Čekejte, prosím...
A A A

Hledaný výraz nenalezen

Hledaný § nenalezen

464/1920 Sb. znění účinné od 10. 8. 1920 do 30. 6. 1927

Dle § 2 zákona č. 276/2023 Sb. se toto nařízení považuje za výslovně zrušené.

464/1920 Sb.

 

Nařízení

 

vlády republiky Československé ze dne 27. července 1920 k provedení zákona ze dne 26. března 1920, čís. 198 Sb. z. a n., kterým se pro Slovensko a pro Podkarpatskou Rus zřizuje odvolací komise pro daň dôchodkovou (z příjmů), z majetku a z válečných zisků.

Článek I.

K §u 1.

Sídlo odvolací komise jest u generálního finančního ředitelství v Bratislavě, pokud se týče u finančního referátu civilní správy v Užhorodě, kteréžto úřady k vůli zjednodušení budou se v tomto nařízení označovati krátce jako zemské finanční úřady.

 

K §u 2.

Za pravidelné funkční doby členství zaniká smrtí, dále tím, že se uplatní zákonný odmítací důvod (§ 3 zákona) později nastalý anebo že nastanou okolnosti, pro které člen (zástupce) pozbyl práva býti jmenován (na př. uvalením konkursu, opatrovnictví atd.). Členové (zástupci) mohou však i z jiných důvodů kdykoli své funkce býti zproštěni

 

.

 

K §u 3.

Za odmítnutí jmenování sluší považovati též odepření přísežného slibu (§ 4 zákona) nebo neomluvené nedostavení se k třem prvním zasedáním komise.

 

K §u 4.

Přísežný slib vykoná jsem tím způsobem, že předseda předčítá formuli přísežného slibu a členové (zástupci) ji po něm opakují. Po té podepíše každý člen (zástupce) datovaný formulář přísežného slibu, který se přiloží k protokolu o složení slibu sepsanému.

Předseda komise odvolací nebo jeho zástupce, není-li aktivním státním úředníkem, vykoná stejný přísežný slib generálnímu finančnímu řediteli pro Slovensko, pokud se týče administrátoru Podkarpatské Rusi, nebo úředníku k tomuto úkonu delegovanému.

Při opětném jmenování není třeba opakovati přísežný slib.

Jednotlivým členům komise, když vykonali přísežný slib, může již před svoláním této od předsedy býti svěřeno, aby zkoumali anebo vyšetřovali poměry poplatníků, které jsou rozhodny pro posouzení výše příjmu nebo majetku․

 

K § 5.

Předseda má komisi svolali, její práce připravovati a říditi, jakož i prováděti její usnesení.

K přípravě a usnadnění prací bude často prospěšno, aby z celé komise zřízena byla oddělení (podkomise). Usnesení těchto podkomisí potřebují však potvrzení celé komise. Podnět ke zřízení takových podkomisí bude tu mezi jiným zejména v těch případech, ve kterých připraveny jsou referáty dle jednotlivých skupin poplatníků.

Předsedovi přísluší sestaviti podkomise a přidělovati jim práce. Při tom buď dle možnosti přihlédáno ku přáním jednotlivých členů komise co do složení podkomise a rozdělení prací. Předseda podrží také v podkomisích vrchní řízení prací, jest odpověden za jejich řádné vyřízení a může kdykoliv ujati se předsednictví jednotlivých podkomisí.

Komise, jakož i podkomise vyřizují práce v zasedáních, která buďtež ustanovena podle toho, jak potřeba toho žádá, avšak přihlédajíc pokud možno k důležitým důvodům, pro které členové by se nemohli dostaviti.

Jestliže by předsedu něco zašlo, předsedá jmenovaný zástupce. Předseda jest oprávněn zástupci svěřiti, aby jej zastupoval při výkonu některých prací neb oborů pracovních. Když zástupce zastupuje předsedu, má všechna jeho práva a povinnosti.

 

K §u 6.

