Čekejte, prosím...
A A A

Hledaný výraz nenalezen

Hledaný § nenalezen

33/1972 Sb. znění účinné od 29. 6. 1972 do 30. 4. 1975

33

 

VYHLÁŠKA

Státní plánovací komise

ze dne 14. června 1972

o projednávání dodavatelsko-odběratelských vztahů v plánovacím procesu

 

Státní plánovací komise po projednání s Českou plánovací komisí a Slovenskou plánovací komisí stanoví podle § 17 odst. 1 písm. e) a odst. 4 zákona č. 145/1970 Sb., o národohospodářském plánování:

ČÁST PRVNÍ

Úvodní a společná ustanovení (§ 1-12)

Úvodní ustanovení

§ 1

(1)

Tato vyhláška upravuje postupy ústředních orgánů, orgánů středního článku řízení a organizací 1 při projednávání dodavatelsko-odběratelských vztahů v plánovacím procesu (dále jen "dodavatelsko-odběratelské vztahy"), zejména v období přípravy prováděcích státních a hospodářských plánů, včetně zvláštní části státních plánů; 2 současně stanoví způsob vydávání plánovacích aktů a uplatňování bilančních gescí a podrobněji upravuje dodavatelsko-odběratelské vztahy na úsecích dodávek

a)

pro investiční výstavbu,

b)

pro vývoz a z dovozu,

c)

pro vnitřní obchod,

d)

ostatních, zejména dodávek pro výrobu, kompletaci a údržbu.

(2)

Dodavatelsko-odběratelské vztahy se projednávají plynule tak, aby zabezpečily zejména

a)

vnitřní soulad hmotných proporcí prováděcích plánů v návaznosti na hlavní směry, cíle a úkoly pětiletých plánů, a to na základě směrnic pro přípravu prováděcích plánů (dále jen "směrnice"),

b)

realizaci úkolů plánu dodávkami surovin, materiálů, výrobků, prací a služeb (dále jen "výrobky"),

c)

včasné odhalení a řešení případného nesouladu mezi uplatňovanými potřebami národního hospodářství a zdroji,

d)

vytváření předpokladů pro dlouhodobou stabilizaci vztahů mezi dodavateli a odběrateli.

(3)

Přípravou pro projednání dodavatelsko-odběratelských vztahů jsou předběžná jednání (výměna informací) o směrech dalšího formování potřeb národního hospodářství a zdrojů a s tím spojeného formování dodavatelsko-odběratelských vztahů na jednotlivých stupních řízení s ohledem na potřeby přípravy plánů.

(4)

Projednávání dodavatelsko-odběratelských vztahů podle této vyhlášky se rozumějí jednání o nich, směřující k zabezpečení potřeb národního hospodářství zdroji v prováděcích státních a hospodářských plánech, zejména jednání po vydání směrnic. 3

(5)

Ústřední orgány a orgány středního článku řízení (dále jen "orgány hospodářského řízení") jsou povinny organizovat ve vzájemné součinnosti projednávání dodavatelsko-odběratelských vztahů 4 tak, aby výsledky mohly být zapracovány do prováděcích hospodářských plánů na všech stupních řízení. Dále jsou povinny se zřetelem ke specifickým podmínkám hospodářských odvětví a úseků, které řídí, sledovat a analyzovat vývoj dodavatelsko-odběratelských vztahů, zejména s ohledem na zabezpečení úkolů prováděcích státních plánů a řešit rozpory, popř. navrhovat způsob jejich řešení příslušným orgánům ( § 3 odst. 4 a 5).

§ 2

(1)

Dodavatelské a odběratelské organizace a orgány hospodářského řízení jsou povinny při projednávání dodavatelsko-odběratelských vztahů vycházet především ze směrnic a rozpisu prováděcích státních plánů. Projednávají-li se tyto vztahy po uzavření smluv o přípravě dodávek, popřípadě až po uzavření hospodářských smluv o dodávkách, vychází se též z těchto smluv.

(2)

Dodavatelské organizace a orgány hospodářského řízení jsou povinny využívat všech možností kompletní socialistické racionalizace, zaměřené na zvýšení dodávkové pohotovosti (dodavatelské zásoby apod․) a kvality dodávek; jsou povinny včas informovat své odběratele o svých záměrech v rozvoji výrobních a odbytových programů a podle potřeb je s hlavními odběrateli konzultovat. 5

(3)

Dodavatelské organizace a orgány hospodářského řízení jsou oprávněny vyžadovat od příslušných partnerských odběratelských organizací a orgánů hospodářského řízení spolupráci při řešení problému materiálně technického zásobování a dodavatelsko-odběratelských vztahů (informace o vývoji a cyklech spotřeby, spotřebitelských zásob atd.); nemohou však ve své pravomoci zavádět požadavkový systém (požadavkové řízení).

(4)

Odběratelské organizace a orgány hospodářského řízení jsou povinny své potřeby uplatňovat tak, aby včas a racionálně zabezpečily stanovené, popřípadě připravované úkoly prováděcích státních a hospodářských plánů. Jsou povinny dodržovat vyhlášení normy a standardy, využívat možnosti komplexní socialistické racionalizace ke snižování měrné spotřeby výrobků, udržovat pouze nezbytné spotřebitelské zásoby a neprodleně informovat své dodavatele o závažných změnách svých potřeb v množství, sortimentu i čase.

