Čekejte, prosím...
A A A

Hledaný výraz nenalezen

Hledaný § nenalezen

96/1921 Sb. znění účinné od 19. 3. 1921 do 31. 7. 1954

Dle § 2 zákona č. 276/2023 Sb. se toto nařízení považuje za výslovně zrušené.

96

 

Nařízení

vlády republiky Československé

ze dne 14. března 1921,

jímž se mění vysvětlivky k celnímu sazebníku upravenému vládním nařízením ze dne 12. května 1919, čís. 379 Sb. z. a n.

§ 1.

Na základě zákona ze dne 22. prosince 1920, č. 688 Sb. z. a n., o úpravě cla na automobily, zrušují se vysvětlivky k položce 553 celního sazebníku, upraveného vládním nařízením ze dne 12. května 1919, č. 379 Sb. z. a n., a nahrazují se tímto zněním:

Vysvětlivky k saz. čís. 553.

1.

Automobily (motorová vozidla, motorové vozy) jsou silniční vozidla jakékoliv váhy, sloužící k dopravě osob a nákladů bez kolejnic, poháněná zvlášť konstruovanými motory v nich umístěnými. Motory mohou býti zařízeny na pohon tekutým palivem (lihem, benzinem atd.), plynem, parou nebo elektřinou.

Traktory /vlečné stroje) opatřené takovými motory, avšak nezařízené přímo k dopravě osob neb nákladů, jakož i silniční lokomotivy s namontovanými automobilovými motory vyclívají se podle zásad platných pro automobily․ Silniční lokomotivy s jinými motory dlužno vyclívati podle čís. 527, 528 neb 539 podle druhu motoru, jakého se upotřebuje k jich pohonu. Jako automobily dlužno vyclívati též létadla (aeroplány); létadlo dovezené bez motoru vyclí se jako châssis.

Pracovní stroje spojené s automobily neb automobilovými motory, jako na př. automobilové stříkačky, vozy na kropení ulic, otáčecí žebříky, jeřáby, pumpy, pily, přenosná osvětlovací zařízení (u nichž motor současně pohání osvětlovací dynama), motorové pluhy, motorové silniční válce a pod., dlužno vyclívati podle těchto zásad:

Zůstal-li by po sejmutí pracovního stroje ještě spodek vozu s motorem, jako na př. u automobilových stříkaček, dlužno vyclívati spodek s motorem jako automobil čís. 553 a namontovaný stroj podle jeho bližší povahy (tř. XL neb XLI); není-li toho předpokladu, jako na př. u motorových silničních válců, motorových pluhů atd., vyclívá se motor podle čís. 554, kdežto spodek s pracovním strojem celní sazbou platnou pro tento stroj (váha spodku při tom se započítává do váhy stroje).

Při strojích zařízených pro potahy (na př. při hasičských stříkačkách), s namontovanými automobilovými motory, jež slouží pouze k pohonu pracovních strojů a nikoliv též k jejich dopravě, se vyclívá automobilový motor podle čís. 554, kdežto spodek s pracovním strojem podle všeobecné vysvětlivky 4 k čís. 547 až 549 dle tř. XL, příp. XLI.

Motorová jízdná kola (motocykly) vyclívají se tím způsobem, že motor se vyclí zvlášť podle saz. čís. 554 a ostatek jako jízdné kolo podle saz. čís. 550. Nezařídí-li strana z jakékoliv příčiny vymontováním motoru zjištění skutečné jeho váhy, má se za to, že tato váha činí 50 kg.

2.

Châssis, t. j. spodek automobilu bez vrchní části (karoserie), byl-li dovezen sám o sobě, a to s motorem nebo bez něho, dlužno vyclívati podle odstupňovaných celních sazeb čís. 553 a) podle skutečné váhy dovezeného spodku.

Součásti automobilového spodku, byly-li opracovány více, než v hutích, válcovnách, slevárnách a kovárnách obvyklo, dlužno vyclívati sazbou pro hotové automobilové spodky. Za opracování prováděné hutěmi, válcovnami, slevárnami a kovárnami považuje se také ještě srážení břitů u součástí lisovaných ze železa, jakož i ohoblování hran a ohýbání u částí lisovaných z plechu a při odlitcích hrubé opracování za účelem zjištění, jsou-li bez chyby.

Cardanova pouzdra dlužno vyclívati vždy jako součásti châssis, jestliže opracování jejich převyšuje míru pouhého srážení břitů a čištění.

Součásti automobilového spodku, jakož i Cardanova pouzdra, jichž opracování nepřevyšuje míry v hutích, válcovnách, slevárnách a kovárnách obvyklé, dlužno vyclívati podle povahy hmoty.