Není nezbytně třeba, aby při jednotlivých zasedáním byl zachován zákonně (§ 2, odst. 2., zákona) ustanovený poměr mezi počtem laických a úřednických členů (zástupců).

V pozváním k zasedáním, která dle okolností mohou se dodati na doručenku nebo doporučeným listem poštou zaslaným, budiž krátce uveden předmět, který v nastávajícím zasedání má býti vyřízen, a pravděpodobná doba trvání zasedání.

 

K §u 7.

Ustanovení §u 7 objasňuje následující příklad:

V komisi šesti členů byla by tato mínění o výši příjmu odvolatelova: ze členů komise chce A odhadnouti příjem na 17.000 K, B na 18.000 K, C na 19.000 K, D na 20.000 K, E na 22.000 K, konečně F na 24.000 K. Ve smyslu §u 7 vyplývá jako usnesení komise odhad 19.000 K.

 

K §u 8.

Předpojatost, která vylučuje z účastenství v poradě a usnášení, budiž zejména také předpokládána u veřejného nebo tichého společníka, poručníka, opatrovníka, právního zástupce atd. odvolatelova.

Aby jsem předešlo pozdějším výtkám, jest radno, aby v jednacím protokole (§ 9 zákona) bylo poznamenáno, že se šetřilo vytčeného ustanovení.

Pokud předvídati lze takové důvody předpojatosti, buď včasně postaráno o náhradu.

 

K §u 10.

Členům (zástupcům), kteří nejsou aktivními státními úředníky, a jejichž bydliště jest vzdáleno nejméně 2 km od sídla odvolací komise, jejíhož jednání se zúčastnili, nahradí se náklady cestovní dle I. třídy osobních vlaků neb parolodi; nároku na tuto náhradu však nemají, pokud se týče tratí, na nichž jim přísluší právo volné jízdy.

O použití a účtování povozů platí pro ně stejné předpisy jako pro státní úředníky na Slovensku, pokud se týče v Podkarpatské Rusi. Za převoz zavazadel poskytne se náhrada, a to dle všeobecných pravidel, platných pro státní úředníky na Slovensku, pokud se týče v Podkarpatské Rusi, jen při zasedáních trvajících déle dvou dnů.

Výjimečně mohou zemské finanční úřady k žádosti členů (zástupců) povoliti vyšší náhradu cestovních výloh, a to až do výše skutečně vzniklých, řádně prokázaných vydání cestovních.

Bydlí-li členové (zástupci) ve vzdálenosti menší dvou kam od sídla komise, může jim k jejich žádosti výjimečně ze zřetele hodných příčin (ku př. při nepříznivém počasí, pro tělesnou vadu a pod.) býti přiřknut nárok na použití povozu dle norem platných pro cestovní účty státních úředníků na Slovensku, pokud se týče v Podkarpatské Rusi.

Náhrada cestovného povoluje se zpravidla jen za cestu k zasedání a za cestu zpáteční po skončeném zasedání; nastaly-li přestávky v zasedání (ku př. přede dnem nedělním nebo svátečním), nahrazují se též výlohy spojené s odjezdem a příjezdem.

Cestovní náklady vyúčtují členové komise odvolací způsobem předepsaným pro státní úředníky na Slovensku, pokud se týče v Podkarpatské Rusi. Zemský finanční úřad může jim povoliti přiměřenou zálohu na toto vydání proti dodatečnému súčtování.

Proti odepření nebo proti výměře náhrady nákladů cestovních mají členové (zástupci) právo podati do 30 dnů po vyrozumění u předsedy odvolací komise rekurs na ministerstvo financí.

Ti členové (zástupci), kteří hodnověrně prokáží, že jim účastenstvím v komisi odvolací vzešla hmotná újma ušlým výdělkem z práce nebo živnosti, mají, pokud jsou na tento výdělek odkázáni, nárok na odškodnění dle poměru k výši utrpěné škody, nejvýše však částkou 50 K za každý den, kdy se zúčastnili jednání komise.