(5)

Odběratelské organizace a orgány hospodářského řízení jsou oprávněny vyžadovat od příslušných partnerských dodavatelských organizací a orgánů hospodářského řízení spolupráci při řešení svých odběratelských problémů (např. poradenské a podobné obchodně technické služby).

§ 3

(1)

Dodavatelsko-odběratelské vztahy se projednávají v hloubce a struktuře diferencované podle podmínek jednotlivých hospodářských odvětví a úseků (technologická povaha výrobků, směry jejich užití a okruhy spotřebitelů, organizace odbytových cest, rozhodovací stupně atd.).

(2)

Jde-li o výrobky, u kterých vláda ČSSR stanovila bilančního gestora, projednávají dodavatelsko-odběratelské vztahy odběratelské, popřípadě dodavatelské orgány středního článku řízení 6 s příslušným bilančním gestorem. Ve spojitosti s tím probíhají i potřebná jednání po dodavatelské i odběratelské linii. Je-li bilančním gestorem ústřední orgán, jednají s ním ústřední orgány odběratelů, popřípadě dodavatelů; v návaznosti na to probíhají jednání na nižších stupních řízení.

(3)

O výsledcích projednání dodavatelsko-odběratelských vztahů se pořizují protokoly, není-li dále stanoveno jinak. Protokoly musí obsahovat nejméně údaje umožňující zpracování příslušných částí návrhů hospodářských plánů a rozbor případných rozporů spolu s návrhy na jejich řešení.

(4)

Rozpory vzniklé při projednávání dodavatelsko-odběratelských vztahů mezi organizacemi, které se nepodaří odstranit běžným jednáním, popřípadě zvláštními postupy stanovenými nadřízenými orgány, mohou být předloženy k rozhodnutí orgánům středního článku řízení za předpokladu, že o nich předtím bezúspěšně jednaly statutární orgány 7 těchto organizací. Ústředním orgánům mohou být rozpory předloženy k rozhodnutí za předpokladu, že se týkají zabezpečení připravovaných úkolů prováděcích státních plánů a že o nich předtím bezúspěšně jednaly statutární orgány středního článku řízení. Ústřední orgány mohou stanovit další případy, v nichž jim mají být rozpory předloženy. Rozpory předkládané k rozhodnutí nadřízeným orgánům musí být doloženy protokoly.

(5)

Zprávy o výsledcích projednání dodavatelsko-odběratelských vztahů spolu se závěry, včetně návrhů na řešení případných rozporů, předávají

-

organizace nadřízeným orgánům ve stanovených lhůtách, 8 nestanoví-li nadřízené ústřední orgány ve vzájemné dohodě lhůty kratší; zprávy a protokoly musí být podepsány statutárními orgány;

-

ústřední orgány plánovacím komisím ve stanovených lhůtách; 8 zprávy a protokoly musí být podepsány vedoucími ústředních orgánů nebo jejich náměstky.

Zprávy musí obsahovat zejména komplexní zhodnocení a rozbor rozporů v dodavatelsko-odběratelských vztazích, které se nepodařilo odstranit ani jednáním ústředních orgánů podle odstavce 4 a které se týkají zabezpečení připravovaných úkolů prováděcích státních plánů.

(6)

Tento postup platí obdobně pro závazné úkoly výroby a dodávek zvláštní části státních plánů - obrana a bezpečnost.

§ 4

Organizace a orgány hospodářského řízení jsou povinny vyvinout veškeré úsilí o zabezpečení všech dodávek potřebných ke splnění stanovených, popřípadě připravovaných úkolů plánů, zejména úkolů prováděcích státních plánů. Zanedbávají-li řádné projednání dodavatelsko-odběratelských vztahů podle této vyhlášky, popřípadě jiných právních předpisů, má se za to, že k případnému nesplnění úkolů v důsledku nezajištění potřebných dodávek došlo jejich zaviněním. 9

§ 5

Objednávky (poptávky) musí být označeny tak, aby z nich byla patrna důležitost a naléhavost potřeby odběratele. Jde-li o dodávky určené pro zabezpečení připravovaných, popřípadě stanovených úkolů prováděcích státních plánů, musí být tato skutečnost v objednávce uvedena spolu s bližší charakteristikou úkolu.

§ 6

(1)

Úkoly plánu v dodavatelsko-odběratelských vztazích ukládají orgány hospodářského řízení

a)

formou rozpisu úkolů prováděcích státních plánů; za tento rozpis se považují též jmenovitě uložené úkoly dodávek souborů strojů a zařízení nebo dodávek stavebních částí; 10

b)

formou uložení úkolů svých prováděcích hospodářských plánů, popřípadě rozpisem úkolů prováděcích hospodářských plánů uložených nadřízeným orgánem hospodářského řízení;

c)

ve výjimečných případech po rozpisu prováděcích státních a hospodářských plánů stanovením nových úkolů nebo změnou úkolů dosavadních. 11

(2)

Po rozpisu prováděcích státních a hospodářských plánů příslušné dodavatelské a odběratelské orgány hospodářského řízení a organizace dokončí jednání o dodavatelsko-odběratelských vztazích; projednají zejména úpravy dodavatelsko-odběratelských vztahů vyplývající z potřeb zabezpečení prováděcích státních plánů.

Plánovací akty

§ 7

(1)

Plánovací akty se vydávají v případech uvedených v § 115 odst. 2 hospodářského zákoníku, jde-li o úkoly prováděcího státního plánu podle § 24 odst. 1 zákona o národohospodářském plánování, a to podle konkrétních podmínek a potřeb zabezpečení těchto úkolů. Na úkoly směrnic se plánovací akty nevydávají.

(2)

Plánovacími akty jsou za podmínek dále stanovených

a)

rozpisy úkolů prováděcích státních plánů provedené na dodavatele příslušnými orgány hospodářského řízení;

b)

v případech, kdy je zřízena bilanční gesce, rozpisy na dodavatele a odběratele provedené bilančním gestorem na základě rozpisu plánů rozdělení stanovených prováděcími státními plány.

(3)

Plánovací akt musí stanovit předmět a čas (období) plnění dodávky, a to v hloubce nomenklatury výrobků prováděcích státních plánů, s výjimkou ustanovení odstavce 4, a označit jejího odběratele po dohodě s jeho nadřízeným orgánem, pokud již z předmětu plnění nevyplývá jednoznačně, která organizace je odběratelem. U rozpisu úkolů dodávek souborů strojů a zařízení nebo dodávek stavebních částí se předmět vymezuje v návaznosti na souhrnné projektové řešení.

(4)

U úkolů prováděcího státního plánu stanovených shodně dodavatelským a odběratelským ústředním orgánům v souhrnném hodnotovém vyjádření, u nichž je zároveň uložena povinnost shodného rozpisu na dodavatelské a odběratelské orgány středního článku řízení a organizace, upraví uplatňování plánovacích aktů zvláštní opatření.

§ 8

(1)

Orgány hospodářského řízení vydávají plánovací akty pro podřízené dodavatelské organizace

a)

jako součást rozpisu prováděcích státních plánů,

b)

po rozpisu prováděcích státních plánů (v průběhu jejich realizace), jsou-li pro to důležité důvody. V těchto případech musí být doklad o tom vydaný výslovně označen jako plánovací akt.

(2)

Pro změny nebo zrušení plánovacích aktů platí obdobné podmínky a postup jako při jejich vydávání. 12

§ 9

(1)

Rozpis úkolu prováděcího státního plánu, z něhož sice vyplývá pro dodavatele dodávková povinnost vůči určitému odběrateli, který však nemá náležitosti podle § 7 odst. 3 a 4, není plánovacím aktem; osvědčuje však, že jde o zabezpečení potřeb, které jsou ve státním plánu uvedeny jako přednostní. 13

(2)

Úkol prováděcího hospodářského plánu, jímž příslušný orgán hospodářského řízení uloží dodavateli dodávkovou povinnost vůči určitému odběrateli s vymezením předmětu a času plnění dodávky, není plánovacím aktem; je však opatřením podle § 118 hospodářského zákoníku.

§ 10

Orgány hospodářského řízení, popřípadě bilanční gestoři, informují oprávněné odběratele o vydání plánovacích aktů podle § 8 a provedení rozpisů nebo uložení úkolů podle § 9, není-li již informovanost odběratelů zabezpečena rozpisem plánu.

Bilanční gesce

§ 11

(1)

Bilanční gescí u výrobků se rozumí soustředění činností spojených s průzkumem, rozborem, ověřováním a aktivním ovlivňováním potřeb národního hospodářství a jejich optimálním zabezpečením zdroji z tuzemské výroby a z dovozu, zpravidla na jednom místě v celé ČSSR. tímto místem je zpravidla orgán středního článku řízení (oborové nebo generální ředitelství).

(2)

Bilanční gesce se uplatňuje u vybraných výrobků, jejichž hmotné bilance a plány rozdělení jsou stanoveny jako závazné prováděcími státními plány.

(3)

Funkci bilančního gestora může též vykonávat

a)

ústřední orgán, je-li to z hlediska specifických podmínek nezbytné,

b)

organizace, jde-li o produkci, na jejíž výrobě se rozhodujícím způsobem podílí a má i ostatní předpoklady,

c)

společný orgán organizací zúčastněných na gesci.

§ 12

(1)

Bilanční gesce je nástrojem zvláště intenzivní a kvalifikované spolupráce bilančního gestora s organizacemi na gesci zúčastněnými. Cílem bilanční gesce je optimálně zabezpečit uspokojení odůvodněných potřeb národního hospodářství, především potřeb označených v prováděcích státních plánech a právních předpisech jako přednostní, dodávkami výrobků v náležitém množství, sortimentu, jakost a čase. K dosažení tohoto cíle jsou bilanční gestor a na gesci zúčastněné organizace povinni usilovat především o zvýšení efektivnosti využití dané zdrojové základny pomocí racionalizačních opatření.

(2)

Zřízením bilanční gesce nejsou dotčeny platné vztahy organizační nadřízenosti a podřízenosti. Úkoly plánu se ukládají po organizační linii. Bilanční gestor nemá přikazovací právo vůči organizacím, které mu nejsou organizačně podřízeny; je však oprávněn požadovat řešení vyskytujících se problémů.

(3)

Hlavním úkolem bilančního gestora je organizování dodavatelsko-odběratelských vztahů a propojení dodavatelů a odběratelů, především z hlediska sortimentní skladby dodávek, a to podle hmotných bilancí a plánů rozdělení schválených v prováděcích státních plánech a podle jejich rozpisu.

