1. Opětovné označení spolupracujícího obviněného – recidivisty
Ze samotné podstaty institutu bývá častokrát namítáno, že by nemělo docházet ke (znovu)označování těch obviněných, kteří již jednou jako spolupracující obvinění vystupovali. Zjednodušeně řečeno se má slovy Jelínka uplatňovat jednoznačné pravidlo: „Jednou a dost“.⛘
Na první pohled by se takové apriorní omezení mohlo jevit jako kontraproduktivní, zejména pak v situacích, kdy jsou orgány činné v trestním řízení stiženy důkazní nouzí․ V úvahu připadá, že by i tato skutečnost zůstala k výhradnímu posouzení státnímu zástupci (srov. § 178 odst. 1 alinea druhá TrŘ), jenž je s to porovnat veřejný zájem na rozkrytí dalšího organizovaného zločinu s nutným zlem v podobě opětovného ústupku vůči „spolupracujícímu obviněnému – recidivistovi“. Případně by mohlo postačit uvést opakované označení mezi další negativní podmínky vylučují možnost upuštění od potrestání (srov. § 46 odst. 2 in fine TrZ).
Osobně ale přeci jen musím dát za pravdu na úvod vyslovené tezi, že užití jedné osoby dva a vícekrát jakožto spolupracujícího obviněného by mělo být zákonnou úpravou explicitně vyloučeno. Je nutné pamatovat, že stále hovoříme o postupu zcela mimořádném. Osoby vhodné ke spolupráci by měly být pečlivě zvažovány, zvláště pak nabízí-li se v daném řízení více kandidátů. Nelze úplně rezignovat ani na represivní funkci trestu, potažmo na morální rozměr obecně. V krajním případě by již procedury znalý pachatel skupinové trestné činnosti mohl se svým označením opět kalkulovat, čemuž by pouze přizpůsobil sběr usvědčujících důkazů proti svým společníkům, jinak by sám mohl trestnou činnost páchat takřka bezbřeze. Z opačné strany by připuštění takové možnosti jen nahrávalo korupci ve sféře výkonné státní moci. Čeho bych se však reálně obával nejvíce, je ponechání otevřených stavidel vyšetřujícím orgánům, aby mohly těchto osob opakovaně zneužívat pro účely (naoko soukromé) policejní provokace, jež je rozhodovací praxí Evropského soudu pro lidská práva (dále jen jako „ESLP“) i Ústavního soudu striktně odmítána jako nepřípustná.
2. Měla by být pluralita trestních stíhání obviněného na překážku možnosti nabytí statusu?
Obdobnou argumentací o zbytečném zužování aplikovatelnosti institutu lze rozporovat i další požadavek uváděný Jelínkem či Lichnovským, aby spolupracující obviněný nesměl být současně stíhán v jiné trestní věci. Tentokrát už si tedy dovolím s názory jmenovaných autorů nesouhlasit. Právě hrozba trestu v takovém „vedlejším“ trestním řízení (o zločinu) podle mého dokáže obviněného dostatečně rozmluvit o skutečnostech dosud neobjasněné či vůbec ještě neznámé organizované trestné činnosti, a zajistit tak její rozkrytí. Této hypotéze ostatně nepřímo přisvědčují i podkladové materiály krajských státních zastupitelství.
Asi není třeba si pokládat otázku, co v takové situaci obviněného vede k tomu, aby se uvolil k vlastnímu doznání a k podání usvědčující výpovědi pro další trestní řízení. Ze strany ESLP je tak kladen důraz zejména na prověřování motivace obviněného související právě se slíbenými ústupky. A to i v jiné trestní věci, o níž by si měl rozhodující soud obstarat podrobné informace. V případě absence těchto znalostí pak soudu nezbývá než k prověřování věrohodnosti ve světle dalších nashromážděných důkazů přistoupit co možná nejkritičtěji a do svých úvah zahrnout možnost, že spolupracující obviněný bude odměněn tím pro něj nejpřívětivějším způsobem (tj. upuštěním od trestu).
