OBSAH:
Část prvá.
Ustanovení všeobecná.
| §§ |
1. Zemské zastupitelstvo | 1 |
2. Zemský president | 2 - 4 |
3. Členové zemského zastupitelstva. | 5 - 10 |
Část druhá.
Jednání zemského zastupitelstva.
1. Svolávání schůzí | 11 - 13 |
2. Předseda | 14 - 15 |
3. Veřejnost schůzí | 16 |
4. Kdo se smí účastniti jednání zemského zastupitelstva mimo jeho členy | 17 - 18 |
5. Podjatost | 19 |
6. Deputace | 20 |
7. Zahájení schůze | 21 - 25 |
8. Předměty jednání | 26 |
9. Jak se nakládá formálně s předměty jednání | 27 |
10. Jak se projednávají předměty jednání | 28 - 35 |
11. Řeči | 36 - 41 |
12. Jak se zemské zastupitelstvo usnáší: | |
| a) náležitosti usnášení | 42 - 43 |
| b) pořad hlasování | 44 - 47 |
| c) způsob hlasování | 48 - 50 |
13. Dotazy a stížnosti | 51 |
14. Zápisy o schůzích | 52 - 55 |
15 Ukončení schůze | 56 |
Jednací řád pro zemská zastupitelstva.
Část prvá.
Ustanovení všeobecná.
1. Zemské zastupitelstvo.
§ 1.
Zemské zastupitelstvo jedná jednak ve schůzích plných jako zemské zastupitelstvo, jednak ve výboru zemském, jednak v zemských komisích.
2. Zemský president.
§ 2.
(1) | Zemskému presidentu přísluší zaříditi, čeho třeba k opatření místností pro jednání zemského zastupitelstva, jejich zařízení, dozorčího personálu, potřeb kancelářských, jakož i v příčině účasti obecenstva, zástupců tisku a pod. |
(2) | Při právech, jež zemskému presidentu v této funkci příslušejí, může použíti úředníků a zřízenců zemského úřadu a okresních úřadů. |
§ 3.
(1) | Zemský president jest jako přednosta zemského úřadu předsedou zemského zastupitelstva. |
(2) | Jestliže podle jednacího řádu pro zemské úřady spravuje zemský úřad jiný úředník, příslušejí jemu pro tu dobu všechna práva a povinnosti předsedy zemského zastupitelstva. |
§ 4.
Zemské zastupitelstvo vchází ve styk na venek jen prostřednictvím zemského presidenta.
3. Členové zemského zastupitelstva.
§ 5.
(1) | Členové zemského zastupitelstva jsou povinni při nastoupení svého úřadu složiti do rukou zemského presidenta neb úředníka zemského úřadu jím pověřeného slib, že budou věrni republice Československé, zachovávati zákony a plniti svědomitě povinnosti svého úřadu. Výhrady nebo dodatky ke slibu považují se za odepření slibu a za odmítnutí přijati volbu nebo jmenování. |
(2) | Jakmile dvě třetiny členů zemského zastupitelstva složily slib, je zemské zastupitelstvo ustaveno. |
(3) | Při volbách konnaých v zemském zastupitelstvu podle zásady poměrného zastoupení prohlásí členové jmenovaní vládou, s kterou z volebních stran v zemském zastupitelstvu budou voliti. |
§ 6.
(1) | Členové zemského zastupitelstva jsou povinni účastniti se nepřetržitě všech jednání a prací zemského zastupitelstva. |
(2) | Onemocní-li člen zemského zastupitelstva, oznámí to zemskému presidentu. |
(3) | Kdo se schůze zemského zastupitelstva účastniti nebo funkcí jemu svěřených řádně vykonávati nemůže, oznam to včas zemskému presidentu s udáním důvodů. |
§ 7.
Každý člen zemského zastupitelstva jest povinen zemskému presidentu oznámiti včas všechny změny svého pobytu, aby mu mohlo býti pozvání k jednání zemského zastupitelstva včas doručeno.
