Čekejte, prosím...
A A A

Hledaný výraz nenalezen

Hledaný § nenalezen

73/1962 Sb. znění účinné od 1. 10. 1962 do 14. 4. 1992

73

 

VYHLÁŠKA

ministerstva školství a kultury

ze dne 12. července 1962

o inzerci v tisku

 

Ministerstvo školství a kultury stanoví v dohodě s ministerstvem financí, Ústředním úřadem státní kontroly a statistiky a s ostatními zúčastněnými ústředními úřady a orgány a po projednání se Státní plánovací komisí podle 1 zákona č. 272/1949 Sb., o řízení výroby a distribuce v oboru působnosti ministra informací a osvěty, a podle § 5 zákona č. 60/1959 Sb., o působnosti v oboru plánování, tvorby a kontroly cen:

§ 1

Pojem inzerce v tisku

Inzercí v tisku je každé placené oznámení v jakékoli textové nebo grafické úpravě uveřejněné v časopisech, v neperiodických publikacích a ostatních tiskovinách (dále jen "inzerce").

§ 2

Obsah inzerce

(1)

Vydavatelství, nakladatelství nebo institucí oprávněné k vydání tiskoviny (dále jen "vydavatel") přísluší redakční dohled na obsah a úpravu inzerátu. Vydavatel není oprávněn inzerát opravovat nebo měnit bez vědomí inzerenta. Za úpravu nebo změnu inzerátu se nepokládají drobné jazykové úpravy textu.

(2)

Šéfredaktor, vedoucí redaktor nebo jeho zástupce odpovídají za inzerci po stránce ideové; jsou oprávněni odmítnout uveřejnění inzerátu.

(3)

Za věcnou správnost údajů uváděných v inzerátu odpovídá inzerent.

Rozsah inzerce

§ 3

(1)

V denním, krajském a okresním tisku může inzerce dosahovat 1/6 celkového týdenního rozsahu časopisu (rozsahu časopisu od pondělního do nedělního vydání); v jednotlivém čísle nesmí přesahovat 1/4 rozsahu čísla.

(2)

V ostatních časopisech může inzerce dosahovat až 1/5 celkového rozsahu jednotlivého čísla, nejvýše však 10 stran u časopisů formátu A4 nebo většího, 20 stran u časopisů formátu menšího.

(3)

V neperiodických publikacích může inzerce dosahovat až 1/6 celkového rozsahu publikace, nejvýše však 8 stran u publikací formátu A4 nebo většího, 16 stran u publikací formátu menšího․ Inzerce musí být v souladu s obsahem publikace.

(4)

V ostatních tiskovinách může inzerce dosahovat

a)

u tiskovin v sešitové nebo knižní úpravě a rozsahu nad 8 stran až 1/5 rozsahu tiskoviny, nejvýše však 20 stran,

b)

u tiskovin do rozsahu 8 stran až 1/2 rozsahu tiskoviny, nejvýše však 2 strany.

§ 4

(1)

Vkládané informační nebo propagační přílohy, které nejsou součástí časopisu nebo publikace, a vlastní oznámení vydavatele se do rozsahu inzerce nezapočítávají.

(2)

Omezení rozsahu inzerce stanovené v § 3 se nevztahuje na tiskoviny vydávané k akcím mezinárodního významu (mezinárodní veletrhy, výstavy, festivaly apod.) a na tisk určený pro zahraničí.

(3)

Celkovým rozsahem tiskoviny se rozumí její textová část, vlastní přílohy, obálka a přebal, tvořící s tiskovinou jednotný organický celek.

§ 5

Rozměry a úprava inzerátů

(1)

Určení velikosti inzerátu se má řídit zásadou hospodárného využití tiskové plochy. Rozměr inzerátu nemá přesahovat plochu potřebnou pro sazbu textu při volbě vhodné velikosti písma a obrazu s přihlédnutím k výtvarné stránce návrhu.

(2)

Oznámení o soutěžích, konkursech apod. smějí být uveřejňována jen v souvislé zhuštěné sazbě.

§ 6

Zařazování a umísťování inzerátů

(1)

Inzeráty mají být zařazovány do inzertní části, ve které je inzerce seskupena v jednom celku; tvoří ji zpravidla poslední strany časopisu, publikace nebo jiné tiskoviny.

(2)

Inzeráty zařazené mimo inzertní část (textová inzerce) mají být umístěny tak, aby nenarušovaly souvislou úpravu článků a zpráv.