Problematikou vícečinného souběhu a eventuálního uložení souhrnného trestu odnětí svobody za užití jeho mimořádného snížení podle (současného) § 58 odst. 5 TrZ, anebo i případného upuštění od uložení souhrnného trestu ve smyslu § 44 TrZ ve vztahu ke spolupracujícímu obviněnému, se pak zabýval Vrchní soud v Praze v rozsudku z 30. 8. 2018, sp. zn. 2 To 57/2018, kde se vyslovil ve prospěch použitelnosti obou těchto možností.
3. Spáchání dalšího trestného činu jako důvod pro odebrání statusu spolupracujícího obviněného
Naopak situace, která by podle mého mohla (a měla) být legislativně podchycena, nastává po učinění doznání a zahájení spolupráce, následkem čehož by spolupracující obviněný byl propuštěn z vazby na svobodu. V tom okamžiku hrozí, že by mohl buď pokračovat v původní trestné činnosti, anebo spáchat jakýkoli jiný trestný čin. Například Michora navrhuje tento stav příhodně regulovat určitou formou „rozvazovací podmínky“, jako tomu ostatně bylo v prapůvodním neúspěšném návrhu institutu z pera Ministerstva vnitra z roku 2002. I já jsem obdobného názoru, že by de lege ferenda mělo dojít k rozšíření důvodů uvedených v odstavci třetím § 178a TrŘ, pro které je nutné spolupracujícímu obviněnému odebrat jeho status. A to tedy o skutečnost,⛘že se spolupracující obviněný – v době od takového poučení do pravomocného ukončení trestního řízení, ve kterém je takto označen, a případně i pravomocného ukončení samostatného trestního řízení o objasňovaném trestném činu – dopustí úmyslného trestného činu. V úvahu připadá i formulování jak přísnější podmínky, kdy by se spolupracující obviněný nesměl v mezidobí dopustit (jakéhokoli) trestného činu, tak i varianty relativně mírnější, že by nemohlo dojít toliko ke spáchání činu „závažnějšího“. Je třeba též vnímat, že taková povinnost by nepředstavovala ekvivalent zkušební doby, neboť primárně sledovaným účelem v tomto případě není pachatelova náprava. Tak či onak jsem přesvědčen, že při využití prostředku mimořádné povahy státu náleží též legitimní nárok na přísné podmínění jeho aplikace v zájmu ochrany společnosti.
4. Označení více spolupracujících obviněných v rámci stejného trestního řízení
Michora se v rámci svého dlouholetého zkoumání institutu věnuje též záležitosti označení více spolupracujících obviněných v jedné trestní věci. Z jeho poznatků vychází, že se tak může dít zejména v situacích, kdy poskytnuté informace od více rozdílných osob postupně rozkrývají jiné části trestné činnosti či struktury organizovaného zločinu (například dílčí útoky pokračujícího trestného činu nebo různá patra organizované zločinecké skupiny). Na kumulování spolupracujících obviněných lze hypoteticky pomýšlet i tam, kde jsou v jednom řízení trestně stíhány osoby sobě navzájem blízké, u nichž je pravděpodobné, že proti sobě nebudou ochotny vypovídat.
Výše uvedené však nepředznamenává, že státní zástupce nutně označí všechny ty (spolu)obviněné, kteří o status projeví zájem. Při svém rozhodování, koho z nich upřednostní, by měl vzít v potaz především kritéria stanovená pro samotné označení (§ 178a TrŘ), mezi nimiž má vyčnívat primárně míra, v jaké vůbec obviněný může přispět k objasnění organizovaného zločinu. Dále by měli být preferováni také ti kandidáti, kteří nejsou pro závažnost svého jednání ex lege vyloučeni z možnosti upuštění od potrestání. Ve zbytku nelze odhlédnout ani od dalších okolností týkajících se zejména povahy spáchaného trestného činu a jeho následků či přímo osoby pachatele. Nebylo by ani od věci – po vzoru italské úpravy – uložit v této souvislosti uchazeči zákonnou maximální lhůtu, ve které bude povinen se o veškeré jemu známé informace podělit.