§ 8.
(1) | Členové zemského zastupitelstva, kteří by bez dostatečné omluvy neplnili povinností úřadu svého, zejména schůzí se nezúčastnili, buďtež zemským presidentem na plnění povinností svých upozorněni, a jestliže přes to i nadále trvale, bez dostatečné omluvy zanedbávají svých povinností, výrokem zemského presidenta ze členství svého vyloučeni. Nežli zemský president vysloví vyloučení, buď zemskému výboru i takovému členu zemského zastupitelstva poskytnuta možnost, aby se vyjádřil. |
(2) | Vyloučený člen může se proti opatření tomu odvolati k ministerstvu vnitra. Odvolání buď podáno do patnácti dnů po doručení nálezu u zemského úřadu a nemá účinku odkládacího (§ 100, odst. 1, zákona). |
§ 9.
(1) | Členové zemského zastupitelstva nesmějí za zastupování zemského zastupitelstva ve sporech žádati více než náhradu skutečných jim vzešlých výloh, nesmějí udíleti právní rady stranám ve sporech proti zemskému zastupitelstvu, nesmějí ani přímo, ani nepřímo zúčastniti se dodávek a prací zemským zastupitelstvem nebo výborem, zemskými ústavy nebo podniky zadávaných a nesmějí pachtovati vybírání dávek zemských a podobných. Při dodávkách a pracích, které byly vypsány veřejnou soutěží, nejsou členové zemského zastupitelstva vyloučeni z účasti. |
(2) | Proti členům zemského zastupitelstva, kteří by těchto ustanovení nedbali, bude zakročeno podle § 8. |
(3) | Ve výjimečných případech může ministerstvo vnitra k návrhu zemského výboru povoliti úchylky od těchto ustanovení. |
§ 10.
Členové zemského zastupitelstva mají nárok na náhradu jízdného z místa svého bydliště do sídla zemského úřadu a nárok na náhradu skutečných výloh z peněz zemských. Výlohy tyto mohou býti paušalovány usnesením zemského zastupitelstva, jež vyžaduje schválení ministerstva vnitra v dohodě s ministerstvem financí.
Část druhá.
Jednání zemského zastupitelstva.
1. Svolávání schůzí.
§ 11.
(1) | Zemský president svolá členy zemského zastupitelstva do sídla zemského úřadu do jednoho měsíce po vyhlášení výsledku volby za účelem ustavení podle § 53 zákona ze dne 14. července 1927, č. 126 Sb. z. a n., o volbách zemských a okresních zastupitelstev, a k provedení volby zemského výboru, na to pak pravidelně aspoň jednou za čtvrt roku v měsících, které si určí ustavené zemské zastupitelstvo. |
(2) | Zemský president jest však: a) | oprávněn zemské zastupitelstvo svolati, kdykoli to uzná za nutné, | b) | povinen tak učiniti, žádá-li za to aspoň čtvrtina členů zemského zastupitelstva, udávajíc předmět jednání, a jestliže udaný předmět jednání nevybočuje z působnosti zemského zastupitelstva. |
|
3) | Žádost tato buď podána písemně zemskému presidentu a vlastnoručně podepsána aspoň čtvrtinou členů zemského zastupitelstva․ Schůze buď zemským presidentem svolána do patnácti dnů po tom, co žádost byla u něho podána. |
§ 12.