(4)

Formy a způsob provádění bilanční gesce musí odpovídat specifickým podmínkám jednotlivých případů a určují se smlouvou, kterou bilanční gestor a organizace na gesci zúčastněné spolu uzavřou podle platných předpisů. Uzavření takové smlouvy mohou příslušné orgány podle potřeby nařídit. 14 Smlouvou se především vymezí rozsah a způsob spolupráce bilančního gestora s organizacemi na gesci zúčastněnými

-

při provádění průzkumu rozboru, ověřování a aktivním ovlivňování potřeb národního hospodářství,

-

při zabezpečování uspokojení potřeb národního hospodářství zdroji z tuzemské výroby a z dovozu, a to jak opatřeními, která jsou jednotliví partneři povinni provést ve své pravomoci, tak opatřeními, která doporučí příslušným nadřízeným orgánům a spotřebitelům,

-

při zpracování konkrétní zakázkové náplně (objednávek), jejím zabezpečování ve výrobě a dovozem a při jednáních se spotřebiteli a dodavateli s tím spojených,

-

při rozpisu prováděcími státními plány stanovených závazných hmotných bilancí a plánů rozdělení na zúčastněné dodavatele a odběratele, jakož i při konkrétním rozhodování o využití prostředků na dovoz. Smluvně vymezený rozsah a způsob spolupráce musí přitom vycházet ze způsobu provedení rozpisu závazných hmotných bilancí a plánů rozdělení.

(5)

Bilanční gestor je povinen a oprávněn vyžadovat aktivní spolupráci hlavních odběratelů, zejména při ověřování národohospodářské efektivnosti rozsahu, sortimentní skladby, kvality a času jimi požadovaných dodávek, jakož i jejich odběratelských zásob. Toto ustanovení se netýká odběratelů, jejichž ústřední orgány jsou v Jednotných metodických pokynech zvlášť označeny. 15

ČÁST DRUHÁ

Dodávky pro investiční výstavbu (§ 13-14)

§ 13

(1)

Projednávání dodavatelsko-odběratelských vztahů v investiční výstavbě se zaměřuje především na jejich soustavné a postupné vyjasnění při zabezpečování přípravy a realizace staveb. Přitom se postupuje diferencovaně, s ohledem na konkrétní stupeň připravenosti nebo rozestavěnosti jednotlivých akcí. Z tohoto hlediska se projednávání zaměří

a)

u staveb ve stadiu prací na projektovém úkolu, na zpřesnění požadavků pro plán rozvoje vědy a techniky, popřípadě na dovoz licencí, dodávek a prací; 16

b)

u staveb ve stadiu schváleného projektového úkolu na zajištění aktivní spolupráce v úvahu přicházejících vyšších dodavatelů na projektové a organizační přípravě stavby, na vyjasnění budoucího dodavatelského systému a na projednání objemů projektových prací; 17

c)

u staveb plánovaných k zahájení, u nichž bylo zpracováno souhrnné projektové řešení, na zabezpečení hmotných dodávek pro provozní soubory a objekty na celé období výstavby a na celý rozsah staveb; u staveb podle odstavce 3a) se tento rozsah potvrdí v režimech staveb; 18

d)

u staveb rozestavěných a zahajovaných na ověření postupu výstavby s ohledem na jejich dodávkové zabezpečení a na včasnou přípravu a provedení dílčích úprav dodavatelsko-odběratelských vztahů, které z toho vyplynou.

(2)

U staveb, stanovených jako úkoly státního plánu k zahájení v dalších letech, určí dodavatelské ústřední orgány hospodářského řízení na základě zpracovaného projektového úkolu na žádost investorských ústředních orgánů hospodářského řízení do jednoho měsíce v úvahu přicházející budoucí dodavatele; současně určí rozsah, ve kterém mají tito dodavatelé povinnost zabezpečovat přípravu staveb.

V úvahu přicházející budoucí dodavatelé se však neurčují v případech, kdy mají být rozhodující dodávky strojů a zařízení zabezpečeny dovozem, a v případech předpokládaných kusových dodávek.

Dodavatelské ústřední orgány mohou v průběhu prací na souhrnném projektovém řešení změnit dodavatelskou organizaci nebo navrhnout odůvodněnou změnu dodavatelského systému. Za odůvodněnou změnu dodavatelského systému se považuje též případ, kdy se v průběhu dalších prací prokáže, že dodávky rozhodujících strojů a zařízení, původně uvažované k dodání z tuzemska, musí být zabezpečeny dovozem.

(3)

Dodávky a práce pro stavby projednají investorské organizace s dodavatelskými organizacemi v tomto pořadí:

a)

úkoly státního plánu - stavby stanovené jako závazné úkoly (po investorské i dodavatelské linii) a stavby stanovené jako závazné úkoly zvláštní části státního plánu - obrana a bezpečnost, - komplexní bytová výstavba;

b)

stavby prováděné v rámci závazných objemů stavebních prací v oblastech soustředěné výstavby, stanovených státním plánem, pokud již nebyly projednány podle písmene a);

c)

ostatní stavby - rozestavěné, - zahajované, a to v pořadí: jmenovité uložené vládami investorským ústředním orgánům k zabezpečení, 19 centrálně posuzované, stavby zvláštní části státního plánu, nejsou-li zahrnuty v písmenu a), jiné stavby.

