozomální pohlaví jednotlivce je totiž v současnosti principálně neměnné“.34 Navíc plastickým chirurgem vytvořené orgány se sice vzhledu požadovaného pohlaví maximálně přibližují, ale nemají reprodukční funkci.35 Současný výsledek přeměny a modelace pohlavních orgánů v podobě chirurgického zákroku tedy vytvoří pouhou fikci. Touha po chirurgické změně pohlaví tedy není nutným znakem pohlavní inkongruence, protože na vnímání dané trans osoby vnějším světem nemá vliv samotné provedení chirurgické změny, ale zejména to, co má uvedeno v dokladech. Vyžadování sterilizace osob jako podmínku pro změnu pohlaví vnímá jako důsledek ochrany tradičního pojetí rodičovství, mateřství a otcovství. Navíc narušením reprodukční funkce lze dosáhnout i jinými než chirurgickými způsoby; například i hormonální terapii lze vnímat za šetrnější z hlediska tělesné integrity člověka. Právě proto je vhodné, aby zákonodárce umožnil úřední změnu pohlaví, tedy bez nutnosti sterilizace, jak nyní stanoví § 29 odst. 1 věta první ObčZ a § 21 odst. 1 SpecZdravSl. Takováto právní úprava by pak nebyla v jasném rozporu s čl. 7 LPS. Aktuální znění § 29 odst. 1 ObčZ je tedy zbytečně zatěžující a nedokáže plně reflektovat skutečné potřeby trans osob. Navíc je zcela neúčelné, aby zákrok podstupovali i ti, kteří již neplodní jsou. Diskriminační dále je, že neexistuje právní úprava pro ty trans osoby, které nemohou podstoupit chirurgické zákroky z důvodu jejich zdravotního stavu.

 

Odlišné stanovisko dalších šesti soudců pléna k nálezu Pl. ÚS ČR 2/20

Odlišné stanovisko zaujali dále také soudci Vojtěch Šimíček, Ludvík David, Jaromír Jirsa, Pavel Šámal, David Uhlíř a Jiří Zemánek. Jelikož toto odlišné stanovisko vycházelo ze stejných principů jako odlišné stanovisko K. Šimáčkové, nebude prováděn jeho další bližší rozbor. Nicméně je vhodné doplnit, že většinové odlišné stanovisko definovalo pohlaví jedince jako statusovou záležitost, která má zásadní význam nejenom pro člověka jako takového, „nýbrž samozřejmě i pro jeho nejbližší okolí a ve svých důsledcích pro celou společnost“.36

I zde se soudci přikláněli k méně invazivnímu způsobu znemožnění reprodukční funkce pohlavních orgánů, a to s odvoláním na zdravotní stav dotčených osob. Souhlasně s Kateřinou Šimáčkovou tedy vyvodili, že zákroky, které jsou po transsexuálech vyžadovány, jsou nepřiměřeně zatěžující a porušují základních lidská práva vyjádřená zejména v čl. 7 LPS.37

 

Nález II. ÚS 2460/19

Nález ÚS z 7. 6. 2022, sp. zn. II. ÚS 2460/19 se týkal druhé části ústavní stížnosti T. H. Předmětem této ústavní stížnosti bylo domnělé porušení základních lidských práv stěžovatelky ze strany Ministerstva vnitra, Městského soudu v Praze a NSS, spočívajícím v nezahájení řízení Ministerstvem vnitra o změně rodného čísla a v nezapsání rodného čísla stěžovatelky v neutrálním nebo ženském tvaru, v čemž spatřovala rozpor mezi jejími ústavně zaručenými právy a postupem správního orgánu, resp. uvedených soudů. Dle názoru stěžovatelky měly správní soudy rozhodnout tak, že počínání Ministerstva vnitra je nepřípustné a přikázat, že v tomto jednání, resp. nejednání, nemůže Ministerstvo vnitra pokračovat. Dále argumentovala, že právní úprava, o níž se Ministerstvo vnitra stejně jako Městského soudu v Praze a NSS opírají, nesleduje legitimní cíl a je s ohledem na zájmy trans lidí neproporcionální.

