29
ZÁKON
ze dne 22. března 1984
o soustavě základních a středních škol (školský zákon)
Vysoká úroveň, prohlubování a zdokonalování socialistické výchovy a vzdělanosti mladé generace i všech pracujících je jedním ze základních předpokladů dalšího rozvoje socialistické společnosti, její ekonomiky a kultury, upevňování socialistických výrobních vztahů a socialistického způsobu života. Úloha výchovy a vzdělávání nabývá zvláště na důležitosti v etapě vědeckotechnické revoluce a má zásadní význam pro rychlejší uplatňování jejích výsledků v praxi.
Výchova a vzdělávání v Československé socialistické republice jsou věcí celé společnosti a uskutečňují se pod vedením Komunistické strany Československa a socialistického státu, jsou založeny na vědeckém světovém názoru, na těsném spojení školy se životem a prací lidu a opírají se o nejnovější poznatky vědy a techniky. Smyslem a hlavním úkolem výchovy a vzdělávání je připravit mládež pro život a práci v rozvinuté socialistické společnosti a obranu socialistické vlasti. Hlavní úloha při plnění tohoto úkolu připadá škole.
Rozhodujícím činitelem výchovně vzdělávacího procesu ve školách jsou učitelé a další pedagogičtí pracovníci. Škola v úzké spolupráci s rodinou, společenskými organizacemi, zejména Socialistickým svazem mládeže a jeho pionýrskou organizací, Revolučním odborovým hnutím a dalšími výchovnými institucemi státu usiluje o jednotu výchovy a vzdělávání a pečuje o zdravý vývoj žáků aktivním rozvíjením jejich duševních i tělesných schopností.
Státní orgány a socialistické organizace vytvářejí podmínky pro přípravu mládeže pro výkon povolání.
Federální shromáždění Československé socialistické republiky se usneslo na tomto zákoně: