Čekejte, prosím...
A A A

Hledaný výraz nenalezen

Hledaný § nenalezen

690/1920 Sb. znění účinné od 31. 12. 1920 do 31. 5. 1951

690

 

Zákon

ze dne 22. prosince 1920

o převzetí soukromých železnic do správy státní.

 

Národní shromáždění republiky Československé usneslo se na tomto

zákoně:

§ 1

Ministerstvo železnic má právo z důvodů státních zájmů kdykoliv se ujmouti správy soukromé železnice, sloužící veřejné dopravě, a vésti ji státní správou železniční na účet koncesionářův.

§ 2

K vydáním, která mají trvale zatěžovati stavební účet železnice, jest i po jejím převzetí do správy státní třeba souhlasu koncesionářova.

Neprojeví-li koncesionář ve lhůtě jemu ministerstvem železnic stanovené souhlasu, může státní správa železniční učiniti na účet koncesionářův taková opatření, jichž jest podle rozhodnutí ministerstva železnic zapotřebí pro udržení bezpečnosti, pravidelnosti a pořádku v provozu této železnice, a provésti na vlastní účet taková opatření, jichž je podle rozhodnutí téhož ministerstva jinak zapotřebí v zájmu veřejném․

§ 3

Státní správa železniční má právo účelným vedením, po případě sloučením služby a prostředků provozních tratí státních a tratí soukromých, které spravuje podle tohoto zákona zabezpečiti výkon železniční služby tak, aby odpovídal zájmům veřejným.

§ 4

Převzetím správy železnice přecházejí na státní správu železniční veškerá práva ze smluv služebních vůči veškerým zaměstnancům této železnice s tím, že tito po stránce disciplinární podléhají předpisům československých státních drah.

S výhradou nabytých práv zaměstnanců z dosavadních smluv služebních má ministerstvo železnic právo rozšířiti na tyto zaměstnance také ostatní předpisy služebních a pracovních řádů, jakož i předpisy o pojišťování pensijním, nemocenském a úrazovém, platné u československých státních drah. Zastupitelské sbory personální, pokud v době převzetí u soukromých drah řádně zvoleny byly, zachovávají se v dosavadním oboru své

působnosti.

Státní správa železniční má právo dle služební potřeby přesazovati zaměstnance té které železnice, jejíž správa podle tohoto zákona byla převzata, na jiné trati státem provozované a naopak zaměstnance těchto tratí na trati takové železnice soukromé.

Státní správa železniční ponechá ve službě veškeré železniční zaměstnance převzaté železnice. Odmítne-li některý zaměstnanec další setrvání ve službě, bude mu vyměřen, i když není splněna podmínka služební nezpůsobilosti, odpočivný požitek, anebo, nemá-li dosud pensijního oprávnění, odbytné, resp. vrácení příspěvků podle předpisu stanov zaopatřovacích fondů převzaté železnice, jak platily v době převzetí správy této železnice. Po dobu jednoho roku ode dne odmítnutí se strany zaměstnancovy obdrží však zaměstnanec takový nejméně plné poslední stálé služební požitky.

§ 5

Podrobnosti správy tratí převzatých do správy státní upraví se dle zásad tohoto zákona smlouvou provozní, kterou státní správa železniční s koncesionářem sjedná. Nedojde-li ve lhůtě stanovené ministerstvem železnic k dohodě, rozhodne ministerstvo železnic.

Koncesionář jest však povinen, nehledě k jednání o tuto smlouvu provozní, odevzdati železnici v den, který určí ministerstvo železnic, do správy státní podle tohoto zákona.

§ 6

Zákona tohoto lze použíti i na ty soukromé železnice, které jsou již ve správě státní.

Ustanovení tohoto zákona nedotýkají se nikterak práv majitelů ať akcií, ať prioritních obligací, vyplývajících z listin koncesních.

§ 7

Zákon tento nabývá účinnosti dnem vyhlášení a provésti jej ukládá se ministru železnic.

T. G. Masaryk v. r.

Černý v. r.

Dr. Burger v. r.