Čekejte, prosím...
A A A

Hledaný výraz nenalezen

Hledaný § nenalezen

6. 5. 2024, [Právní zpravodaj]
Ochránce práv dětí

Vláda dne 26. 4. 2024 předložila Poslanecké sněmovně návrh zákona, kterým se mění zákon č. 349/1999 Sb., o Veřejném ochránci práv, ve znění pozdějších předpisů, a další související zákony.

Cílem návrhu je rozšířit mandát veřejného ochránce práv o agendu národní lidskoprávní instituce a zřídit v rámci Kanceláře veřejného ochránce práv orgán věnující se právům dětí. Tím bude naplněn čl. 4 ÚPrDt, ze kterého je dovozována povinnost zřízení nezávislého národního orgánu za účelem vnitrostátního monitorování naplňování Úmluvy o právech dítěte.

Název zákona se mění na „zákon o veřejném ochránci práv a o ochránci práv dětí“, čímž se zároveň opravuje chyba v psaní velkého písmene.

Ochránce práv dětí bude pověřen podobnými úkoly jako veřejný ochránce práv․ Zásadním rozdílem je zaměření jeho činnosti na děti a důraz na ochranu jejich práv především podle Úmluvy o právech dítěte. Návrh počítá se samostatným a nezávislým výkonem agendy ochránce práv dětí na veřejném ochránci práv. Jedná se o především o agendu šetření individuálních podnětů dětí; ochránce práv dětí by měl dětem poskytovat alespoň poradenskou činnost i v případech stížností proti subjektům, které nebudou spadat do jeho působnosti. Na ochránce práv dětí se budou moci obracet i zákonní zástupci, popřípadě další osoby. Ochránce práv dětí by také měl mít možnost navštěvovat zařízení, ve kterých se nacházejí děti.

Návrh předpokládá též účast ochránce práv dětí v řízeních před soudy (§ 22 odst. 3 VeřOchr a nové § 35b OSŘ a § 8a ZŘS). Ochránce práv dětí bude také oprávněn podat návrh na zrušení jiného právního předpisu [§ 64 odst. 2 písm. f) ZÚS], správního rozhodnutí (§ 66 odst. 3 SŘS) a opatření obecné povahy (nový § 101a odst. 3 SŘS).

Ochránce práv dětí k výkonu své agendy zřídí poradní orgán složený z dětí ve věku od 12 do 18 let, resp. do 21 let (nový § 21i VeřOchr).

Zástupce veřejného ochránce práv bude zároveň i zástupcem ochránce práv dětí. Veřejný ochránce práv ho po vzájemné dohodě pověří výkonem části své působnosti s cílem tento výkon mezi ně rovnoměrně rozdělit (nový § 2a VeřOchr).

Na ochránce práv dětí se obdobně použijí ustanovení zákona a volbě, pozbytí funkce, odvolání z funkce a právním postavení a činnosti veřejného ochránce práv (nový § 1c odst. 1 VeřOchr).

Volba veřejného ochránce práv (§ 2 VeřOchr) se přitom upravuje tak, že kandidáti před samotnou volbou projdou hodnoticím řízením, ve kterém budou posuzovány předpoklady pro výkon funkce a které bude zahrnovat veřejné slyšení kandidátů. Doplňuje se požadavek předešlé praxe v oblasti ochrany nebo prosazování základních práv a svobod, a to v délce nejméně pěti z posledních deseti let. Dva kandidáty nominuje Česká konference rektorů [§ 92 odst. 1 písm. b) VŠkol]. Na funkci bude moci kandidovat též soudce, který bude v případě zvolení dočasně zproštěn výkonu soudcovské funkce (nový § 99 odst. 4 SSZ).

Veřejný ochránce práv má za účelem ochrany a prosazování základních práv a svobod systematicky sledovat a hodnotit naplňování základních práv a svobod, provádět výzkumy a analýzy, vydávat zprávy, stanoviska a doporučení, podporovat naplňování základních práv a svobod a navrhovat opatření ke zlepšení jejich ochrany, podporovat zvyšování povědomí o základních právech a svobodách ve společnosti a spolupracovat s příslušnými vnitrostátními i zahraničními orgány a osobami (§ 21a VeřOchr). K plnění těchto úkolů zřídí poradní orgán (§ 21b VeřOchr).

Zákon má nabýt účinnosti dne 1. 1. 2025.