(1) | Ustanovení § 327, odst. 1 a 2 určuje pouze způsob, jak se stanoví daňový základ. |
(2) | Skutečnost, že celkový důchod se skládá z částí plynoucích z různých zdrojů důchodových (§§ 8 až 13) a že výtěžky (požitky) již samy o sobě se liší podle toho, jaký jest předmět výnosový (hl. II až VII), má zásadní význam i pro postup, jak zjišťovati výši důchodu (jeho části) nebo výnosů. U důchodu nutno postupovati - pokud zákon sám (§ 327, odst. 5) jinak nestanoví - od částí k celku tak, že se zjišťuje nejdříve důchod odděleně z každého jednotlivého pramene čili že se zjišťují části důchodu a teprve součtem zjištěných důchodů partiálních vzniká důchod celkový. U výtěžků (požitků) postupuje se obdobně, ovšem není součet podle povahy věci vždy možný. |
(3) | Jako způsob stanovení daňového základu staví zákon na prvé místo výpočet na podkladě příjmů a vydání a teprve, když a pokud tato metoda selhává, odhad, jenž stanoví pravděpodobnou výši ať důchodu, ať výtěžku (požitku). |
(4) | Odhad, jenž se vztahuje vždy na určitý konkrétní případ a má se co nejvíce blížiti ke skutečné výši důchodu (výtěžku, požitku), nevyjadřuje číslici, která by za daných poměrů mohla býti docílena, nýbrž číslici, která podle skutečných poměrů pravděpodobně podle pečlivé úvahy byla docílena. |
(5) | Odhad podle § 327, odst. 1 a 2 jest, nejde-li o případ uvedený v odstavci 11, přípustným jen, ocitl-li se poplatník v kontumaci podle § 309, odst. 1 nebo podle § 325, odst. 1 (tu ovšem jen v mezích zmeškání nebo neposlušnosti poplatníkovy), jestliže podle pomůcek, které úřad (komise) má po ruce, nelze dani podrobený důchod, výtěžek nebo požitek zjistiti výpočtem (odstavec 10) nebo v případech § 308, odst. 2. |
(6) | Odhad se může podle okolností vztahovati jen na některé z více druhů důchodů, může se dále vztahovati nejen na příjmy, nýbrž i na náklady (vydání), a to tak, že konečná číslice může býti výsledkem jednak výpočtů jednak i odhadů jednotlivých složek ať aktivních, ať pasívních. |
(7) | Výpočet i odhad vztahují se vždy a pouze na určitý berní rok; průměru za několik let zákon nezná (výjimku přechodného rázu tu činí ustanovení části druhé, čl. 1, odst. 5 zák. č. 226/1936 Sb. z. a n.). |
(8) | Odhad důchodu (výtěžku, požitku) plynoucího z jednotlivého pramene může býti vyjádřen pravidelně jen v jednotné, úhrnné částce. |
(9) | Odhad může býti odhadem hrubým, tj. vztahujícím se pouze na stránku příjmovou, pokud lze přípustné srážky číselně vypočísti a odpočísti; odhad stává se však čistým, vyjadřuje-li číslice důchod (výtěžek, požitek) již po odpočtu přípustných srážek. |
(10) | Důchod, výtěžek nebo požitek lze vypočísti, když buď poplatník sám podal výpočet příjmu a vydání nebo když provedeno nahlédnutí do knih anebo - zvláště je-li poplatník v kontumaci - když úřad má pomůcky, které výpočet příjmů umožňují, např. nález revisního odboru ministerstva financí, oznámení o platech služebních apod. |
(11) | Kde výpočet není možný, poněvadž scházejí k tomu potřebné pomůcky apod., nastupuje odhad, a to buď odhad provedený již poplatníkem (popřípadě na podkladě skutkových nebo jiných údajů, uvedených poplatníkem podle § 398, odst. 2 v přiznání), který úřad (komise) uzná za správný, anebo odhad provedený úřadem (komisí). |
(12) | Úřad (komise) musí si utvořiti úsudek, může-li býti přiznání beze všeho položeno za základ vyměření daně či nikoliv. |
(13) | V poslednějším případě může úřad (komise), přihlížeje k veškerým výsledkům provedeného řízení, zejména k pomůckám (vnějším známkám nebo poměrům), které se vztahují na dotyčný druh důchodu nebo výtěžku (požitku), provésti od přiznání odchylný odhad potud, pokud pochybnosti poplatníkovi sdělené (§ 312) nebyly náležitě vyvráceny. |
