Čekejte, prosím...
A A A

Hledaný výraz nenalezen

Hledaný § nenalezen

35/1929 Sb. znění účinné od 1. 4. 1929 do 15. 3. 1946

35

 

Vládní nařízení

ze dne 21. března 1929

o zapravování poplatků ze železničních nákladních listů, přepravních lístků, jakož i návěští a odběrných listů.

 

Vláda republiky Československé nařizuje podle § 17 cís. nařízení ze dne 28. srpna 1916, č. 281 ř. z., kterým se mění některé předpisy o kolkových a přímých poplatcích, a podle § 16 zák. čl. VI./1917 o válečné železniční dani a zvýšení poplatků z dopravních listin:

§ 1.

(1)

Kolkové poplatky z nákladních listů pro železniční přepravu vnitrozemskou i mezinárodní sluší zapravovati buď

a)

použitím příslušných blanketů vydaných nákladem státní finanční správy s kolkovou známkou 50 h nebo 3 Kč, na blanket již natištěnou (§ 5), nebo

b)

použitím příslušných blanketů, vydaných nákladem soukromým a opatřených úředním vtiskem kolkové známky 50 h nebo 3 Kč (§ 5).

(2)

Kolkové poplatky z vložek k nákladním listům, které jsou stejné výše jako poplatky z nákladních listů, k nimž jsou vložky připojeny, dlužno zapraviti obyčejnými kolky, jež železnice znehodnotí staničním razítkem černou barvou.

(3)

Podává-li se zásilka nákladním listem poplatku prostým, budiž v něm výslovně uveden zákonný důvod osvobozovací.

§ 2.

Podává-li někdo zásilku, pro niž připadá z nákladního listu poplatek 3 Kč, nákladním listem opatřeným kolkem za 50 h, budiž chybějící částka doplněna nalepením obyčejných kolků, jež železnice znehodnotí staničním razítkem černou barvou․

§ 3.

(1)

Kolkové poplatky z přepravních lístků sluší zapraviti použitím příslušných blanketů s kolkem 50 h nebo 3 Kč již natištěným nebo úředně vtištěným, podle toho, jsou-li přepravní lístky vydávány nákladem státní finanční správy nebo nákladem železnice (§ 5).

(2)

Ustanovení § 1, odst. 2., a § 2 platí obdobně i pro přepravní lístky.

§ 4.

(1)

Zásilky, podané v cizině, vydá železnice jen tehdy, jestliže příjemce potvrdí odběr zboží na návěští a odběrném listu, na němž jsou příslušné kolky 50 h nebo 3 Kč natištěny neb úředně vtištěny, podle toho, jde-li o blankety vydané nákladem státní finanční správy anebo nákladem železnice (§ 5).

(2)

Mají-li nákladní listy nebo přepravní lístky, tyto zásilky doprovázející, vložky, budiž mimo to zapraven za každou vložku poplatek v uvedené výměře, a to obyčejnými kolky, jež se nalepí na návěští a odběrný list a jež železnice znehodnotí staničním razítkem černou barvou.

(3)

Na zásilky, doprovázené řádně kolkovaným nákladním listem nebo přepravním lístkem československým, se tato ustanovení nevztahují.

§ 5.

(1)

Nákladní listy, přepravní lístky, jakož i návěští a odběrné listy, vydané nákladem státní finanční správy, jsou opatřeny natištěnou kolkovou známkou československou barvy černé.

(2)

Netisknou-li se tyto listiny nákladem státní finanční správy, vtisknou kolkové známky (barevné) finanční úřady, k tomu zmocněné, složí-li se částka, na kolkové poplatky připadající, hotově.

§ 6.

(1)

Výměna zkažených nákladních listů nebo přepravních lístků je přípustna jen tehdy, jestliže jich nebylo dosud pro přepravní smlouvu použito.

(2)

Zpravidla sluší teprve tenkráte míti za to, že nákladního listu nebo přepravního lístku bylo použito pro přepravní smlouvu, když bylo na těchto listinách vytisknuto datové razítko staniční. Není-li tomu tak, avšak železnice již učinila v nákladním listu nebo přepravním lístku své zápisy, budou příslušné listiny vyměněny jen tehdy, jestliže přednosta stanice podpíše a staničním razítkem potvrdí prohlášení železnice, že nákladního listu nebo přepravního lístku pro přepravní smlouvu nepoužila.