I v tomto případě rozhodl ÚS v neprospěch T. H. Své rozhodnutí opřel mj. o to, že „ústavní pořádek, právní řád i obecně česká společnost vycházejí z binární existence lidského druhu, tedy z dělení lidí na muže a ženy. Uznání existence žen a mužů není samo o sobě z ústavněprávního hlediska problematické a stejně tak nevzbuzuje ústavněprávní pochybnosti bez dalšího to, že je k mužům a ženám přistupováno v určitých, nezbytných případech odlišně či odděleně“.38 Sám ústavní pořádek tedy předpokládá dělení lidí na muže a ženy a není tedy rozporné s lidskými právy, pokud stát informaci o pohlaví v určité formě zaznamenává. V tomto případě se jedná o podobnu rodného čísla.39 Ministerstvo vnitra a správní soudy se tedy pouze držely již právním řádem ČR nastolených pravidel. Pokud by ÚS rozhodl ve prospěch T. H., došlo by k narušení základních pravidel, na nichž stojí právní stát, zejména pak narušení zásady legality ve smyslu čl. 2 odst. 2 a odst. 3 LPS.

Pro český právní řád má nález ÚS z 7. 6. 2022, sp. zn. II. ÚS 2460/19 v podstatě jasný závěr. Dle názoru ÚS je v současnosti judikatura ESLP v otázkách změny pohlaví „dosud neustálená, přičemž není snadné na v ní vyslovené právní názory nearbitrárně navázat a projektovat je do jiných, obdobných případů“.40 Případná změna současného znění právní úpravy v otázkách změny pohlaví by tedy pak byla spíše určitým mezinárodním trendem, nikoli skutečným projevem zájmů české společnosti. Stejně se mj. jiné vyjádřila i vláda ČR a Parlament ČR v nálezu Pl. ÚS z 9. 11. 2021, sp. zn. Pl. ÚS 2/20. K případné existenci neutrálního pohlaví se ÚS vyslovil tak, že celý český „právní řád je vystavěn na binárním přístupu k pohlaví, což není dáno ani tak volbou učiněnou veřejnou mocí, nýbrž respektováním přístupu celé české společnosti. Zakomponování třetího prvku by tak bylo mimořádně silným zásahem nejen do právního řádu, ale i vůbec do celého fungování společenského života v České republice“.41 Pokud by existovalo tzv.neutrální pohlaví, tak by musely být přehodnoceny a upraveny mnohé právní normy. Otázkou navíc zůstává, zda by taková celospolečenská změna byla reálně akceptovatelná a zda by naopak nevyvolala další celospolečenské pnutí, které by mělo za důsledek zhoršené postavení dotčených osob, tedy trans osob a transsexuálů. Je tedy více než jasné, že změna právního řádu ČR k tzv. neutrálnímu neboli třetímu pohlaví nebude směřovat.42

 

Případ nezletilé

Případ nezletilé stěžovatelky sice není primárně zaměřen na řešení otázky změny pohlaví, nicméně ÚS se ve svém nálezu z 3. 8. 2021, sp. zn. II. ÚS 3003/20 vyslovil i k otázkám týkajícím se trans osob obecně. Nezletilá byla soudním rozhodnutím umístěna do Psychiatrické nemocnice Bohnice na chlapecké oddělení dětské psychiatrie, jelikož její úřední pohlaví bylo mužské. Umístění do uvedeného zdravotnického zařízení bylo činěno z důvodu zhoršení zdravotního stavu spojeného s Aspergerovým syndromem. Zde byla opakovaně znásilňovaná jiným nezletilým pacientem mužského pohlaví, umístěným na stejném oddělení. Předmětem řízení před ÚS byla náhrada nemajetkové újmy, kterou nezletilá požadovala po obviněném D. K., jemuž bylo v rámci obecného soudnictví znásilnění prokázáno a byl za tento jím spáchaný skutek odsouzen.

US zohlednil též skutečnost, že nezletilá se od útlého dětství vnitřně identifikuje s ženským pohlavím. Právě ve vztahu k transsexualitě nezletilé ÚS ve svém odůvodnění uvedl, že „s ohledem na to, že se stěžovatelka pokládá za osobu ženského pohlaví, a nadto užívá neutrální jméno a příjmení, pokládá Ústavní soud za vhodné označovat stěžovatelku v ženském rodě, ačkoliv její právní pohlaví je mužské“.43 Druhý senát ÚS tento postup dále odůvodnil tak, že tato praxe převažuje i v rozhodnutích ESLP.44 Z tohoto lze tedy vyvodit závěr, že ÚS stanovil právo transsexuálům, příp. obecně trans osobám na to, aby byli oslovováni dle jejich vnímání pohlaví, nikoli podle pohlaví matrikového. To je mj. velký pokrok v oblasti práv transsexuálů v ČR. Jedná se totiž o vůbec první zakotvení tohoto práva na oslovení v judikatuře ÚS. Je proto trestuhodné, že plénum ÚS ve svém nálezu z 9. 11. 2021, sp. zn. Pl. ÚS 2/20 tuto judikaturu nerespektovalo.

