Hospodaření s plášti a dušemi a záruční podmínky plášťů
Č Á S T I
Hospodaření s plášti a dušemi
O d d í l 1
Všeobecná ustanovení
1. Pláště a duše namontované na kolech vozidla dodaného výrobcem nebo získaného od jiného držitele, včetně namontovaných plášťů a duší na náhradních kolech takového vozidla, se považují za součást základního prostředku. Pláště a duše smontované z kol vozidla a převzaté skladem, jakož i pláště a duše zakoupené z provozních prostředků jsou materiálovou zásobou a vedou se v evidenci jako materiálové zásoby.
2. Náklady na opravy plášťů a duší a náklady na montáž a demontáž vyměňovaných plášťů a duší se zahrnují do nákladů na běžné opravy vozidel. Výměny plášťů se se rovněž účtují jako náklady na běžné opravy vozidel, a to odděleně jako jejich zvláštní druh nákladů, položka účetní evidence "Výměny pryžových obručí".
O d d í l 2
Oceňování plášťů a duší
1. Předpokladem správného hospodaření s plášti a přesného výpočtu prémií za snížení nákladů za pláště je hodnota jednotlivého pláště, zachycená ve skladní evidenci. Hodnota pláště se stanoví při prvním i při každém dalším přijetí do skladu, jakož i při dalším protektorování pláště. Hodnota pláště se vyjadřuje procentem pořizovací ceny (nebo plánované pořizovací ceny) se zřetelem na jeho opotřebení. Zjištění výše opotřebení pláště vyžaduje odbornou prohlídku povrchu i vnitřku pláště.
2. Podle výše opotřebení pláště zjištěného odbornou prohlídkou se stanoví tyto skupiny plášťů a jejich opotřebení:
| Skupina: | Ocenění pláště: |
I | plášť nový, | pořizovací cena |
| nepoužitý | nového pláště |
II | plášť s ojetým | 75% pořizovací ceny |
| běhounem v rozpětí | nového pláště |
| 0-35% | |
III | plášť s ojetým | 50% pořizovací ceny |
| běhounem v rozpětí | nového pláště |
| 35-65% | |
IV | plášť s ojetým | 25% pořizovací ceny |
| běhounem v rozpětí | nového pláště |
| 65-80% | |
V | plášť s ojetým | 20% pořizovací ceny |
| běhounem v rozpětí | nového pláště |
| 80-95% a pláště | |
| protektorované | |
VI | plášť s ojetým | cena staré pryže |
| běhounem určený k | |
| protektorování nebo | |
| k trvalému vyřazení | |
Provedením opravy pláště se jeho hodnota nemění. Rovněž u pláště s jedním nebo dvěma průrazy se jeho hodnota nemění; při třech a více průrazech se zařadí plášť do nejbližší nižší skupiny uvedené v tomto odstavci.
3. Duše se oceňují pro operativní skladní evidenci, pouze jde-li o nové nepoužité duše, a to podle jejich pořizovací (podnikově plánované) ceny.
Příklady:
a) | Smontovaný plášť má běhoun ojetý o 40%. Plášť se ocení podle skupiny III, tj. 50% z pořizovací ceny, jelikož se ojetí pohybuje v rozpětí 35 až 65%. |
b) | Smontovaný plášť má běhoun ojetý o 70%; měl by být oceněn podle skupiny IV. Plášť má však dva průrazy opravené a jeden dosud neopravený; hodnota se sníží o jednu skupinu, tj. na V a ocenění se provede 20% pořizovací ceny nového pláště. |
c) | Smontovaný plášť má ojetý běhoun a je určen k protektorování. Hodnota pláště se rovná ceně staré pryže (skupina VI). Po provedeném protektorování se ocení podle skupiny V, tj. 20% z pořizovací ceny nového pláště. |
O d d í l 3
Roztřídění plášťů
Pro tvorbu norem nákladů a pro účely zaručených norem nových protektorovaných plášťů se roztřiďují pláště takto:
b) | pro osobní a dodávkové automobily do nosnosti 900 kg, |
c) | lehké do rozměrů 7,50x20 mimo pláště uvedené v bodě a) a b), |
d) | střední do rozměrů 9,00x20, |
e) | těžké do rozměrů 11,00x20, |
f) | obří do rozměrů 12,00x20, |
O d d í l 4
Skladování plášťů a duší
1. Pláště se skladují v regálech stojmo v jedné, popřípadě ve více vrstvách nad sebou. Malé a lehké pláště se mohou krátkodobě (nejdéle jeden měsíc) uskladňovat též ležmo na sebe do do tzv. komínů.
