Čekejte, prosím...
A A A

Hledaný výraz nenalezen

Hledaný § nenalezen

85/1962 Sb. znění účinné od 28. 8. 1962 do 30. 6. 1966

85

 

VLÁDNÍ VYHLÁŠKA

ze dne 27. července 1962

o zavádění nových druhů spotřebního zboží do prodeje

 

Zvýšená odpovědnost ústředních orgánů a výrobních a obchodních organizací za uspokojování potřeb národního hospodářství uceleným sortimentem výrobků nejen v potřebném množství, ale i v jakosti a užitné a výtvarné hodnotě musí vést tyto orgány a organizace k tomu, aby na všech úsecích své činnosti za tvůrčí účasti všech pracujících vytvářely předpoklady pro zavádění nových výrobků, dosahujících světové úrovně, jež by co nejlépe uspokojovaly potřeby obyvatelstva v souladu s ekonomickými a kulturními podmínkami vyspělé socialistické společnosti a v souladu s celkovou úrovní rozvoje národního hospodářství.

Vláda Československé socialistické republiky proto stanoví:

§ 1

Odpovědnost za zavádění nových výrobků

(1)

Za zavádění nových výrobků do výroby a jejich uvádění na trh odpovídají výrobní ministerstva, ministerstva vnitřního a zahraničního obchodu, Ústřední úřad pro věci národních výborů, rady krajských národních výborů, Ústřední svaz výrobních družstev, Ústřední svaz spotřebních družstev a jejich podřízené organizace.

(2)

Orgánem vlády pro zavádění nových druhů zboží, obalů a zlepšení jakosti je Komise pro zavádění nových druhů zboží, zlepšení jakosti a balení. Úkoly a složení komise upravuje její statut.

§ 2

Pojem nového výrobku

Nový výrobek se musí lišit od dosavadních výrobků novými vlastnostmi nebo funkcí a v souladu se zájmy celé společnosti musí lépe nebo účelněji uspokojovat potřeby obyvatelstva. Jde zejména o výrobek,

a)

u něhož je použito nových materiálů (surovin, pomocných materiálů), nových úprav, nových dosud nepoužívaných směsí, nové techniky (technologie a konstrukce) apod․, nebo

b)

který byl vyroben z dosavadních materiálů, avšak použitých novým způsobem, v nových tvarech, konstrukcích, vazbách, dekorech, typech apod.

§ 3

Perspektivní koncepce zavádění nových druhů zboží

(1)

Zavádění nových druhů zboží, které mají v souladu s potřebami a možnostmi národního hospodářství stále lépe a účelněji uspokojovat potřeby obyvatelstva, je nedílnou součástí řídící práce výrobních ministerstev, ministerstva vnitřního obchodu a všech ostatních orgánů pro řízení výroby a obchodu. Ministerstva a ostatní ústřední orgány pomáhají výrobním podnikům při zavádění nových druhů zboží a řeší zásadní otázky s tím spojené. Součástí projednávání dodavatelsko-odběratelských vztahů při přípravě perspektivních a ročních plánů je vzájemná dohoda o perspektivní koncepci a ročním plánu zavádění nových druhů zboží. Současně je třeba projednávat i vyřazování nevyhovujících druhů zboží z výroby a běžného prodeje. Zavádění nových druhů zboží a vyřazování nevyhovujících druhů zboží se provádí tak, aby byly sladěny zájmy společnosti se zájmy spotřebitelů. Pokud by se v odůvodněných případech výjimečně měl snížit čistý důchod pro společnost, musí o zavedení nových druhů zboží a vyřazení nevyhovujících druhů rozhodnout příslušné ústřední orgány ještě před zahájením vývoje nového druhu zboží.

(2)

Organizace vnitřního obchodu určené metodickými pokyny pro sestavení plánů, sestavují ve lhůtách stanovených těmito pokyny perspektivní koncepce zavádění nových druhů zboží (dále jen "perspektivní koncepce").

