194/1988 Sb. znění účinné od 10. 5. 1990 do 18. 7. 1990
194
ZÁKON
ze dne 13. prosince 1988
o působnosti federálních ústředních orgánů státní správy
Sociálně ekonomický rozvoj Československé socialistické republiky, zvyšování efektivnosti ekonomiky v zájmu vyšší úrovně tvorby materiálních a duchovních hodnot pro život a práci lidu a uskutečňování komplexní přestavby hospodářského mechanismu vyžaduje nové vymezení úlohy ústředních orgánů státní správy, které působí na úrovni federace a tvoří společně s ústředními orgány státní správy republik nedílnou součást jednotného výkonného řídícího centra.
Posláním jednotného výkonného řídícího centra je zabezpečovat ve spolupráci všech jeho federálních a republikových součástí jednotnost státní politiky a na základě socialistické hospodářské soustavy jednotnost řízení ekonomiky a sociálního rozvoje Československé socialistické republiky a proporcionální rozvoj obou republik.
K dosažení uvedených cílů se usneslo Federální shromáždění Československé socialistické republiky na tomto zákoně:
ČÁST PRVNÍ FEDERÁLNÍ ÚSTŘEDNÍ ORGÁNY STÁTNÍ SPRÁVY, V JEJICHŽ ČELE STOJÍ ČLEN VLÁDY ČESKOSLOVENSKÉ SOCIALISTICKÉ REPUBLIKY (§ 1-107)
HLAVA PRVNÍ OBECNÁ USTANOVENÍ (§ 1-18)
§ 1 Federální ústřední orgány státní správy, v jejichž čele stojí člen vlády Československé socialistické republiky (dále jen "federální ministerstva") vykonávají v oblastech jim svěřených státní správu v rozsahu působnosti federace: Jejich předním úkolem je podílet se na tvorbě jednotné státní politiky Československé socialistické republiky a ve své působnosti ji uskutečňovat.
§ 2 Federální ministerstva jako součást jednotného výkonného řídícího centra odpovídají ve své působnosti za jednotné zabezpečování strategických cílů a záměrů hospodářského a sociálního rozvoje vytyčených Komunistickou stranou Československa. Základní funkce řízení hospodářského a sociálního rozvoje uplatňují prostřednictvím kompletních státních plánů hospodářského a sociálního rozvoje Československé socialistické republiky (dále jen "státní plány"), obecně závazných právních předpisů, cílevědomého zdokonalování hospodářského mechanismu a usměrňování vývoje ekonomiky.
§ 3 (1) Federální ministerstva se ve věcech národohospodářského plánování podílejí na tvorbě souhrnné prognózy a stanovení dlouhodobých cílů a základních, směrů vědeckotechnického, hospodářského a sociálního rozvoje a na vypracování návrhů státních plánů.
(2) Federální ministerstva v případech stanovených zákonem plní úkoly při uskutečňování státních plánů a při usměrňování vývoje ekonomiky.
(3) Federální ministerstva analyzují vývoj plnění záměrů, cílů a proporcí státního plánu v oblasti své působnosti. Při usměrňování vývoje ekonomiky uplatňují, popřípadě navrhují uplatnění nástrojů národohospodářského řízení v souladu se státním pětiletím plánem, a to podle povahy své působnosti buď při plnění průřezových funkcí, nebo při řízení národohospodářských odvětví a komplexů.
§ 4 Federální ministerstva se ve věcech státní finanční a cenové politiky podílejí na tvorbě koncepcí finanční a cenové politiky a činí opatření pro jejich zabezpečení, vypracovávají podklady pro návrh státního rozpočtu federace a návrh plánu vývoje cen, vypracovávají podklady pro návrhy finančně ekonomických nástrojů a kontrolují ve své působnosti dodržování finanční a cenové kázně.