Bezdušové pláště se mohou uskladňovat pouze stojmo vedle sebe v jedné vrstvě. Doporučuje se pláště skladované stojmo jednou za měsíc pootočit, aby se zmenšila možnost jejich trvalé deformace.
2. Duše se uskladňují složené v lepenkových krabicích. Z duše se vytlačí vzduch, na ventil se našroubuje kovová čepička s ochranným pryžovým krytem neb prašníkem a duše se tři až čtyřikrát přeloží. Přechodně se duše také uskladňuje mírně nahuštěná a zavěšená na věšáku s půlkruhovým průřezem ramena.
3. Dlouhodobé skladování pneumatik montovaných na ráfcích není dovoleno, neboť pnutí je příčinou trhlin na povrchu pryžové části pláště.
4. Sklad musí být tmavý, chladný, mírně vlhký, bezprašný s dobrým větráním avšak bez průvanu, neboť pohybující se vzduch urychluje stárnutí pryže. Teplota ve skladě nemá přesáhnout +25 st.C, vzdálenost uskladněných plášťů a duší od topných těles musí být alespoň 1 m a topné těleso, jakož i potrubí musí být stíněné, neboť i sálavé teplo škodí pryžovým výrobkům. Okna a světlíky nutno opatřit roletami a okenní tabule natřít červenou nebo oranžovou barvou. Podlaha musí být vždy čistá, bez skvrn od olejů, organických rozpustidel a kyselin. Ve skladu nesmějí být uskladněny kyseliny, chemikálie, rozpouštědla, motorová paliva apod. V prostorech skladovaných pneumatik nesmějí být v provozu jiskřící elektrické stroje, neboť vznikající ozón silně narušuje povrch pryže.
5. Pláště a duše se zásadně nesmějí uskladňovat na volném prostranství. Jsou-li pláště a duše vyjímečně na krátkou a přechodnou dobu skladovány na volném prostranství - buď volně nebo na vozidlech - musí být čisté a suché. Před povětrnostními vlivy nutno je chránit nepromokavými a neprůsvitnými obaly neb přikrývkami.
6. V operativně technické skladní evidenci se pláště skladují na samostatných skladních kartách zvlášť pro každý rozměr v tomto členění:
b) | pláště opotřebené, schopné okamžitého použití, |
c) | pláště vyžadující běžné opravy nebo určené k reklamaci a pláště odeslané do běžné opravy nebo reklamace, |
d) | pláště vyžadující protektor nebo odeslané k protektorování, |
e) | pláště připravené k vyřazení. |
7. Vyřazené pláště a dosud neodevzdané pláště jsou evidovány na společném skladním listě.
8. Při příjmu plášťů uvedených v odstavci 6 na sklad nebo při jejich výdeji ze skladu zaznamenávají se na skladních kartách, příjemkách i výdejkách kromě příslušných záznamů též výrobní čísla plášťů.
9. Duše se vedou v evidenci podle rozměrů a kromě toho podle kusů a pořizovací ceny, jde-li o nové duše, a podle kusů, jde-li o opotřebené duše.