5. Zvýšení transparentnosti rozhodování státního zástupce a jeho následný přezkum
S ohledem na výše uvedené může vyvstávat i otázka, jak by se do pozadí odsunutí obvinění mohli proti tomuto postupu bránit. S tím ostatně jde ruku v ruce i mnohokrát zdůrazňovaný požadavek na celkovou formalizaci a „ztransparentnění“ procesu označení státním zástupcem. Jako nejčastější řešení bývá v této souvislosti zmiňováno vydání formalizovaného rozhodnutí (usnesení). Takové usnesení by tedy mohlo být obratem zasíláno i dalším obviněným a jejich obhájcům ve věci s tím, že proti usnesení jim bude umožněno podat případnou stížnost. Značně problematickou se mi však v tomto ohledu jeví představa, že by již ve fázi přípravného řízení bylo všem aktérům trestního řízení poskytnuto bližší odůvodnění, proč státní zástupce s ohledem na doposud shromážděné důkazy považuje výpověď spolupracujícího obviněného za nápomocnou či nikoli. Nejenže se takto v brzkém nebezpečí ocitne sama označená osoba, ale hrozí též, že se obvinění členové organizované skupiny pokusí – i přes své kontakty s vnějškem – účinně zahlazovat usnesením naznačené stopy, ničit důkazy či působit na potenciální svědky. Nastíněné by podle mne mělo stejný efekt, jako kdyby se umožnila přítomnost obhájců ostatních (spolu)obviněných na výslechu spolupracujícího obviněného podle § 178a odst. 3 TrŘ. Proto jedinou myslitelnou variantu by mohlo představovat vyrozumění všech obviněných toliko o tom, že v trestní věci došlo k označení spolupracujícího obviněného. V očekávání, že takové sdělení podnítí ostatní, aby buď začali spolupracovat také (pokud mají se svými informacemi ještě co nabídnout), nebo minimálně vyslovili argumenty zpochybňující zaprotokolovanou výpověď.
Přesto nejsem zastáncem jakéhokoli obeznamování dalších zúčastněných osob, při němž lze očekávat toliko navýšení četnosti účelových výpovědí, ne-li vůbec korupčního potenciálu. Institut spolupracujícího obviněného vnímám zároveň i jako prostředek určité procesní taktiky, založené na kompetici mezi jednotlivými pachateli. Potřeba být v řízení prvním a zpravidla i tím jediným označeným o to více motivuje obviněné k tomu podstoupit riziko doznání a v co nejranější fázi trestního řízení sdělit skutečně všechny pravdivé informace, kterými k objasnění organizovaného zločinu mohou přispět. Benefity dané úpravy by neměly svědčit primárně těm, kteří během přípravného řízení vyčkávají, jak se věci vyvinou, a případně se pak doznají až pod tíhou skutečností, které se orgánům činným v trestním řízení podaří v jeho průběhu zjistit.
S nevolí prozradit většinu svých dosud nashromážděných poznatků se bude státní zástupce koneckonců potýkat i ve vztahu k samotnému aspirantovi na označení. I z výše naznačených důvodů by proto nebylo žádoucí umožňovat obviněnému, aby se pro⛘účely podání stížnosti podrobně seznamoval s odůvodněním případného zamítavého usnesení. Jestliže však obviněný nebude seznámen s důvody, které vedly k zamítnutí jeho „žádosti“ o status, pak se z ideje stížnosti jako opravného prostředku stane pouze pomyslná obtíž, kterou se obhájci stejně nebudou zdráhat překonat prakticky v každém případě.
Z hlediska procesní úspornosti by tak bylo nasnadě uvažovat spíše o možnosti automatického přezkumu (spolu s doložením kompletního spisu a dalších podkladů užitých k rozhodnutí státního zástupce). Rozhodnutí, jímž bude obviněnému odepřeno udělení statusu spolupracujícího, by mohlo být revidováno vedoucím státním zástupcem bezprostředně nadřízeného státního zastupitelství, případně Nejvyšším státním zastupitelstvím (srov. postup podle § 174a TrŘ), jak bylo ostatně navrhováno i v dřívějších legislativních pokusech. Takové řešení by jistě mohlo vést k eliminaci nezákonné svévole a rozložení rizika při případné snaze o podplácení úředních osob.
