Čekejte, prosím...
keyboard_arrow_left
Zpět
1 keyboard_arrow_right
A A A

Hledaný výraz nenalezen

Hledaný § nenalezen

13/1958 Sb. znění účinné od 1. 1. 1958 do 31. 12. 2023

13

 

Rozpočtový zákon na rok 1958

ze dne 16. dubna 1958.

 

Národní shromáždění Republiky československé usneslo se na tomto zákoně:

§ 1

Cíle státního rozpočtu

Finanční prostředky jsou stanoveny státním rozpočtem jako základním finančním plánem státu. Jejich zdrojem je především socialistická výroba a budovatelské úsilí pracujícího lidu. Slouží k hospodárnému splnění všech úkolů státního plánu rozvoje národního hospodářství, k urychlení rozvoje výrobních sil především v těžkém průmyslu, k podstatnému vzestupu zemědělské výroby a rozvoje jednotných zemědělských družstev, k zavádění nové techniky do výroby, k podstatnému vzestupu produktivity práce a tím k trvalému zvyšování hmotné a kulturní úrovně pracujícího lidu a k podpoře úsilí o zachování míru. K dosažení těchto cílů je třeba ve zvýšené míře rozvinout aktivní účast lidu jako jediného hospodáře a společenského vlastníka všeho národního bohatství na řízení hospodářství a správě státu pro zabezpečení dalšího růstu národního důchodu.

§ 2

Stanovení výše státního rozpočtu

(1)

Celkové příjmy státního rozpočtu se stanoví částkou 94.725,167.000 Kčs, celkové výdaje částkou 94.530,552.000 Kčs, takže vyplývá přebytek 194,615.000 Kčs; v rámci státního rozpočtu se stanoví pro rozpočet Slovenska příjmy částkou 15.824,128.000 Kčs a výdaje částkou 17.516,836.000 Kčs; Slovenská národní rada může zvýšit příjmy nad stanovenou částku a o tutéž částku i výdaje.

(2)

Ve státním rozpočtu jsou obsaženy rozpočty národních výborů, jejichž příjmy i výdaje činí 31.025,377.000 Kčs; zůstatek rozpočtových prostředků, který u národních výborů přechází do roku 1959, se určuje částkou 441,800.000 Kčs.

(3)

Vláda stanoví k vyrovnání rozpočtů národních výborů podíly na státních příjmech.

§ 3

Hospodaření podle státního rozpočtu

(1)

Výdaje mohou být uskutečňovány jen do výše částek stanovených ve státním rozpočtu.

(2)

Vláda může povolit uskutečnění výdaje nezbytného pro národní hospodářství a nekrytého ve státním rozpočtu, zajistí-li jeho úhradu vyššími příjmy nebo úsporami na jiných výdajích ve státním rozpočtu, popřípadě odsunutím jiného, méně naléhavého výdaje. Obdobně může vláda povolit snížení některého příjmu státního rozpočtu, jestliže toto snížení vyváží zvýšením jiného příjmu státního rozpočtu nebo snížením výdajů.

§ 4

Odpovědnost za hospodaření

Vláda a každý její člen, sbor pověřenců a každý jeho člen, vedoucí ostatních ústředních úřadů a rady národních výborů, jakož i vedoucí odborů a správ rad národních výborů jsou odpovědni za to, že v oboru jejich působnosti budou všechny plánované úkoly splněny hospodárně, že budou zjišťovány a využívány reservy v rozvíjejícím se hospodářství, že příjmových částek státního rozpočtu bude při nejmenším dosaženo a výdajové částky nebudou - s výjimkou případů přípustných podle tohoto zákona - překročeny.

§ 5

Časové použití rozpočtových prostředků

(1)

Rozpočtových prostředků může být použito pouze do konce roku 1958, a to jen k úhradě výdajů splatných do konce tohoto roku.

(2)

Úhrada výdajů, které mají a podle ustanovení tohoto zákona mohou být uskutečněny z rozpočtu na rok 1958, nesmí být odsunuta k tíži rozpočtových prostředků příštího roku.

(3)

Poukazovat peníze k úhradě výdajů splatných po 31. prosinci 1958 nebo tvořit jakýmkoliv způsobem reservy z úspor na rozpočtových prostředcích není přípustno.