(3)

Při zařazování inzerátů je třeba dávat přednost inzerátům o náboru pracovních sil a inzerátům vyplývajícím z potřeb zahraničního obchodu.

§ 7

Zásady pro tvorbu cen inzerátů

(1)

Ceny inzerátů stanoví vydavatel podle dalších ustanovení této vyhlášky a podle sazebníku, který tvoří její přílohu.

(2)

Základem pro výpočet ceny inzerátu je 1 cm2 inzertní plochy.

(3)

Základní ceny inzerátů se stanoví podle skupiny, do níž tiskovina svým charakterem náleží, a podle nákladu tiskoviny.

(4)

Jednotlivé tiskoviny se zařazují do těchto skupin

I.

skupina - ústřední deníky (časopisy vycházející alespoň 5krát týdně),

II.

skupina - krajský a okresní tisk (krajský tisk včetně krajských deníků a okresní noviny),

III.

skupina - ostatní časopisy,

IV.

skupina - neperiodické publikace (knihy, hudebniny, literární kalendáře, ročenky, příručky, sborníky apod.),

V.

skupina - tiskoviny pro obchodně technickou dokumentaci, propagaci výstavnictví a kulturní informace (katalogy, telefonní seznamy, jízdní řády, adresáře, ceníky, směrnice, normy, prospekty, návody, propagační seznamy, programy kulturních a zábavních podniků, kapesní a nástěnné kalendáře, mapy, plány apod.),

VI.

skupina - ostatní drobné tiskoviny pro dopravu, evidenci, pokladniční styk aj. (jízdenky dopravních podniků, sázenky, vstupenky, lístky používané v šatnách a úschovnách, potvrzenky, kontrolní lístky, účtenky apod.).

(5)

Pro stanovení ceny inzerátu je rozhodující

a)

u periodických tiskovin povolený náklad,

b)

ostatních tiskovin skutečný náklad.

(6)

Ceny inzerátu se stanoví za plochu, kterou inzerát zaujímá, a zahrnují i náklady na sazbu a tisk. Zhotovení textových a grafických návrhů, kreseb, matric, štočků, poštovné za zasílání obtahů, nabídek apod. se účtuje zvlášť.

(7)

Základní sazby uvedené v příloze této vyhlášky jsou sazbami za inzeráty uveřejňované v inzertní části tiskoviny. U tiskovin zařazených do V. a VI. skupiny (odstavec 4) se podle těchto základních sazeb stanoví i cena inzerátů zařazených do textové části.

§ 8

Způsob stanovení základní ceny inzerátu

(1)

Cenu inzerátu lze stanovit za tiskovou plochu celé strany tiskoviny, za díly tiskové plochy strany tiskoviny, za jednotlivý plošný inzerát nebo za řádek.

(2)

Cena inzerátu se stanoví takto:

a)

Cena za tiskovou plochu celé strany tiskoviny se vypočte tak, že se plocha tiskové strany stanovená v čtverečních milimetrech násobí příslušnou základní sazbou za 1 cm2, dělenou 100. Tisková plocha strany se zjistí změřením obrazce sazby, a to od horního k dolnímu a od levého k pravému okraji sazby v milimetrech, přičemž se vychází z obrazce sazby předepsaného pro typografickou úpravu. Cena inzerátů vytištěných přes okraj stránky (inzerát na spadávání) se vypočte obdobným způsobem: tisková plocha se zjistí měřením strany tiskoviny po oříznutí.

b)

Cena za díl tiskové plochy strany se vypočte z ceny za celou stranu tiskoviny v poměru odpovídajícím příslušnému dílu strany.

c)

Cena za plošný inzerát se vypočte tak, že se plocha inzerátu stanovená v čtverečních milimetrech násobí základní sazbou za 1 cm2, dělenou 100. Rozměr inzerátu se zjišťuje měřením od linky k lince. Není-li inzerát ohraničen linkou, stanoví se jeho plocha podle grafické úpravy tiskové plochy. Nejmenší rozměr na výšku, něhož lze vycházet při stanovení ceny inzerátu, je 5 mm.

d)

Cena za řádek určitého stupně velikosti písma v šíři typografického sloupce se vypočte tak, že se plocha řádku stanovená v čtverečních milimetrech násobí základní sazbou za 1 cm2, dělenou 100. Plocha řádku se zjistí tak, že se stupeň velikosti písma převedený na metrickou míru * násobí šířkou typografického sloupce v milimetrech. Základní sazba v rubrice "Malý oznamovatel" se stanoví za řádek v šíři sloupce pro tuto inzerci používaného. Započatá řádka se účtuje jako řádka celá; řádky obsahující slova vytištěná tučným písmem se účtují dvojnásobně.