(3)

Rozsah zavádění nových druhů zboží se v perspektivních koncepcích stanoví podle direktiv ústředních orgánů v souladu s poptávkou obyvatelstva po levných, středních a dražších druzích zboží a s přihlédnutím k úrovni a potřebám ekonomického a kulturního rozvoje socialistické společnosti.

(4)

Při sestavování perspektivních koncepcí se vychází z plánů vědeckovýzkumných prací, plánů rozvoje, osvojení a zavádění výroby nových průmyslových výrobků, z výsledků výzkumu spotřebitelské poptávky, z rozborů spotřebního zboží a z poznatků ze zahraničních trhů s přihlédnutím k celostátním tematickým úkolům a k rozšiřování zlepšovacích návrhů a vynálezů. Výzkumné ústavy, vývojová střediska, laboratoře a obdobná pracoviště výrobních podniků jsou povinna na požádání sdělit obchodním organizacím příslušné informace a údaje potřebné k vypracování perspektivní koncepce.

(5)

Obchodní organizace jsou povinny projednat návrh perspektivní koncepce s příslušnými výrobně hospodářskými jednotkami, výrobními družstvy, podniky místního hospodářství a s hlavním hygienikem Československé socialistické republiky, pokud nové druhy zboží podléhají jeho schválení. 1 Přitom je nutno vždy předběžně projednat též množství zaváděných nových výrobků, cenové limity, požadované technické parametry, vlastnosti, provedení, vzhled, popřípadě další náležitosti podle charakteru výrobku.

(6)

V zájmu koordinace požadavků vnitřního a zahraničního obchodu přizvou obchodní organizace k projednání návrhu perspektivní koncepce příslušné podniky zahraničního obchodu.

(7)

Perspektivní koncepce schvaluje ministerstvo vnitřního obchodu.

§ 4

Plány zavádění nových druhů zboží

(1)

Podle perspektivní koncepce sestavují obchodní organizace v termínech stanovených pro sestavení plánu rozvoje národního hospodářství roční plány zavádění nových druhů zboží. Výrobní organizace pojmou dohodnuté úkoly do plánů rozvoje, osvojení a zavedení výroby nových průmyslových výrobků. Tyto plány zahrnují nové druhy zboží, které mají být v příslušném roce podle schválené perspektivní koncepce zavedeny na trh, a další nové druhy zboží, na nichž se obchodní a výrobní organizace dodatečně dohodnou.

(2)

Cenové limity a požadavky na určité vlastnosti, zdravotní nezávadnost, provedení a vzhled nového výrobku, popřípadě další náležitosti se zpřesňují při projednávání plánů zavádění nových druhů zboží. Pokud má obchodní organizace k dispozici porovnatelné vzorky, předkládá je při tomto jednání. Jestliže nové výrobky podléhají schválení hlavním hygienikem Československé socialistické republiky, předloží výrobní organizace svůj plán i ministerstvu zdravotnictví, aby k němu mohlo přihlédnout při sestavování plánu výzkumu k zajištění včasného podávání závazných posudků.

§ 5

Zajišťování vývoje nových druhů zboží

(1)

K zajištění vývoje nových druhů zboží uzavírají obchodní a výrobní organizace v souladu s plánem zavádění nových druhů zboží a s plánem rozvoje, osvojení a zavedení výroby nových průmyslových výrobků hospodářské smlouvy. 2 Hospodářská smlouva se uzavírá podle předem projednaných podmínek ( § 4 odst. 2).

(2)

Vývojové práce zajišťuje výrobní organizace ve výzkumných a vývojových ústavech, závodech nebo střediscích v těchto etapách:

a)

vypracování návrhu,

b)

vývoj, a konstrukce vzorků nebo prototypů

c)

zkoušky, ověřování a schválení vzorků či prototypů,

d)

podklady pro výrobu,

e)

způsob provádění oprav a zajištění náhradních dílů. Podle složitosti výrobku a charakteru výroby se může dohodnout, které etapy se sloučí nebo vypustí a jak se budou vzorky nebo prototypy schvalovat.