(4)

Při projednávání dodavatelsko-odběratelských vztahů platí též příslušná ustanovení Jednotných metodických pokynů a dále:

a)

u staveb stanovených jako závazné úkoly státního plánu, s výjimkou komplexní bytové výstavby, Směrnice č. 1 federálního ministerstva pro technických a investiční rozvoj ze dne 10. února 1971 o režimech staveb;

b)

u všech staveb komplexní bytové výstavby - na území ČSR Pokyny č. 2 federálního ministerstva pro technický a investiční rozvoj ze dne 31. srpna 1971 pro zpracování režimů a realizačních programů komplexní bytové výstavby, - na území SSR Směrnice ministerstva výstavby a techniky SSR ze dne 1. července 1970 pro vypracování režimů komplexní bytové výstavby a podmiňujících investic.

§ 14

(1)

Na základě rozpisu směrnice jsou investorské a dodavatelské organizace povinny podrobně projednat, popřípadě zpřesnit

a)

u staveb podle § 13 odst. 1 písm. b) rozsah spolupráce na projektové a organizační přípravě stavby a budoucí dodavatelský systém; 20

b)

u staveb podle § 13 odst. 1 písm. c) a d) roční objemy dodávek a prací pro stavby a objemy dodávek strojů a zařízení nezahrnutých do rozpočtů staveb, a to v hloubce a struktuře odpovídající příslušným formulářům Jednotných metodických pokynů; 21 jsou přitom povinny respektovat: - limity stanovené směrnicemi, - lhůty dokončení stavby a získání kapacity stanovené státním plánem, zejména u staveb stanovených jako závazný úkol, - uzavřené smluvní vztahy.

(2)

Protokoly o výsledcích projednání dodavatelsko-odběratelských vztahů u staveb stanovených jako závazné úkoly prováděcího státního plánu se pořizují alespoň v rozsahu ukazatelů uvedených v příslušných formulářích Jednotných metodických pokynů, 22 a to pro každou jednotlivou stavbu. Nedojde-li k dohodě o objemu dodávek, musí být rozpor v protokole podrobně objasněn, a to se stanovisky odběratele i dodavatele a s návrhy na jeho řešení. Protokoly předkládané nadřízeným orgánům vždy po dodavatelské i odběratelské linii budou obsahovat v příloze potřebný souhrn v ukazatelích příslušných formulářů Jednotných metodických pokynů.

V případech, kdy půjde výjimečně o zabezpečení hmotných dodávek pro stavby, u nichž není schváleno souhrnné projektové řešení, se v protokole uvedou i podklady, z jakých se při projednávání dodávek vycházelo. U staveb podle § 13 odst. 1 písm. a) se uvede informace o stavu zabezpečení spolupráce na projektové a organizační přípravě stavby a budoucího dodavatelského systému.

(3)

V protokolech o jednání na úrovni ústředních orgánů musí být potvrzeny roční objemy dodávek a prací pro stavby stanovené jako závazné úkoly prováděcího státního plánu, a to v návaznosti na uzavřené režimy.

(4)

U ostatních staveb projednají jejich zajištění investorské a dodavatelské organizace. Výsledky jednání u staveb nad 1,5 mil. Kčs se uvedou na příslušných formulářích Jednotných metodických pokynů. 22 Zúčastněné ústřední orgány se přitom mohou dohodnout, že i ve vybraných případech těchto staveb budou podřízení orgány hospodářského řízení a organizace pořizovat protokoly podle předchozích ustanovení.

ČÁST TŘETÍ

Dodávky pro vývoz a z dovozu (§ 15-16)

§ 15

(1)

Jednání o dodavatelsko-odběratelských vztazích jsou zaměřena především na vyjasnění základních proporcí dodavatelsko-odběratelských vztahů, 23 na zajištění závazků z dlouhodobých obchodních dohod a jiných mezistátních dohod a na hlubší konkretizaci vztahů při dodávkách výrobků, zejména výrobků s delšími výrobními a dodávkovými cykly s ohledem na zajištění úkolů pětiletých plánů.

(2)

V období přípravy směrnic probíhají běžná jednání o dodavatelsko-odběratelských vztazích mezi organizacemi zahraničního obchodu 24 a tuzemskými dodavatelskými a odběratelskými organizacemi; podle potřeby se vedou tato jednání i na úrovni orgánů středního článku řízení, popřípadě též na úrovni ústředních orgánů.

(3)

Na základě rozpisu směrnic, který federální ministerstvo zahraničního obchodu provede na organizace zahraničního obchodu a dodavatelské a odběratelské ústřední orgány po organizační linii na podřízené orgány a organizace, projednají organizace zahraničního obchodu s tuzemskými dodavatelskými a odběratelskými organizacemi, popřípadě s orgány středního článku řízení, dodavatelsko-odběratelské vztahy v hloubce a struktuře navazující přiměřeně na příslušné formuláře Jednotných metodických pokynů.

(4)

Projednávání dodavatelsko-odběratelských vztahů podle odstavce 3 bude zaměřeno na zabezpečení směrnic a úkolů, na nichž se federální ministerstvo zahraničního obchodu dohodne s příslušnými ústředními orgány; zvláštní pozornost se věnuje zajištění závazků vyplývajících z dlouhodobých obchodních dohod a jiných mezistátních dohod, včetně závazků týkajících se specializace a kooperace a ostatních hospodářských závazků vůči zahraničí. Současně se projednají i další důležité otázky dodavatelsko-odběratelských vztahů, jako vyjasnění požadavků na nové druhy zboží a obměn sortimentu, zlepšení adjustace apod.