Závěr

Jak tedy uvádí výše rozebíraná relevantní judikatura týkající se pohlaví, jeho změny a binárního pojetí, tak NSS ani ÚS neshledává liberalizaci institutu změny pohlaví v současné době jako rozumné východisko nejenom pro právní řád ČR, nýbrž i pro českou společnost jako celek. Zároveň je však nutné zdůraznit, že nález ÚS z 9. 11. 2021, sp. zn. Pl. ÚS 2/20 je nálezem kvalifikované menšiny. Nejedná se tak o jednomyslný názor celého pléna ÚS, což je pro tuto problematiku stěžejní a lze tak předjímat, že i v blízké budoucnosti může dojít k významnému posunu či změně ve smyslu vnímání subjektivního pohlaví jednotlivců z pohledu ÚS. Ovšem současný názor české justice je takový, že ke změnám ve smyslu právní úpravy institutu změny pohlaví dojít nemá, neboť by šlo o odraz určitého trendu, nikoli o odraz představy a názorového vývoje české společnosti. Proto lze uzavřít, že liberalizace institutu změny pohlaví z pohledu českého soudnictví není v současné době možná. Ostatně ani z pohledu zákonodárců není v současnosti tento posun podporován.45

Dále lze doplnit, že ÚS vnímá současné uznání existence žen a mužů za ústavně konformní, neboť k mužům a ženám je třeba v určitých a nutných případech přistupovat odlišně, pokud je tento odlišný přístup založen na objektivních a rozumných důvodech a hlediscích.46 Je navíc jasné, že rozdíl mezi muži a ženami nejenom v ČR dennodenně činěn v rámci ryze soukromoprávních aktivit. Například „existují sportovní soutěže pořádané výhradně pro ženy (kategorii žen má prakticky každý sport), muži a ženy mívají samostatné šatny či toalety, některé vlakové soupravy mívají dámská kupé atd. V souvislosti se sportovními soutěžemi lze pro doplnění zmínit i standardy Světové antidopingové agentury (WADA) pro odběry vzorků moči, které vyžadují kontrolora stejného pohlaví (standardy dostupné na https://www.wada-ama.org)“.47

Rozhodování soudů ve věcech vnímání i změn pohlaví zjevně do značné míry závisí především na celospolečenském pohledu na uvedenou problematiku. Nezbývá než konstatovat, že právo jako takové se vždy vyvíjelo odlišně v různých částech světa, a proto je nutné na všechny instituty, včetně změny pohlaví, nahlížet optikou konkrétního státu. Je vhodné, aby existovaly určité společné normativy pro společenství států jako je Evropská unie, avšak musí se jednat o takové instituty, které mají již v současnosti podobnou právní úpravu a nemají tendenci vyvolat negativní dopad na společenské uspořádání daného členského státu. Navíc jak vyplynulo i z komparace s judikaturou ESLP, tak česká právní úprava změny pohlaví nijak neodporuje výkladu, který zastává právě ESLP. Tento totiž ani v rozsudku ve věci A. P., Garçon a Nicot v. Francie z 6. 4. 2017, stížnost č. 79885/12, č. 52471/13 a č. 52596/13 státům Rady Evropy explicitně nenařídil zrušit podmínění úřední změny pohlaví chirurgickými zákroky, pouze tento krok doporučil. Ostatně tento fakt zdůraznil i soudce Ranzoni ve svém odlišném stanovisku.



Poznámky pod čarou:

Autor je doktorandem na katedře občanského práva FPR ZČU a právníkem PRODOMIA Group, a. s.

Novelizace zákona č. 20/1966 Sb., provedená zákonem č. 548/1991 Sb., kterým se mění a doplňuje zákon č. 20/1966 Sb., o péči o zdraví lidu, ve znění zákona České národní rady č. 210/1990 Sb. a zákona České národní rady č. 425/1990 Sb.

Další podmínky pro průběh chirurgické změny pohlaví stanoví § 21 SpecZdravSl.