O d d í l 5
Huštění a únosnost pneumatik
1. Tlak huštění a únosnost pneumatik se stanoví takto:
I. Pláště pro motocykly a skútry
Rozměr | Počet | Rozměr | Tlak | Únosnost | Maximální |
pneumatiky | vložek | ráfku | huštění v | pneumatiky | rychlost |
| | | atmosférách | v kg | km/hod |
2,5-16 | 2 | 1,50Ax16 | 1,9 | 125 | 40 |
3,00-16 | 2-4 | 1,85Bx16 | 1,9 | 165 | 80 |
3,25-16 | 2-4 | 1,85Bx16 | 1,9 | 185 | 80 |
3,50-16 | 4 | 2,15Bx16 | 1,9 | 205 | 80 |
2,75-16 | 2-4 | 1,60x19 | 1,9 | 160 | 80 |
3,00-19 | 2-4 | 1,85x19 | 1,9 | 180 | 80 |
3,25-19 | 2-4 | 1,85Bx19 | 1,9 | 200 | 80 |
3,50-19 | 4 | 2,15Bx19 | 1,9 | 215 | 80 |
4,00-19 | 4 | 2,15Bx19 | 1,9 | 260 | 80 |
2,50-19 | 2 | 1,50Ax19 | 1,9 | 145 | 80 |
II. Pláště pro osobní automobily |
4,00-15 | 4 | 2,50Cx15 | 1,7 | 210 | 80 |
4,50-15 | 4 | 3,00Dx15 | 1,7 | 245 | 80 |
5,00-15 | 4 | 3,00Dx15 | 1,7 | 315 | 80 |
5,50-15 | 4 | 3,50Dx15 | 1,7 | 350 | 80 |
6,00-15 | 4-6 | 4,50Ex15 | 1,7 | 440 | 80 |
6,50-15 | 6 | 4,50Ex15 | 2,- | 515 | 80 |
7,00-15 | 6 | 4,50Ex15 | 2,2 | 575 | 80 |
4,75-16 | 4 | 3,00Dx16 | 1,7 | 310 | 80 |
5,00-16 | 4 | 3,00Dx16 | 1,7 | 330 | 80 |
5,25-16 | 4 | 3,00Dx16 | 1,7 | 355 | 80 |
5,50-16 | 4 | 3,50Dx16 | 1,7 | 365 | 80 |
5,75-16 | 4 | 3,50Dx16 | 1,7 | 405 | 80 |
6,00-16 | 6 | 4,00Ex16 | 2,- | 460 | 80 |
6,50-16 | 6 | 4,50Ex16 | 2,- | 530 | 80 |
7,00-16 | 6 | 5,00Fx16 | 2,2 | 600 | 80 |
7,50-16 | 6 | 5,50Fx16 | 2,2 | 650 | 80 |
III. Pláště lehké |
6,00-19 | 6 | 3,75P-18 | 3,5 | 650 | 60 |
6,50-18 | 8 | 3,75P-18 | 3,5 | 700 | 60 |
7,00-18 | 8 | 4,33R-18 | 4,- | 850 | 60 |
7,50-18 | 10 | 5,00S-18 | 4,- | 1000 | 60 |
6,00-20 | 6 | 3,75P-20 | 3,5 | 700 | 80 |
HD | | 3,75P-20 | 3,5 | 500 | 80 |
6,50-20 | 8 | 4,33R-20 | 3,5 | 835 | 60 |
7,00-20 | 8 | 5,00S-20 | 4,- | 940 | 60 |
HD | | 5,00S-20 | 4,- | 790 | 80 |
7,50-20 | 10 | 5,00S-20 | 4,5 | 1050 | 60 |
HD | | 5,00S-20 | 4,2 | 930 | 80 |
eHD | | 6,00-20 | 5,25 | 1350 | 100 |
IV. Pláště střední |
8,25-20 | 10 | 6,00T-20 | 4,5 | 1340 | 60 |
| 12 | 6,00T-20 | 5,- | 1400 | 60 |
HD | | 6,00T-20 | 4,5 | 1140 | 80 |
eHD | 10 | 6,5-20 | 5,25 | 1525 | 100 |
| 12 | 6,5-20 | 5,75 | 1625 | 100 |
9,00-20 | 10 | 6,00T-20 | 4,5 | 1600 | 60 |
| 12 | 6,00T-20 | 5,- | 1740 | 60 |
HD | | 6,00Y-20 | 4,5 | 1350 | 80 |
eHD | 10 | 7,0-20 | 5,50 | 1800 | 100 |
| 12 | 7,00-20 | 6,50 | 2000 | 100 |
V. Pláště těžké |
10,50-16 | 12 | 7,00-16 | 5,- | 1520 | 80 |
9,75-20 | 12 | 6,00T-20 | 5,25 | 1890 | 60 |
10,00-20 | 12 | 7,33V-20 | 5,25 | 1890 | 60 |
HD | | 7,33V-20 | 5,- | 1550 | 80 |
eHD | 12 | 7,5-20 | 5,75 | 2075 | 100 |
10,50-20 | 14 | 7,33V-20 | 5,5 | 2050 | 60 |
11,00-20 | 14 | 7,33V-20 | 5,5 | 2150 | 60 |
| 16 | 7,33V-20 | 6,5 | 2400 | 60 |
HD | | 7,33V-20 | 5,25 | 1810 | 80 |
eHD | 14 | 8,0-20 | 6,50 | 2550 | 80 |
| 16 | 8,0-20 | 6,50 | 2600 | 80 |
VI. Pláště obří |
12,00-20 | 14 | 7,33v-20 | 5,5 | 2500 | 60 |