§ 5 Federální ministerstva se ve věcech vědeckotechnického a investičního rozvoje podílejí na tvorbě koncepce vědní a vědeckotechnické politiky včetně oblasti průmyslových práv a koncepce státní investiční politiky a zabezpečují jejich uskutečňování. Podílejí se na základě zákona tvorbě a schvalování technických norem, na provádění státního zkušebnictví a na zvyšování jakosti výrobků, prací a služeb.
§ 6 Federální ministerstva se podílejí na vypracování koncepce tvorby a ochrany životního prostředí a zabezpečují podmínky pro její uskutečňování.
§ 7 (1) Federální ministerstva se podílejí na tvorbě koncepce státní politiky zaměstnanosti, státní mzdové politiky, produktivity práce a efektivního využívání pracovních sil a na jejím uskutečňování; zpracovávají podklady pro návrhy pravidel usměrňování mzdových prostředků a provádějí mzdovou kontrolu.
(2) Federální ministerstva se podílejí na tvorbě státní sociální politiky a pečují o rozvoj sociálních činností organizací zejména na úseku bezpečnosti, hygieny a ochrany zdraví při práci a péče o pracovní podmínky pracujících.
§ 8 Federální ministerstva se v oblasti vnějších ekonomických vztahů podílejí na tvorbě koncepce zapojení odvětví a oborů do mezinárodní dělby práce, zejména socialistické ekonomické integrace, a na jejím uskutečňování.
§ 9 (1) Federální ministerstva vytvářejí podmínky pro rozvoj podnikatelské činnosti a hospodářské soutěže a přijímají protimonopolní opatření.
(2) Federální ministerstva jsou zakladateli státních podniků, vykonávají vůči nim funkci orgánů hospodářského řízení za podmínek a v rozsahu stanoveném zákonem a kontrolují jejich hospodářskou a sociální činnost.
(3) Federální ministerstva zřizují podle zvláštních předpisů další socialistické organizace; za podmínek stanovených v těchto předpisech řídí a kontrolují jejich činnost.
(4) Federální ministerstva jako zakladatelé, popřípadě zřizovatelé socialistických organizací jsou povinna dbát o racionální organizační strukturu výrobně technické, vědeckovýzkumné a oběhové základny a o její soulad s hlavními směry rozvoje národního hospodářství.
(5) Federální ministerstva poskytují socialistickým organizacím informace o stavu a záměrech vývoje ekonomiky odvětví a oborů, o stavu a tendencích vývoje světové ekonomiky a o záměrech sociálního rozvoje, vývoje s životního prostředí a hospodaření s přírodními zdroji.
(6) Federální ministerstva povolují uzavírání smluv o založení podniku se zahraniční majetkovou účastí; přitom posuzují, zda takový podnik přispěje k rozvoji národního hospodářství Československé socialistické republiky.
§ 10 (1) Federální ministerstva v oblasti své působnosti sledují a vyhodnocují uplatňování a působení nástrojů hospodářského mechanismu a předkládají návrhy na jejich zdokonalování.
(2) Federální ministerstva vykonávají v oblasti své působnosti kontrolu jako nedílnou součást své řídící, organizátorské a koncepční činnosti.
§ 11 Federální ministerstva pečují na svém úseku o náležitou právní úpravu patřící do působnosti federace. Připravují návrhy zákonů Federálního shromáždění a nařízení vlády Československé socialistické republiky. Na základě zákonů Federálního shromáždění a v jejich mezích vydávají obecně závazné právní předpisy, jsou-li k tomu zákonem zmocněna. Sledují a v rámci své působnosti kontrolují, jak se tyto předpisy uplatňují, vyhodnocují jejich účinnost a přijímají potřebná opatření.
§ 12 Federální ministerstva zabezpečují ve své působnosti úkoly související se sjednáváním mezinárodních smluv, s rozvojem mezistátních styků a mezinárodní spolupráce v hospodářské a vědeckotechnické oblasti i v dalších oblastech. Federální ministerstva zabezpečují ve své působnosti úkoly, které vyplývají pro Československou socialistickou republiku z mezinárodních smluv, jakož i z členství v mezinárodních organizacích.