S ohledem na počet níže uvedených rozebíraných rozhodnutí v otázkách změny pohlaví lze tedy potvrdit, že judikatura NSS a ÚS týkající se institutu změny pohlaví, není příliš obsáhlá. Ano, na úrovni NSS či krajských soudů se projednávalo více skutečností týkajících se trans osob a transsexuálů. Nicméně tato soudní rozhodnutí neměla vliv na průběh jejich změny pohlaví a tyto osoby se zároveň nedožadovaly zrušení současného znění právní úpravy institut změny pohlaví (viz např. rozsudek KS v Ústí nad Labem ze dne 21. 6. 2021, č. j. 42 Ad 1/2020-72, především bod 24. Předmětný rozsudek se navíc ani primárně netýkal problematiky změny pohlaví, pouze se jednalo o jednu z argumentačních námitek).

Jedná se o transsexuála Female to Male, tedy o člověka, který podstoupil změnu pohlaví z ženského na mužské. Transsexuál Male to Female neboli MtF je člověk, který podstoupil změnu pohlaví z mužského na ženské.

Rozsudek NSS ze dne 28. 11. 2022, č. j. 10 As 44/2022-49, bod 19.

Šabatová, A. Dopis veřejné ochránkyně práv ze dne 19. 8. 2018 adresovaný Ing. Robertu Plagovi, Ph.D., ministrovi Ministerstva školství, mládeže a tělovýchovy [online]. [cit. 26-02-2023]. Dostupné z: https://www.ochrance.cz/uploads-import/ESO/4-18-SZD-KS_doporuceni.pdf.

Doleček, P. Dopis ze dne 27. 6. 2018 [online]. [cit. 26-02-2023]. Dostupné z: https://www.ochrance.cz/uploads-import/ESO/4-18-SZD-KS_priloha2.pdf.

Usnesení ÚS z 15. 11. 2016, sp. zn. III. ÚS 3376/16, bod 14.

Jednalo se o žalobu na ochranu před nezákonným zásahem správního orgánu, v tomto případě šlo konkrétně o domnělý nezákonný zásah Ministerstva vnitra.

Je zajímavé, že NSS zde v linii těchto soudních rozhodnutí, která byla následně napadena ústavní stížností, jako první označil paní T. H. za žalobce, nikoli za žalobkyni. Srov. rozsudek NSS z 30. 5. 2019, sp. zn. 2 As 199/2018, rozsudek MS v Praze z 14. 5. 2018, č. j. 3 A 153/2017-35, usnesení ÚS z 15. 11.2016, sp. zn. III. ÚS 3376/16 a usnesení ÚS z 11. 2. 2020, sp. zn. II. ÚS 2460/19.

Rozsudek MS v Praze z 8. 2. 2018, č. j. 8 A 182/2016-80, bod 1.

Rozsudek MS v Praze z 14. 5. 2018, č. j. 3 A 153/2017-35.

Ibidem.

Rozsudek NSS z 30. 5. 2019, sp. zn. 2 As 199/2018, bod 90 a 92.

Ibidem, bod 91.

Ibidem, bod 60.

K textu odůvodnění rozsudku NSS z 30. 5. 2019, sp. zn. 2 As 199/2018 je mj. vhodné dodat, že T. H. sice nechce podstoupit chirurgickou změnu pohlaví, avšak svůj penis se rozhodla svépomocí odstranit. Následkem tohoto zásahu má T. H. dodnes psychické obtíže i fyzické bolesti. Je tedy zřejmé, že hormonální léčba, o níž se T H. v kasační stížnost zmiňovala, je v jejím případě nedostatečná. Zároveň ale T. H. uvádí, že je tzv. nebinární osobou, nikoli transsexuálem. Jelikož ale nebyl podrobněji rozebrán důvod, proč se T. H. rozhodla svépomocí odstranit penis, lze polemizovat nad tím, zda se jednalo o tzv. sebepoškozování, či o nechuť, kterou chová ke svému mužsky vypadajícímu tělu. Kdyby totiž šlo skutečně o tzv. nechuť ke svému vlastnímu tělu, byla by T. H. transsexuálem MtF, a dokonce by splňovala současné znění definice Transsexualismu, kód F64.0, jak ji definuje MKN-10. Konkrétně jde v rámci této definice o sousloví „žádost žít a být akceptován jako člen opačného pohlaví obvykle spojený s pocitem nespokojenosti s vlastním anatomickým pohlavím“. Toto však T. H. striktně odmítá.

Rozsudek NSS z 25. 7. 2019, č. j. 9 As 61/2018-64, bod 36.

Ibidem, bod 38.