HD | | 7,37V-20 | 5,5 | 2040 | 80 |
eHD | 14 | 8,5-20 | 6,- | 2725 | 80 |
| 16 | 8,5-20 | 6,75 | 3000 | 70 |
13-20HD | | 8,37V-20 | 5,5 | 2440 | 80 |
14,00-20HD | | 10,00V-20 | 5,75 | 2920 | 80 |
12,00-22 | 14 | 7,33V-22 | 5,5 | 2670 | 60 |
HD | | 7,33VV-22 | 5,5 | 2210 | 80 |
eHD | | 8,5-22 | 6,50 | 3125 | 70 |
VII. Pláště pro traktory
Rozměr | Rozměr | Tlak | Únosnost |
pneumatiky | ráfku | huštění v | pneumatiky |
| | atmosférách | v kg |
5,50-16 | 3,50Dx16 | 1,75 | 300 |
6,00-20 | 3,75P-20 | 2,75 | 550 |
8,00-20 | 6,00Sx20 | 2,50 | 600 |
9,00-24 | 6,00Sx24 | 2,50 | 850 |
11,25-24 | 8,00Tx24 | 2,50 | 1000 |
12,75-28 | 8,00Tx28 | 2,50 | 1300 |
13,00-28 | 8,00Tx28 | 2,50 | 1550 |
9,00-36 | 6,00Sx36 | 2,50 | 700 |
2. Předepsané tlaky huštění pneumatik je nutno dodržovat, i když vozidlo jede nižší rychlostí, než pro kterou jsou tlaky uvedeny nebo i když není zatížením vozidla využita únosnost pneumatiky. Nižší tlaky než předepsané nebudou vyjímečně v provozu pozastavovány, jen nepřesahují-li:
a) | 10% u vozidel, u nichž není trvale využito dovolené zatížení alespoň o 1/4, nebo u vozidel určených k přepravě nemocných, |
b) | 5% u vozidel ostatních. |
3. Únosnost pneumatik je dána váhou, jakou smí být pneumatika nejvýše zatížena; vozidlo může být proto zatíženo nákladem jen tak, aby část jeho celkové váhy připadající na jednu jeho pneumatiku nebyla vyšší než je udaná únosnost pneumatiky.
4. Zatížení pneumatik nesmí být zvětšováno huštěním nad maximální hodnoty uvedené v tabulkách.
5. Větší zatížení vozidla, než odpovídá stanovené únosnosti pneumatiky, nebude v provozu pozastavováno jen u autobusů, není-li tím ohroženo jejich bezpečné řízení a je-li snížena jejich rychlost; o tom platí zvláštní směrnice ministerstva dopravy a spojů.
6. Únosnost pneumatik při jiné rychlosti v hodině, než je uvedena v odstavci 1, udávají Československé státní normy.
O d d í l 6
Správné zacházení s pneumatikami v provozu
1. V provozu mohou být používány pouze nepoškozené pláště, u nichž je vzorek běhounu znatelný i na nejvíce ojeté ploše pláště; tyto pláště je držitel povinen předat k protektorování podniku provádějícímu výkup a distribuci plášťů a u poškozených plášťů je povinen zajistit před jejich dalším použitím odbornou opravu.
2. Pneumatiky musí být huštěny podle předepsaného tlaku huštění v oddíle 5.
3. Při montáži pneumatik musí být používány rozměry ráfků, předepsané v oddílu 5 pro příslušný rozměr pláště.
4. Ráfky před montáží musí být prohlédnuty, zda nejsou poškozeny, dále musí být zbaveny rzi a natřeny barvou.
5. Při montáži pneumatik na ráfek se vnitřní pláště a dosedací plocha ráfku posype klouzkem. Používání pohonných hmot, petroleje nebo jakýchkoliv mazadel je zakázáno.
6. Pneumatiky na určité vozidlo mají být zásadně stejného rozměru; u vozidel s dvojitou montáží musí být bezpodmínečně pneumatiky stejného rozměru.