(3)

Organizace, která provádí vývoj, je povinna informovat obchodní organizaci o jeho průběhu ve lhůtách, na nichž se dohodnou výrobní a obchodní organizace; nedojde-li k dohodě o těchto lhůtách, je povinna podávat informace každé tři měsíce.

(4)

Termín dokončení vývojových prací musí být v hospodářské smlouvě stanoven tak, aby celý postup vývojových prací ode dne uzavření hospodářské smlouvy do předložení vzorku nebo prototypu netrval déle než

a)

tři měsíce u potravinářského zboží vývojově méně náročného,

b)

šest měsíců u těch druhů průmyslového zboží, kde nejsou mimořádné nároky na konstrukci, kooperaci a vývoj,

c)

jeden rok u zboží technicky, konstrukčně, popřípadě jinak náročného na vývoj. Delší lhůty vývoje u technicky zvlášť náročných výrobků mohou být sjednány jen se souhlasem ústředních orgánů.

§ 6

Technické a odbytové řízení

(1)

Technické řízení provádí obchodní organizace ve spolupráci s výrobní organizací za účelem posouzení užitné hodnoty, technických ukazatelů (parametrů) a výtvarné hodnoty nového výrobku a ekonomické účelnosti jeho zavedení z hlediska společenských zájmů. Technické ukazatele předkládá výrobní organizace a obchodní organizace je posuzuje podle požadavků uvedených v § 4 odst. 2, podle technických norem a podle ostatních nároků na technickou úroveň výrobků.

(2)

Technické řízení začíná dnem odevzdání vzorku a návrhu základních technických podmínek obchodní organizaci. Termín tohoto odevzdání musí být dohodnut v hospodářské smlouvě podle § 5. U výrobků, k jejichž posouzení je nutno vyrobit kratší sérii, začíná technické řízení dnem předání dohodnutého počtu výrobků z ověřovací série.

(3)

Při technickém řízení musí obchodní a výrobní organizace prověřit zejména:

a)

technické ukazatele (parametry), zvláště jakostní ukazatele, způsob jejich měření a dodržení cenových limitů,

b)

rozsah poskytovaných záruk,

c)

označení výrobků, včetně označení maloobchodní cenou,

d)

spotřebitelské a transportní balení,

e)

úroveň výtvarného provedení,

f)

podmínky, za kterých se provádí přejímka, skladování a přeprava nového výrobku.

(4)

Vzorky nových výrobků, které podléhají schválení po stránce výtvarné, předkládají výrobní organizace obchodní organizaci s vyjádřením příslušné výtvarné rady. Návrhy základních technických podmínek nových výrobků, které podléhají schválení z hlediska zdravotní nezávadnosti, předkládají výrobní organizace se závazným posudkem příslušného orgánu hygienické a protiepidemické služby.

(5)

K provedení technického a odbytového řízení předkládá výrobní organizace obchodní organizaci vzorky nového výrobku v dohodnutém počtu, nutném k provedení technického řízení, návrh technické podmínky a cenové limity. Na požádání je povinna výrobní organizace sdělit obchodní organizaci způsob a výsledek prováděných zkoušek. Vzorky musíé být předkládány v provedení, v jakém má být výrobek uveden na trh. Pokud budou předložené vzorky vzhledem k povaze zkoušky znehodnoceny nebo spotřebovány, popřípadě použity k dokumentaci, nebude je obchodní organizace výrobní organizaci hradit, jestliže se nedohodnou jinak. Vzorky nejsou výjimečně předkládány u výrobků značných rozměrů a váhy. V těchto případech je technické řízení prováděno přímo ve výrobě.