(1) | Předměty, o nichž má zemské zastupitelstvo jednati (pořad jednání), určuje s výhradou § 11, odst. 2, bod b), zemský president. |
(2) | Předměty ty jsou zejména: a) | zprávy a sdělení zemského presidenta, | b) | dotazy zemského presidenta a ústředních úřadů, | c) | návrhy a zprávy zemského výboru a zemských komisí, | d) | návrhy členů zemského zastupitelstva, jež byly zemskému presidentu do patnácti dnů před schůzí písemně sděleny a jim dány na pořad jednání této schůze. |
|
(3) | Návrhy, jež vybočují z působnosti zemského zastupitelstva, zejména návrhy o věcech politických, nebuďtež na pořad jednání dány. |
(4) | Prvním bodem pořadu jednání prvé schůze budiž složení slibu a ustavení zemského zastupitelstva, dále mimo jiné též volba zemského výboru a vyjádření o tom, jakým způsobem mají býti ve veřejnou známost uváděna usnesení zemského zastupitelstva, jež jest veřejně prohlašovati, případně usnesení o tom, v kterých měsících se mají konati pravidelné schůze zemského zastupitelstva. |
§ 13.
(1) | Členové zemského zastupitelstva buďtež pozváni ke schůzi doporučeným dopisem, telegramem anebo pozvánkou doručenou poslem. Pozvání buďte rozeslána aspoň osm dnů před schůzí, v případech pak svolání zemského zastupitelstva podle ustanovení § 11, odst. 2, bod b), nejdéle do patnácti dnů po podání žádosti. |
(2) | V pozvání buď uvedeno přesně, kdy a kde se schůze koná. |
(3) | Zároveň s pozváním buď doručen pořad jednání a po případě sděleny i pomůcky a doklady pro jednání potřebné; jde-li o věc uvedenou v § 44 zákona, buď zaslána zpráva zemského výboru všem členům zemského zastupitelstva, a to aspoň patnáct dnů před konáním schůze. |
(4) | Opis pozvání a pořadu jednání budiž současně zaslán ministerstvu vnitra. |
(5) | Kromě toho buď svolání zemského zastupitelstva vyvěšeno na úřední desce zemského úřadu. |
2. Předseda.
§ 14.
Předseda zahajuje a řídí schůze zemského zastupitelstva, zejména též řídí a provádí za pomoci zapisovatelovy hlasování a losování, stanoví, v jakém pořádku mají býti projednávány předměty na pořad jednání dané, odročuje a ukončuje schůze.
§ 15.
(1) | Přdseda pečuje o zachování klidu a pořádku při jednání a o jeho nerušený průběh. |
(2) | Ruší-li schůzi posluchači, ačkoli byli napomenuti, dá je ze zasedací síně odstraniti, po případě vůbec místo pro posluchače určené vykliditi. Ruší-li schůzi členové zemského zastupitelstva, buďte předsedou voláni k pořádku; stalo-li se tak dvakráte bez výsledku, může předseda vyloučiti je ze schůze, případně je dáti odstraniti, a pokládá-li to za nutné, přerušiti neb ukončiti schůzi. |
(3) | Tím není vyloučeno další stíhání osob pořádek nebo klid porušivších podle trestního zákona nebo zákonů jiných. |
3. Veřejnost schůzí.
§ 16.
(1) | Schůze zemského zastupitelstva jsou veřejné. Předseda může však z důležitých důvodů jednání o určitých předmětech se souhlasem zemského zastupitelstva prohlásiti za důvěrné: 1. | z vlastního podnětu, pokládá-li to za účelné, nebo | 2. | žádá-li za to aspoň jedna pětina přítomných členů. |
|
(2) | V obou případech buďtež předměty, o nichž má býti jednáno ve schůzi důvěrné, přesně uvedeny. Byl-li návrh na důvěrné jednání učiněn, buďtež posluchači odstraněni, načež se zemské zastupitelstvo bez rozpravy usnese, zda s důvěrnou schůzí souhlasí. |
(3) | Jednání o rozpočtu nebo účtech nemůže býti prohlášeno za důvěrné (§ 22 zákona). |
4. Kdo se smí účastniti jednání zemského zastupitelstva mimo jeho členy.
§ 17.