(3)

Ceny inzerátů se v inzertním ceníku zaokrouhlují při částkách

do Kčs 5,-.........................na pětihaléře

do Kčs 20,-.........................na desetihaléře

do Kčs 50,-.........................na padesátihaléře

do Kčs 100,-.........................na koruny

do Kčs 500,-.........................na pětikoruny

nad Kčs 500,-.........................na desetikoruny.

Přitom se částky do 50 % zaokrouhlovací jednotky (pětihaléř atd.) zaokrouhlují směrem dolů, částky nad 50 % zaokrouhlovací jednotky směrem nahoru.

§ 9

Přirážky k základním sazbám

(1)

Základní sazby se zvyšují o přirážky za umístění inzerátu a za jeho zvláštní technické provedení.

(2)

Přirážky za umístění inzerátu se stanoví ze základní sazby a činí

a)

u plošných inzerátů umístěných v textové části tiskoviny 50 %; tato přirážka se nevztahuje na inzeráty v denících a v časopisech v novinové úpravě umístěné na tiskových stranách, které obsahují více než 25 % inzerce, na inzeráty v tiskovinách V. a VI. skupiny a na inzeráty zařazené v rubrice "Malý oznamovatel";

b)

u inzerátů na druhé a třetí straně obálky 50 %;

c)

u inzerátů na první a čtvrté straně obálky a na tuhých ve vázaných vložkách 100 %;

d)

u inzerátů v denících vydávaných ve dnech pracovního klidu 50 %.

(3)

Přirážky za zvláštní technické provedení inzerátů se pevně stanoví v inzertním ceníku podle rozpočtu nákladů za zvláštní technické provedení připadajících na plochu inzerátu; tyto přirážky nesmějí přesahovat

a)

za barevné otištění inzerátu nebo jeho části 50 % základní sazby za jednu barvu, a to za druhou a každou další barvu, pokud je jimi tištěn na téže straně tiskového archu i ostatní obsah tiskoviny,

b)

za barevné otištění inzerátu nebo jeho části 100 % základní sazby za jednu barvu, a to za každou barvu, která se nevyskytuje na téže straně tiskového archu v ostatním obsahu tiskoviny,

c)

za lakování nebo laminování 100 % základní sazby.

(4)

U tiskovin, do nichž nejsou inzeráty pravidelně přijímány a u nichž není vydavatel povinen vydat inzertní ceník ( § 11 odst. 1),se přirážky uvedené v odstavci 3 stanoví stejným způsobem.

(5)

Přirážky uvedené v odstavci 2 písm. a), b), c), v odstavci 4 je dovoleno účtovat jen v tom případě, jestliže si izerent zvláštní umístění nebo zvláštní technické provedení inzerátu vymínil.

(6)

Ustanovení § 8 odstavec 3 platí i pro výpočet přirážky.

§ 10

Poskytování slevy

(1)

Na inzerci kulturní činnosti je vydavatel oprávněn poskytovat slevu ze základních sazeb a přirážek k základním sazbám, a to ve výši 50 %. Sleva se uvádí v inzertním ceníku.

(2)

Za inzerci kulturní činnosti se považují oznámení institucí a osvětových i společenských organizací o pořádání kulturně politických akcí s výrazným kulturně výchovným posláním; za tuto inzerci lze zejména považovat oznámení o pořádání divadelních a filmových představení, koncertů, představení divadel hudby, výstav výtvarného umění a knih, literárních večerů, lidových akademií, přednášek a besed osvětových a vědeckých středisek a společností, dále upozornění na pořady rozhlasu a televize, na vystoupení souborů umělecké tvořivosti, na konání vlastivědných vycházek, návštěv muzeí, galerií nebo historicky významných objektů, jakož i uveřejňování informací o kulturních soutěží, o vydání nových knih, hudebnin, časopisů nahrávek uměleckých hudebních děl apod

§ 11

Inzertní cenik

(1)

U tiskovin, do nichž jsou inzeráty pravidelně přijímány, je vydavatel povinen vydat a inzerentům zpřístupnit inzertní ceník.

