Čekejte, prosím...
A A A

Hledaný výraz nenalezen

Hledaný § nenalezen

168/1937 Sb. znění účinné od 5. 7. 1937 do 31. 5. 1951

Dle § 2 zákona č. 276/2023 Sb. se toto nařízení považuje za výslovně zrušené.

168

 

Vládní nařízení

ze dne 24. června 1937

o přikázání pravomoci železničního správního úřadu a zemského úřadu (II. prováděcí nařízení k železničnímu zákonu)

 

Vláda republiky Československé nařizuje podle § 206, odst. 1, popřípadě podle § 187, odst. 2 zákona ze dne 20. května 1937, č. 86 Sb. z. a n., o drahách (železničního zákona):

Část první

Přikázání pravomoci železničního správního úřadu (§ 1-5)

I. Základní ustanovení

(§ 1-2)

§ 1

(1)

Pravomoc železničního správního úřadu se přikazuje podle připojené tabulky A.

(2)

Z toho se stanoví tyto výjimky:

a)

pro dráhy, které jsou ve stavu budování a na nichž nebyl ještě zahájen provoz, dále pro dráhy hlavní, které nejsou provozovány podnikem Československé státní dráhy (ČSD), jakož i pro dráhy (trati), na nichž vedou provoz zahraniční železniční správy, platí toliko přikázání podle pol. č. 13, 16 a 17;

b)

pro elektrické pouliční dráhy drobné měst Prahy, Brna, Bratislavy, Košic, Olomouce a Mor. Ostravy (s okolím) patří toliko přikázání podle pol. 2, 7, 11 až 18 a 21;

c)

pro lanovky platí toliko přikázání podle pol. 2, 13, 16, 17 a 21.

(3)

Železniční správní úřad může v případech zvláštní důležitosti rozhodnouti, že provede sám úkony místního dozoru (§ 5), i když taková pravomoc je přikázána (pol. č. 19 a 20). Ve spojitosti s tím může tento úřad uložiti činiteli, jemuž byla přikázána pravomoc, aby se zdržel některých úkonů místního dozoru. Rozhodnutí podle věty první musí býti, dopouští-li to povaha věci, včas oznámeno tomu, jehož se úkony veřejné železniční správy, o které jde, týkají, jinak postačí průkaz tímto rozhodnutím.

§ 2

(1)

Ke kterým ředitelstvím státních drah se přidělují ve spojitosti s přikázáním podle § 1 dráhy nestátní pro přepravu veřejnou, pro omezenou přepravu veřejnou a pro přepravu neveřejnou, z nichž je možný přímý přechod vozidel na dráhu pro přepravu veřejnou nebo na dráhu pro omezenou přepravu veřejnou (§ 176 železničního zákona), pokud tyto dráhy nejsou provozovány podnikem ČSD, ustanoví železniční správní úřad. Toto přidělení (jeho změny) bude uveřejněno ve Sbírce zákonů a nařízení vyhláškou ministra železnic.

(2)

Určuje toto přidělení, bude se železniční správní úřad říditi zřetelem účelného obstarávání přikázané pravomoci, zejména pak přihlédne k tomu, ke kterým tratím drah provozovaných podnikem ČSD jsou dráhy uvedené v odstavci 1 připojeny.

(3)

Dráhy provozované podnikem ČSD se přidělují oněm ředitelstvím, ke kterým příslušejí podle organisačních předpisů platných pro podnik ČSD.

II. Zvláštní ustanovení o výkonu pravomoci přikázané podle tabulky A

(§ 3-5)

§ 3

(1)

Jestliže při úkonech místního šetření, které provádí v přikázané pravomoci ředitelství státních drah, vystupují dráhy státní jako strana, musí býti úkony úřadu a hájení zájmu drah státních svěřeny různým osobám.

(2)

Projekty stavební budou zastupovati při uvedeném šetření místní služebny (stavební správy, odbory pro udržování dráhy aj.).

§ 4

(1)

Jde-li o stavby, na které se vztahuje přikázání podle pol. 3, písm. B [stavby na drahách nestátních, které nejsou provozovány podnikem ČSD], náleží posouzení okolnosti, zda běží o stavby na dráze vyňaté z přikázání či nikoliv, výhradně ředitelství státních drah. Všechny žádosti o stavební povolení pro uvedené stavby na dráze buďte předkládány ředitelství státních drah. Usoudí-li ředitelství, že neběží o přikázanou pravomoc, předloží žádost neprodleně železničnímu správnímu úřadu.