(3)

Výměnu zkažených nákladních listů nebo přepravních lístků povolují:

a)

v zemi České a Moravskoslezské finanční úřady první stolice; strany však mohou příslušné nekolkované žádosti podati u úřadů berních nebo kolkovních, které je předloží nadřízenému úřadu;

b)

v zemi Slovenské a Podkarpatoruské úřady berní nebo kolkovní.

(4)

Zkažené nákladní listy nebo přepravní lístky budou vyměněny za podmínek, stanovených v § 21 zákona ze dne 3. dubna 1925, č. 54 Sb. z. a n., kterým se mění některá ustanovení o poplatcích, taxách a kolcích, tím způsobem, že

a)

za nákladní listy vydané nákladem státní finanční správy budou dány nové nákladní listy vydané týmž nákladem, bude-li zapraveno blanketné; totéž platí i o přepravních lístcích, byly-li vydány nákladem státní finanční správy;

b)

jde-li o nákladní listy, vydané nákladem soukromým, vtiskne se příslušná kolková známka na předložené nové nákladní listy;

c)

zkažené přepravní lístky, které nebyly vydány nákladem státní finanční správy, může předkládati k výměně jen železnice. Železnice, které bylo dovoleno používati přepravních lístků, je povinna vydati straně, zaplatí-li blanketné, v náhradu za zkažené přepravní lístky ze svých zásob stejný počet stejně kolkovaných upotřebitelných přepravních lístků.

§ 7.

Výměna zkažených návěštních a odběrných listů je dovolena jen tehdy, nejsou-li příjemcem podepsány. Předkládati je k výměně smí jen železnice. V ostatním budiž použito obdobně ustanovení § 6.

§ 8.

Ministr financí se zmocňuje, aby vyhláškou uveřejněnou ve Sbírce zákonů a nařízení stanovil, kdy a za jakých podmínek budou vyměňovány nákladní listy, které byly nebo budou vzaty z oběhu, za nákladní listy nové, jakož i cenu nákladních listů, vydávaných nákladem státní finanční správy.

§ 9.

Dnem účinnosti tohoto nařízení pozbývají platnosti:

1.

nařízení min. železnic a financí ve shodě s min. práv ze dne 27. září 1916, č. 338 ř. z., o výrobě a upotřebení železničních listů nákladních, listů dopravních, a návěští a odběrných listů a kolky natištěnými;

2.

nařízení uh. min. fin. ze dne 5. dubna 1917, č. 29.449 ex 1917, pokud odporuje ustanovením tohoto nařízení, dále nařízení ze dne 18. dubna 1917, č. 53505 s přílohou;

3.

nařízení min. železnic a financí ve shodě s min. práv ze dne 13. září 1918, č. 336 ř. z., jímž se stanoví nové ceny kolkovaných železničních nákladních listů, zhotovených dvorní a státní tiskárnou;

4.

vládní nařízení ze dne 12. května 1919, č. 243 Sb. z. a n., o vydání nových nákladních listů pro tuzemskou dopravu zboží po železnicích;

5.

vládní nařízení ze dne 28. srpna 1919, č. 490/1919 Sb. z. a n., o vydání nákladních listů pro dopravu a zboží na železnicích;

6.

vládní nařízení ze dne 9. prosince 1920, č. 641/1920 Sb. z. a n., kterým se ustanovují nové ceny železničních nákladních listů státem zhotovených;

7.

vládní nařízení ze dne 28. dubna 1921, č. 178/1921 Sb. z. a n., o zavedení železničních nákladních listů pro tuzemskou dopravu se zněním slovenským, jakož i slovenským a maďarským;

8.

§ 19 vládního nařízení ze dne 28. dubna 1925, č. 87/1925 Sb. z. a n., kterým se provádí zákon č. 54/1925 Sb. z. a n., pokud se jeho ustanovení týkají nákladních listů, přepravních lístků, jakož i návěští a odběrných listů.

§ 10.

Toto nařízení nabývá účinnosti dnem 1. dubna 1929, a provedou je ministři financí a železnic.

Udržal v. r.

Dr. Beneš v. r.

Dr. Štefánek v. r.

Dr. Vlasák v. r.

Novák v. r.

Dr. Mayr-Harting v. r.

Dr. Spina v. r.

Najman v. r.

Dr. Srdínko v. r.

Dr. Šrámek v. r.

Dr. Nosek v. r.

Černý v. r.

Dr. Labaj v. r.