(1) | Úředníci zemského úřadu, zemským presidentem určení, mají právo a k žádosti zemského zastupitelstva i povinnost býti přítomnu jednání zemského zastupitelstva a za souhlasu předsedy účastniti se rokování. |
(2) | Zemský president může pozvati do schůze i jiné úředníky, na příklad úředníky samostatných odborných úřadů v zemi, dohodnuv se s přednostou úřadu. |
(3) | Zpravidla buďtež přibráni do schůzí úředníci, kteří jsou referenty ve věcech, jež jsou na pořadu jednání. |
(4) | Zemský president určí, který ze zpravodajů zemského zastupitelstva, není-li jeho členem, má právo hlasovací. Úředník jinak k hlasování oprávněný nehlasuje při volbách a v případě § 52, odst. 2, zákona. |
§ 18.
Zemský president může ke schůzi zemského zastupitelstva pozvati předsedu nebo zpravodaje zemských komisí, aby podali zprávu o činnosti komise.
5. Podjatost.
§ 19.
(1) | Jednání a hlasování v zemském zastupitelstvu, ve výboru a komisích nesmí býti přítomen aniž se ho účastniti člen tohoto sboru, jde-li o zvláštní osobní ať soukromý nebo veřejný zájem jeho samého, jeho manžela nebo manželky, neb osob s ním příbuzných a sešvakřených do druhého stupně. |
(2) | Totéž platí o zákonných zástupcích, o členech správní rady akciových společností, o jednatelích společností s ručením obmezeným, o členech představenstev hospodářských a výdělkových společenstev, o advokátech, notářích, stavitelích, civilních technicích a pod., jde-li o zvláštní osobní soukromý nebo veřejný zájem osob a korporací, jež zastupují (§ 29, odst. 1 a 2., zákona). |
6. Deputace.
§ 20.
Zemské zastupitelstvo nesmí ve svých schůzích přijímati deputací.
7. Zahájení schůze.
§ 21.
Předseda zahájí schůzi ihned, jakmile uplynula hodina určená za počátek schůze, a je-li přítomno tolik členů, aby se mohlo zemské zastupitelstvo platně usnášeti.
§ 22.
Před každou schůzí buď vyložena presenční listina, do níž každý příchozí člen zemského zastupitelstva svoje jméno vlastnoručně zapíše.
§ 23.
Na počátku schůze určí předseda dva členy, kteří mají podle § 25 zákona spolupodepsati zápis o této schůzi.
§ 24.
(1) | Poté dá předseda, žádá-li za to některý člen zemského zastupitelstva a souhlasí-li s tím bez rozpravy zemské zastupitelstvo, přečísti zápis o poslední minulé schůzi zemského zastupitelstva; jinak buď zápis ve schůzi veřejně k nahlédnutí vyložen. |
(2) | Nebyly-li podány předsedovi ve schůzi, v níž byl zápis přečten nebo vyložen, proti zápisu námitky, pokládá se zápis za schválený. Byly-li podány námitky a nevyhoví-li jim předseda, může ten, kdo námitky podal, žádati, aby o nich rozhodlo zemské zastupitelstvo, které tak učiní bez rozpravy. |
(3) | Zápisy o důvěrné schůzi mohou býti přečteny a o námitkách k nim rozhodováno jen v důvěrné schůzi. |
§ 25.
(1) | Dále předseda sdělí došlé spisy, návrhy, dotazy a jiná podání, jakož i opatření, jež podle zákona nebo z důvodů jiných mají býti oznámena zemskému zastupitelstvu. |
(2) | Anonymní podání nebuďtež sdělována a buďtež bez dalšího jednání odložena. |
(3) | Kdyby sdělení vyžadovalo delší doby, může předseda odkázati členy zemského zastupitelstva na spisy, vyložené v některé kanceláři zemského úřadu. |
(4) | Předseda může sdělení svrchu uvedená učiniti též ke konci nebo kdykoliv během schůze. |
(5) | O sděleních těch nepřipouští se rozprava. |
8. Předměty jednání.
§ 26.