(2)

Jde-li o stavby na dráze, na které se vztahuje přikázání podle pol. 3, písm. A) [stavby na dráhách provozovaných podnikem ČSD], a mají-li tyto stavby znaky staveb uvedených (vyňatých) v téže položce, písm. B), písm. b), udělí ředitelství státních drah stavební povolení s výhradou, že železniční správní úřad schválí podrobný projekt, ač nebyl-li uvedený projekt tímto úřadem schválen už před vydáním stavebního povolení.

§ 5

Vykonávaje místní dozor, přesvědčuje se činitel, jemuž byla přikázána pravomoc, na místě sám nebo svým orgánem, zda vybudování, udržování a provoz dráhy hoví zákonným ustanovením o drahách, předpisům, popřípadě příkazům a zákazům podle nich vydaným a ustanovením koncesní listiny, zejména zda něco neohrožuje dráhu nebo bezpečný, pravidelný a nerušený provoz na ní. Uvedený činitel je oprávněn uložiti železničnímu podniku, aby zaměstnanec byl odstraněn ze služby (§ 126, odst. 3 železničního zákona); pokud však jde o výkon kárné pravomoci (§ 130 železničního zákona), je oprávněn toliko navrhnouti železničnímu správnímu úřadu, aby zaměstnanec byl potrestán.

Část druhá

Přikázání pravomoci zemského úřadu, pokud vykonává státní výsost ve věcech drah (§ 6)

§ 6

(1)

Pravomoc zemského úřadu, pokud vykonává státní výsost ve věcech drah, se přikazuje podle připojené tabulky B.

(2)

Z toho se vyjímají dráhy, které k výcvikovým nebo jiným vojenským účelům buduje, udržuje nebo provozuje vojenská správa.

Část třetí

Zvláštní ustanovení v zájmu obrany státu (§ 7)

§ 7

(1)

Ustanovení § 1, odst. 1 a § 6, odst. 1 neplatí potud, pokud obstarávání úkonů veřejné železniční správy v přikázané pravomoci by se ocitlo v rozporu se zájmem obrany státu.

(2)

Posouditi, zda se dostavil takový rozpor, náleží ministerstvu národní obrany. Na návrh tohoto ministerstva prohlásí železniční správní úřad, že přikázání pravomoci je ve smyslu odstavce 1 neúčinné a v jakém rozsahu. Železniční správní úřad zruší k návrhu téhož ministerstva neprodleně toto opatření, jakmile pominou příčiny, pro které bylo vydáno.

(3)

Opatření všeobecné povahy podle odstavce 2, věty druhé a třetí bude uveřejněno ve Sbírce zákonů a nařízení vyhláškou ministra železnic. Běží-li o opatření pro jednotlivé případy, platí obdobně ustanovení § 1, odst. 3, věty poslední.

Část čtvrtá

Společná ustanovení (§ 8-9)

§ 8

(1)

Úřad vykonávající veřejnou železniční správu, z jehož pravomoci nastalo přikázání, může vydati směrnice, podle nichž přikázaná pravomoc má býti vykonávána.

(2)

Než vydá takové směrnice zemský úřad, vyžádá si schválení železničního správního úřadu.

§ 9

Toto nařízení nabývá účinnosti současně se železničním zákonem a pozbude účinnosti uplynutím dvou let; provede je ministr železnic v dohodě s ministrem vnitra.

Dr. Hodža v. r.

Dr. Krofta v. r.

Dr. Zadina v. r.

Dr. Černý v. r.

Machník v. r.

Dr. Kalfus v. r.

Ing. Nečas v. r.

Dr. Franke v. r.

Dr. Czech v. r.

Dr. Dérer v. r.

Tučný v. r.

Najman v. r.

Dr. Šrámek v. r.

Bechyně v. r.

Dr. Spina v. r.

Ing. Dostálek v. r.

Zajíček v. r.

Tabulka A

(Přikázání pravomoci železničního správního úřadu)

Co se přikazuje ve smyslu §§ 187 a 188:

Komu se přikazuje:

1.

Rozhodovati o nutnosti a rozsahu opatření a zařízení podle § 40, odst. 2, věty poslední*) železničního zákona

ředitelství státních drah

2.

Udíleti pro stavby na dráze povolení k přípravným pracím, popřípadě rozhodovati, že takové práce mají býti vykonány, podle § 43, odst. 4*) železničního zákona, a to:

 

 

a)

u drah (státních i nestátních) provozovaných podnikem ČSD

ředitelství státních drah

 

b)

u jiných drah

okresnímu úřadu

3.

