150/1935 Sb. znění účinné od 12. 7. 1935 do 31. 5. 1951
Dle § 2 zákona č. 276/2023 Sb. se tato vyhláška považuje za výslovně zrušenou.
150
Vyhláška
ministerstva železnic
ze dne 8. července 1935
o udělení koncese pro visutou lanovou drobnou dráhu z Tatranské Lomnice na Lomnický štít
Koncesní listina
ze dne 4. července 1935 pro visutou lanovou drobnou dráhu z Tatranské Lomnice na Lomnický štít
(1) Vláda republiky Československé usnesením ze dne 4. července 1935 udělila podle § 5 zákona ze dne 27. června 1919, č. 373 Sb. z. a n., o doplnění sítě železniční stavbou drah místních, Slovenské zemi koncesi pro stavbu a provoz visuté lanové drobné dráhy s elektrickým pohonem z Tatranské Lomnice přes Skalnaté pleso na vrchol Lomnického štítu.
(2) Pro tuto dráhu stanoví se podle nařízení č. 973/1868 K. K. M. (uh. m. veřejných prací a dopravy) ve věci koncesí nutných pro stavbu a provoz soukromých drah (koncesní statut) tyto podmínky:
§ 1 Koncesionářka jest povinna vystavěti koncesovanou dráhu nejdéle do dvou let od dnešního dne, vystavěnou dráhu odevzdati veřejné přepravě a provozovati ji nepřetržitě a pravidelně po celou dobu koncesní alespoň v době turistické a lyžařské sezony․
§ 2 (1) Koncesionářka musí při stavbě a provozu koncesované dráhy dbáti obsahu této koncesní listiny, koncesních podmínek stanovených ministerstvem železnic, jakož i platných zákonů a nařízení, zejména nařízení č. 4973/1868 K. K. M. (uh. m. veřejných prací a dopravy), železničního provozního řádu ze dne 16. listopadu 1851, jehož platnost až do další úpravy byla zachována v zák. čl. XIII/1908, jakož i zákonů a nařízení, jež v budoucnosti budou vydány, a nařízení ministerstva železnic a jiných oprávněných úřadů.
(2) Při provozu bude lze upustiti od bezpečnostních opatření a dopravních předpisů, obsažených v železničním provozním řádu, jen potud, pokud ministerstvo železnic uzná, že bezpečnost provozu není ohrožena. V té příčině budou pak platiti zvláštní předpisy, které vydá ministerstvo železnic.
§ 3 (1) Výši zakládacích aktiv a pasív schvaluje ministerstvo železnic. Kromě skutečně učiněných a řádně prokázaných výdajů na vypracování projektu, na stavbu a zařízení dráhy včetně opatření vozidel a dotace jistinné reservy, jakož i úroků interkalárních za stavební doby skutečně zaplacených a případných ztrát kursovních při opatřování kapitálu skutečně vzniklých, nenáležejí do zakládací hodnoty žádné jiné výdaje.
(2) Podle zásad uvedených v předchozích odstavcích stanoví se zakládací hodnota na Kč 16,000.000.
(3) Výdaje za další nové stavby nebo rozmnožení provozního zařízení smějí býti připočteny k zakládací hodnotě jen tehdy, povolilo-li ministerstvo železnic tyto stavby nebo rozmnožení provozních zařízení a budou-li tyto výdaje řádně prokázány.
(4) Celý zakládací kapitál jest umořiti podle umořovacího plánu schváleného státní správou, a to do konce doby koncesní.
§ 4 Koncesionářka jest povinna hraditi výdaje zařízení potřebných k zajištění nerušeného provozu nynějších státních telefonních a telegrafních vedení, jichž bylo třeba vzhledem na zřízení a provoz koncesované dráhy, zejména též výdaje spojené s případným přeložením těchto vedení.
§ 5 Koncesionářka jest povinna přepravovati poštu, jakož i zaměstnance státní poštovní správy za přiměřenou náhradu.
§ 6 Koncesionářka jest povinna sestavovati provozní účet a bilanci podniku a předkládati je ministerstvu železnic, jakož i oznámiti mu na jeho výzvu data potřebná pro sestavení roční statistiky.
§ 7 Státní zaměstnanci, kteří požívají dráhy z rozkazu úřadů vykonávajících dozor na správu a provoz drah, nebo kteří používají dráhy hájíce zájmů státu, plynoucích z udělené koncese, nebo v zájmu důchodkové správy a vykáží se průkazem vydaným ministerstvem železnic, musí býti přepravováni i se svými zavazadly zdarma.
§ 8 Koncesionářka je povinna dbáti všech zákonných, jakož i prováděcích předpisů již platných, i které budou vydány, o pojištění pensijním invalidním a starobním, nemocenském a úrazovém zaměstnanců soukromých drah.
§ 9 Koncesionářka jest povinna dbáti při obsazování služebních míst ustanovení zákona ze dne 24. července 1919, č. 462 Sb. z. a n., o propůjčování míst legionářům, zákona ze dne 8. dubna 1927, č. 54 Sb. z. a n., o umísťování déle sloužících poddůstojníků, a prováděcích předpisů, jež byly nebo budou vydány k provedení nebo na základě těchto zákonů a říditi se předpisy § 212 zákona ze dne 24. června 1926, č. 103 Sb. z. a n., o úpravě platových a některých služebních poměrů státních zaměstnanců.
§ 10 Koncese se uděluje na 90 let počítajíc od dnešního dne. Státní správa může však prohlásiti koncesi za zaniklou dříve než tato doba projde, nebudou-li splněny závazky uvedené v § 1 anebo za podmínek uvedených v § 13.
§ 11 Koncesionářka není oprávněna odevzdati provoz koncesované dráhy osobě třetí na účet vlastní nebo cizí ani vésti provoz na cizí účet vyjímajíc, že by to státní správa výslovně povolila.
§ 12 (1) Státní správa jest oprávněna přesvědčiti se o tom, že stavba dráhy, jakož i provozní zařízení, byla ve všech částech účelně a řádně provedena a že je provoz řádně veden, a naříditi, aby závady byly odstraněny. Státní správa má též právo nahlédnouti do hospodaření dráhy.
(2) K výkonu svého práva dozoru může státní správa ustanoviti vládního komisaře, který má právo býti přítomen všem schůzím správní rady (ředitelství) podniku, jakož i schůzím zastupitelstva Slovenské země, pokud se na nich jedná o věcech týkajících se koncesované dráhy, kdykoliv to uzná za vhodné. Vládního komisaře dlužno proto zvláště včas zváti do všech schůzí shora vyjmenovaných.
(3) Má-li vládní komisař za to že učiněná usnesení a nařízení odporují platným zákonům, koncesi, koncesním podmínkám anebo poškozují veřejné zájmy, jest povinen oznámiti to ihned ministerstvu železnic a vyžádati si jeho rozhodnutí, které je závazné.
(4) Za tento dohled nad železničním podnikem jest koncesionářka povinna platiti státní pokladně roční náhradu, jejíž výši ustanoví státní správa, přihlížejíc k rozsahu podniku.
§ 13 Státní správa má právo učiniti opatření podle platných zákonů, kdyby přes to, že byla dána výstraha a pohrůžka odnětím koncese, byly opětně porušeny nebo nebyly splněny závazky uložené v koncesní listině, koncesních podmínkách anebo v zákonech, a prohlásiti ještě před uplynutím doby koncesní koncesi za zaniklou.
Copyright © 2009 - 2024, Nakladatelství C. H. Beck