(14) | Při odhadu, pokud je k němu oprávněn, je úřad (komise) povinen přihlížeti ke všem pomůckám, jež má po ruce (srov. § 325, odst. 1 a poslední dvě věty odstavce 8 ustanovení k § 325, odst. 1), není však vázán na určité pomůcky ani na dobrozdání znalecká, ovšem má-li pro odchýlení svoje důvody; úřad (komise) není dále ani vázán odhadem poplatníkovým, nýbrž může (po provedeném šetření zejména řádném řízení vytýkacím) provésti vlastní odhad, který může býti i nižší nežli je uveden v přiznání. |
(15) | Vyměření daně na každý berní rok je samostatným celkem pro sebe, úplně nezávislým od vyměření daně na berní léta předešlá. Pro stanovení daňového základu na určitý berní rok je nerozhodno, jaký daňový základ byl stanoven na jiný berní rok, nebo jak úřad (komise) posuzoval určitou položku při vyměření daně na jiný berní rok. |
(16) | Při odchýlení se od přiznání připadá úřadu (komisi) velmi těžký a zodpovědný úkol dobře rozeznávati mezi těmi, kdož správně a podle pravdy a těmi, kdož nesprávně a neúplně přiznání podávají; odchylky u prvních vyvolávají právem pocit křivdy a přesvědčení, že se s nimi, kteří správně jednají, hůře nakládá, nežli s druhými. Toho dlužno se v zájmu pozdvihnutí pokleslé berní morálky co nejvíce vystříhati. |
(17) | Co do odhadu důchodu u důchodové daně podle jeho různých druhů (§§ 8 až 13) budiž upozorněno hlavně na toto: a) | Důchod z polního a lesního hospodářství (§ 8): Vedení knih (§ 8, odst. 2) vyskytuje se jen pravidlem na větších statcích a tvoří u mnohých zemědělců ojedinělou výjimku; v těchto kruzích dokonce i vedení jakýchkoliv zápisů se zřídka vyskytuje. Poněvadž nelze podle povahy věci žádati, aby veškeré příjmy a vydání jednotlivě byla zjišťována a co do správnosti zkoumána, nelze pravidelně důchod zjišťovati výpočtem, nýbrž co možná přiléhavým odhadem, pro který však třeba pomůcek. Takovými pomůckami jsou: velikost držby se zřetelem k poloze půdy, k druhu půdy a její kultuře, osevní plán, dále stav dobytka a jeho druhy, stav kultur a inventáře, způsob obdělávání, provozní kapitál, výše mezd, výsledky žní, ceny hospodářských výrobků, schopnost obdělavatelova, počet členů rodiny co pracovních jednotek, velikost domácí spotřeby vlastních výrobků apod. Na tomto podkladu může znalec vypočísti přibližně výtěžek hospodářství určité velikosti, který, přihlíží-li se i k individuelním poměrům poplatníka, nejlépe může vystihnouti pravdu. Aby bylo docíleno stejnoměrného zdanění, bude při odhadu prováděném vyměřovacím úřadem (daňovou komisí) pro stanovení vyměřovacích základů použito průměrů, které po dohodě s ministrem zemědělství vydá ministr financí. | b) | Důchod z budov: U budov (částí budov) pronajatých jest zpravidla výpočet zdanitelného důchodu možný. Pokud jde o zjišťování nájemních hodnot, nutno míti za paměti, že zde opět bude odhad pravidelným zjevem; hodnoty takto získané jsou jako důchod (§ 9) hodnotami hrubými (§ 9, § 15, § 151, odst. 1). Od hrubého důchodu (výtěžku) nutno pak odečísti přípustné srážky; kdyby výdaje přesahovaly užitkovou hodnotu, jest dobře uvážiti, lze-li je ještě pokládati za výdaje, učiněné na dosažení, zabezpečení a udržení důchodu (§ 15), či nejde-li o "voluptuar", např. u zámků, vil. | c) | Důchod z podniků: U poplatníků, kteří vedou řádně obchodní knihy (§ 10, odst. 2, § 55) půjde v podstatě o přezkoušení a opravu příjmů a vydání, jakož i počátečného a konečného stavu (u jednoduchého účetnictví) a o přezkoušení a opravu předložené bilance a účtu ztráty a zisku (u podvojného účetnictví) čili o výpočet v podstatě zdanitelného důchodu, ač ani zde není nutnost odhadu, např. při odpisech z