7. Rozdíl výšky pneumatik na kolech s dvojitou montáží může činit toliko 10 mm. Mezi jednotlivými pneumatikami musí být dostatečná mezera, aby při jízdě naloženého vozidla se nedotýkaly.
8. Pláště jednostranně oježděné musí být včas přemontovány, aby jejich ojíždění bylo stejnoměrné.
9. Váha přepravovaného zboží na vozidle musí být rozložena na celou jeho ložnou plochu, aby jednotlivé pneumatiky nebyly přetěžovány.
10. Sněhové řetězy mohou být používány pouze při jízdě vozidla na zasněžené vozovce.
O d d í l 7
Opravy plášťů a jejich protektorování
1. Pláště ojeté, proražené nebo jinak poškozené se opravují a protektorují, aby bylo dosaženo úspor nového materiálu a vyšší hospodárnost provozu. Podnik provádějící opravy a podnik provádějící výkup a distribuci plášťů je povinen zákazníka upozornit na nejhospodárnější způsob oprav a protektorování.
2. Do opravy se přijímají pláště čisté vně i uvnitř, jejichž kordová vrstva i vnějšek mají jen taková poškození a opotřebení, která je možno spolehlivě opravit. Oprava se provede jen tehdy, je-li záruka, že opravený plášť splní účel z hlediska hospodárnosti a bezpečnosti.
3. Podnik provádějící protektorování nesmí provést protektorování plíšků, jejichž kostra je tak poškozena nebo celkový stav takový (separace mezi kordovými vrstvami, prolámání kostry pod patkou s většími průrazy, pláště s vyhřezlým lankem nebo jinak poškozenou patkou a pláště se zřetelnými stopami stárnutí, kde je nebezpečí, že při vulkanizaci započne regenerační proces), že by provedení protektoru nebylo hospodárné nebo použití protektorovaného pláště pro další provoz bezpečné. Podnik provádějící protektorování může upustit od protektorování pláště, není-li běžného rozměru a nelze-li s jeho dalším využitím v provozu počítat.
4. Podle rozsahu protektorování plášťů rozlišují se druhy protektorů prováděné:
a) | úzkým pásem - obnovuje se sjetý střed běžné plochy pláště a okraje zůstávají v původním stavu, |
b) | širokým pásem - obnovuje se běžná plocha při zachování bočních hran, |
c) | od boku k boku - provádí se obnova tím způsobem, že se oddělí od kostry původní materiál běhounu, který zůstal po objetí běžné plochy až k místu, kde končí vzorek, |
d) | od patky k patce - při tomto způsobu se od karkasy oddělí a nahradí materiál běhounu a bočnice až k patkám pláště. |
5. Podniky provádějící protektorování plášťů jsou povinni tyto roztřídit, zařadit a označit do těchto klasifikačních skupin:
I - pláště, jejichž kostra je zcela neporušena a které jsou protektorovány poprvé. Takto označených plášťů může být použito jako plášťů nových pro původní provozní zatížení,
II - pláště, jejichž kostra vyžaduje menší opravy (např. drobné defekty v koruně pláště), avšak bez průrazu, které je nutno opravit méně kordovými vložkami. Dále sem patří pláště, jejichž kostra je neporušená, ale jsou protektorovány podruhé.
Pláště II. klasifikační skupiny lze použít na původní provozní zatížení, avšak výhradně na zadní nápravy vozidel,
III - pláště vyžadující větších oprav, avšak pouze s jedním průrazem a pláště podruhé protektorované, jejichž kostra vyžaduje menší opravy.
Pláště II. klasifikační skupiny lze výhradně použít na zadní nápravy vozidel, přičemž nesmí být překročena rychlost 60 km/hod.,
IV - pláště ostatní u nichž je předpoklad, že protektorování bude ještě hospodárné. Zpravidla jsou to pláště s větším poškozením a s více průrazy.
Těchto plášťů nelze běžně použít; jsou určeny výhradně pro těžké provozní poměry na zadní nápravy vozidel, při nichž nesmí být přesahována rychlost 50 km/hod.
Podnik provádějící protektorování musí na protektorovaném plášti mimo klasifikační skupinu oboustraně označit výrobce protektoru, rok a měsíc výroby a pořadové (evidenční číslo). Velikost (výška) čísel musí být minimálně 20 mm.
