Čekejte, prosím...
A A A

Hledaný výraz nenalezen

Hledaný § nenalezen

167/1964 Sb. znění účinné od 1. 1. 1965 do 30. 6. 1972

167

 

VYHLÁŠKA

ministerstva dopravy

ze dne 7. července 1964,

kterou se mění a doplňuje vyhlášky č. 119/1962 Sb.,

o hospodárnosti provozu silničních vozidel pro motorovou dopravu

 

Ministerstvo dopravy stanoví v dohodě se zúčastněnými ústředními úřady a krajskými národními výbory podle § 16 odst. 1 písm. b) vládního nařízení č. 54/1953 Sb., o provozu na silnicích, ve znění zákonného opatření předsednictva Národního shromáždění č. 13/1956 Sb.:

Čl. I

Vyhláška č. 119/1962 Sb., o hospodárnosti provozu silničních vozidel pro motorovou dopravu, se mění a doplňuje takto:

1.

Příloha 1 část I oddíl 1 bod 8 tabulka I (Osobní, dodávkové a kombinované automobily) se doplňuje takto:

Výrobní značka

Typ

Počet válců

Obsah válců v cm3

Základní norma spotřeby v l/100 km

 

 

 

 

letní

zimní

Renault

R 8

4

750

6,8 B

7,5 B

Škoda

1000 MB

4

987

7,0 B

7,7 B

Trabant

P 60

2

500

6,8 S

7,5 S

Trabant

P 60 - Combi

2

500

6,8 S

7,5 S

Barkas

1000 - skříň

3

993

11,5 S

12,7 S

IMV

1000

3

981

10,7 S

11,8 S

2.

Příloha 1 část I oddíl 1 bod 8 tabulka III (Nákladní automobily) se doplňuje takto:

Výrobní značka

Typ

Počet válců

Obsah válců v cm3

Základní norma spotřeby v l/100 km

 

 

 

 

letní

zimní

Csepel

D 352 B skl.

4

5 320

16,0 N

17,5 N

3.

Příloha 1 část I oddíl 1 bod 8 tabulka V (Tahače) se doplňuje takto:

Výrobní značka

Typ

Počet válců

Obsah válců v cm3

Základní norma spotřeby v l/100 km

 

 

 

 

letní

zimní

Praga

S5T 2 TN

6

7 412

28,0 N

31,- N

Tatra

138 NTt

8

11 762

32,0 N

35,- N

4.

Příloha 1 část I oddíl 1 bod 8 tabulka VII (Motocykly) se doplňuje

takto:

Značka typ

Počet válců

Obsah válců

Základní norma spotřeby v l/100 km

 

 

 

letní

zimní

ČZ 175 tříkolka bez plachty

1

175

4,2 S

4,6 S

ČZ 175 tříkolka s plachtou

1

175

5,5 S

6,0 S

Matchless G 80

1

498

6,9 B

7,6 B

5.

Příloha 1 část II bod 3 nově zní: "Norma spotřeby pohonných hmot pro technické prohlídky 1. stupně činí 5 % a pro technické prohlídky 2. stupně 10 % ze základní normy spotřeby příslušného vozidla."

6.

V příloze 1 část VII bod 7 v tabulce II (Pláště pro osobní automobily) se pro rozměry pláště 6,70 - 13 stanoví norma nákladů na 1,85 Kčs/100 zkm.

7.

V příloze 1 část VII bod 7 v tabulce IV (Pláště střední) se pro rozměry pláště 9,00 - 20 stanoví norma nákladů na 3,50 Kčs/100 zkm.

8.

Příloha 2 část I oddíl 2 bod 3 písm. h) nově zní:

"h)

je-li celková váha přívěsu větší než

aa)

polovina užitečného zatížení tažného vozidla, nejvýše ................................ 5 %

bb)

užitečné zatížení vozidla, nejvýše .............. 10 %

cc)

jedenapůlnásobek užitečného zatížení tažného vozidla, nejvýše ........................ 20 %"

9.

