Čekejte, prosím...
A A A

Hledaný výraz nenalezen

Hledaný § nenalezen

90/1950 Sb. znění účinné od 20. 7. 1950 do 31. 12. 1953

90

 

VLÁDNÍ NAŘÍZENÍ

ze dne 27.června 1950

o správě národního majetku národními výbory.

 

Vláda republiky Československé nařizuje podle § 30 odst. 1, § 31 odst. 5 a § 32 zákona č. 279/1945 Sb., o finančním hospodaření národních výborů (dále jen "zákon"):

Oddíl 1.

Všeobecná ustanovení o správě národního majetku

národními výbory. (§ 1-3)

§ 1.

Společné o oddělené vedení správy.

(1)

Národní výbory spravují veškerý národní majetek, svěřený do jejich správy, jako celek a podle jednotných zásad.

(2)

Správu ostatního majetku, to jest majetku spravovaného na základě úmluvy nebo zvláštních předpisů, vedou národní výbory odděleně. To se týká zejména majetkové podstaty samotných fondů nebo nadací, jisto a deposit; dále národního majetku, který byl svěřen do správy jinému národnímu výboru, úřadu nebo orgánu, po případě národnímu nebo komunálnímu podniku, jejž však národní výbor má u sebe na základě smlouvy nájemní, pachtovní, schovací, smlouvy o dílo, půjčky a pod.

(3)

O veřejných cestách, prostranstvích a vodách platí dosavadní předpisy.

§ 2.

Zrušení fondů.

Národní majetek spravovaný národními výbory ve formě nesamostatných fondů přestává být účelovým majetkem uplynutím dne 30. června 1950.

§ 3.

Soupis evidence národního majetku

svěřeného národním výborům.

Národní výbory provedou soupis národního majetku svěřeného jim do správy ( § 1 odst. 1) i jeho ocenění podle všeobecných oceňovacích předpisů a povedou jej dále v účetní evidenci. Podrobnosti stanoví směrnicemi ministerstvo financí v dohodě s ministerstvem vnitra, státním úřadem plánovacím, ministerstvem techniky a nejvyšším účetním kontrolním úřadem.

Oddíl 2.

Obsah správy. (§ 4-5)

§ 4.

Účel správy.

Národní výbor je povolán udržovat a zvelebovat národní majetek svěřený do jeho správy tak, aby co nejúčelněji sloužil svému společenskému poslání.

§ 5.

Oprávnění a povinnosti vyplývající ze správy.

(1)

Národní výbor je povolán ke všem soudním i mimosoudním úkonům, jež souvisí se správou národního majetku jemu svěřeného․ Tím nejsou dotčeny předpisy o působnosti finančních prokuratur.

(2)

Národní výbor je oprávněn a povinen v rámci příslušných předpisů učinit všechna opatření, jichž vyžaduje péče o národní majetek jemu svěřený, popřípadě navrhnout vhodná opatření dohlédacímu národnímu výbory (úřadu) nebo jinému příslušnému úřadu. Před každým opatřením dohlédacího národního výboru (úřadu), jež se týká správy národního majetku, budiž dána národnímu výboru, který tento majetek spravuje, příležitost k vyjádření, pokud nejde o opatření rázu obecného nebo o nebezpečí z prodlení.

Oddíl 3.

Převod správy. (§ 6-9)

§ 6.

Příslušnost a forma převodu.

(1)

Národní majetek, který národní výbory spravují v den počátku účinnosti tohoto nařízení, je národním majetkem svěřeným jim do správy ve smyslu § 31 odst. 2 zákona.

(2)

Správa národního majetku národnímu výboru svěřuje a odnímá příslušný ústřední úřad v dohodě s ministerstvy vnitra a financí, po případě dohledací národní výbor podle jejich zmocnění. Příslušným je onen ústřední úřad, do jehož působnosti patří úkoly, jejichž plnění majetek slouží. Přechází-li takto převodem zprávy národní majetek z působnosti jednoho ústředního úřadu do působnosti jiného ú)středního úřadu, nebo jde-li o majetek určený pro účely spadající do působnosti jiného ústředního úřadu, nebo jsou-li rozpočetní úvěry o tomto majetku zařazeny v rozpočtu jiného ústředního úřadu, jsou příslušné všechny takto dotčené úřední úřady a postupují v dohodě. Působnost ministerstva techniky při správě národního majetku po technické stránce zůstává nedotčena.

(3)

Při převodech zprávy národního majetku mezi národními výbory a jinými orgány nebo subjekty nejsou ustanovením odstavce 2 dotčeny zvláštní předpisy platné pro svěření nebo odnětí správy těmto orgánům nebo subjektům.