§ 13 Federální ministerstva odpovídají ve své působnosti za úkoly v oblasti obrany a bezpečnosti Československé socialistické republiky. V rozsahu stanoveném zákonem činí opatření nutná k zabezpečení potřeb ozbrojených sil a k přípravě státních orgánů, socialistických organizací a občanů k obraně. Připravují potřebné návrhy a předkládají je vládě Československé socialistické republiky, popřípadě Radě obrany státu.
§ 14 (1) Federální ministerstva se aktivně podílejí na plnění úkolů jednotného výkonného řídícího centra; přitom jsou povinna vzájemně úzce spolupracovat, vyměňovat si informace a podklady a koordinovat svoji činnost s cílem dosáhnout jednotného, komplexního, efektivního a účinného zabezpečování cílů a záměrů hospodářského a sociálního rozvoje.
(2) Federální ministerstva jsou povinna o své činnosti pravidelně informovat veřejnost.
§ 15 (1) Federální ministerstva jsou povinna soustavně spolupracovat s příslušnými orgány republik zejména při přípravě, tvorbě a realizaci jednotné státní hospodářské a sociální politiky, návrhů zákonů Federálního shromáždění a dalších obecně závazných a právních předpisů, mezinárodních smluv, nástrojů hospodářského mechanismu, opatření k usměrňování vývoje ekonomiky a dalších významných opatření vlády Československé socialistické republiky. Využívají jejich rozborů, koncepcí rozvoje jednotlivých odvětví a jiných podkladů. Opírají se o jejich zkušenosti a zabývají se jejich podměty.
(2) Federální ministerstva při plnění úkolů ve věcech patřících do společné působnosti federace a republik a při zabezpečování dalších významných úkolů socialistického státu jsou povinna postupovat v úzké součinnosti s ústředními orgány státní správy republik a to zejména v těch oblastech výkonu státní správy a plnění průřezových funkci v jednotném řídícím centu, kde je tato součinnost potřebná pro úspěšnou realizaci strategických záměrů a cílů jednotné státní politiky Československé socialistické republiky. Za tím účelem zejména:
a) společně s příslušnými ústředními orgány státní správy republik zpracovávají návrhy státních plánů a státních rozpočtů;
b) v součinnosti s příslušnými ústředními orgány státní správy republik zpracovávají návrhy koncepcí finanční a cenové politiky, vědní a vědeckotechnické politiky a státní investiční politiky, tvorby a ochrany životního prostředí, státní politiky zaměstnanosti a státní mzdové politiky výživy lidu a zahraničně obchodní politiky ve věcech zabezpečujících uspokojování potřeb vnitřního trhnu v republikách a potřeb odvětví řazených republikovými orgány;
c) ve spolupráci s příslušnými ústředními orgány státní správy republik zpracovávají návrhy zásad státní politiky v oblastech uskutečňování základních funkcí socialistického státu, především v oblasti zahraniční politiky, vnitřního pořádku a bezpečnosti státu ve věcech týkajících se zabezpečení potřeb republik;
d) ve spolupráci s příslušnými ústředními orgány státní správy republik zpracovávají návrhy koncepcí státní politiky národohospodářských komplexu, odvětví a oborů ve věcech týkajících se potřeb odvětví řízených orgány republik.
(3) Federální ministerstva sledují plnění úkolů vyplývajících z jednotného uplatňování státní politiky federace a dbají v součinnosti s příslušnými orgány republik a zevšeobecňování pozitivních zkušeností a o odstraňování případných nedostatků. Projednávají s nimi opatření, která je třeba v tomto směru učinit.
(4) Federální ministerstva mohou vyžadovat podklady a další údaje, které potřebují pro svou činnosti, od příslušných orgánů republik. V rozsahu a způsobem stanoveným tím to zákonem a zvláštními předpisy mohou po dohodě s orgány republik požadovat podklady a další údaje od socialistických a jiných organizací v působnosti republik. Federální ministerstva poskytují příslušným orgánům republik podklady a další údaje, potřebné pro jejich činnost.