(1) | Na schůzích zemského zastupitelstva může býti jednáno jen o předmětech, jež byly dány na pořad jednání. |
(2) | O předmětech, jež nebyly dány na pořad jednání, lze jednati jen tehdy, souhlasí-li s tím většina všech členů zemského zastupitelstva. |
(3) | Věci, jež vybočují z působnosti zemského zastupitelstva, zejména návrhy o věcech politických, má předseda z jednání vyloučiti, proti čemuž může jedna desetina všech členů zemského zastupitelstva do patnácti dnů podati u předsedy odpor k ministerstvu vnitra. |
9. Jak se nakládá formálně s předměty jednání.
§ 27.
(1) | Předměty, o nichž má zemské zastupitelstvo jednati, buďte dříve podrobeny předběžné poradě v zemském výboru, příp. v zemské komisi. |
(2) | Je-li na pořadu jednání návrh, který nebyl v předběžné poradě projednán, může se rokování a usnášení zemského zastupitelstva týkati jen toho, jak se má s návrhem formálně naložiti. |
(3) | Nepřikáže-li zemské zastupitelstvo návrhu zemskému výboru, příp. zemské komisi k předběžné poradě, pokládá se návrh za zamítnutý. |
(4) | Usnesení o přikázání návrhu k předběžné poradě odpadá, jestliže navrhovatel od návrhu ustoupil dříve, než došlo k usnesení. |
10. Jak se projednávají předměty jednání.
§ 28.
Předměty, jež se mají projednávati v plné schůzi, zejména návrhy a zprávy zemského výboru a zemských komisí, mohou býti podle uvážení zemského presidenta rozmnoženy a členům zemského zastupitelstva dodány.
§ 29.
Rozprava o věci počíná tím, že zpravodaj podá zprávu, příp. že navrhovatel stručně odůvodní návrh; byla-li zpráva rozmnožena, předčítá se jen tehdy, určí-li tak předseda neb usnese-li se na tom zemské zastupitelstvo.
§ 30.
Je-li věc obsáhlejší nebo zvlášť důležitá, může předseda rozděliti rozpravu na povšechnou a podrobnou.
§ 31.
(1) | Po skončené rozpravě povšechné hlasuje se o tom, zda, příp. který z předložených návrhů se přijímá za základ rozpravy podrobné. Byl-li však mezi rozpravou povšechnou učiněn návrh, aby se přešlo k dennímu pořádku buď prostě nebo s udáním důvodů, neb aby byla věc odročena, nebo znovu přikázána i s podanými návrhy k předběžné poradě, musí býti nejdříve hlasováno o tomto návrhu. |
(2) | Nepřijme-li zemské zastupitelstvo žádný z předložených návrhů za základ podrobné rozpravy, jest věc zamítnuta. |
§ 32.
K projednávané věci mohou ti, kteří jsou oprávněni účastniti se rokování, činiti návrhy v příslušné části rozpravy; návrhy buďte podány předsedovi zpravidla písemně; souhlasí-li předseda, mohou kratší návrhy býti podány ústně, ale tak, aby mohly býti v doslovném znění pojaty do zápisu. Návrhy, vztahující se toliko k formálnímu způsobu jednání, není třeba podávati písemně a může předseda zaříditi, aby se o nich hlasovalo i bez rozpravy.
§ 33.
Návrh a usnesení, aby se jednání odročilo, lze učiniti kdykoliv; podobně může zemské zastupitelstvo usnésti se na tom, aby věc, která se projednává, i s návrhy k ní podanými, byla znovu přikázána zemskému výboru nebo zemské komisi.
§ 34.