§ 6

Zjišťování rozpočtových důsledků zákonných a jiných opatření

(1)

U návrhů zákonů, zákonných opatření předsednictva Národního shromáždění, zákonů Slovenské národní rady, vládních nařízení, vládních usnesení, nařízení sboru pověřenců, usnesení sboru pověřenců, nařízení ministrů, nařízení pověřenců, vyhlášek a u všech opatření ústředních úřadů, jakož i u návrhů usnesení národních výborů a jejich rad musí být s největší odpovědností zváženy a v návrzích vyjádřeny také jejich důsledky hospodářské a finanční. Důsledky těchto opatření, zejména pro výdaje popřípadě pro příjmy státního rozpočtu, pro bilanci příjmů a výdajů obyvatelstva nebo pro úvěrový plán, je třeba vyčíslit a výpočet připojit k návrhu opatření. Při každém navrhovaném opatření musí být zkoumáno, zda jeho povaha připouští zavedení nových rozpočtových příjmů, a v kladném případě musí být tyto nové příjmy vždy navrženy.

(2)

U všech opatření, uvedených v odstavci 1, jimiž se zvyšují výdaje nebo snižují příjmy státního rozpočtu, musí být zároveň stanovena úhrada zvýšeného výdaje nebo náhrada úbytku příjmů.

§ 7

Nepřípustnost započtení pohledávek vůči státu

Dlužník nemůže svůj závazek vůči státu uhradit započtením své pohledávky za státem.

§ 8

Doplňkové rozpočty národních výborů

(1)

Jestliže národní výbor dosáhl nebo určité dosáhne vyšších příjmů, než stanovil jeho rozpočet, nebo uspoří-li na rozpočtovaných výdajích, při čemž plnění všech jeho plánovaných úkolů je zajištěno, může sestavit doplňkový rozpočet.

(2)

K získání vyšších příjmů jako zdrojů pro doplňkové rozpočty rozvíjejí národní výbory především služby a místní výrobu a vytvářejí tak podmínky pro další rozvoj hospodářství a kultury ve svém obvodu a tím k rozšíření své hospodářské základny.

(3)

Doplňkový rozpočet musí být vyrovnán.

(4)

Doplňkový rozpočet národního výboru nižšího stupně schvaluje rada národního výboru vyššího stupně.

(5)

Podrobnosti upraví ministr financí směrnicemi, v nichž stanoví též postup při převodu nevyčerpaných prostředků doplňkových rozpočtů do příštího roku. Ve směrnicích může též povolit odchylku z ustanovení odstavce 4.

§ 9

Zatímní vedení státního hospodaření v roce 1959

Vláda učiní vhodná opatření pro státní hospodaření v době od 1. ledna 1959 do vyhlášení rozpočtového zákona na rok 1959, nebude-li rozpočtový zákon na uvedený rok vyhlášen před 1. lednem 1959. Pro toto období platí obdobně ustanovení § § 4, 6, 7, 8 a 12.

§ 10

Záruky národních výborů

Ustanovení § 10 odst. 2 zákona č. 83/1952 Sb., o rozpočtech národních výborů, se zrušuje a nahrazuje tímto zněním: "Národní výbory se mohou zaručovat jen za závazky podřízených podniků a jen do výše úměrné svým příjmům z hospodářské činnosti; podrobnosti upraví ministerstvo financí. Za jiné závazky se mohou národní výbory zaručovat jen podle zvláštních předpisů."

§ 11

Fondy dlouhodobého úvěru pro výrobní družstva

(1)

Vládní nařízení č. 108/1953 Sb., o fondech dlouhodobého úvěru pro výrobní a spotřební družstva, se zrušuje.

(2)

Organisaci, úkoly a hospodaření fondů dlouhodobého úvěru pro organisace výrobního družstevnictví upravují statuty, které vydá ministr financí v dohodě s předsedou Ústředního svazu výrobních družstev pro fondy v českých krajích a pověřenec financí v dohodě s předsedou Slovenského svazu výrobních družstev pro fondy na Slovensku.

Závěrečná ustanovení

§ 12

(1)

Vláda se zmocňuje, aby k úhradě závazků z let minulých použila finančních přebytků hospodaření let minulých.

(2)

Ministr financí se zmocňuje

a)

vydat směrnice pro hospodaření podle státního rozpočtu a jeho kontrolu, a to zejména pokud jde o používání rozpočtových prostředků, úhradu výdajů na nové úkoly ukládané národním výborům, vázání rozpočtových prostředků určených na úhradu úkolů, které odpadly, a o postup při opatřování úhrady výdajů na úkoly, jež nejsou plně rozpočtově zajištěny. Přitom může ministr financí povolit odchylku z ustanovení § 5 odst. 1;

b)

upravit používání nadplánových zisků a uhrazování neplánovaných a nadplánovaných ztrát hospodářských organisací státního socialistického sektoru;

c)

stanovit výjimky a odchylky z ustanovení zákona č. 106/1951 Sb., o úpravě financování národních a komunálních podniků, a z předpisů podle něho vydaných a stanovit, že se ustanovení těchto předpisů použije v rozsahu, který zároveň určí, na ostatní organisace socialistického sektoru.