V příloze 2 část I oddíl 2 bod 3 se za písm. h) vsunuje nové písm. ch), které zní:

"ch)

jízda po silnicích s četnými zatáčkami nebo s vyšší intenzitou provozu vyžadující časté řazení nebo zvýšenou manipulaci s vozidlem, nejvýše .................................................. 15 %"

Označení dosavadních písmen ch) až k) se mění na i) až l)

10.

Příloha 2 část I oddíl 2 poznámka k bodu 3 se doplňuje takto:

"e)

časové omezení podle písmene f) se nevztahuje na vozidla, jejichž motory překračují normu výkonu do celkové opravy․ Přirážky v rozmezí O - 10 % je možno používat do té doby, než bude provedena výměna motoru za celkově opravený nebo nový, nebo vozidlo předáno do střední nebo generální opravy. f) přirážek podle písmene h) se používá jen u nákladních automobilů a autobusů současně s přirážkami uvedenými pod písmenem e) bod 3 odd. 1".

11.

Příloha 7 zní:

 

Odpisy vozidel

 

1. Normy odpisů slouží k odpisu pořizovací hodnoty vozidla a k vytvoření zdrojů na úhradu nákladů za generální opravy.

2. Normy odpisů stanoví pro jednotlivé druhy, značky a typy vozidel celkovou odpisovou sazbu v korunách. V normách je zvlášť uvedeno, kolik procent z celkové odpisové sazby připadá na vytvoření zdroje na úhradu nákladů za generální opravy.

3. Odpisové sazby u vozidla v provozu se zásadně nemění, i když překročilo normu celkové upotřebitelnosti. Výjimečně u autobusů a nákladních automobilů, jejichž účetní zůstatková hodnota se rovná nule a jejichž typy již nepodléhají režimu generálních oprav, se výše procenta připadající z celkové odpisové sazby na úhradu nákladů za generální opravy snižuje na polovinu; o částku vyplývající z této výjimečné úpravy se snižuje celková odpisová sazba. Provede-li se generální oprava autobusu s namontováním karosérie, a to zpravidla po splnění normy celkové upotřebitelnosti, nemění se celková odpisová sazba.

4. Norma odpisů je stanovena na podkladě pořizovací ceny vozidla, nákladů na dvě generální opravy a normy celkové upotřebitelnosti, podle tohoto vzorce:

 

P + 2 GO

Ov =

--------

 

Uv

Ov

= celková odpisová sazba v Kčs na 1000 základních km

P

= pořizovací cena vozidla v Kčs

2

GO = náklady na dvě generální opravy v Kčs

Uv

= norma celkové upotřebitelnosti vozidla v 1000 základních kilometrech.

Podle tohoto vzorce se vypočtou i odpisové sazby u neuvedených ostatních typů speciálních automobilů, tahačů a u speciálních přívěsů.

Podle téhož vzorce vypočte držitel vozidla odpisové sazby i pro nové typy vozidel zařazené do provozu po vydání této vyhlášky. Není-li v době zařazení vozidla do provozu ještě vyhlášena cena generální opravy, stanoví se pro tento účel hodnotou nejvýše 60 % z pořizovací ceny nového vozidla.

5. Bude-li držiteli automobilů, nesloužících k přepravě nákladů, výjimečně povoleno příslušným nadřízeným orgánem provádění časových odpisů, vypočte se časová odpisová sazba z těchto hodnot:

(Vysvětlivka: Doba upotřebitelnosti a odpisová sazba automobilů nesloužících

k přepravě nákladů platí pouze pro vlastní automobil. Vnitřní vybavení pojízdných prodejen, knihoven, zdravotnických vozidel, přenosových vozidel apod. je třeba považovat za samostatné inventární předměty, které nutno odpisovat zvlášť podle platných norem odpisů. Naopak automobilový jeřáb, rýpadlo, vrtná souprava, zařízení požárních automobilů, zametacích a kropicích automobilů apod. jsou nedílnou součástí vlastního automobilu a tvoří s tímto jediný inventární předmět.)