Udíleti stavební povolení podle § 43, odst. 2 a §§ 53 a 58*) železničního zákona

 

 

A.

u drah (státních i nestátních) provozovaných podnikem ČSD:

 

 

 

pro stavby na dráze, jejichž rozpočtená částka zahrnujíc v to náklad na změny, které nastanou z příčiny politické pochůzky, nepřesahuje částku, která je podle organisačních předpisů, platných pro podnik ČSD, mezí pro samostatné rozhodování ředitelství státních drah o železničních stavbách;

 

 

B.

u jiných drah:

 

 

 

a)

pro stavby na dráze, které jsou projektovány podle norem a typů schválených železničním správním úřadem, vyjímajíc stavby mostů velmi rozsáhlé a nákladně složené z většího počtu stejných prvků (viadukty, podjezdy pro větší počet kolejí apod.),

 

 

 

b)

pro ostatní stavby na dráze, vyjímajíc

 

 

 

 

1.

stavby, jimiž se podstatně mění směrové nebo spádové poměry, a stavby, které se podstatně dotýkají výkonnosti dráhy,

 

 

 

 

2.

velké stavby, jimiž se zabezpečuje podstata dráhy (opěrné zdi, obrana proti sesunům terénu, živelním pohromám apod.),

 

 

 

 

3.

stavby, které se dotýkají projektovaných drah a vodních cest (zákony ze dne 11. června 1901, č. 66 ř. z., o stavbě vodních cest a o provedení úprav řek, a ze dne 27. března 1931, č. 50 Sb. z. a n., o státním fondu pro splavnění řek, vybudování přístavů, výstavbu údolních přehrad a pro využitkování vodních sil),

 

 

 

 

4.

stavby, které se dotýkají horních oprávnění,

 

 

 

 

5.

mosty o rozpětí nosné konstrukce větším než 15 m, jakož i mosty menšího rozpětí a pozemní stavby, které se uchylují způsobem výpočtu, konstrukce, provedení atd. podstatně od běžných případů, zahrnujíc v to stavby složené z většího počtu stejných prvků (viadukty, podjezdy pro větší počet kolejí apod.),

 

 

 

 

6.

tunely,

 

 

 

 

7.

stavby druhé nebo dalších kolejí, stanic(nádraží, výhyben, nákladišť) a odboček,

 

 

 

 

8.

stavby, jimiž se zřizují přejezdy (přechody), nebo jimiž se podstatně mění dosavadní přejezdy (přechody), nadjezdy nebo podjezdy, anebo kterými se přejezdy (přechody) nahrazují nadjezdy nebo podjezdy

ředitelství státních drah

4.

Schvalovati plány podle § 23 nařízení ze dne 25. ledna 1879, č. 19 ř. z., § 7 nařízení č. 40.003/1885 K. K. M. (uh. m. veřejných prací a dopravy) a § 7 zákona ze dne 23. března 1923, č. 60 Sb. z. a n., o telegrafech

 

 

A.

u drah (státních i nestátních) provozovaných podnikem ČSD:

 

 

 

a)

provisorií zabezpečovacích zařízení;

 

 

 

b)

rekonstrukcí a změn,

 

 

 

 

1.

kterými se upravují zabezpečovací zařízení z příčiny přestavby kolejiště neb obnovy (zesílení) železničního svršku a kterými se doplňují ústředně stavěné výměny kontrolními závorníky, všecko za předpokladu, že při tom není třeba měniti dosavadní závislosti pro

výluky současných jízdních cest, počet a druh návěstí, anebo že není třeba vyměňovati (obnovovati) stavědlové přístroje a zřizovati nové stavědlové domky,

 

 

 

 

2.

kterými se zřizují návěsti za předpokladu, že při tom není třeba zřizovati závislosti výměn na návěstech a že byl dříve vyžádán zásadní souhlas železničního správního úřadu,

 

 

 

 

3.

kterými se zřizují výměnové zámky a výkolejky, pokud tato zařízení nejsou nebo nemusí býti z příčiny bezpečnosti závislá na staničním nebo traťovém zabezpečovacím zařízení,

 

 

 

 

4.

kterými se zřizují jednotlivé telegrafní nebo telefonní stanice,

 

 

 

 

5.

kterými se zřizují nebo upravují místní telegrafní nebo telefonní vedení,

 

 

 

 

6.

kterými se zřizují zvonkové přístroje;

 

 

 

c)

zabezpečení vleček

 

 

 

 

1.