§ 13

Tento zákon nabývá účinnosti dnem 1. ledna 1958; provedou jej ministr financí a ostatní členové vlády.

Novotný v.r.

Fierlinger v.r.

Široký v.r.

Dolanský v.r.

Kopecký v.r.

Ing. Jankovcová v.r.

Poláček v.r.

Barák v.r.

Ing. Šimůnek v.r.

Dr. Kyselý v.r.

Plojhar v.r.

Dr. Šlechta v.r.

Bakuľa v.r.

David v.r.

Ďuriš v.r.

Krajčír v.r.

Krosnář v.r.

Machačová v.r.

Dr. Nejedlý v.r.

Tesla v.r.

UIher v.r.

Beran v.r.

Jonáš v.r.

Reitmajer v.r.

Dr. Škoda v.r.

Ing. Černý v.r.

Dvořák v.r.

Dr. Kahuda v.r.

generálplukovník Lomský v.r.

Dr. Neuman v.r.

Ouzský v.r.

Pospíšil v.r.

Ing. Púčik v.r.

Dr. Vlasák v.r.

Zatloukal v.r.

Příloha č. 1

Celkový přehled státního rozpočtu Československé republiky na rok 1958.

Příjmy

Kčs

Výdaje

Kčs

Příjmy od socialistického sektoru

80 405 757

Hospodářství

45 316 618

Daně, dávky a poplatky

11 312 459

Kulturní a sociální

36 927 206

od obyvatelstva

3 006 951

opatření

8 933 202

Ostatní příjmy

 

Obrana a bezpečnost

3 353 526

I Úhrn

94 725 167

Správa

94 530 552

Přebytek

194 615 000 Kčs

 

 

 

Úhrn rozpočtů národních výborů obsažených ve státním rozpočtu.

 

Příjmy(v tis.)

Kčs

Výdaje(v tis.)

Kčs

Příjmy od hospodářských organizací

12 205 416

Hospodářství

 

Místní daně a poplatky

3 243 064

Kulturní a sociál

 

Ostatní příjmy

835 647

práva

 

Podíly na státních příjmech

917 007

 

 

Příděl z ústředního rozpočtu

5 134 848

 

 

I Úhrn

I31 025 377

Úhrn

31 025 377

Příloha č. 2

Přehled příjmů a výdajů jednotlivých krajů (v tisících Kčs)

Kraj

Vlastní I Podíly

Příděly

Úhrn

příjmy I na stát

příjmech I rozpočtu

Praha ONV .

590 795

666 041

688 372

1 945 208

1 945 208

Pražský . .

530 273

481 551

1 467 895

2 479 719

2 479 719

Českobudějo vcký.

240 110

186 192

918 348

1 344 650

1 344 650

Plzeňský .

262 118

223 204

1 012 302

1 497 624

1 497 624

Karlovarský

182 428

81 245

1 187 706

1 187 706

924 033

Ústecký .

322 997

195 93

287 866

1 806 794

1 807 794

Lberecký

248 514 1 1

198 729

706 600

153 843

153 843

Hradecký .

266 089 1 1

269 026

713 571

248 686

248 686

Pardubcký

197 839

171 340

686 352

1 055 531

1 055 531

Jhlavský

203 398

191 529

719 196

1 114 123

1 114 123

Brněnský .

510 177

446 300

1 150 430

2 106 907

2 106 907

Olomoucký .

267 998 1

296 441

845 351

1409 790

1 409 790

Gottwaldovský

243 778

242 453

704 237

1 190 468

1 190 468

Ostravský

432 340

281 580

1 848 833

2 562 753

2 562 753

K. Vary MěNV

21 468

11 793

59 530

92 791

92 791

M. Lázně MěNV

8 702

5 648

15 561

29 911

29 911

F. Lázně MěNV

1 494

645

12 190

14 329

14 329

ČESKÉ KRAJE

4 530

518 3 949 648

13 760 667

22 240 833

22 240 833

SLOVENSKÉ KRAJE

1 465 200

1 185 200

6 134 144

8 784 544

8 784 544

ČSR .

5 995 718

5 134 848

19 894 811

31 025 377

31 025 377