Nárok na odškodnění dlužno uplatňovati u předsedy odvolací komise, a to písemně pro každé zasedání zvláš», a nutno skutečnou výši ušlého výdělku hodnověrně prokázati.

O přiřknutí odškodnění rozhoduje zemský finanční úřad, proti jehož rozhodnutí přísluší členům komise do 30 dnů rekurs na ministerstvo financí.

Způsob poukazování, súčtování a vyplácení cestovních nákladů a odškodnění za ušlý výdělek ponechává se zemskému finančnímu úřadu.

Členové (zástupci) odvolací komise, kteří jsou aktivními státními úředníky, mají nárok na náhradu cestovních výloh a na diety dle všeobecně platných norem pro státní úředníky na Slovensku, pokud se týče v Podkarpatské Rusi.

 

K §u 11.

Odvolání referenta odhadní komise buďte pokud možno podána v první polovici odvolací lhůty a opatřena věcným, třeba jen krátkým odůvodněním.

Referent odhadní komise je povinen proti výsledku uložení podati odvolání, domnívá-li se,

 

a) že komisí vykonané vyšetření příjmu, majetku, válečného zisku nebo srážek se nesrovnává se zákonnými předpisy,

 

b) že osvobození nebo snížení komisí povolená nejsou odůvodněna skutečnými poměry,

 

c) že berní sazba komisí ustanovená jest nepoměrně nízká, nebo

 

d) že zákon jiným způsobem byl porušen ke značné újmě státních zájmů nebo zájmů poplatníků.

Tohoto odvolacího práva, budiž však užito zpravidla toliko tenkráte, když porušení zákona neb uchýlení od návrhu finančního úřadu jest značné a lze-li pravděpodobně očekávati, že bude odvolání vyhověno.

Národním svátkem rozumí se dne 28. října.

Odvolání po uplynutí 30denní lhůty podaná zamítne finanční ředitelství pro opoždění. Proti takovému rozhodnutí mohou strany u téhož finančního ředitelství podati do 30 dnů ode dne doručení rekurs, o němž rozhodne zemský finanční úřad s konečnou platností.

 

K §u 12.

Nemůže-li odhadní komise sama odvolání ve smyslu odvolatelově (§ 12, odst. 4., zákona) plně vyhověti, musí, připojivši vlastní dobrozdání, odvolání předložiti komisi odvolací k rozhodnutí. To platí také pro odvolání kumulovaná, t. j. taková, která různé druhy daní (daň z příjmu, daň z válečných zisků, aneb daň z majetku) zároveň berou v odpor, když odvolání vyhovuje se jen ohledně jednoho druhu daně, ohledně druhého nebo druhých však nikoli.

O podaných odvoláních vykoná finanční ředitelství, pokud to uzná za nutné, potřebné šetření, doplní řízení, odstraní vady řízení při ukládání vzniklé a provede důkazy poplatníkem v odvolání nabídnuté, načež svolá se odhadní komise, aby o odvoláním rozhodla (§ 12, odst. 4., zákona) anebo podala své dobrozdání (§ 12, odst. 5., zákona).

Rozhodnutí, pokud se týče dobrozdání odhadní komise, budiž podepsáno předsedou.

V odstavci 2. zmíněné šetření a zvláště odstranění vad řízení může ovšem dáti provésti také komise odhadní sama před rozhodnutím, pokud se týče před podáním dobrozdání.

Pro vylíčení podstatného obsahu odvolání, pro znázornění výsledku vyšetřování o nich snad konaných, jakož i pro zápis dobrozdání odhadní komise budiž použito archů odvolacích, které jsou také určeny pro zápis rozhodnutí komise odhadní, pokud se týče odvolací.

Vzorce odvolacích archů pořídí zemský finanční úřad.