(4)

Svěření a odnětí správy národního majetku národnímu výboru se provádí buď jednotlivým administrativním opatřením nebo obecným předpisem (vyhláškou v příslušném úředním listě). Obecný předpis mohou vydat jen ústřední úřady (odstavec 2).

(5)

Pokud je toho třeba, buď při administrativním převodu správy zároveň učiněno opatření potřebné s hlediska hospodaření podle rozpočtu a s hlediska plnění závazků vztahujících se k dotčenému majetku.

(6)

Ustanoveními odstavců 1 a 2 nejsou dotčeny předpisy o majetku zkonfiskovaném a znárodněném a majetkům získaném pro účely pozemkových reforem, který je svěřen národnímu výboru do zatímní správy, než bude o něm podle těchto předpisů rozhodnuto.

§ 7.

Podmínky převodu.

Při opatřeních podle § 6 budiž dbáno jednak toho, aby odnětím správy národního majetku nebylo národnímu výboru ztíženo řádné plnění jeho úkolů, pokud takového opatření nevyžadují vyšší veřejné zájmy, jednak toho, aby národní majetek byl svěřován do správy oněm orgánům, u nichž může nejlépe plnit své společenské poslání.

§ 8.

Omezení správy.

Stejným způsobem jako se provádí převod správy národního majetku ( § 6), lze uložit národnímu výboru též omezení v jejím výkonu, a to buď hned při jejím svěření nebo kdykoli později. Takové omezení lze uložit i v případech, na něž se vztahuje § 6 odst. 1.

§ 9.

Převody administrativní a smluvní.

(1)

Převody správy národního majetku ( § 6 odst. 2) mezi národními výbory navzájem nebo mezi národním výborem a jiným orgánem státní správy (úřadem, ústavem, zařízením) se provádí:

a)

pouze administrativně, jde-li o majetek sloužící správním úkolům národního výboru, o nemovitost nebo majetkový soubor, t. j. soubor majetkových kusů sloužících jako celek témuž účelu;

b)

buď administrativně nebo smluvně v ostatních případech.

(2)

Převod správy národního majetku mezi národním výborem a národním podnikem, jehož kmenové jmění je upravováno z prostředků Fondu znárodněného hospodářství, nebo komunálním podnikem jiného národního výboru se provádí:

a)

pouze administrativně, jde-li o nemovitost nebo majetkový soubor,

b)

jinak zpravidla smluvně.

(3)

Převod správy národního majetku mezi národním výborem a Investiční bankou, národním podnikem, Československou pojišťovnou, národním podnikem, nebo státní bankou československou se provádí zpravidla smluvně.

(4)

Při převodu správy národního majetku mezi národním výborem a vlastním komunálním podnikem platí zvláštní předpisy o hospodaření komunálních podniků.

Oddíl 4.

Uplatňování závazků proti státu. (§ 10)

§ 10.

(1)

Závazky plynoucí z jednání nebo opominutí národního výboru, nejde-li o závazky komunálního podniku, jsou uplatňovány proti státu.

(2)

Ustanovení odstavce 1 se vztahuje též na závazky vyplynuvší podle dosavadních předpisů z jednání nebo opominutí dřívějších orgánů zastupujících svazek lidové správy, popřípadě bývalý svazek územní samosprávy.

Oddíl 5.

Zápisy ve veřejných knihách. (§ 11)

§ 11.

(1)

Zápisy ve veřejných knihách pro svazky lidové správy zůstanou nezměněny, dokud příslušný majetek zůstává ve správě téhož národního výboru.

(2)

Změna dosavadních knihovních zápisů pro československý stát se provede při příležitosti nejbližšího převodu správy tohoto majetku.

(3)

Knihovní zápisy podle odstavce 2 provede knihovní soud podle příslušného správního opatření, a to na návrh ústředního úřadu nebo národního výboru, o jehož opatření jde, po případě na návrh národního výboru jím zmocněného.

Oddíl 6.

Nakládání s nemovitým národním majetkem. (§ 12-15)

§ 12.

Zcizení.

(1)

Nemovitý národní majetek svěřený do správy národních výborů zásadně nebudiž zcizován.

(2)

Zcizeny mohou být:

a)

lidovému družstvu budovy potřebné pro jeho provozní místnosti a pozemky pro stavbu takových budov,

b)

pozemky potřebné pro stavbu nebo pro jiné zařízení podnikané ve veřejném zájmu;

c)

rodinné domky nebo jiné drobné stavby, sloužící k potřebám rodiny a pozemky potřebné pro vystavění takových budov včetně pozemku pro dvůr a zahradu;

d)

části pozemků, jejichž připojení k jiným pozemkům je účelné při úpravě veřejných komunikací, prostranství a vodních toků nebo k odstranění stavebních, hospodářských nebo zdravotních závad u dosavadních budov.