O d d í l 8
Vyřazování plášťů
1. Poškozené pláště, které nelze ani opravit ani protektorovat, určí podnik provádějící výkup a distribuci plášťů v dohodě s držitelem pláště k trvalému vyřazení. Vyřazené pláště, kterých lze použít na zpracování vložek vykoupí podnik, provádějící výkup a distribuci plášťů, ostatní vyřazené pláště určené na regenerát znehodnotí. Rozhodnutí o vyřazení provede jmenovaný podnik v místě odběratele, jestliže počet plášťů nákladních a traktorových zadních bude vyšší než 20 kusů, nebude-li mezi dodavatelem a odběratelem dohodnuto jinak.
2. Při vyřazování plášťů se zjišťují příčiny vyřazení. Vyřazení plášťů se provádí nejméně ve čtvrtletních lhůtách. Podnik provádějící sběr gumy smí odebrat od držitele pouze pláště, které podnik provádějící výkup a distribuci plášťů znehodnotil.
3. O vyřazení pláště vyhotoví jeho držitel protokol, který uschová po dobu nejméně 3 let.
Č Á S T I I
Záruční podmínky plášťů
O d d í l 1
Záruka na nově vyrobené pláště
1. Výrobce plášťů přejímá záruku za jakost použitého materiálu, konstrukci pláště a bezvadnou dílenskou práci u nově vyrobených plášťů jakostní třídy A a B za těchto podmínek:
a) | pláště musí být namontovány na poškozených ráfcích rozměrů stanovených normou ČSN, |
b) | do plášťů musí být namontovány duše stejných nebo přípustných rozměrů podle normy ČSN, |
c) | pneumatiky musí být huštěny a zatěžovány podle části I oddílu 5 této přílohy. |
2. Výrobce ručí za předčasně vyřazené pláště, pokud jejich vyřazení nebylo zaviněno závadou v provozu nebo závadou vozidla.
3. Výrobce ručí za pláště do uplynutí 36 měsíců ode dne vyrobení pláště. Pro uplatnění nároků ze záruky je každý plášť opatřen datem výroby.
4. Při splnění podmínek uvedených v odstavci 1 a 3 zaručuje výrobce tento minimální kilometrový výkon plášťů vyjádřený v základních kilometrech:
a) u motocyklového pláště . . . . . . . . 13 000 zkm
b) u osobního pláště . . . . . . . . . . 26 000 zkm
c) u lehkého pláště . . . . . . . . . . . 33 000 zkm
d) u středního pláště . . . . . . . . . . 38 000 zkm
e) u těžkého pláště . . . . . . . . . . . 44 000 zkm
f) u obřího pláště . . . . . . . . . . . 50 000 zkm
g) u traktorového pláště . . . . . . . . 15 000 zkm
5. Výrobce neručí za jakost plášťů
- které byly používány v rozporu se stanovenými záručními podmínkami,
- jejichž boční stěny byly násilně poškozeny (uvolněnými součáskami vozidel, odřením o okraj chodníku apod.) nebo jejichž běžná plocha byla poškozena mechanickými vlivy, zejména najetím na ostrý nebo tupý předmět, následkem nesprávné sbíhavosti kol apod.; tím není dotčeno právo z odpovědnosti za výrobní vadu, která způsobila předčasné vyřazení pláště,
- jejichž kordová část byla zničena přetížením vozidla, podhuštěním nebo jízdou po nenahuštěném plášti,
- poškozených na bočních stěnách i běžné plošce chybně montovanými řetězy,
- poškozených neodbornou montáží, zejména nedostatečným odstupem při dvojmontáži a cizími tělesy, které se dostanou mezi pláště,
- zničení jinými vlivy jako při srážce, požáru vozidla apod.,
- poškozených neodborným provedením změny profilu ovrubováním a nařezáváním, - huštěných jiným plynem než vzduchem,
- kterých je používáno při soutěžích a závodech jakéhokoliv druhu; vyjímku tvoří speciální závodní pláště, pro něž však záruky vpředu uvedené neplatí,
- poškozených nevhodným skladováním nebo montáži neodpovídající směrnicím uvedeným v oddílu 5 této přílohy,
- jejichž některá část byla opravována, vyjma drobné opravy běžné plochy a opravy dohodnuté s výrobcem; nebudou však uznány vady, které vznikly dodatečně v opravovaném místě.