K rozsudku NSS z 25. 7. 2019, č. j. 9 As 61/2018-64 je vhodné dále dodat, že v tomto případě soud již užil pojem gender identity disorder, který je vlastní ICD-11. Toto nové znění mezinárodní klasifikace nemocí sice již bylo známo od roku 2020, avšak implementace do české MKN ve verzi 11 se plánuje až na druhou polovinu roku 2023.

Usnesení ÚS z 11. 2. 2020, sp. zn. II. ÚS 2460/19.

Nález Pl. ÚS z 9. 11. 2021, sp. zn. Pl. ÚS 2/20, bod 6.

Ibidem, bod 8.

Nález Pl. ÚS z 9. 11. 2021, sp. zn. Pl. ÚS 2/20, bod 39.

Ibidem, bod 39.

V uvedeném nálezu spatřovalo plénum Ústavního soudu diskriminaci v tom, že muži museli podat přihlášku, aby se mohli považovat za osobu pečující o dítě do 4 let věku. Avšak u žen tato podmínka stanovena nebyla. Předmětným nálezem pak byla tato právní úprava zrušena s účinností od 1. 7. 2007.

Jak vyplývá i z rozsudku ESLP ve věci Hämäläinen v. Finsko z 16. 7. 2014, stížnost č. 37359/09, tak skutečnost, že je pohlaví z rodného čísla zjistitelné, nijak nenarušuje základní lidská práva, a to ani právo na soukromí dle čl. 8 EÚLP. V případě Hämäläinen lze navíc i spatřovat určitou podobnost s případem T. H., neboť zde se jednalo o transsexuála MtF, který chtěl své rodné číslo, jméno a příjmení změnit na požadovaný tvar ještě před samotnou realizací změny pohlaví dle tamních právních předpisů.

Uvedený rozsudek ESLP byl jedním z argumentačních bodů ústavní stížnosti, kterou T. H. podala.

Nález Pl. ÚS ČR z 9. 11. 2021, sp. zn. Pl. ÚS 2/20, bod 61.

K. Šimáčková se dne 10. 12. 2021 vzdala funkce ústavní soudkyně, protože byla Parlamentním shromážděním Rady Evropy zvolena soudkyní ESLP. Viz blíže Göttinger, V., Soudkyně Kateřina Šimáčková se vzdala funkce [online.]. usoud.cz, 2021. [cit. 26-02-2023]. Dostupné z: https://www.usoud.cz/aktualne/soudkyne-katerina-simackova-se-vzdala-funkce.

Viz např. nález ÚS z 7. 6. 2022, sp. zn. II. ÚS 2460/19.

Odlišné stanovisko soudkyně Kateřiny Šimáčkové k nálezu sp. zn. Pl. ÚS 2/20, bod 19.

Ibidem, bod 19.

Odlišné stanovisko soudců Vojtěcha Šimíčka, Ludvíka Davida, Jaromíra Jirsy, Pavla Šámala, Davida Uhlíře a Jiřího Zemánka k nálezu Pl. ÚS 2/20, bod 2.

V odlišném stanovisku výše uvedených soudců je užíván pojem „transsexuál“. Oproti tomu K. Šimáčková nijak trans osoby a transsexuály nerozděluje. Mezi těmito pojmy je však významný rozdíl. Trans osobou je osoba, která se cítí být opačným pohlavím, než je její biologické pohlaví. Tento pojem obecně zastřešuje všechny osoby, které se ztotožňují s jiným pohlavím nebo vyjadřují jinou genderovou identitu, než která jim byla přiřazena při narození podle sekundárních pohlavních znaků. Transsexuál je pak osoba, která učiní kroky směřující k fyzické přeměně z jednoho pohlaví na druhé, a to zpravidla v podobě podstoupení hormonální terapie a dále také snahou a chutí podstoupit chirurgické, estetické a jiné zákroky související se změnou pohlaví.

Nález ÚS ČR z 7. 6. 2022, sp. zn. II. ÚS 2460/19, bod 22.

Souhlasně viz rozsudek ESLP ve věci Hämäläinen v. Finsko z 16. 7. 2014, stížnost č. 37359/09.

Nález ÚS ČR z 7. 6. 2022, sp. zn. II. ÚS 2460/19, bod 39.

Ibidem, bod 52.