(3)

Ke zcizení nemovitého národního majetku národním výborem nad rámec ustanovení odstavce 2 je třeba schválení ministerstva vnitra v dohodě s ministerstvem financí [ § 15 odst. 1 písm. a)].

§ 13.

Zatížení.

(1)

Nemovitý národní majetek svěřený do správy národních výborů nelze nově zatížit zástavním právem.

(2)

Nemovitý národní majetek svěřený do správy národních výborů může být zatížen:

a)

služebností ve prospěch jiné nemovitosti, je-li takové opatření potřebné ve veřejném zájmu nebo je-li nezbytně třeba k řádnému a národohospodářsky odůvodněnému užívání pozemku, v jehož prospěch se tak děje;

b)

užívacím nebo požívacím právem k jinému než zemědělskému využití ve prospěch národního podniku, komunálního podniku, lidového družstva nebo masové lidové organisace;

c)

právem stavby k vystavění rodinného domku nebo jiné drobné stavby sloužící potřebám rodiny.

(3)

K zatížení nemovitého národního majetku národním výborem nad rámec ustanovení odstavce 2 je třeba schválení ministerstva vnitra v dohodě s ministerstvem financí [ § 15 odst. 1 písm. a)].

§ 14.

Nájem, pacht a jiné přenechání k využití.

(1)

Místnosti v budovách, jež jsou národním majetkem svěřeným do správy národního výboru, mohou být pronajímány k účelům obytným nebo provozním, při čemž jest dbáti příslušných ustanovení o hospodaření s byty nebo jinými místnostmi.

(2)

Národní majetek zemědělský svěřený do správy národního výboru může být přenechán k zemědělskému využití, a to i bez náhrady, jednotnému zemědělskému družstvu.

(3)

Než bude možno národní majetek zemědělský svěřený do správy národního výboru přenechat podle odstavce 2 k zemědělskému využití jednotnému zemědělskému družstvu, může být propachtován k provozování zemědělského hospodářství nebo jinak (i bez náhrady) přenechán k zemědělskému využití:

a)

Československým státním statkům, národnímu podniku,

b)

Československým státním lesům, národnímu podniku,

c)

komunálnímu podniku.

(4)

Není-li účelné, aby národní výbor sám obhospodařoval zemědělský národní majetek svěřený mu do správy a nenaložil-li s ním podle ustanovení odstavců 2 nebo 3, může jej

a)

propachtovat k provozování zemědělského hospodářství malým a středním zemědělcům, po případě

b)

výjimečně propachtovat nebo jinak (i bez náhrady) přenechat k jinému než zemědělskému využití národnímu podniku, komunálnímu podniku, lidovému družstvu nebo masové lidové organisaci.

(5)

Národní majetek lesní svěřený do správy národního výboru nemůže být propachtován.

(6)

Ostatní nemovitý národní majetek svěřený do správy národního výboru může být propachtován, pronajat nebo jinak přenechán k využití podle potřeb hospodářského života.

§ 15.

Potřeba schválení.

(1)

K usnesení o zcizení, zatížení a pronájmu (propachtování) nebo jinému přenechání k využití nemovitého národního majetku, svěřeného do správy národního výboru, se zásadně vyžaduje schválení dohledacího národního výboru (úřadu), a to podle těchto ustanovení:

a)

Schválení ministerstva vnitra v dohodě s ministerstvem financí je třeba k usnesení kteréhokoli národního výboru, jde-li o zcizení nemovitosti, jejíž cena je vyšší než 5 000 000 Kčs, nebo jde-li o zcizení neb zatížení nemovitosti nad rámec ustanovení § 12 odst. 2 a § 13 odst. 2. Ministerstva vnitra a financí postupují při tom v dohodě s ústředním úřadem, do jehož působnosti patří úkoly, jejichž plnění nemovitost slouží.

b)

Schválení krajského národního výboru je třeba k usnesení místního národního výboru o zcizení nemovitostí, jež nespadá pod ustanovení písm. a).

c)

V ostatních případech se vyžaduje schválení bezprostředního dohlédacího národního výboru (úřadu).