titulu opotřebení, dubiosity atd., vyloučena. Poněvadž však počet poplatníků vedoucích řádné obchodní knihy jest poměrně malý, nezbude, než v převážné většině uchýliti se k odhadu, a to podle různých vnějších známek, jako jsou např. počet a druh pomocných a jiných pracovních sil, provozovna, stroje, nástroje, nářadí a jiné mechanické pomůcky, dopravní prostředky, velikost a druh podniku, obrat, druhy a množství spotřebovaného zboží, zpracovaných surovin, pomocných látek apod. Jako pomůcky pro stanovení vyměřovacího základu může býti při odhadu použito průměrů, které vydá finanční úřad II. stolice nebo jím k tomu zmocněný finanční úřad po slyšení znalců (odborových organisací podle § 236, odst. 1). | d) | Důchod ze služebního poměru: Pomůckou pro zkoumání tohoto příjmu (pokud daň bude řádně vyměřována) jsou oznámení o platech služebních (roční výkazy) podávaná zaměstnavateli (§ 305). Vzhledem k ustanovení o dani z vyššího služného (§ 184) jest třeba stanoviti čistý důchod z tohoto pramene po srážce výdajů s ním přímo hospodářsky souvisejících. Jen kdyby poplatník měl pouze tento důchod (výtěžek), nutno odečísti ještě další podle § 15 přípustné srážky, např.: veřejné dávky, pojistné. | e) | Důchod z kapitálu a jiných pramenů: Pomůcky pro zkoumání příjmů z těchto pramenů bude si vyměřovací úřad opatřovati, kdy se příležitost naskytne, a bude je shromažďovati pro každého jednotlivého poplatníka zvláště. Jelikož jmění kapitálové a příjmy z něho a z jiných pramenů (spekulační zisky, výhry apod.) snadno lze zatajiti, musí vyměřovací úřad také sledovati u jednotlivých poplatníků, zdali příjmy docílené z jiných hlavních pramenů (z pozemků, budov, podniků) převyšují obvyklou spotřebu poplatníkovu, lze-li tedy přebytky ukládati a děje-li se tak, a zase naopak, stačí-li příjmy ty ke krytí potřeb a nepředpokládá-li výše životního nákladu poplatníkova a jeho rodiny nutně majetek kapitálový, který není v přiznání. |
|
(18) | Pokud jde o odhad výtěžku (požitku), budiž ještě přehledně upozorněno na toto: 1. | Výtěžek podrobený všeobecné dani výdělkové; zde bude třeba míti dobře na paměti rozdíl mezi důchodem a výtěžkem vzhledem k § 55, jinak tu platí co do pomůcek a odhadu totéž jako u důchodu. | 2. | Výtěžek podrobený zvláštní dani výdělkové; účet ztráty a zisku a účet rozvažný poskytuje dostatečný podklad pro výpočet; odhadu bude potřebí jen výjimečně. | 3. | Výtěžek podrobený dani pozemkové jest, nehledíc ke změnám v pozemkovém katastru, stálou veličinou, číselně přesně známou. | 4. | Výtěžek podrobený dani činžovní nekryje se s důchodem (§§ 9 a 15 na jedné a §§ 149 a 151 na druhé straně), za to hodnoty nájemní budou se vzhledem k způsobu vyšetření důchodu a výtěžku (§ 9, odst. 1, § 15, § 151, odst. 1, § 152) pravidelně krýti. Jinak platí tu totéž, co bylo řečeno o důchodu. Domovní daň třídní tu vůbec nepřichází v úvahu. | 5. | Co do požitků podrobených dani rentové platí totéž, co u důchodu. | 6. | Totéž platí i o požitcích zjištěných pro daň z vyššího služného. |
|
(19) | Výhody, které zákon v odstavci 1 má na mysli, jsou ony, které souvisí s vyměřením daně. Sem patří např. u důchodové daně výhody podle § 19, odst. 4, § 20 a § 21, u všeobecné výdělkové daně podle §§ 52 a 54, u domovní daně třídní podle § 162, odst. 4. |
(20) | Vyměřovací úřady jsou při rozhodování ve vlastní pravomoci vázány rozhodnutím daňové komise v těchto případech: 1. | Podle § 174, odst. 10 rozhoduje výše důchodu, stanovená daňovou komisí (§ 3) o povinnosti k dani rentové. (Viz tento paragraf.) | 2. | Podle § 184, odst. 2 vyměří úřad daň z vyššího služného ze služebních požitků, přesahujících 100.000 Kč, stanovených daňovou komisí. |
|