(1) | Návrh na konec rozpravy může býti učiněn kdykoliv, avšak nesmí tím býti přerušován ten, kdo mluví. O návrhu takovém usnáší se zemské zastupitelstvo ihned bez rozpravy; dříve však buďtež ještě případné návrhy k projednávané věci odevzdány předsedovi, který je oznámí a pojme v hlasování. |
(2) | Byl-li přijat návrh na konec rozpravy, zvolí ti, kteří se přihlásili o slovo pro návrh a proti návrhu, ze sebe po jednom řečníku. Nedohodnou-li se, rozhodne mezi přihlášenými los. |
(3) | Po skončené rozpravě smějí mluviti jen zvolení (vylosovaní) řečníci a zpravodajové, po případě navrhovatel. |
§ 35.
Předseda může i po skončení rozpravy udíleti slovo ke krátkým opravám věcí, jež byly mezi rozpravou tvrzeny, a po případě stanoviti přípustnou dobu pro tyto opravy.
11. Řeči.
§ 36.
(1) | Kdo chce mluviti k věci, která jest na pořadu jednání, může se hlásiti o slovo u předsedy, příp. úředníka, určeného předsedou, osobně a ústně před počátkem schůze aneb ve schůzi potud, pokud není usnesen konec rozpravy nebo dokud předseda nedal konečného slova zpravodaji, příp. navrhovateli. |
(2) | Kdo se hlásí o slovo, udej zároveň, zda chce mluviti pro nebo proti návrhu. |
§ 37.
(1) | Předseda oznámí před počátkem rozpravy o určitém předmětu jména těch, kteří se předem hlásili o slovo k tomuto předmětu. Těmto, jakož i později během rozpravy o slovo se hlásícím, uděluje předseda slovo zpravidla tak, aby se mluvilo střídavě pro a proti návrhu, a to v tom pořadí, jak byli ti, kdo se o slovo hlásili, zapsáni. |
(2) | Kdo není přítomen, když přijde na řadu, pozbývá slova. |
§ 38.
Nikdo nemůže k témuž předmětu mluviti vícekráte než dvakráte, leč by šlo o krátkou opravu věcí, jež byly během rozpravy tvrzeny.
§ 39.
Zemské zastupitelstvo může usnesením bez rozpravy omeziti dobu řeči.
§ 40.
Pokud ten, komu předseda udělil slovo, mluví, nesmí býti v řeči přerušován a teprve, až domluví, může mluviti ten, kdo po něm slovo obdrží.
§ 41.
(1) | Kdo ve schůzi zemského zastupitelstva mluví, má zachovati úplnou slušnost; nechová-li se podle toho, zejména užívá-li výrazů urážejících slušnost nebo mrav, nebo dokonce výrazů trestuhodných, má jej předseda volati k pořádku a může mu, kdyby neuposlechl, odníti slovo. |
(2) | Odchyluje-li se řečník od věci, může býti předsedou upozorněn, aby mluvil k věci; stalo-li se tak dvakráte marně, může mu předseda odníti slovo. |
12. Jak se zemské zastupitelstvo usnáší.
a) Náležitosti usnášení.
§ 42.
(1) | Jestliže nejde o schůzi po druhé nebo po třetí svolanou, jest k platnosti usnesení zpravidla třeba, aby byla přítomna více než polovina členů a aby se usnesení stalo nadpoloviční většinou přítomných, k hlasování oprávněných. |
(2) | K usnesení, jež vyžaduje vyššího schválení, jest třeba přítomnosti aspoň dvou třetin členů zemského zastupitelstva. |
(3) | K usnesení podle §§ 18, odst. 2, a 36, odst. 1, zákona jest třeba souhlasu nadpoloviční většiny všech členů. |
(4) | K usnesení podle § 33 zákona jest třeba přítomnosti i souhlasu dvou třetin všech členů zemského zastupitelstva. |
(5) | Kdy při volbách rozhoduje větší počet platných odevzdaných hlasů nebo los, ustanovuje § 50. |
§ 43.