a)

pro osobní automobily, které jsou používány jen příležitostně,

doba upotřebitelnosti v letech ..................... 12 let

celková roční odpisová sazba v % ....................18,5 %

z toho výše procenta připadající na GO ..............55 %

b)

pro speciální automobily a automobily nesloužící k přepravě nákladů, pro traktory kolové, pro přívěsy osobní a nákladní

doba upotřebitelnosti v letech ......................10 let

celková roční odpisová sazba v % ....................20 %

z toho výše procenta připadající na GO ..............50 %

c)

pro motocykly

doba upotřebitelnosti v letech ..................... 10 let

celková roční odpisová sazba v % ................... 18 %

z toho výše procenta připadající na GO ............. 45 %.

Celková roční odpisová sazba v Kčs je pak součinem pořizovací ceny vozidla a celkové roční odpisové sazby v procentech dělených stem. Z celkové roční odpisové sazby v Kčs se vypočte celková měsíční odpisová sazba v Kčs.

6. Vypočtené odpisové sazby jsou sestaveny do tabulek podle druhu vozidel. Vpředu každé tabulky jsou uváděny odpisové sazby vozidel pro hromadné typy. Odpisové sazby vozidel pro ostatní typy je nutno vyhledat v další části tabulky podle příslušné technické měrné jednotky (užitečného zatížení, obsahu válců, počtu míst obsaditelnosti apod.).

7. Z důvodu jednoduchosti je v normách stanovena jediná odpisová sazba pro typy vozidel vyráběné i po 1. lednu 1958; je stanovena podle cen běžného provedení, platných od 1. ledna 1958.

Případná účetní zůstatková hodnota likvidovaného vozidla bude zdůvodněna také zavedením této jednotné odpisové sazby.

8. Má-li vozidlo zvláštní vybavení, které dosud bylo vedeno jako samostatný základní prostředek nebo přesáhne-li pořizovací cena nového vozidla o 5 % cenu běžného provedení, uvedenou v ceníku dodavatele nebo dojde-li v důsledku přestavby, či jiné úpravy vozidla ke zvýšení pořizovací hodnoty vozidla, která přesáhne % jeho hodnoty, zvýší se úměrně částka odpisů určená k odpisu pořizovací hodnoty vozidla, popřípadě k vytvoření zdroje na úhradu nákladů za generální opravy tak, aby při normě celkové nebo zbývající upotřebitelnosti vozidla byly odepsány náklady na toto zvláštní vybavení, vyšší pořizovací cena a náklady na úpravy. Výpočet zvýšení celkové odpisové sazby se provede podle tohoto vzorce:

 

P1 + GOt

Ov1 =

----------

 

Uv1

Ov1

= částka odpisů v Kčs, o kterou se zvýší celková odpisová sazba v Kčs na 1000 základních kilometrů

P1

= náklady na zvláštní vybavení, náklady na zvýšení pořizovací hodnoty vozidla v důsledku zvýšení pořizovací ceny nebo úpravy vozidla v Kčs

GO1

= zvýšení nákladů na generální opravy v Kčs, pokud by přišly v úvahu během celkové nebo zbývající upotřebitelnosti vozidla

Uv1

= norma celkové nebo zbývající upotřebitelnosti vozidla v 1000 základních kilometrech.

Součet celkové odpisové sazby v Kčs podle tabulek, uvedených v odstavci 10 a tohoto zvýšení tvoří tak novou celkovou odpisovou sazbu v Kčs pro celkovou nebo zbývající upotřebitelnost vozidla, při čemž výše procenta připadající na generální opravy podle tabulek zůstává nezměněna.