(2)

Ceník má obsahovat zejména tyto údaje:

a)

název tiskoviny,

b)

způsob vycházení (periodicita) tiskoviny,

c)

rozměry a rozdělení inzertní plochy,

d)

základní cenu za inzerci celé tiskové strany a jejích dílů, pokud se těchto druhů inzerce v tiskovině používá,

e)

základní cenu za inzerci tiskového řádku v šíři typografického sloupce,

f)

přehled používaných přirážek (v Kčs),

g)

poskytované slevy,

h)

datum platnosti ceníku,

ch)

údaj, že ceník je vypracován na základě této vyhlášky.

(3)

Ceník má být vydán do 30 dnů ode dne účinnosti této vyhlášky; v téže lhůtě je třeba vydat nový ceník, změní-li se vydání tiskoviny takovým způsobem, který změnu cen inzerce vyžaduje.

(4)

Vydavatel je povinen zaslat ceník jím vydaný nadřízenému ústřednímu úřadu nebo orgánu.

§ 12

Uveřejnění inzerátu

(1)

Vydavatel odpovídá za bezvadný otisk inzerátu. Je-li inzerát otištěn nečitelně, nesprávně nebo neúplně, je inzerent oprávněn žádat náhradní otištění; na náhradní otištění nemá nárok, nejsou-li uvedenými nedostatky porušeny správnost údajů nebo smysl inzerátu.**

(2)

Obsah inzerátu se vydá inzerentovi jen na jeho výslovné přání. Inzerent je odpovědný za správné provedení a včasné vrácení korektur. Nevrátí-li inzerent opravený obtah v dohodnuté lhůtě, považuje se obtah za schválený.

(3)

Inzerent je povinen uhradit vydavateli výlohy způsobené změnami vyžádanými u sazby, objednaných štočků, matric, fotografických předloh apod.

(4)

U plošné inzerce má inzerent nárok na bezplatné dodání dokladů o inzerci. Dokladem o inzerci je tiskovina, ve které byl inzerát uveřejněn, výstřižek z této tiskoviny s vyznačením ročníku a čísla tiskoviny nebo potvrzení o uveřejnění inzerátu, obsahující potřebné údaje.

Závěrečná ustanovení

§ 13

Získávání inzerce soukromými zprostředkovateli za úplatu není dovoleno.

§ 14

Sporné otázky, týkající se podmínek a způsobu uveřejňování inzerátů v tiskovinách, projednává a řeší, pokud nejde o věci náležející do působnosti ministerstva školství a kultury, orgán nadřízený vydavateli.

§ 15

Zrušují se

a)

vyhláška nejvyššího úřadu cenového č. 385/1946 Ú. l. I, o inzerci,

b)

vyhláška nejvyššího úřadu cenového č. 10/1948 Ú. l. I, o inzerci,

c)

vyhláška ministerstva informací č. 1145/1948 Ú. l. I, jíž se vydávají podrobné směrnice o inzerci v časopisech,

d)

vyhláška ministerstva informací a osvěty č. 721/1950 Ú. l. I, kterou se zrušují některá ustanovení vyhlášky nejvyššího úřadu cenového č. 38/1946 Ú. l. I, o inzerci, a vyhláška ministerstva informací a osvěty č. 63/1950 Ú. l. I, kterou se mění citovaná vyhláška.

§ 16

Tato vyhláška nabývá účinnosti dnem 1. října 1962.

Ministr:

Kahuda v.r.



Poznámky pod čarou:

Viz ČSN 88 0111 České polygrafické názvosloví - Písmo, písmařství, písmolijectví.

Vztahy při uveřejňování inzerce mezi vydavatelem a inzerentem, pokud jsou jimi socialistické organizace, upravuje též zákon č. 69/1958 Sb., o hospodářských vztazích mezi socialistickými organizacemi, zejména ustanovení 186-188.

Poznámky pod čarou:
*

Viz ČSN 88 0111 České polygrafické názvosloví - Písmo, písmařství, písmolijectví.

**

Vztahy při uveřejňování inzerce mezi vydavatelem a inzerentem, pokud jsou jimi socialistické organizace, upravuje též zákon č. 69/1958 Sb., o hospodářských vztazích mezi socialistickými organizacemi, zejména ustanovení 186-188.