To například právní řád Spolkové republiky Německo třetí pohlaví uznává, a to od roku 2018. Spolkový sněm, jakožto zákonodárný orgán, takto reagoval na rozhodnutí Spolkového ústavního soudu z 10. 10. 2017, sp. zn. 1 BvR 2019/16. V bodě 49 uvedeného rozhodnutí Spolkový ústavní soud přímo vyslovil, že nutit osoby ve volbě mezi mužským a ženským pohlavím není legitimní a je tedy i v rozporu s ústavními právními normami Spolkové republiky Německo. Na druhou stranu německý právní řád není toliko vystaven na binaritě pohlaví, jako je tomu v ČR. Alespoň tento závěr z dotčeného rozhodnutí Spolkového ústavního soudu z 10. 10. 2017, sp. zn. 1 BvR 2019/16 nevyplývá.

Nález ÚS ČR z 3. 8. 2019 [pozn. red.: správně 3. 8. 2021], sp. zn. II. ÚS 3003/20, bod 1.

Viz např. ve věci rozsudek ESLP ve věci B. proti Francii z 25. 3. 1992. č. 13343/87; rozsudek ESLP ve věci Hämäläinen v. Finsko z 16. 7. 2014, stížnost č. 37359/09; rozsudek ESLP ve věci Y. Y. v. Turecko z 10. 3. 2015, stížnost č. 14793/08 či rozsudek ESLP ve věci X a Y v. Rumunsko z 19. 1. 2021, stížnost č. 2145/16 a č. 20607/16.

Jak uvedla vláda ČR i Parlament ČR jakožto vedlejší účastníci řízení před ÚS, tak současná právní úprava změny pohlaví odpovídá současným medicínským potřebám a její změna se v dohledné době neplánuje (viz blíže nález Pl. ÚS ČR z 9. 11. 2021, sp. zn. Pl. ÚS 2/20, bod 18.).

Nález Pl. ÚS ČR z 9. 11. 2021, sp. zn. Pl. ÚS 2/20, bod 43.

Ibidem, bod 42.

Poznámky pod čarou:
1

Autor je doktorandem na katedře občanského práva FPR ZČU a právníkem PRODOMIA Group, a. s.

2

Novelizace zákona č. 20/1966 Sb., provedená zákonem č. 548/1991 Sb., kterým se mění a doplňuje zákon č. 20/1966 Sb., o péči o zdraví lidu, ve znění zákona České národní rady č. 210/1990 Sb. a zákona České národní rady č. 425/1990 Sb.

3

Další podmínky pro průběh chirurgické změny pohlaví stanoví § 21 SpecZdravSl.

4

S ohledem na počet níže uvedených rozebíraných rozhodnutí v otázkách změny pohlaví lze tedy potvrdit, že judikatura NSS a ÚS týkající se institutu změny pohlaví, není příliš obsáhlá. Ano, na úrovni NSS či krajských soudů se projednávalo více skutečností týkajících se trans osob a transsexuálů. Nicméně tato soudní rozhodnutí neměla vliv na průběh jejich změny pohlaví a tyto osoby se zároveň nedožadovaly zrušení současného znění právní úpravy institut změny pohlaví (viz např. rozsudek KS v Ústí nad Labem ze dne 21. 6. 2021, č. j. 42 Ad 1/2020-72, především bod 24. Předmětný rozsudek se navíc ani primárně netýkal problematiky změny pohlaví, pouze se jednalo o jednu z argumentačních námitek).

5

Jedná se o transsexuála Female to Male, tedy o člověka, který podstoupil změnu pohlaví z ženského na mužské. Transsexuál Male to Female neboli MtF je člověk, který podstoupil změnu pohlaví z mužského na ženské.

6

Rozsudek NSS ze dne 28. 11. 2022, č. j. 10 As 44/2022-49, bod 19.

7

Šabatová, A. Dopis veřejné ochránkyně práv ze dne 19. 8. 2018 adresovaný Ing. Robertu Plagovi, Ph.D., ministrovi Ministerstva školství, mládeže a tělovýchovy [online]. [cit. 26-02-2023]. Dostupné z: https://www.ochrance.cz/uploads-import/ESO/4-18-SZD-KS_doporuceni.pdf.

8

Doleček, P. Dopis ze dne 27. 6. 2018 [online]. [cit. 26-02-2023]. Dostupné z: https://www.ochrance.cz/uploads-import/ESO/4-18-SZD-KS_priloha2.pdf.

9

Usnesení ÚS z 15. 11. 2016, sp. zn. III. ÚS 3376/16, bod 14.

10

Jednalo se o žalobu na ochranu před nezákonným zásahem správního orgánu, v tomto případě šlo konkrétně o domnělý nezákonný zásah Ministerstva vnitra.