na drahách hlavních a na drahách vedlejších, pokud jsou vystrojeny návěstmi, jestliže vlečka odbočuje ve stanici z vedlejší koleje nedotčené vlakovou dopravou a není-li z příčiny bezpečnosti potřebí závislosti zabezpečovacího zařízení vlečky na staničním nebo traťovém zabezpečovacím zařízení a není-li pro zabezpečení vlečky potřebí samostatných návěstí,

 

 

 

 

2.

na drahách vedlejších, pokud nejsou vystrojeny návěstmi;

 

 

 

d)

křižovatek silnoproudých vedení s drahami;

 

 

B.

u jiných drah:

 

 

 

jako za písm. A, písm. a), b) č. 1, 3 a 6, písm. c) a d)

ředitelství státních drah

5.

Udíleti povolení k užívání podle § 43, odst. 2*) železničního zákona, jde-li o stavby na dráze a zařízení, u nichž udílení stavebního povolení nebo jiného povolení bylo nahoře v pol. 3 a 4 přikázáno ředitelství státních drah

ředitelství státních drah

6.

Prováděti úřední vyzkoušení vozidel podle § 44*) železničního zákona

 

 

a)

u drah (státních i nestátních) provozovaných podnikem ČSD

zaměstnanci služebny výkonné služby drah státních s příslušnou odbornou průpravou, kterého ustanoví železniční správní úřad

 

b)

u jiných drah (kromě drah, které k výcvikovým nebo jiným vojenským účelům buduje, udržuje nebo provozuje vojenská správa), vyjímajíc případy, kdy železniční správní úřad si vyhradí

vyzkoušení při schvalování plánu vozidla

zaměstnanci služebny výkonné služby drah státních nebo zaměstnanci nestátního železničního podniku s příslušnou odbornou průpravou, kterého ustanoví železniční správní úřad

7.

Rozhodovati podle § 50, odst. 1, věty první*) železničního zákona,

 

 

a)

jde-li o dráhy drobné a o dráhy pro omezenou přepravu veřejnou, v celém rozsahu,

 

 

b)

jde-li o dráhy vedlejší a hlavní, v celém rozsahu ve věci hrazení, ve věcech ostatních toliko:

 

 

 

1.

rozhodování o změně obsluhy závor,

 

 

 

2.

provedení případného místního šetření

ředitelství státních drah

8.

Vysílání zástupce k místnímu šetření, které předchází před rozhodnutím o stavbě veřejné pozemní komunikace nebo veřejného prostranství (jejich části), popřípadě před vydáním stavebního povolení podle §§ 52 a 57*) železničního zákona, v posledním případě však jenom tehdy, nejde-li o budování vodní cesty (zákony č. 66/1901 ř. z. a 50/1931 Sb.z. a n.)

ředitelství státních drah

9.

Úkony vyplývající z § 69, odst. 1*) železničního zákona, vyjímajíc plány polohy (upravovací) Prahy s okolím, Brna, Bratislavy, Užhorodu, Košic, Olomouce a Mor. Ostravy

ředitelství státních drah

10.

Schvalovati u drah vedlejších a drobných jízdní řády podle §§ 1 a 4 vládního nařízení ze dne 24. června 1937, č. 167 Sb. z. a n., o železničních jízdních řádech, jakož i schvalovati u drah pro omezenou přepravu veřejnou vyhlášku podle § 5 téhož vládního nařízení

ředitelství státních drah

11.

Schvalovati sazby podle § 85, odst. 3, věty druhé*) železničního zákona

ředitelství státních drah

12.

Úkony vyplývající z §§ 86 a 87*) železničního zákona u drah drobných

ředitelství státních drah

13.

Vydávati příkazy a zákazy podle § 101*) železničního zákona

okresnímu úřadu

14.

Povolovati výjimky pro zakázané pásmo podle § 102, odst. 2*) železničního zákona

ředitelství státních drah

15.

Udíleti povolení podle § 104, odst. 2,*) věty druhé a odst. 3, věty druhé železničního zákona

ředitelství státních drah

16.

Úkony podle § 105*) železničního zákona, po prvním vybudování dráhy

okresnímu úřadu

17.

Rozhodovati podle § 106, odst. 2, věty třetí*) železničního zákona

okresnímu úřadu

18.

Ukládati podle § 111, odst. 2 železničního zákona, aby obecenstvo bylo varováno určitým způsobem před nebezpečím, pokud nejde o pokyny a směrnice všeobecné povahy

ředitelství státních drah

19.