§ 16 (1) V zájmu jednotného zabezpečování státní politiky federace dbají federální ministerstva v dohodě s orgány republik o souladný rozvoj těch oblastí, které patří do působnosti republik. Federální ministerstva vytvářejí podmínky pro koordinaci řešení otázek společného zájmu, které vyplývají z potřeby jednotného zabezpečování státní politiky federace na celém území Československé socialistické republiky.
(2) V zájmu efektivního rozvoje jednotné československé ekonomiky zabezpečují federální ministerstva v souladu se státními plány i potřeby odvětví řízených orgány republik. Odvětví jednotné československé ekonomiky, řízená orgány republik, zabezpečují v souladu se státními plány též potřeby odvětví řízených federálními orgány.
§ 17 (1) V zájmu jednotného uskutečňování státní politiky na celém území Československé socialistické republiky zabezpečují členové vlády Československé socialistické republiky spolu s příslušnými členy vlád republik vzájemnou součinnost a koordinaci.
(2) Členové vlády Československé socialistické republiky projednávají návrhy opatření v oblasti společné působnosti Československé socialistické republiky a obou republik před jejich předložením vládě Československé socialistické republiky se členy vlád republik, pokud se jich navrhovaná opatření dotýkají; nedosáhne-li se dohody, informují vládu Československé socialistické republiky, která rozhodne.
§ 18 (1) Federální ministerstva plní své úkoly v součinnosti s orgány Národní fronty Československé socialistické republiky a s organizacemi v ní sdruženými, zejména s organizacemi a orgány Revolučního odborového hnutí a Socialistického svazu mládeže a vytvářejí tak podmínky pro rozšiřování účasti pracujících na řízení, soustavný rozvoj socialistické samosprávy a iniciativy pracujících. Návrhy závažných opatření, týkající se životní úrovně, sociálních a kulturních potřeb pracujících projednávají s orgány Národní fronty Československé socialistické republiky, s orgány Revolučního odborového hnutí a socialistického svazu mládeže.
(2) Federální ministerstva plní své úkoly v součinnosti s Československou akademií věd, využívají ve své činnosti poznatků dalších vědeckých institucí a pracovišť vědeckovýzkumné základny a zapojují je zejména do prací na řešení problémů koncepcí povahy.
HLAVA DRUHÁ ZVLÁŠTNÍ USTANOVENÍ (§ 19-107)
§ 19 Státní plánovací komise je ústředním orgánem státní správy Československé socialistické republiky pro tvorbu sociálně ekonomické strategie a národohospodářské plánování.
§ 20 (1) Státní plánovací komise podle pokynů vlády Československé socialistické republiky společné s ústředními plánovacími orgány republik organizuje a koordinuje celkový proces přípravy a tvorby státních plánů, zejména vypracovávání
a) koncepci vědní, vědeckotechnické, investiční, finanční, měnové, devizové, cenové, mzdové a sociální politiky a koncepce tvorby a ochrany životního prostředí;
b) koncepcí rozvoje národohospodářských komplexů a odvětví, jakož i proporcí rozvoje republik;
c) koncepce zapojení do mezinárodní dělby práce;
d) souhrnných podkladů pro návrh státních plánů;
e) návrhů na soustavné zdokonalování národohospodářského plánování;
f) návrhů speciálního vědeckotechnického rozvoje, mezinárodní hospodářské a vědeckotechnické spolupráce v oblasti speciální techniky a návrhů zebezpečení hospodářských mobilizačních příprav národního hospodářství v plánování.
(2) Státní plánovací komise jako svodný orgán pro plánování vypracovává návrhy státních plánů, odpovídá za soulad všech jejich částí a předkládá tyto návrhy vládě Československé socialistické republiky.
(3) Státní plánovací komise koordinuje návrhy na usměrňování vývoje ekonomiky, o kterých rozhoduje vláda Československé socialistické republiky.