11

Je zajímavé, že NSS zde v linii těchto soudních rozhodnutí, která byla následně napadena ústavní stížností, jako první označil paní T. H. za žalobce, nikoli za žalobkyni. Srov. rozsudek NSS z 30. 5. 2019, sp. zn. 2 As 199/2018, rozsudek MS v Praze z 14. 5. 2018, č. j. 3 A 153/2017-35, usnesení ÚS z 15. 11.2016, sp. zn. III. ÚS 3376/16 a usnesení ÚS z 11. 2. 2020, sp. zn. II. ÚS 2460/19.

12

Rozsudek MS v Praze z 8. 2. 2018, č. j. 8 A 182/2016-80, bod 1.

13

Rozsudek MS v Praze z 14. 5. 2018, č. j. 3 A 153/2017-35.

14

Ibidem.

15

Rozsudek NSS z 30. 5. 2019, sp. zn. 2 As 199/2018, bod 90 a 92.

16

Ibidem, bod 91.

17

Ibidem, bod 60.

18

K textu odůvodnění rozsudku NSS z 30. 5. 2019, sp. zn. 2 As 199/2018 je mj. vhodné dodat, že T. H. sice nechce podstoupit chirurgickou změnu pohlaví, avšak svůj penis se rozhodla svépomocí odstranit. Následkem tohoto zásahu má T. H. dodnes psychické obtíže i fyzické bolesti. Je tedy zřejmé, že hormonální léčba, o níž se T H. v kasační stížnost zmiňovala, je v jejím případě nedostatečná. Zároveň ale T. H. uvádí, že je tzv. nebinární osobou, nikoli transsexuálem. Jelikož ale nebyl podrobněji rozebrán důvod, proč se T. H. rozhodla svépomocí odstranit penis, lze polemizovat nad tím, zda se jednalo o tzv. sebepoškozování, či o nechuť, kterou chová ke svému mužsky vypadajícímu tělu. Kdyby totiž šlo skutečně o tzv. nechuť ke svému vlastnímu tělu, byla by T. H. transsexuálem MtF, a dokonce by splňovala současné znění definice Transsexualismu, kód F64.0, jak ji definuje MKN-10. Konkrétně jde v rámci této definice o sousloví „žádost žít a být akceptován jako člen opačného pohlaví obvykle spojený s pocitem nespokojenosti s vlastním anatomickým pohlavím“. Toto však T. H. striktně odmítá.

19

Rozsudek NSS z 25. 7. 2019, č. j. 9 As 61/2018-64, bod 36.

20

Ibidem, bod 38.

21

K rozsudku NSS z 25. 7. 2019, č. j. 9 As 61/2018-64 je vhodné dále dodat, že v tomto případě soud již užil pojem gender identity disorder, který je vlastní ICD-11. Toto nové znění mezinárodní klasifikace nemocí sice již bylo známo od roku 2020, avšak implementace do české MKN ve verzi 11 se plánuje až na druhou polovinu roku 2023.

22

Usnesení ÚS z 11. 2. 2020, sp. zn. II. ÚS 2460/19.

23

Nález Pl. ÚS z 9. 11. 2021, sp. zn. Pl. ÚS 2/20, bod 6.

24

Ibidem, bod 8.

25
26

Nález Pl. ÚS z 9. 11. 2021, sp. zn. Pl. ÚS 2/20, bod 39.

27

Ibidem, bod 39.

28

V uvedeném nálezu spatřovalo plénum Ústavního soudu diskriminaci v tom, že muži museli podat přihlášku, aby se mohli považovat za osobu pečující o dítě do 4 let věku. Avšak u žen tato podmínka stanovena nebyla. Předmětným nálezem pak byla tato právní úprava zrušena s účinností od 1. 7. 2007.

29

Jak vyplývá i z rozsudku ESLP ve věci Hämäläinen v. Finsko z 16. 7. 2014, stížnost č. 37359/09, tak skutečnost, že je pohlaví z rodného čísla zjistitelné, nijak nenarušuje základní lidská práva, a to ani právo na soukromí dle čl. 8 EÚLP. V případě Hämäläinen lze navíc i spatřovat určitou podobnost s případem T. H., neboť zde se jednalo o transsexuála MtF, který chtěl své rodné číslo, jméno a příjmení změnit na požadovaný tvar ještě před samotnou realizací změny pohlaví dle tamních právních předpisů.

30

Uvedený rozsudek ESLP byl jedním z argumentačních bodů ústavní stížnosti, kterou T. H. podala.