O d d í l 2
Způsob vyřizování záručních případů
1. Držitel pláště reklamuje všechny pláště, které neujedou záruční kilometrický výkon a nejsou poškozeny nehospodárným ošetřováním v provozu. Vyřizování provádí dodavatel, resp. výrobce v dohodě s reklamujícím držitelem.
2. Na uznanou reklamaci poskytuje dodavatel tuto náhradu:
a) | byl-li plášť uznán pro výrobní vadu za nezpůsobilý k jízdě, nahradí jej výrobce držiteli novým pláštěm a to - nebylo-li pláště dosud použito k jízdě - bezplatně, jinak za úhradu té části hodnoty pláště, která odpovídá počtu neujetých záručních kilometrů, |
b) | byl-li plášť uznán pro výrobní vadu za vadný a je schopen opravy, je opraven na náklad výrobce a vrácen vyplaceně zpět držiteli; plášť zůstává dále v původní záruce, do které se nevčítá doba od podání reklamace do vrácení pláště z opravy; |
3. Náhradu za uznané reklamace plášťů poskytne dodavatel nejpozději do šesti neděl po rozhodnutí reklamační komise a plášť odešle vyplaceně na adresu reklamujícího.
4. Reklamační nároky uplatňují:
a) | národní podniky Československá státní automobilová doprava, podniky městské dopravy, podnik zahraničního obchodu MOTOKOV, podnik zahraničního obchodu STROJEXPORT, ministerstvo národní obrany a ministerstvo vnitra přímo u ústřední reklamační komise ministerstva chemického průmyslu, ustanovené u Odbytového sdružení gumárenského průmyslu Gottwaldov, |
b) | ostatní odběratelé prostřednictvím příslušného dodavatele plášťů u výrobního podniku. |
5. Vyřizování reklamací se provádí zásadně v reklamačních komisích, jejichž počet a rozsah působnosti určuje ministerstvo chemického průmysly v dohodě s příslušným restorem.
6. Veškeré došlé reklamace spotřebitelů uvedených v odstavci 4 písm. a) se vyřizují jednou měsíčně u ústřední reklamační komise ministerstva chemického průmyslu, ustavené u Odbytového sdružení gumárenského průmyslu Gottwaldov. Ostatní došlé reklamace vyřizují se přímo u výrobce, a to vždy během 10 dnů po obdržení plášťů a příslušné dokumentace.
7. Reklamující je povinen zaslat reklamované pláště řádně očištěné s řádně vyplněným reklamačním dotazníkem podniku uvedenému v odstavci 4. Pláště nevyhovující těmto podmínkám nebudou k projednání reklamace převzaty a vrátí se na útraty reklamujícího zpět. Tím nejsou dotčena práva odběratele reklamovat, splní-li dodatečně tuto povinnost.
8. Reklamační komise je oprávněna přezkoušet údaje v dotazníku uvedené pověřenými zástupci; důvodem k zamítnutí reklamace je i provozní poškození prokazatelně zajištěné, i když bylo zatajeno nesprávným vyplněním dotazníku.
9. Reklamující obdrží písemné vyrozumění o výsledku provedené reklamace.
10. Reklamace vad včetně vymezení požadavků odběratele musí být podány písemně; ústní nebo telefonické reklamace jsou právně bezvýznamné.
11. Při zamítnutí reklamace se plášť na přání reklamujícího na jeho náklad vrátí, jinak se odevzdá bez náhrady do sběru.
12. Nesouhlasí-li reklamující s rozhodnutím reklamační komise, mohou odběratelé svá práva uplatnit u arbitráže a jde.li o práva občanů, u soudu.
O d d í l 3
Záruka na protektorované pláště
1. Podnik provádějící protektorování plášťů přejímá záruky za provedené obnovení běžné plochy I., II. a III. klasifikační skupiny těchto plášťů:
a) | které jsou montovány na nepoškozených ráfcích, rozměrů stanovených normou ČSN, |
b) | do nichž jsou montovány duše stejných nebo přípustných rozměrů podle normy ČSN, |
c) | které jsou huštěny a zatěžovány podle stanovených předpisů, |
d) | u kterých nebylo předčasné opotřebení běžné plochy zaviněno závadou vozidla, |
e) | u kterých jsou dodržovány maximální přípustné rychlosti vozidla podle platných předpisů. |
2. Podnik provádějící protektorování plášťů ručí za protektorované pláště při splnění záručních podmínek uvedených v odstavci 1 osmnáct měsíců ode dne vyrobení protektoru. Pro kontrolu vyrobeného protektoru je každý protektorovaný plášť označen stanovenými údaji.