Cardanovy klouby se však vyclívají vždy jako součást motoru.

3.

Karoserie (vršky automobilů), byly-li dovezeny samy o sobě (i ve stavu surovém, totiž nebarvené, nelakované a pod.), vyclívají se podle čís. 553 b) se zřetelem k celkové váze automobilu, pro nějž jsou určeny, a to: podle čís. 553 b/1, jestliže hotový automobil (châssis s motorem a karoserií) by vážil 2500 kg a více; stanovená celní sazba rozlišuje v tomto případě karoserie pro automobily nákladní (čís. 553 b/1 α) a karoserie pro automobily osobní (čís. 553 b/1 β),

podle čís. 553 b/2, jestliže hotový automobil bude vážiti méně než 2500 kg. Při vyclívání karoserií, jež byly samy o sobě dovezeny, jest strana povinna prokázati věrohodně váhu celého automobilu neb rozložených ostatních automobilových součástí (châssis a motorů). Neučiní-li tak, považuje se za váhu automobilu nákladního čtyřnásobná váha karoserie, za váhu automobilu osobního pak trojnásobná váha karoserie. Strana jest v tomto případě oprávněna žádati o ztotožnění vyclené karoserie, aby mohla dopraviti hotový automobil k celnímu úřadu k dodatečnému zjištění skutečné jeho váhy a žádati o vrácení případného přeplatku. Hlavní celní úřady jsou oprávněny tento přeplatek vraceti samy bez zvláštního povolení nadřízených úřadů. Jednotlivé součásti karoserie zvlášť dovežené dlužno vyclívati podle jejich bližní sazební povahy.

4.

Rozložené automobily rozložené automobilové spodky, jakož i rozložené karoserie, byly-li samy o sobě dovezeny, vyclívají se jako celek podle čís. 553, i když scházejí některé součásti (kola, řetězy, řidítka apod.). Pro zařadění do stupnic jest rozhodující celková váha zásilky celním úřadem skutečně zjištěná bez ohledu na to, že by snad při současném dovozu scházejících součástí přicházela v úvahu sazba nižší.

Akumulátorové baterie, dovážené současně s automobily zařízenými na elektromotorický pohon, vyclívají se zvlášť podle čís. 545. Jejich váha nepřipočítává se k váze kusu, která jest rozhodující pro zařadění automobilu do dotyčné stupnice.

O hotových, již napnutých kolech k automobilům zvlášť dopravovaných platí vysvětlivka 2. k čís. 551.

Svítilny, houkačky, nástroje (pouze v jediné soupravě) a pod. s automobily dovážené dlužno vyclívati jako příslušenství automobilů, nikoliv odděleně, a to i když jsou zvlášť zabaleny. Váha jejich se však nezapočítává do váhy automobilu na kus pro zařadění rozhodné.

Náhradní součásti, na př. reservní pneumatiky, dlužno vyclívati vždy odděleně.

5.

Pokud přichází při saz. čís. 553 v úvahu vyclívání podle ceny, rozumí se cena skutečná. Vyclívati podle ceny jsou tudíž podle §u 8 prováděcího předpisu k zákonu o celním sazebníku ze dne 1 Švýcara 1906, čís. 22 ř. z., a §u 9 nař. čís. 47.998/P. M./1906, oprávněny pouze hlavní celní úřady I. tř. neb celní úřady k tomu zvlášť zmocněné, při čemž jest se jim říditi platnými ustanoveními citovaného prováděcího předpisu, s těmito obměnami:

a)

Přepočet cen a jiných výloh včetně dopravného až ke hranicím Československé republiky, nákladů balení, pojištění a zprostředkování, účtovaných v cizí měně stane se podle kursu v měně československé uveřejněného pražskou bursou.

b)

V případě odůvodněné pochybnosti o správnosti účtů, jakož i jiných dokladů na základě kterých dovozce učiní prohlášení o ceně zboží, odhadne celní úřad skutečnou cenu podle pomůcek, jež má po ruce.

c)

Týž postup zachová celní úřad, nemůže-li dovozce předložiti účtů a jiných dokladů o ceně zboží; tato okolnost nezbavuje však dovozce povinnosti skutečnou cenu zboží v písemné prohlášce uvésti.

§ 2.

Nařízení toto nabývá účinnosti dnem vyhlášení; jeho provedením pověřuje se ministr financí.

Černý v. r.

Dr. Popelka v. r.

Dr. Kovařík v. r.

Dr. Burger v. r.

Dr. Fatka v. r.

Dr. Gruber v. r.,

jako ministr sociální péče a v zastoupení nepřítomného ministra financí.

 

Dr. Šusta v. r.

Dr. Brdlík v. r.

Husák v. r.

Dr. Procházka v. r.