§ 16

(1)

Protokoly o výsledcích projednání dodavatelsko-odběratelských vztahů na úseku vývozu pořizují organizace zahraničního obchodu zpravidla s dodavatelskými orgány středního článku řízení, a to na základě výsledků jednání vedených s tuzemskými dodavatelskými organizacemi. 25

(2)

Protokoly o výsledcích projednání dodavatelsko-odběratelských vztahů na úseku dovozu pořizují organizace zahraničního obchodu zpravidla s odběratelskými orgány středního článku řízení, výjimečně s odběratelskými ústředními orgány. 26

(3)

Organizace zahraničního obchodu předají protokoly pořízené podle odstavců 1 a 2 spolu se zprávou o zajištění vývozních a dovozních úkolů federálnímu ministerstvu zahraničního obchodu; dodavatelské a odběratelské orgány středního článku řízení předají tyto protokoly se zprávou nadřízeným ústředním orgánům. Ve zprávách musí být podrobněji osvětleno především zajištění závazků z dlouhodobých obchodních dohod, včetně závazků týkajících se specializace a kooperace a ostatních hospodářských závazků vůči zahraničí.

ČÁST ČTVRTÁ

Dodávky pro vnitřní obchod (§ 17-18)

§ 17

(1)

V období přípravy směrnic projednají dodavatelské a odběratelské ústřední orgány základní proporce připravovaných úkolů a orientačních ukazatelů prováděcích státních plánů. Současně mohou dohodnout okruh dalších ukazatelů (sortimentních položek, popřípadě jejich skupin), které stanoví shodně po dodavatelské i odběratelské linii jako úkoly, popřípadě orientační ukazatele svých hospodářských plánů.

(2)

Na základě rozpisu směrnic projednají odběratelské organizace s dodavatelskými organizacemi jak celkové objemy dodávek, tak jejich sortimentní skladbu, a to v hloubce a struktuře odpovídající

a)

připravovaným úkolů a orientačním ukazatelům státního plánu, 27

b)

připravovaným úkolům a orientačním ukazatelům hospodářských plánů, dohodnutých nadřízenými ústředními orgány,

c)

vzájemně dohodnuté nomenklatuře.

Současně se projednají i další důležité otázky dodavatelsko-odběratelských vztahů, jako vyjasnění požadavků a nabídek na nové druhy zboží a obměnu sortimentu (např. doplnění a obměny kolekcí), zvyšování kvality, zlepšení adjustace, spotřebitelského balení apod.

§ 18

(1)

Protokoly o výsledcích projednání dodavatelsko-odběratelských vztahů 28 musí obsahovat závěry v hloubce a struktuře podle § 17 odst. 2. Protokoly musí navazovat na příslušné formuláře Jednotných metodických pokynů. 29

(2)

Dodavatelské a odběratelské orgány středního článku řízení, a obdobně též organizace řízené přímo ústředními orgány, pořídí souhrnné protokoly, obsahující celkový přehled výsledků jednání jim podřízených organizací i jednání vlastních a transformují je do příslušných formulářů podle Jednotných metodických pokynů, popřípadě resortních dodatků k nim. Tyto formuláře, doložené protokoly v případech rozporů, předloží svých nadřízeným ústředním orgánům, a to se zprávou, obsahující příslušný komentář; přitom uvedou přehled rozporů, které je nutno rozhodnout na úrovni centrálního řízení spolu s návrhem na řešení.

(3)

Dodavatelsko-odběratelské vztahy se projednávají na všech stupních řízení důsledně v odběratelském členění podle republik z hlediska určení dodávek.

ČÁST PÁTÁ

Ostatní dodávky (§ 19-20)

§ 19

(1)

Dodavatelsko-odběratelské vztahy u ostatních dodávek, zejména dodávek pro výrobu, kompletaci a údržbu (dále jen "ostatní dodávky") se projednávají diferencovaně s ohledem na povahu výrobků, o které jde (výrobky hromadné, velkosériové, malosériové, nestandardní - kusové, stavební práce, náhradní díly), zejména s ohledem na výrobní a dodávkové cykly a stabilitu vztahů a se zvláštním zřetelem na zabezpečení úkolů prováděcích státních plánů. Při projednávání dodávek souborů strojů a zařízení pro vyšší dodavatele se postupuje přiměřeně též podle části druhé, popřípadě třetí.

(2)

U vybraných výrobků, 30 jejichž bilance jsou součástí prováděcích státních plánů, projednávají dodavatelsko-odběratelské vztahy s příslušnými dodavatelskými organizacemi všechny odběratelské organizace, které mají povinnost předkládat v návrzích svých hospodářských plánů údaje o spotřebě. 31

(3)

U ostatních výrobků, 32 jejichž bilance jsou součástí prováděcích státních plánů, projednají dodavatelsko-odběratelské vztahy odběratelské organizace s příslušnými dodavatelskými organizacemi ve všech případech, kdy jde o výrobky rozhodující pro zajištění jejich plánovaných úkolů, zejména připravovaných úkolů prováděcích státních plánů.

(4)

Obdobně jako v případech podle odstavce 3 se postupuje i při projednávání dodavatelsko-odběratelských vztahů u dalších výrobků.

(5)

Dodavatelsko-odběratelské vztahy v případech podle odstavců 3 a 4 se mohou projednávat též mezi orgány středního článku řízení, pokud se na tom dohodnou.

§ 20

(1)

Výsledky projednání dodavatelsko-odběratelských vztahů v případech podle § 19 odst. 2 a 3 se po dodavatelské linii promítnou do příslušných návrhů bilancí a podrobněji se osvětlí v komentáři k nim, v němž se zejména zaujme stanovisko k nedořešeným rozporům a navrhne se další postup. Po odběratelské linii budou výsledky projednání dodavatelsko-odběratelských vztahů vyjádřeny v příslušném formuláři Jednotných metodických pokynů 33 a v komentáři k němu podrobněji osvětleny, obdobně jako v předchozím případě.

(2)

Výsledky projednání dodavatelsko-odběratelských vztahů v případech podle § 19 odst. 4 se po dodavatelské i odběratelské linii promítají do návrhů hospodářských plánů zúčastněných organizací s tím, že případné rozpory se řeší jednáním příslušných orgánů středního článku řízení.

(3)

Protokoly o projednání dodavatelsko-odběratelských vztahů u ostatních dodávek organizace pořídí pouze v případech, stanoví-li tak ve vzájemné dohodě jim nadřízené orgány.

ČÁST ŠESTÁ

Závěrečná ustanovení (§ 21)

§ 21

(1)

Úkoly plánu se rozumějí úkoly plánu uložené podle § 23 odst. 1, popř. § 27 odst. 1 zákona č. 145/1970 Sb., o národohospodářském plánování, zejména závazné úkoly a závazné limity. Připravovanými úkoly prováděcích státních, popřípadě hospodářských plánů se pro účely této vyhlášky rozumějí úkoly směrnic.

(2)

Ustanovení této vyhlášky platí přiměřeně i pro dodavatelsko-odběratelské vztahy v procesu tvorby a zajišťování střednědobých (pětiletých) státních a hospodářských plánů.

(3)

Ústřední orgány mohou ve vzájemné dohodě vydat podrobnější pokyny upravující postupy podřízených orgánů středního článku řízení a organizací při projednávání dodavatelsko-odběratelských vztahů, a to s ohledem na zvláštní podmínky jednotlivých hospodářských odvětví a úseků. Pokud se tyto podrobnější pokyny odchýlí od úpravy provedené touto vyhláškou, je k jejich vydání zapotřebí souhlasu Státní plánovací komise. Jinak ústřední orgány o vydání pokynů Státní plánovací komisi pouze informují; ústřední orgány republik informují též příslušné plánovací komise republik.

(4)

Tato vyhláška nabývá účinnosti dnem vyhlášení.

Náměstek předsedy:

Ing. Hvorecký v. r.



Poznámky pod čarou:

Rozumějí se orgány a organizace ve smyslu § 2 odst. 2 a 3 zákona č. 145/1970 Sb., o národohospodářském plánování.

Rozumí se zvláštní část státních plánů - obrana a bezpečnost ve smyslu usnesení předsednictva vlády ČSSR č. 226 ze dne 15. července 1971.

Předpisy upravující uzavírání hospodářských smluv nejsou touto vyhláškou dotčeny.

Viz ustanovení § 3034 hospodářského zákoníku a § 19 a 20 zákona o národohospodářském plánování.

Viz též postupy podle § 119 odst. 2, při změnách a převodech výrobních programů též postupy podle § 51 a násl. hospodářského zákoníku.

U vývozu organizace zahraničního obchodu.

Zpravidla usneseními vlády ČSSR a vlád republik ke směrnicím.

Zpravidla usneseními vlády ČSSR a vlád republik ke směrnicím.

Viz ustanovení § 29 odst. 2 zákona o národohospodářském plánování.

Viz též ustanovení § 27 a 28 zákona o národohospodářském plánování.

Viz též ustanovení § 27 a 28 zákona o národohospodářském plánování a § 125 hospodářského zákoníku.

Viz ustanovení § 119 odst. 3 hospodářského zákoníku.

§ 360a odst. 3 hospodářského zákoníku.

Symbol "OB" v příloze D Jednotných metodických pokynů pro vypracování návrhů prováděcích plánů na rok 1973 a další léta 5. pětiletého plánu.

Dodávkami a pracemi v § 13 a 14 se rozumějí dodávky stavebních prací a dodávky strojů a zařízení (včetně montáží) ve smyslu Jednotných metodických pokynů.

Uzavírání smluv o přípravě dodávek podle § 116 a smluv o spolupráci na projektové a organizační přípravě stavby podle § 280 hospodářského zákoníku.

Viz též smlouvy uzavírané k provedení investiční výstavby podle hospodářského zákoníku: § 299 - smlouva o dodávce stavebních prací a stavební části; § 301 - smlouva o dodávce souboru strojů a zařízení; § 311 - smlouva o dodávce smontovaných strojů, zařízení a konstrukcí; § 315 - smlouva o dodávce montáže; viz též § 282, odst. 3.

Zejména čistírny odpadních vod, stavby podmiňující komplexní bytovou výstavbu, stavby zabezpečující státní racionalizační programy.

Zejména formuláře Pv-2, Pv-7, IV-6. IV-7, IV-8, IV-9, MTZ-1, S-2, ZO-4a.