Obstarávati úkony místního dozoru podle § 124, odst. 1*) železničního zákona na drahách nestátních, pokud nejsou provozovány podnikem ČSD, ve službě udržovací, vozební i dílenské, dopravní, ve službě návěstní, zabezpečovací i dorozumívací, a přepravní

zaměstnanci ředitelství státních drah s příslušnou odbornou průpravou, kterého ustanoví železniční správní úřad

20.

Obstarávati úkony místního dozoru v oboru služby zdravotní i veterinární služby podle § 124, odst. 1 a odst. 2, písm. m) a n)*) železničního zákona:

 

 

1.

dozor na zdravotní a hygienická zařízení drah, jakož i na podniky v železničním obvodu, jejichž účelem je uspokojovati potřeby obecenstva, které užívá dráhy (nádražní restaurace, výčepy, buffety atd.),

 

 

2.

dozor na záchranná zařízení drah,

 

 

3.

všecky úkony dozoru ve službě veterinárně-policejní

ředitelství státních drah

21.

Úkony vyplývající z ustanovení § 138, odst. 2, věty první*) železničního zákona (vzetí služební přísahy)

 

 

a)

u drah (státních i nestátních) provozovaných podnikem ČSD

přednostovi služebny výkonné služby státních drah

 

b)

u jiných drah

okresnímu úřadu

22.

Úkony vyplývající z ustanovení § 178 železničního zákona

ředitelství státních drah

__________

 

*)

Zahrnuje se v to také případné užití předpisů podle §§ 145, 159 a 183 železničního zákona.

 

Tabulka B

(Přikázání pravomoci zemského úřadu, pokud vykonává státní výsost ve věcech drah)

Co se přikazuje ve smyslu §§ 187 a 188:

Komu se přikazuje:

1.

Rozhodovati o nutnosti a rozsahu opatření a zařízení podle § 40, odst. 2, věty poslední*) železničního zákona

okresnímu úřadu

2.

Udíleti povolení k přípravným pracím podle § 181 železničního zákona

 

 

a)

pro stavby drah s pohonem ručním, animálním nebo samotížným (u drah svážných), vyjímajíc případy, kdy tyto dráhy tvoří jeden celek s drahou pro přepravu neveřejnou, pro kterou stavební povolení uděluje zemský úřad,

 

 

b)

pro stavby na dráze

okresnímu úřadu

3.

Udíleti stavební povolení podle § 177 železničního zákona, jde-li o dráhy označené v pol. 2, písm. a)

okresnímu úřadu

4.

Udíleti stavební povolení pro stavby na dráze podle § 43, odst. 2, §§ 53 a 58*) železničního zákona, vyjímajíc stavby na dráze, které vznikají z příčiny připojení nebo odbočení trati

okresnímu úřadu

5.

Udíleti povolení k užívání podle § 43, odst. 2*) železničního zákona, jde-li o stavby drah nebo stavby na dráze, u nichž udílení stavebního povolení bylo nahoře v pol. č. 3 a 4 přikázáno okresnímu úřadu

okresnímu úřadu

6.

Rozhodovati podle § 50, odst. 1, věty první*) železničního zákona

 

 

a)

u drah označených v pol. č. 2, písm. a) v celém rozsahu

 

 

b)

u jiných drah, po prvním vybudování dráhy

okresnímu úřadu

7.

Vysílání zástupce k místnímu šetření, které předchází před rozhodnutím o stavbě veřejné pozemní komunikace nebo veřejného prostranství (jich částí), popřípadě před vydáním stavebního povolení podle §§ 52 a 57*) železničního zákona, v posledním případě však jenom tehdy, nejde-li o budování vodní cesty (zákony č. 66/1901 ř. z. a č. 50/1931 Sb.z. a n.)

okresnímu úřadu

8.

Úkony vyplývající z § 69, odst. 1*) železničního zákona v případech, kdy plány polohy (upravovací) potvrzuje okresní úřad

okresnímu úřadu

9.

Vydávati příkazy a zákazy podle § 101*) železničního zákona

okresnímu úřadu

10.

Udíleti povolení podle § 104, odst. 2, věty druhé a odst. 3, věty druhé*) železničního zákona

okresnímu úřadu

11.

Úkony podle § 105*) železničního zákona

 

 

a)

u drah označených v pol. č. 2, písm. a) v celém rozsahu

 

 

b)

u jiných drah, po prvním vybudování dráhy

okresnímu úřadu

12.

Rozhodovati podle § 106, odst. 2, věty třetí*) železničního zákona

okresnímu úřadu

__________

 

*)

Rozumí se užití předpisu podle § 183 železničního zákona.