Můstek váhy, opatřený dvěma kolejnicemi, spočívá na čtyřech břitech saní 1 a 1´, jichž převodní páka 2 jest spojena táhlem 3 s vahadlem 4. V jeho vedení pohybuje se běhoun 5, opatřený vespod ozubením 20, do kterého zabírá ozubené kolo 21, naklínované na hřídeli 22. Aby tlak v ozubení neměl vlivu na přesnost vážení, musí se záběr díti přesně v ose vahadla 4.
Na hřídeli 22 je dále naklínováno druhé kolo 23, do kterého zabírá ozubená tyč 24, sloužící jako hnací závaží běhounu 5. Rovnoměrnost pohybu hnací tyče 24 a tím i běhounu 5 dociluje se větrníkem, poháněným pomocí soukolí hnacím kolem 23.
Vahadlo 4 uloženo je v ložiskách 16 a 16´, zasazených v litinových postranicích 15 a 15´. Opatřeno je dále škálou 29, s kterou koresponduje ukazovatel 30, připevněný na běhounu 5.
Převodní páka 2 uložena je na dvojité páce 6, uložené v ložiskách 7 a 7´ a opatřené závažím 8. S pákou 6 souvisejí páky 10, 11, 12, kterážto poslední opatřena je patkou. K tlumení chodu a případných rázů této pákové soustavy slouží glycerinový tlumič 9.
Výsledky vážení zapisují počitadla 31 a 32, která pomocí soukolí uváděna jsou v činnost ozubeným kolečkem 23. Počitadlo 31 připočítává v hoření stupnici minimální váhy, v dolejší stupnici převážky k výsledkům předešlých vážení, kdežto počitadlo 32 udává výsledky jednotlivých vážení.
Vedle těchto počitadel může býti dále upraven i číselník opatření stupnicí v rozpětí nejmenšího a největšího zatížení, jehož ukazovatel udává výsledek jednotlivých vážení. Ku vytarování váhy slouží miska 13 a posuvné závaží 14.
Převod váhy musí býti volen tak, aby minimální zatížení bylo vyvažitelno v celých kilogramech.
2. | Dále může býti váha opatřena samočinnými závěrami kolejnic, aby vozík mohl sjeti až po ukončeném vážení, případně může býti opatřena i zařízením, které zabraňuje vážiti dvakrát týž náklad. Zařízení tato nesmějí však míti vlivu na správnost údajů váhy. |
3. | Působnost váhy. Vjede-li zatížený vozík na můstek, zvedá se páka 6 koncem s protivážím vzhůru a patka páky 12 klesá. Když dostoupí páka 6 nejvyšší polohy, uvolní narážkou 33 západku 34 a hnací tyč 24 počne klesati, čímž posouvá se běhoun 5, až nastane rovnováha. V tom okamžiku smekne se palec 25 z podložky 26 a západka 27 zaskočí do rohatky 28, související s tyčí 24, jejíž pohyb se tím zastaví a vážení je ukončeno. Nyní uvolní se příslušná závěra na kolejnici a vozík může sjeti. Odlehčením mostu uplatní se vliv závaží 8, páka 6 klesá a patka páky 12 stoupá, až zvedne tyč 24 do počáteční polohy, čímž běhoun 5 vrátí se do polohy nulové. B. Vnější úprava váhy. |
4. | Na snadno viditelném místě musí býti váha opatřena kovovou tabulkou s nápisem: "Samočinná váha vagonetová pro zatížení od ........... kg do ........... kg. Přednost vážení ........... 0.5 %. Převod 1: ..........." Na této tabulce musí býti dále udáno jméno a bydliště výrobe, jakož i tovární číslo váhy. Tovární číslo váhy musí býti dále vyznačeno i na vahadle a běhounu. Písmena musí býti nejméně 7 mm vysoká. |
5. | Je-li váha opatřena číselníkem, opatřeným stupnicí v rozpětí nejmenšího a největšího zatížení, musí býti i tento číselník opatřen jménem a bydlištěm výrobce, jakož i továrním číslem váhy. Nejmenší dílek stupnice musí odpovídati nejméně stému dílu nejmenšího zatížení a musí býti široký nejméně 2 mm. Ukazovatel stupnice smí býti od této vzdálen nejvýše 2 mm a špička jeho smí býti nejvýše 1 mm široká. |
C. Odchylky správnosti.
6. | Údaje váhy smí se odchylovati od jich skutečné hodnoty tak, že a) | největší průměrná chyba 20ti po sobě jdoucích vážení smí činiti 1/2 %, | b) | kdežto největší chyba jednoho vážení nejvýše 1 % skutečné hodnoty. D. Ověření váhy. |
|
7. | Ověřují se: a) | hlavy nejméně dvou nýtů nebo šroubů, kterými je tabulka připevněna, | b) | hlavy nejméně dvou šroubů, kterými je víko běhounu uzavřeno, | c) | spojení ukazovatele běhounu s tímto. |
Letopočtem připojí se jedné z úředních značek na tabulce a běhounu. E. Cejchovní poplatky. |
8. | Cejchovní poplatky řídí se ustanoveními vládních nařízení ze dne 22. listopadu 1919, č. 629, a ze dne 22. prosince 1920, č. 681 Sb. z. a n., pokud se týkají poplatků za ověřování vah samočinných. |
F. Místo a příslušnost zkoušky i ověření.
9. | Zkouška i ověření váhy provádějí inspektorátní úřady cejchovní, a to pouze na místě definitivního postavení váhy. |
G. Nález.
10. | Ke každé úředně cejchované váze vyhotoví příslušný úřad dva úřední nálezy, z nichž jeden vydá se straně, druhý ponechá si úřad. Jako účetní doklad slouží příslušný cejchovní lístek. Úřední nález má obsahovati jméno a sídlo výrobce, tovární číslo váhy, odvažitelnou nejmenší váhu naloženého vozíku (vagonetu), největší hodnotu převažku, jakož i převod váhy. Mimo to je poznamenati i platnost nálezu a potvrditi zpravení cejchovních poplatků. |
11. | Platnost nálezu pomíjí po 13 měsících dnem vyhotovení nálezu počínajíc. |
12. | Duplikát nálezu vyhotovuje příslušný cejchovní inspektorát. |
H. Přecejchování.
13. | Před uplynutím platnosti příslušného nálezu podléhá váha přecejchování, které se provádí za podmínek a poplatků platných pro cejchování váhy. |
Československý ústřední inspektorát pro službu cejchování.
Automatická vagonetová váha.