(2)

Schválení dohlédacího národního výboru (úřadu) není třeba k usnesením

a)

o zcizení části pozemku, jejíž připojení k jinému pozemku je účelné při úpravě veřejných komunikací, prostranství a vodních toků nebo k odstranění stavebních, hospodářských nebo zdravotních závad u dosavadních budov;

b)

o pronájmu místností k účelům obytným;

c)

o pronájmu místnosti k účelům provozním na dobu nikoli delší než dvanáct let.

(3)

Obsahuje-li nájemní nebo pachtovní smlouva nebo dohoda o jiném přenechání majetku k využití doložku, že při nevypovědění se samočinně prodlužuje, a nejde-li o pronájem k účelům obytným, vyžaduje takového usnesení vždy schválení dohlédacího národního výboru (úřadu).

Oddíl 7 .

Mimořádná hospodářská opatření. (§ 16-17)

§ 16.

Mimořádná hospodářská opatření.

(1)

K usnesení, jímž národního výboru přejímá závazek zatěžující rozpočty příštího roku nebo dalších let nebo činí jiné mimořádné hospodářské opatření, je zásadně třeba schválení dohlédacího národního výboru (úřadu), a to pokud není v tomto nařízení stanoveno jinak, podle těchto ustanovení:

a)

Schválení ministerstva vnitra v dohodě s ministerstvem financí je třeba k usnesení kteréhokoli národního výboru, zatíží-li se jím rozpočty v jednotlivém případě částkou vyšší než 250 000 Kčs ročně nebo v úhrnu částkou vyšší než 4 000 000 Kčs ročně.

b)

Schválení krajského národního výboru je třeba k usnesení místního národního výboru, zatíží-li se jím rozpočty v jednotlivém případě částkou vyšší než 100 000 Kčs ročně nebo v úhrnu částkou vyšší než 500 000 Kčs ročně, pokud nejde o případ vyžadující schválení vyššího.

c)

V ostatních případech se vyžaduje schválení bezprostředního dohlédacího národního výboru (úřadu).

2.

Schválení dohlédacího národního výboru (úřadu) podle odstavce 1 není třeba:

a)

k usnesení opatření investic podnikaných v rámci prováděcího plánu jednotného hospodářského plánu;

b)

k usnesení v oboru osobního práva zaměstnanců, o nichž platí ustanovení zvláštní;

c)

k pronájmu movitostí na dobu nejdéle jednoho roku.

§ 17.

Úlevy.

Ministerstvo vnitra může v dohodě s ministerstvem financí stanovit, že pro určité druhy mimořádných hospodářských opatření národních výborů za podmínek blíže vytčených není třeba schválení dohlédacího národního výboru (úřadu). Toto ustanovení se nevztahuje na zcizení nemovitého národního majetku.

Oddíl 8.

Ustanovení závěrečná. (§ 18-20)

§ 18.

Předpis o příslušnosti.

Na opatřeních, jež podle tohoto nařízení vyžadují i u nižších národních výborů schválení ministerstva vnitra v dohodě s ministerstvem financí, a na opatřeních místního národního výboru, jež vyžadují schválení krajského národního výboru [ § 15 odst. 1 písm. a) a b)], usnáší na plenární zasedání národního výboru. Na ostatních opatřeních, jež vyžadují schválení dohlédajícího národního výboru (úřadu), usnáší se rada národního výboru.

§ 19.

Přechodné ustanovení.

(1)

Právní poměry národního majetku svěřeného do správy národních výborů (služebnosti, užívající a požívající práva, nájmy, pachty a pod.) založené před účinností tohoto nařízení zůstávají nedotčeny.

(2)

Smlouvy o zcizení nemovitého národního majetku svěřeného do správy národních výborů, uzavřené mezi národním výborem a jiným subjektem, pokud k nim podle dosavadních předpisů nebylo třeba schválení, nebo které už byly podle dosavadních předpisů schváleny, zůstávají nedotčeny; smlouvy sice již uzavřené, ale vyžadující ještě schválení, posuzují se podle dosavadních předpisů, bylo-li o toto schválení zažádáno přede dnem 1. ledna 1950.

(3)

Byla-li podle dosavadních předpisů uzavřena smlouva o zcizení nemovitého národního majetku mezi svazkem lidové správy na straně jedné a státem, národním podnikem nebo komunálním podnikem na straně druhé, postupuje se, pokud jde o trhovou cenu dosud snad nezaplacenou, podle ustanovení § § 6 a 9.

§ 20.

Účinnost a provedení.

Toto nařízení nabývá účinnosti dnem vyhlášení; provedou je ministři vnitra a financí v dohodě se zúčastněnými členy vlády.

Zápotocký v. r.

Nosek v. r.

Kabeš v. r.