§ 21 Státní plánovací komise
a) zabezpečuje koordinaci státních plánů s plány členských států Rady vzájemné hospodářské pomoci;
b) navrhuje opatření směřující ke zdokonalování mechanismu mezinárodní socialistické ekonomické integrace.
§ 22 Státní plánovací komise odpovídá za koncepci a rozvoj soustavy informací pro tvorbu a kontrolu plnění státních plánů.
Státní komise pro vědeckotechnický a investiční rozvoj
§ 23 Státní komise pro vědeckotechnický a investiční rozvoj (dále jen "Státní komise") je ústředním orgánem státní správy Československé socialistické republiky pro oblast vědeckotechnického a investičního rozvoje.
§ 24 (1) Státní komise
a) vypracovává návrh koncepce státní vědní a vědeckotechnické politiky, jejich hlavních směrů včetně mezinárodní vědeckotechnické spolupráce a návrh jejího komplexního zabezpečení;
b) vypracovává souhrnné podklady pro návrhy státních plánů na úseku vědeckotechnického rozvoje.
(2) Státní komise navrhuje v souladu s koncepcí státní vědní a vědeckotechnické politiky použití finančních a devizových prostředků v pětiletém státním plánu pro oblast vědeckotechnického rozvoje, dále stanoví užití rezervy vytvořené pětiletým státním plánem na nepředvídané výdaje v oblasti vědeckotechnického rozvoje, pro potřeby organizací výzkumné a vývojové základny a na další vybrané nebo vymezené činnosti v oblasti vědeckotechnického rozvoje.
§ 25 Státní komise v oblasti investiční výstavby
a) připravuje technicko-ekonomické podklady pro návrh koncepce jednotné státní investiční politiky;
b) vypracovává souhrnné podklady pro návrh státního plánu na úseku projektových a typizačních prací;
c) navrhuje do pětiletého státního plánu úkoly investičně zabezpečující realizaci státního plánu v oblasti vědeckotechnického rozvoje;
d) zajišťuje v souladu se zvláštními předpisy úkoly na úseku územního plánování a stavebního řádu.
§ 26 Státní komise v oblasti tvorby a ochrany životního prostředí a bytové politiky vypracovává
a) návrh celostátní koncepce tvorby a ochrany životního prostředí a po projednání ve vládách republik jej předkládá vládě Československé socialistické republiky;
b) návrh mezinárodní spolupráce v oblasti životního prostředí a předkládá jej vládě Československé socialistické republiky;
c) návrh na zařízení ekologických investic federálního významu do pětiletého státního plánu;
d) společně se Státní plánovací komisí, federálním ministerstvem financí a federálním ministerstvem práce a sociálních věcí koncepci státní bytové politiky včetně návrhů na její zajištění.
§ 27 (1) Státní komise navrhuje koncepci informační politiky a vytváří podmínky pro koordinaci informačních soustav.
(2) Státní komise odpovídá za koncepci a rozvoj soustavy vědeckých, technických a ekonomických informací a její propojení s ostatními celostátními informačními soustavami.
§ 28 (1) Státní komise provádí státní expertizu vybraných úkolů výzkumu a vývoje, licencí a investičních akcí připravovaných k zařízení do státních plánů v odvětvích řízených federálními orgány, jakož i dalších akcí a licencí, u nichž mají být použity centralizované finanční a devizové zdroje federace.
(2) Státní komise sleduje plnění vybraných úkolů a akcí, u nichž provedla státní expertizu a podle potřeby navrhuje vládě Československé socialistické republiky opatření k odstranění zajištěných nedostatků.
§ 29 Státní komise vydává na základě tohoto zákona obecně závazné právní předpisy na úseku
a) vědeckotechnického rozvoje, výzkumné a vývojové základny;
b) vědeckých, technických a ekonomických informací;
c) investorské, projektové, inženýrské a typizační činnosti;
d) přípravy, provádění a vyhodnocování investic;
e) rozpočtování v investiční výstavbě.