Odvolací spisy, o kterých má rozhodnouti odvolací komise, buďte potom předloženy zemskému finančnímu úřadu. Tyto úřady mohou, pokud se to může státi bez ztráty času, dáti vykonati potřebné doplnění spisů finančním ředitelstvím.

Finanční zemský úřad má odvolací archy připraviti tím, že vyplní příslušné sloupce, a takto připravené archy s příslušnými spisy předložiti s konsignací komisi odvolací. Archy odvolací buďtež srovnale s konsignací číslovány. Konsignace budiž tak upravena, aby jí zároveň mohlo býti upotřebeno jako výkazu o dalším formálním vyřízení odvolání komisí odvolací.

Zemský finanční úřad má o to pečovati, aby z těchto odvolání pokud možno nejvíce bylo vyřízeno v období hlavního zasedání komise odvolací. Podle potřeby buď odvolací komise v přiměřených lhůtách opět svolána.

 

K §u 14.

Komise odvolací jest také oprávněna dáti provésti odhadní komisí nebo finančním úřadem vyšetřování a důkazy, jichž jest třeba. Taková usnesení buďte pokaždé odevzdána zemskému finančnímu úřadu, aby je vyhotovil.

O provedení nahlédnutí do knih obchodních a hospodářských platí analogicky dosavadní předpisy obsažené v § 44 zák. čl. X. z r. 1909, §u 28 zák. čl. XXXII. z r. 1916 a §u 20 zák. čl. XXIX. z r. 1916 a v příslušných prováděcích nařízeních.

Komise odvolací, nejsouc při svých rozhodnutích vázána návrhy odvolatelovými (poplatníka nebo referenta odhadní komise), jest povinna toho dbáti, aby zákona správně bylo užíváno a aby odhady byly přiměřené. Proto může při odvolání poplatníka snížit daň pod výměru od něho žádanou nebo ji zcela odepsati neb, odvolá-li se finanční zástupce, ustanoviti daň vyšší výměrou, nežli jest navrhována.

Jestliže však při jednostranném odvolání poplatníkově, t. j. v těch případech, ve kterých referent odhadní komise zároveň se neodvolal, shledá, že by vyměření daně mělo býti změněno ve smyslu pro poplatníka ještě nepříznivějším, nesmí tento odhad ihned vykonati, nýbrž musí jednání vrátiti příslušné komisi odhadní, pokud se týče finančnímu ředitelství, aby vykonalo se přiměřené vyměření dodatečné. Odhadní komise musí potom vykonati opětný odhad, při čemž sice vázána jest právním názorem komise odvolací, avšak co se týče stanovení podstaty skutkové a případných odhadů, rozhodovati má samostatně.

Proti novému rozhodnutí přísluší poplatníkovi, jakož i referentu odhadní komise nové právo odvolací.

Odvolací komise zapiš svá rozhodnutí s krátkým odůvodněním do odvolacích archů týkajících se těch kterých odvolání a zaznamenej způsob, jak byla vyřízena, do jednacího protokolu v §u 9 naznačeného, jakož i do konsignace.

Usnesení a rozhodnutí odvolací komise podpisuje předseda a vyhotovuje je zemský finanční úřad ve vlastním jméně, avšak odvolávaje se k usnesení komise.

Vyřízené spisy buďtež odevzdány finančnímu zemskému úřadu, aby vyhotovil usnesení.

Zemský finanční úřad zapíše změny v předpisu daně, které na jevo vycházejí z rozhodnutí komise odvolací, jakož i z jeho vlastních rozhodnutí (viz násl. odstavec) do záznamu, který budiž veden odděleně pro daň dôchodkovou, majetkovou a z válečných zisků a jehož vzorec ustanoví zemský finanční úřad, a zpraví finanční ředitelství, u kterých odvolání bylo podáno, o rozhodnutích komise odvolací.

S tím spojeno buď rozhodnutí ve vlastní působnosti o těch odvoláních, která týkají se chyb při vyhotovení sdělení odůvodněného výroku komise ukládací, leč by snad tato část odvolání vyhovujícím rozhodnutím odvolacím stala se bezpředmětnou.