31

Nález Pl. ÚS ČR z 9. 11. 2021, sp. zn. Pl. ÚS 2/20, bod 61.

32

K. Šimáčková se dne 10. 12. 2021 vzdala funkce ústavní soudkyně, protože byla Parlamentním shromážděním Rady Evropy zvolena soudkyní ESLP. Viz blíže Göttinger, V., Soudkyně Kateřina Šimáčková se vzdala funkce [online.]. usoud.cz, 2021. [cit. 26-02-2023]. Dostupné z: https://www.usoud.cz/aktualne/soudkyne-katerina-simackova-se-vzdala-funkce.

33

Viz např. nález ÚS z 7. 6. 2022, sp. zn. II. ÚS 2460/19.

34

Odlišné stanovisko soudkyně Kateřiny Šimáčkové k nálezu sp. zn. Pl. ÚS 2/20, bod 19.

35

Ibidem, bod 19.

36

Odlišné stanovisko soudců Vojtěcha Šimíčka, Ludvíka Davida, Jaromíra Jirsy, Pavla Šámala, Davida Uhlíře a Jiřího Zemánka k nálezu Pl. ÚS 2/20, bod 2.

37

V odlišném stanovisku výše uvedených soudců je užíván pojem „transsexuál“. Oproti tomu K. Šimáčková nijak trans osoby a transsexuály nerozděluje. Mezi těmito pojmy je však významný rozdíl. Trans osobou je osoba, která se cítí být opačným pohlavím, než je její biologické pohlaví. Tento pojem obecně zastřešuje všechny osoby, které se ztotožňují s jiným pohlavím nebo vyjadřují jinou genderovou identitu, než která jim byla přiřazena při narození podle sekundárních pohlavních znaků. Transsexuál je pak osoba, která učiní kroky směřující k fyzické přeměně z jednoho pohlaví na druhé, a to zpravidla v podobě podstoupení hormonální terapie a dále také snahou a chutí podstoupit chirurgické, estetické a jiné zákroky související se změnou pohlaví.

38

Nález ÚS ČR z 7. 6. 2022, sp. zn. II. ÚS 2460/19, bod 22.

39

Souhlasně viz rozsudek ESLP ve věci Hämäläinen v. Finsko z 16. 7. 2014, stížnost č. 37359/09.

40

Nález ÚS ČR z 7. 6. 2022, sp. zn. II. ÚS 2460/19, bod 39.

41

Ibidem, bod 52.

42

To například právní řád Spolkové republiky Německo třetí pohlaví uznává, a to od roku 2018. Spolkový sněm, jakožto zákonodárný orgán, takto reagoval na rozhodnutí Spolkového ústavního soudu z 10. 10. 2017, sp. zn. 1 BvR 2019/16. V bodě 49 uvedeného rozhodnutí Spolkový ústavní soud přímo vyslovil, že nutit osoby ve volbě mezi mužským a ženským pohlavím není legitimní a je tedy i v rozporu s ústavními právními normami Spolkové republiky Německo. Na druhou stranu německý právní řád není toliko vystaven na binaritě pohlaví, jako je tomu v ČR. Alespoň tento závěr z dotčeného rozhodnutí Spolkového ústavního soudu z 10. 10. 2017, sp. zn. 1 BvR 2019/16 nevyplývá.

43

Nález ÚS ČR z 3. 8. 2019 [pozn. red.: správně 3. 8. 2021], sp. zn. II. ÚS 3003/20, bod 1.

44

Viz např. ve věci rozsudek ESLP ve věci B. proti Francii z 25. 3. 1992. č. 13343/87; rozsudek ESLP ve věci Hämäläinen v. Finsko z 16. 7. 2014, stížnost č. 37359/09; rozsudek ESLP ve věci Y. Y. v. Turecko z 10. 3. 2015, stížnost č. 14793/08 či rozsudek ESLP ve věci X a Y v. Rumunsko z 19. 1. 2021, stížnost č. 2145/16 a č. 20607/16.

45

Jak uvedla vláda ČR i Parlament ČR jakožto vedlejší účastníci řízení před ÚS, tak současná právní úprava změny pohlaví odpovídá současným medicínským potřebám a její změna se v dohledné době neplánuje (viz blíže nález Pl. ÚS ČR z 9. 11. 2021, sp. zn. Pl. ÚS 2/20, bod 18.).

46

Nález Pl. ÚS ČR z 9. 11. 2021, sp. zn. Pl. ÚS 2/20, bod 43.

47

Ibidem, bod 42.