(1) | Nesejde-li se tolik členů, aby se mohlo zemské zastupitelstvo platně usnášeti, buď svoláno znovu do patnácti dnů s týmž pořadem jednání a může se usnášeti za přítomnosti alespoň jedné třetiny členů. |
(2) | Jde-li však o usnesení, jež vyžaduje vyššího schválení, může se zemské zastupitelstvo v této druhé schůzi usnášeti jen za přítomnosti nadpoloviční většiny všech členů; jinak buď svoláno do patnácti dnů zemské zastupitelstvo ku projednání těchto věcí po třetí a může se pak usnášeti za přítomnosti alespoň jedné třetiny členů. |
(3) | V pozváních buď na toto ustanovení výslovně poukázáno. |
(4) | Ustanovení předchozích odstavců neplatí pro případy uvedené v § 42, odst. 3 a 4. |
b) Pořad hlasování.
§ 44.
(1) | Po skončené rozpravě přikročí se k hlasování. |
(2) | Předseda prohlásí, v jakém pořadí dá hlasovati, aby pravé mínění zemského zastupitelstva vyšlo najevo. |
§ 45.
(1) | Bylo-li učiněno více návrhů, budiž zpravidla hlasováno takto: 1. | nejprve o návrhu odročovacím, | 2. | pak o návrzích pozměňovacích, a to především o těch, které se nejvíce odchylují, | 3. | pak o návrzích hlavních a | 4. | po vyřízení návrhů hlavních o návrzích eventuálních a dodatečných. |
|
(2) | Předseda může se od tohoto pořadu hlasování odchýliti, po případě prohlášený již pořad k návrhu změniti. |
§ 46.
(1) | O návrzích budiž hlasováno v tom znění, jak byly písemně podány nebo ústně učiněny. |
(2) | Za tím účelem podá před hlasováním předseda, příp. úředník jím určený souhrn učiněných návrhů, uvede po případě důvody pro a proti a opakuje návrhy slovo za slovem v takovém znění, aby výklad jeho nepřipouštěl žádné pochybnosti. |
(3) | Předseda může též vyzvati navrhovatele, aby svůj návrh doslovně opakoval nebo písemně předložil. |
§ 47.
(1) | Každý člen zemského zastupitelstva může navrhnouti, aby bylo hlasováno odděleně o jednotlivých bodech projednávaného návrhu. |
(2) | Nesouhlasí-li předseda s takovýmto návrhem, rozhodne o tom zemské zastupitelstvo bez rozpravy. |
c) Způsob hlasování.
§ 48.
(1) | Hlasuje se bez udání důvodů buď přisvědčivě nebo záporně. |
(2) | Hlasování děje se zpravidla zdvižením ruky nebo povstáním; podle jmen se hlasuje tam, kde toho žádá zvláštní zákon, nebo rozhodne-li tak předseda. |
(3) | Zkouška opačná se učiní, je-li výsledek podle mínění předsedy pochybný, nebo žádá-li o to aspoň pětina přítomných členů zemského zastupitelstva. |
§ 49.
(1) | Předseda nehlasuje s výhradou případu, uvedeného v § 50, odst. 2; při rovnosti hlasů pokládá se návrh za zamítnutý. |
(2) | Který ze zpravodajů zemského zastupitelstva, není-li jeho členem, má právo v určitém případě hlasovati, určí zemský president. |
§ 50.
(1) | Hlasovacími lístky se provádějí: 1. | volby, | 2. | jiná hlasování, když to předseda nařídí, nebo žádá-li za to pětina všech členů zemského zastupitelstva a předseda s tím souhlasí předpokládajíc, že tomu nebrání zvláštní zákon. |
|
(2) | Předsedá-li při volbách člen zemského zastupitelstva, má právo hlasovací. |
(3) | Úředník, jinak k hlasování oprávněný, při volbách nehlasuje. |
(4) | Není-li zvláštními předpisy jinak ustanoveno, konají se volby v plné schůzi zemského zastupitelstva hlasovacími lístky; za zvoleného pokládá se ten, jenž obdržel tolik hlasů, kolik činí nadpoloviční většina přítomných k hlasování oprávněných, předsedu - pokud hlasuje - v to počítajíc. |
(5) | Jsou-li pro jedno místo pouze dva kandidáti a obdrží-li oba stejný počet hlasů, rozhodne mezi nimi los. |
(6) | Bylo-li hlasování bezvýsledné, koná se druhá (užší) volba, do níž pojme se z těch, kdož při první volbě obdrželi poměrně nejvíce hlasů, dvakráte tolik kandidátů, kolik osob má býti voleno; při rovnosti hlasů rozhodne se losem, kdo má se dostati do druhé (užší) volby. |
(7) Při druhé (užší) volbě zvolen jest ten, kdo obdržel větší počet hlasů; při rovnosti hlasů rozhodne los.
13. Dotazy a stížnosti.
§ 51.
(1) | Členové zemského zastupitelstva mohou ve věcech, týkajících se správních a hospodářských záležitostí země, a ve věcech obyvatelstva země s těmito záležitostmi souvisejících vznášeti dotazy a stížnosti na zemského presidenta. Dotazy a stížnosti ve věcech správních, i když nepodléhají zemskému presidentu, náležejí však do oboru působnosti zemského zastupitelstva v § 30 zákona stanovené, jest vznášeti na zemského presidenta. |
(2) | Dotazy a stížnosti buďtež odevzdány písemně aspoň tři dny před schůzí zemskému presidentu, který určí, kdy budou ve schůzi zemského zastupitelstva zodpověděny. |
(3) | Jednání a hlasování o dotazech a stížnostech neb o odpovědích k nim se nepřipouští. |
14. Zápisy o schůzích.
§ 52.
(1) | O schůzích zemského zastupitelstva vede jako zapisovatel zápis úředník zemského úřadu, zemským presidentem k tomu určený. Čistopis zápisu buď do osmi dnů po schůzi následujících vyhotoven a podepsán předsedou schůze, zapisovatelem a dvěma členy zemského zastupitelstva, jež k tomu konci určil předseda na počátku schůze. |
(2) | Byla-li o některých předmětech konána schůze důvěrná, buď o tomto jednání pořízen zápis zvláštní. |
§ 53.
(1) | V zápisu budiž zejména uvedeno: 1. | kolik bylo přítomno členů zemského zastupitelstva a kolik a kteří úředníci zemského úřadu nebo jiní úředníci; | 2. | kteří členové se omluvili; | 3. | které členy určil předseda, aby spolupodepsali zápis o schůzi; | 4. | o kterých předmětech bylo jednáno, a to: a) | stručné označení předmětu, | b) | jméno zpravodaje, příp. navrhovatele, | c) | kterého ze zpravodajů, není-li členem zemského zastupitelstva, určil zemský president, aby hlasoval, | d) | průběh jednání, | e) | návrhy k předmětu podané, | f) | doslovné znění učiněných usnesení a poměr hlasů; při hlasování podle jmen též jména hlasujících pro a proti. |
|
|
(2) | K zápisu buď připojena presenční listina, případně hlasovací lístky a písemné návrhy a projevy. |
§ 54.
(1) | Zápisy, a to zvláště o schůzích veřejných a zvláště o schůzích důvěrných, ukládají se do knih zápisů a v opise sdělují se ministerstvu vnitra. |
(2) | Usnesení ve veřejných schůzích učiněná buďtež případně uveřejněna v Zemském věstníku. |
§ 55.
Každý obyvatel země má právo do zápisů o schůzích veřejných nahlížeti a opisy z nich si pořizovati.
15. Ukončení schůze.
§ 56.
Schůze zemského zastupitelstva buď předsedou ukončena, jestliže byly vyřízeny práce dané na pořad jednání, neb i z jiných vážných důvodů.