Při vyřízení odvolání budiž vyměřovacím úřadům zároveň s jednacími spisy zaslán předpisovací, resp. odpisovací výkaz, s použitím záznamu v odstavci 9. označeného, vyhotovený pro každý berní okres odděleně, a kromě toho sestavení pro okres odhadní.

Finanční úřady první instance (finanční ředitelství) mají předsedovi komise odhadní předložiti vyřízená odvolání k nahlédnutí a strany o nich zpraviti.

Změny v předpisu daně, které jdou na jevo z rozhodnutí finančního úřadu neb odhadní komise (§ 12 zákona), má finanční úřad zapsati do záznamu, který ustanoví zemský finanční úřad.

Odvolání se spisy k nim náležejícími buďtež pokud možno uložena u příslušných spisů ukládacích (vyměřovacích). Výsledky odvolacích rozhodnutí buďte provedeny ve vyměřovacím archu, pokud se týče ve vyměřovacích lajstrech, inkoustem červeným. Výpisy ze záznamů o změnách (odstavec 9.) buďtež oznámeny berním úřadům, aby provedly změny v předpisu.

 

K §u 15.

Podá-li poplatník stížnost na nejvyšší správní soud v Praze, budiž k žádosti předsedy odvolací komise odvodní spis připraven zemským finančním úřadem. Návrh odvodního spisu má předseda v první polovici lhůty nejvyšším správním soudem ustanovené ve dvojím vyhotovení předložiti ministerstvu financí, které učiní další opatření.

Předseda má podati stížnost, jestliže v rozhodnutí odvolací komise nesprávně bylo užito zákona ke značné újmě státních zájmů, nebo je-li tu podstatná vada v řízení.

Ponechává se mu však na vůli také tenkráte stížnost navrhnouti, když sice rozhodnutím komise odvolací neutrpěly státní zájmy značné nebo bezprostřední škody, avšak je-li žádoucno z důvodů jiných, aby nejvyšší správní soud rozhodl.

Za tím účelem předseda má návrh stížností od něho zamýšlených nejdéle v prvních 30 dnech ku podání stížností jdoucích, ve dvojím vyhotovení s připojením jednacích spisů předložiti ministerstvu financí prostřednictvím zemského finančního úřadu.

Předseda může k sepsání stížností, které chce podati upotřebiti přidělených úředníků zemského finančního úřadu, které mu k tomu účelu úřad označí.

Po schválení ministerstvem financí buď stížnost předsedou, jakož i finanční prokuraturou - a to až do zřízení samostatné finanční prokuratury na Slovensku, pokud se týče v Podkarpatské Rusi, finanční prokuraturou v Praze - podepsána, a s dvěma opisy (§ 20 zákona ze dne 22. října 1875, čís. 36 ř. z. z r. 1876, a zákon ze dne 2. listopadu 1918, čís. 3 Sb. z. a n.) touto podána nejvyššímu správnímu soudu v Praze. Meritorní přezkoušení stížností finanční prokuratuře nepřísluší.

 

K §u 16.

Ve věcech, ve kterých v den početí účinnosti zákona, t. j. 12. dubna 1920, výrok odhadní komise s odůvodněním o dani již jest dodán a lhůta ve smyslu dosud platných ustanovení o opravných prostředcích ještě neprošla, počíná nová 30denní lhůta odvolací dnem 13. dubna 1920.

Článek 2.

Nařízení toto nabývá účinnosti dnem vyhlášení a provedením jeho pověřuje se ministr financí.

Švehla v. r.,

 

jako náměstek ministerského předsedy.

 

Dr. Engliš v. r.

 

Sonntág v. r.

 

Dr. Hotowetz v. r.

 

Dr. Winter v. r.

 

Staněk v. r.

 

Stříbrný v. r.

 

Johanis v. r.

 

Dr. Dérer v. r.

 

Dr. Markovič v. r.