(6)

Technické řízení musí být skončeno u potravinářského zboží nejdéle do 14 dnů a u průmyslového zboží nejdéle do 21 dnů. Technické řízení končí schválením vzorku a technických podmínek.

(7)

V odbytovém řízení, které provádí obchodní organizace ve spolupráci s výrobní organizací, se posuzuje způsob zavedení nových druhů zboží a dohodnou se podmínky, za jakých se tak má stát. Zejména se v něm dohodne:

a)

termín, kdy bude možno započít s dodávkami nového výrobku, a plánovaná výše dodávek,

b)

způsob obchodní reklamy a propagace nového výrobku, termín jejich zahájení a financování; výrobní organizace smějí provádět reklamu a propagaci nových druhů zboží jen po předchozím projednání a dohodě s obchodními organizacemi, popřípadě podle povahy výrobku po dohodě s příslušným hygienikem, a to až po schválení maloobchodní ceny,

c)

výzkum spotřebitelské poptávky, jeho rozsah, náklady a způsob vyhodnocení,

d)

termín předložení návrhu maloobchodní ceny ministerstvu vnitřního obchodu,

e)

termín zastavení, popřípadě omezení výroby a dodávek nahrazovaného porovnatelného výrobku a způsob likvidace jeho zásob v obchodních a výrobních organizacích,

f)

jmenovité určení podniku, který bude provádět opravy v záruční lhůtě a po jejím uplynutí,

g)

zajištění potřebného množství náhradních dílů a součástek a způsob jejich prodeje.

(8)

Odbytové řízení se provádí současně s technickým řízením. Není-li to z vážných důvodů možné, nebo dohodnou-li se na tom obchodní a výrobní organizace, provádí se odděleně. Musí však být provedeno nejpozději do 14 dnů po skončení technického řízení.

(9)

Po skončeném technickém a odbytovém řízení musí být výroba nového výrobku zahájena nejpozději do tří měsíců.

§ 7

Cenové řízení

Cenové řízení se provádí podle příslušných cenových předpisů.

§ 8

Smluvní zajištění dodávek a odběru

K zajištění dodávek a odběru nových druhů spotřebního zboží uzavírají obchodní a výrobní organizace dodávkové smlouvy.

§ 9

Závěrečná ustanovení

(1)

Případné výjimky povoluje a rozpory vzniklé při projednávání a řešení otázek upravených touto vyhláškou, které nebyly odstraněny dohodou ústředních orgánů, projednává Komise pro zavádění nových druhů zboží, zlepšení jakosti a balení.

(2)

Výběr, schvalování maloobchodních cen, evidenci a způsob prodeje módních a technických novinek a zboží mimořádné kvality upraví ministr vnitřního obchodu zvláštním předpisem.

(3)

Tato vyhláška se nevztahuje na odběr exportních souběhů a na zavádění nových druhů spotřebního zboží organizacemi v působnosti ministerstva školství a kultury.

(4)

Zrušuje se instrukce ministra vnitřního obchodu č. 66/1958 Věstníku ministerstva vnitřního obchodu, o technickém, odbytovém a cenovém řízení u nových druhů spotřebního zboží a nových druhů balení.

(5)

Tato vyhláška nabývá účinnosti dnem vyhlášení.

Široký v.r.



Poznámky pod čarou:

Zákon č. 4/1952 Sb., o hygienické a protiepidemické péči, ve znění zákona č. 18/1957 Sb.

Podrobnosti jsou upraveny v zákoně č. 69/1958 Sb., o hospodářských vztazích mezi socialistickými organizacemi, a v prováděcích předpisech k tomuto zákonu.

Poznámky pod čarou:
1

Zákon č. 4/1952 Sb., o hygienické a protiepidemické péči, ve znění zákona č. 18/1957 Sb.

2

Podrobnosti jsou upraveny v zákoně č. 69/1958 Sb., o hospodářských vztazích mezi socialistickými organizacemi, a v prováděcích předpisech k tomuto zákonu.