1. | Automobily (motorová vozidla, motorové vozy) jsou silniční vozidla jakékoliv váhy, sloužící k dopravě osob a nákladů bez kolejnic, poháněná zvlášť konstruovanými motory v nich umístěnými. Motory mohou býti zařízeny na pohon tekutým palivem (lihem, benzinem atd.), plynem, parou nebo elektřinou. Traktory /vlečné stroje) opatřené takovými motory, avšak nezařízené přímo k dopravě osob neb nákladů, jakož i silniční lokomotivy s namontovanými automobilovými motory vyclívají se podle zásad platných pro automobily․ Silniční lokomotivy s jinými motory dlužno vyclívati podle čís. 527, 528 neb 539 podle druhu motoru, jakého se upotřebuje k jich pohonu. Jako automobily dlužno vyclívati též létadla (aeroplány); létadlo dovezené bez motoru vyclí se jako châssis. Pracovní stroje spojené s automobily neb automobilovými motory, jako na př. automobilové stříkačky, vozy na kropení ulic, otáčecí žebříky, jeřáby, pumpy, pily, přenosná osvětlovací zařízení (u nichž motor současně pohání osvětlovací dynama), motorové pluhy, motorové silniční válce a pod., dlužno vyclívati podle těchto zásad: Zůstal-li by po sejmutí pracovního stroje ještě spodek vozu s motorem, jako na př. u automobilových stříkaček, dlužno vyclívati spodek s motorem jako automobil čís. 553 a namontovaný stroj podle jeho bližší povahy (tř. XL neb XLI); není-li toho předpokladu, jako na př. u motorových silničních válců, motorových pluhů atd., vyclívá se motor podle čís. 554, kdežto spodek s pracovním strojem celní sazbou platnou pro tento stroj (váha spodku při tom se započítává do váhy stroje). Při strojích zařízených pro potahy (na př. při hasičských stříkačkách), s namontovanými automobilovými motory, jež slouží pouze k pohonu pracovních strojů a nikoliv též k jejich dopravě, se vyclívá automobilový motor podle čís. 554, kdežto spodek s pracovním strojem podle všeobecné vysvětlivky 4 k čís. 547 až 549 dle tř. XL, příp. XLI. Motorová jízdná kola (motocykly) vyclívají se tím způsobem, že motor se vyclí zvlášť podle saz. čís. 554 a ostatek jako jízdné kolo podle saz. čís. 550. Nezařídí-li strana z jakékoliv příčiny vymontováním motoru zjištění skutečné jeho váhy, má se za to, že tato váha činí 50 kg. |
2. | Châssis, t. j. spodek automobilu bez vrchní části (karoserie), byl-li dovezen sám o sobě, a to s motorem nebo bez něho, dlužno vyclívati podle odstupňovaných celních sazeb čís. 553 a) podle skutečné váhy dovezeného spodku. Součásti automobilového spodku, byly-li opracovány více, než v hutích, válcovnách, slevárnách a kovárnách obvyklo, dlužno vyclívati sazbou pro hotové automobilové spodky. Za opracování prováděné hutěmi, válcovnami, slevárnami a kovárnami považuje se také ještě srážení břitů u součástí lisovaných ze železa, jakož i ohoblování hran a ohýbání u částí lisovaných z plechu a při odlitcích hrubé opracování za účelem zjištění, jsou-li bez chyby. Cardanova pouzdra dlužno vyclívati vždy jako součásti châssis, jestliže opracování jejich převyšuje míru pouhého srážení břitů a čištění. Součásti automobilového spodku, jakož i Cardanova pouzdra, jichž opracování nepřevyšuje míry v hutích, válcovnách, slevárnách a kovárnách obvyklé, dlužno vyclívati podle povahy hmoty. |