U strojů a zařízení vč. montáží form. Pv-7 (pro protokol se použije přímo formulář), u stavebních prací form. S-2; dále form. IV-6, IV-7, IV-8, IV-9 a ZO-4a.

U strojů a zařízení vč. montáží form. Pv-7 (pro protokol se použije přímo formulář), u stavebních prací form. S-2; dále form. IV-6, IV-7, IV-8, IV-9 a ZO-4a.

V návaznosti na postupy stanovené v části druhé, čtvrté a páté.

Rozumějí se jak organizace, vůči nimž federální ministerstvo zahraničního obchodu vykonává působnost ústředního orgánu státní správy, tak ostatní organizace oprávněné k provádění zahraničně obchodní činnosti.

Obvykle v návaznosti na jednání o smlouvách o přípravě dodávek podle § 116 hospodářského zákoníku.

S nevýrobními resorty, vyššími družstevními organizacemi apod.

Rozumí se včetně všech dalších v úvahu přicházejících položek podle Jednotných metodických pokynů, příloha D.

Ve spojitosti s jednáním o uzavření smluv o přípravě dodávek u vybraných položek podle vyhl. č. 140/1970 Sb.

Zejména na form. VO-3.

Podle Jednotných metodických pokynů, příloha D, symbol X.

Podle Jednotných metodických pokynů, příloha D, sloupec 12.

Podle Jednotných metodických pokynů, příloha D, symbol Y.

Formulář MTZ-2 a dílčí specializované formuláře.

Poznámky pod čarou:
1

Rozumějí se orgány a organizace ve smyslu § 2 odst. 2 a 3 zákona č. 145/1970 Sb., o národohospodářském plánování.

2

Rozumí se zvláštní část státních plánů - obrana a bezpečnost ve smyslu usnesení předsednictva vlády ČSSR č. 226 ze dne 15. července 1971.

3

Předpisy upravující uzavírání hospodářských smluv nejsou touto vyhláškou dotčeny.

4

Viz ustanovení § 3034 hospodářského zákoníku a § 19 a 20 zákona o národohospodářském plánování.

5

Viz též postupy podle § 119 odst. 2, při změnách a převodech výrobních programů též postupy podle § 51 a násl. hospodářského zákoníku.

6

U vývozu organizace zahraničního obchodu.

7
8

Zpravidla usneseními vlády ČSSR a vlád republik ke směrnicím.

9

Viz ustanovení § 29 odst. 2 zákona o národohospodářském plánování.

10
11

Viz též ustanovení § 27 a 28 zákona o národohospodářském plánování.

12

Viz též ustanovení § 27 a 28 zákona o národohospodářském plánování a § 125 hospodářského zákoníku.

13

Viz ustanovení § 119 odst. 3 hospodářského zákoníku.

14

§ 360a odst. 3 hospodářského zákoníku.

15

Symbol "OB" v příloze D Jednotných metodických pokynů pro vypracování návrhů prováděcích plánů na rok 1973 a další léta 5. pětiletého plánu.

16

Dodávkami a pracemi v § 13 a 14 se rozumějí dodávky stavebních prací a dodávky strojů a zařízení (včetně montáží) ve smyslu Jednotných metodických pokynů.

17

Uzavírání smluv o přípravě dodávek podle § 116 a smluv o spolupráci na projektové a organizační přípravě stavby podle § 280 hospodářského zákoníku.

18

Viz též smlouvy uzavírané k provedení investiční výstavby podle hospodářského zákoníku: § 299 - smlouva o dodávce stavebních prací a stavební části; § 301 - smlouva o dodávce souboru strojů a zařízení; § 311 - smlouva o dodávce smontovaných strojů, zařízení a konstrukcí; § 315 - smlouva o dodávce montáže; viz též § 282, odst. 3.

19

Zejména čistírny odpadních vod, stavby podmiňující komplexní bytovou výstavbu, stavby zabezpečující státní racionalizační programy.

20
21

Zejména formuláře Pv-2, Pv-7, IV-6. IV-7, IV-8, IV-9, MTZ-1, S-2, ZO-4a.

22

U strojů a zařízení vč. montáží form. Pv-7 (pro protokol se použije přímo formulář), u stavebních prací form. S-2; dále form. IV-6, IV-7, IV-8, IV-9 a ZO-4a.

23

V návaznosti na postupy stanovené v části druhé, čtvrté a páté.

24

Rozumějí se jak organizace, vůči nimž federální ministerstvo zahraničního obchodu vykonává působnost ústředního orgánu státní správy, tak ostatní organizace oprávněné k provádění zahraničně obchodní činnosti.

25

Obvykle v návaznosti na jednání o smlouvách o přípravě dodávek podle § 116 hospodářského zákoníku.

26

S nevýrobními resorty, vyššími družstevními organizacemi apod.

27

Rozumí se včetně všech dalších v úvahu přicházejících položek podle Jednotných metodických pokynů, příloha D.

28

Ve spojitosti s jednáním o uzavření smluv o přípravě dodávek u vybraných položek podle vyhl. č. 140/1970 Sb.

29

Zejména na form. VO-3.

30

Podle Jednotných metodických pokynů, příloha D, symbol X.

31

Podle Jednotných metodických pokynů, příloha D, sloupec 12.

32

Podle Jednotných metodických pokynů, příloha D, symbol Y.

33

Formulář MTZ-2 a dílčí specializované formuláře.