9. Odpisové sazby nákladních automobilů, po případě i přívěsů jsou stanoveny pro vozidlo bez plachty. Pokud nákladní automobil nebo jiné vozidlo je vybaveno plachtou, je tato považována za samostatný inventární předmět - základní prostředek

s dobou upotřebitelnosti v letech ................... 3 roky,

s roční odpisovou sazbou v % ........................ 33 %-

10. Normy odpisů se stanoví takto:

 

I. Osobní, dodávkové a kombinované automobily

a)

Hromadné typy:

b) ostatní typy neuvedené pod písmenem a):

Pro tato vozidla se stanoví normy odpisů podle obsahu válců v cm3 uvedeného v technickém průkazu vozidla.

Poznámka k odstavci a) a b): U automobilů trvale zařazených v půjčovnách

bez řidiče se normy odpisů zvyšují o 60 %.

 

II. Autobusy a autokary

 

a)

hromadné typy

b)

ostatní typy neuvedené pod písmenem a):

Pro tato vozidla se stanoví normy odpisů podle míst obsaditelnosti uvedených v technickém průkazu vozidla.

 

III. Nákladní automobily

 

a)

hromadné typy:

b)

ostatní typy neuvedené pod písmenem a):

Pro tato vozidla se stanoví normy odpisů podle užitečného zatížení v tunách uvedeného v technickém průkazu vozidla.

Poznámka: Pro všechny druhy vozidel užitečného zatížení 10,000 t a více se použije odpisových sazeb udaných pro užitečné zatížení 7,501 - 10,000 t, k nimž se za každou další tunu užitečného zatížení připočte 10 % odpisové sazby v Kčs.

 

IV. Speciální automobily

 

a)

hromadné typy:

b)

ostatní typy neuvedené pod písmenem a):

Pro tato vozidla se stanoví normy odpisů podle ustanovení bodu 4.

 

V. Tahače

 

a) hromadné typy:

b)

ostatní typy neuvedené pod písmenem a):

Pro tato vozidla se stanoví normy odpisů podle ustanovení v bodu 4.

 

VI. Traktory kolové

 

a)

hromadné typy:

b)

ostatní typy neuvedené pod písmenem a):

Pro tato vozidla se stanoví normy odpisů podle užitečného výkonu v "k" uvedeného v technickém průkazu vozidla.

Normy odpisů v tabulce uvedené platí pouze pro traktory dopravní s pohonem na naftu jezdící převážně po vozovkách. Normy odpisů pro traktory zemědělské jsou stanoveny směrnicemi ministerstva zemědělství, lesního a vodního hospodářství. Traktory pásové se nepovažují za traktory dopravní a platí pro ně normy odpisů platné pro zemědělské traktory.

 

VII. Přívěsy osobní

 

a)

hromadné typy:

b)

ostatní typy neuvedené pod písmenem a):

Pro tato vozidla se stanoví normy odpisů podle míst obsaditelnosti uvedené v technickém průkazu vozidla.

VIII. Přívěsy nákladní

 

a)

hromadné typy:

b)

ostatní typy neuvedené pod písmenem a):

Pro tato vozidla se stanoví normy odpisů podle užitečného zatížení v tunách uvedeného v technickém průkazu vozidla

Poznámka: Pro dvou- a vícenápravové přívěsy o užitečném zatížení 10,000 t a více se použije odpisových sazeb udaných pro užitečné zatížení 7,501 - 10,000 t, k nimž se připočte za každou další tunu užitečného zatížení 10 % celkové odpisové sazby v Kčs.

IX. Návěsy osobní

 

1)

Bude stanoveno dodatečně.

 

X. Návěsy nákladní

 

 

XI. Motocykly

 

a)

hromadné typy:

b)

ostatní typy neuvedené pod písmenem a):

Pro tato vozidla se stanoví normy odpisů podle obsahu válců v cm3 uvedeného v technickém průkazu vozidla.

 

Čl. II.

Tato vyhláška nabývá účinnosti dnem 1. 1. 1965.

První náměstek ministra:

Vokáč v. r.