3. Při splnění záručních podmínek uvedených v odstavci 1 zaručuje podnik provádějící protektorování tento minimální kilometrický výkon plášťů, vyjádřený v základních kilometrech:
| Klasifikační skupina |
| I. | II. | III. |
a) osobní pneumatiky | 16000 zkm | 13000 zkm | 10000 zkm |
b) lehké nákladní pneu | 18000 zkm | 16000 zkm | 13000 zkm |
c) střední nákladní pneu | 22000 zkm | 20000 zkm | 15000 zkm |
d) těžké nákladní pneu | 25000 zkm | 20000 zkm | 15000 zkm |
e) obří nákladní pneu | 30000 zkm | 25000 zkm | 18000 zkm |
f) zadní traktorové pneu | 10000 zkm | 8000 zkm | 8000 zkm |
Poznámka:
Na úzké a široké pásy se poskytuje ve všech kategoriích 50% záručních kilometr; podle klasifikační skupiny I.
4. Výrobce neručí za jakost protektoru plášťů:
- u nichž byla obnovena běžná plocha ze záruky vyňata pro nesplnění stanovených záručních podmínek,
- jejichž obnovená běžná plocha byla poškozena mechanickými vlivy,
- poškozených průrazem kostry,
- které mají poškozeny patky pláště,
- u kterých došlo k přetržení nebo poškození lanka,
- poškozených nedostatečným odstupem při dvojmontáži, případně cizími tělesy, která vnikla mezi pláště,
- poškozených montovanými řetězy,
- poškozených jinými vlivy, jako při srážce nebo požáru vozidla,
- poškozených následkem přetížení vozidla, podhuštěním, případně jízdou po nenahuštěném plášti.
O d d í l 4
Způsob vyřizování záručních případů protektorovaných plášťů
1. Protektorované pláště, které neujedou zárukou stanovený počet kilometrů a nejsou poškozeny nehospodárným ošetřováním při provozu, reklamují se u podniku, který protektor dodal.
2. Na uznané reklamace poskytne dodavatel tuto náhradu:
a) | Byl-li protektor uznán pro výrobní vadu za nezpůsobilý k jízdě, nahradí jej dodavatel (výrobce) držiteli novým protektorem stejné rozměrové a klasifikační skupiny, a to pouze tehdy, neujel-li protektor více jak 50% záručních kilometrů, jinak za úhradu té části hodnoty protektorů, která odpovídá počtu neujetých záručních kilometrů, |
b) | byl-li protektor uznán pro výrobní vadu za vadný a je schopen opravy, je opraven na náklad výrobce a vrácen zpět držiteli; protektor zůstává dále v původní záruce, do které se nevčítá doba od podání reklamace do vrácení pláště z opravy, |
c) | náhradu za uznané reklamace poskytne dodavatel (výrobce) nejpozději do 6 týdnů po rozhodnutí reklamační komise a plášť odešle vyplaceně na adresu reklamujícího. |
3. Reklamující je povinen zaslat reklamované pláště řádně očištěné s řádně vyplněným reklamačním dotazníkem. Pláště neodpovídající těmto podmínkám nebudou přijaty a vrátí se na náklad reklamujícího zpět. Tím nejsou dotčenaa práva odběratele reklamovat, splní-li dodatečně tuto povinnost.
4. Výrobce protektoru je oprávněn přezkoumat údaje v dotazníku. Důvodem k zamítnutí reklamace je i provozní poškození prokazatelně zjištěné, i když bylo zatajeno nesprávným vyplněním dotazníku.
5. Reklamující obdrží písemné vyrozumění o výsledku provedené reklamace.
6. Reklamace vad včetně vymezení požadavku odběratele musí být podány písemně; ústní nebo telefonické reklamace jsou právně bez významu.
7. Nesouhlasí-li reklamující s výsledkem reklamačního řízení, má právo podat námitky u vývojové skupiny opravářských služeb místního hospodářství v Gottwaldově-Malenovicích. Tím nejsou dotčena práva odběratele uplatnit svá práva u arbitráže a jde-li o práva občanů, u soudu.