Při podpisu úmluvy o společných pohraničních stanicích, sjednané dnes mezi republikou Československou a královstvím Maďarským, učinili podepsaní zmocněnci následující prohlášení, která mají tvořiti integrující součást této úmluvy.
K článku 4.
a) | Železniční správa československá bude udržovati mostní podle mostu v Komárnu, které protíná hranice, jakož i dva pilíře tohoto pole; udržování bude se díti na společný náklad obou stran. |
Udržování ostatních mostních polí s pilíři a pobřežními pilíři děje se na vlastní náklad železniční správy toho státu, na jehož území se tyto části mostu nacházejí.
b) | Železniční správa maďarská bude udržovati prostřední pole mostu ipolského u Szobu, jakož i pilíře tohoto pole; udržování bude se díti na společný náklad obou stran. |
Udržování ostatních mostních polí s pobřežními pilíři obstarává na vlastní náklad železniční správa toho státu, na jehož území tyto části mostu leží.
c) | Železniční správa československá bude udržovati pilíř protnutý hranicí mezi prvním a druhým polem mostu přes Tiszu a Čopu se strany československé, a to na společný náklad obou stran. |
Udržování mostních polí s druhým pilířem a s pobřežními pilíři děje se na vlastní náklad železniční správy toho státu, na jehož území tato pole leží.
Maďarská vláda se zavazuje uvésti co nejdříve v dobrý stav scházející konstrukci mostu u Čopu.
d) | Obě železniční správy shodnou se, s výhradou schválení inspekčními úřady, o způsobu provedení této úmluvy také ohledně udržování ostatních konstrukcí železničních tratí, pokud jsou protínány hranicemi. |
e) | Aby se rychle opravily veškeré případné poruchy telegrafních, telefonních a návěstních linek, jest žádoucno, aby příslušní dohlédací zřízenci měli volný průchod k nejbližší pohraniční stanici. Bude tedy zapotřebí stanoviti, aby tito zaměstnanci byli opatřeni prostřednictvím přednosty stanice svého domovského území průkazkou totožnosti, opatřenou fotografií a ověřenou policejními úředníky dotyčného území. |
K článku 9. Služební korespondence obou železničních správ bude přijímána sousední správou a touto zadarmo dopravována na jejím vlastním území.
K článku 14. V žádném případě nemohou býti vlaky vypraveny před provedením prohlídky celní a pasové, prováděné zaměstnanci obou států, leč by byla tato prohlídka konána zaměstnanci jednoho nebo druhého státu ve vlaku během cesty. Zaměstnanci celní a policejní obou států budou konati prohlídku pokud možno současně a se vším urychlením, pokud to připouští zachovávání zájmů svěřených těmto zaměstnancům.
V žádném případě však nemůže celní odbavení zboží, které cestující vezou s sebou, býti důvodem k tomu, aby normální zdržení vlaků bylo překročeno. Toto zboží bude zadrženo na pohraničních stanicích a nebude dále vypraveno, leč po pravidelném proclení, příštím vhodným vlakem.
K článku 29.
a) | Železniční zaměstnanci sousedního státu budou postaveni na roveň železničním zaměstnancům státu, na jehož území společná stanice leží, pokud se týče jejich účasti na personálních a společných kuchyních, na výhodách, poskytnutých těm, kteří užívají nádražních restaurací, na aprovisačních předmětech spotřebních a osvětlovacích, jakož i co se týče lékařské pomoci. |
V každém případě budou míti možnost dopraviti ze svého vlastního státu předměty aprovisační, otop a předměty osvětlovací v míře, odpovídající jejich potřebě.
b) | Volný vývoz a dovoz, bez jakýchkoliv daní a poplatků, bude povolen po předložení osvědčení přednosty dotyčného úřadu, pro nářadí a provozní materiál, pro předměty a materiál určený k zařízení a pro službu pohraničních úřadů ležících v cizím území, pro předměty stěhovaných zaměstnanců těchto úřadů a pro nářadí zasílané do vlastního státu k opravě, čištění atd. a zpětnému jejich zaslání z tohoto státu, pro stejnokroje a výstroj těchto zaměstnanců, pro otop a osvětlovací materiál pro tyto úřady určený. |
K článku 32. Hledíce k důležitosti trati Bratislava-Budapest pro mezinárodní dopravu, shodly se obě smluvní strany na tom, že uvedení v činnost pohraniční stanice Szobu je prvotřídní potřebou železniční služby; proto zavazuje se Maďarsko přikročiti ihned ke všem nutným výstavbám této stanice a skončiti je úplně v nejkratší možné lhůtě, jakož i dorozuměti se co nejdříve stran nutných zařízení a stran jejich provedení s československou železniční správou.
V Budapešti, dne 8. března roku tisícího devítistého dvacátého třetího.