Dokážu si však představit i variantu vzdáleně inspirovanou polskou úpravou, při které by zamítavé usnesení mohl svým přezkumem zvrátit ještě soud. Ač otázka (ne)označení formálně nepředstavuje zásah do základních lidských práv a svobod obviněného (srov. § 146a TrŘ), zdá se mi ku prospěchu férovosti procesu, má-li spolupracující osoba orgánům činným v trestním řízení „vyložit na stůl veškeré své dosavadní karty“, aby tak před soudem rovněž učinil i státní zástupce. K zabránění tomu, že těžiště rozhodování bude již v přípravném řízení přenášeno nezbytně na senát věcně příslušného soudu, který by pak směrem k hlavnímu líčení mohl být předpojatý, a stejně tak i ke zrychlení celkového přezkumu, bych poté navrhoval pověřit touto agendou okresní soud příslušný k provádění úkonů přípravného řízení (§ 26 TrŘ). S tím, že i v této záležitosti, byť se jedná o druhoinstanční rozhodnutí (srov. § 2 odst. 9 TrŘ), by mohl rozhodovat samosoudce. Případně by bylo vhodné de lege ferenda doplnit i výčet úkonů v § 30 odst. 2 TrŘ, pro které je soudce vyloučen z rozhodování v řízení před soudem.
6. Označení spolupracujícího obviněného v soudním stadiu trestního řízení
Další z často publikovaných návrhů spočívá v rozšíření možnosti přidělit status spolupracujícího obviněného i v řízení před soudem. Což je svým způsobem umožněno třeba slovenským soudům. Přitom nemusí jít nutně jen o situaci, že se obviněný rozhodne ke spolupráci až v pozdní fázi řízení.
Praxí byl už zaznamenán případ, kdy ještě v průběhu přípravného řízení došlo k překvalifikování skutku v tom směru, že na jednání obviněných již nadále nebylo pohlíženo jako na činnost organizované skupiny. Jeden z obviněných, ač předtím podal relevantní informace k vlastní trestné činnosti i ke svým spolupachatelům, poté nemohl být z tohoto důvodu formálně v obžalobě označen. Během hlavního líčení nicméně soud dospěl opět k názoru prvotnímu, tedy že v daném případě šlo o tuto „vyšší“ formu trestné součinnosti, a proto také zohlednil i přísnější výměru trestu podle kvalifikované skutkové podstaty. Bohužel i pro tohoto „spolupracujícího“ odsouzeného, český soud za stávající právní úpravy nemůže sám užít ustanovení týkajících se bonifikace spolupracujícího obviněného, pokud dotyčnou osobu předtím neoznačí státní zástupce. Soud má v takto nastíněných případech omezené možnosti i co se týče vrácení věci do přípravného řízení. Při přísnějším posouzení skutku má být obviněný toliko upozorněn na možnost odchylného právního posouzení, případně mu je – stále v rámci hlavního líčení – poskytnuta dodatečná lhůta k přípravě obhajoby (§ 225 odst. 2 TrŘ).
Přesto se domnívám, že svěření kompetence označení spolupracujícího obviněného do rukou soudu by minimálně v této fázi řízení dostatečně nereflektovalo povahu a závažnost tohoto institutu. Především by tak byl popřen jeho samotný smysl, kdy se má spolupracující obviněný (pomyslný „svědek koruny“) zavčasu a dobrovolně rozhodnout, že bude napomáhat státu jako své protistraně v trestním řízení před nezávislým soudem (srov. § 12 odst. 6 TrŘ). Za což mu bude odpuštěno něco z trestu. Soud by si tak podle mého neměl nikdy vystačit více než s použitím polehčující okolnosti podle § 41 písm. m) TrZ, tedy vyměřením trestu v rámci zákonné trestní sazby. Ve prospěch těch, kdo by se mnou nesouhlasili, by se de lege ferenda dalo uvažovat o stanovení obligatorní hranice snížení (dejme tomu v dolní třetině trestní sazby), pakliže by neoznačený obviněný přispěl k objasňování organizované kriminality například „významným způsobem“. K tomu třeba i na tomto místě vyloučit aplikaci § 107 a 108 TrZ. Neopomínejme však, že de lege lata je soudu stále dovoleno přistoupit k mimořádnému snížení trestu odnětí svobody i za podmínek § 58 odst. 1, potažmo § 58 odst. 2 písm. a) TrZ.