Federální ministerstvo zahraničních věcí
§ 30 Federální ministerstvo zahraničních věcí je ústředním orgánem státní správy Československé socialistické republiky pro oblast zahraniční politiky.
§ 31 Federální ministerstvo zahraničních věcí zabezpečuje vztahy Československé socialistické republiky k ostatním státům a k mezinárodním organizacím. Řídí, koordinuje a zabezpečuje provádění zahraniční politiky Československé socialistické republiky. Dbá o uplatňování zájmů zahraniční politiky Československé socialistické republiky v činnosti všech orgánů federace i republik.
§ 32 Federální ministerstvo zahraničních věcí
a) zajišťuje ochranu práv a zájmů Československé socialistické republiky a jejich občanů v zahraničí;
b) řídí československé zastupitelské úřady v zahraničí;
c) plní úkoly při zabezpečování styků s orgány cizích států Československé socialistické republice a v zahraničí;
d) plní úkoly při správě majetku československého státu v zahraniční.
§ 33 Federální ministerstvo zahraničních věcí plní v rozsahu stanoveném vládou Československé socialistické republiky úkoly při zabezpečování mezinárodních styků ve věcech, které patří do výlučné působnosti republik.
§ 34 Federální ministerstvo zahraničních věcí
a) koordinuje, popřípadě zabezpečuje přípravu sjednávání a vnitrostátního projednávání mezinárodních smluv;
b) zabezpečuje vyhlašování mezinárodních smluv, jimiž je Československá socialistická republika vázána;
c) sleduje dodržování a provádění mezinárodních smluv z hlediska uplatňování zájmů zahraniční politiky Československé socialistické republiky.
Federální ministerstvo národní obrany
§ 35 Federální ministerstvo národní obrany je ústředním orgánem státní správy Československé socialistické republiky pro zabezpečování obrany Československé socialistické republiky a orgánem pro řízení a vedení Československé lidové armádě a pro řízení civilní obrany.
§ 36 Federální ministerstvo národní obrany odpovídá za uskutečňování koncepce branné politiky Československé socialistické republiky a navrhuje potřebná opatření vládě Československé socialistické republiky, Radě obrany státu a prezidentu Československé socialistické republiky jako vrchnímu veliteli ozbrojených sil.
§ 37 Federální ministerstvo národní obrany vypracovává
a) návrh zásad řízení obrany Československé socialistické republiky a koordinuje činnost ústředních orgánů a socialistických organizací při přípravě k obraně;
b) návrh komplexního plánu výstavby Československé lidové armády;
c) základní úkoly přípravy občanů k obraně Československé socialistické republiky a navrhuje opatření k jejich realizaci;
d) koncepcí, zaměření a hlavní úkoly civilní obrany.
§ 38 Federální ministerstvo národní obrany
a) řídí výstavbu Československé lidové armády a zabezpečuje její všestrannou připravenost a nepřetržité velení vojskům;
b) rozpracovává použití Československé lidové armády za branné pohotovosti státu a řídí vojenskou zpravodajskou službu;
c) zabezpečuje nedotknutelnost vzdušného prostoru Československé socialistické republiky a koordinaci vojenského letového provozu s civilním letovým provozem;
d) vypracovává opatření k zabezpečení Československé lidové armády všemi druhy výzbroje, bojové techniky a materiálu; provádí u dodavatelských organizací kontrolu jakosti výrobků určených pro zabezpečení obrany státu.
§ 39 Federální ministerstvo národní obrany
a) organizuje a provádí opatření k mobilizaci Československé lidové armády, k vedení evidence občanů podléhajících branné povinnosti a k vedení evidence věcných prostředků, které budou za branné pohotovosti poskytnuty pro potřebu ozbrojených sil Československé socialistické republiky;
b) povolává občany Československé socialistické republiky k plnění branné povinnosti a v rozsahu své působnosti stanoví způsob výkonu této povinnosti.
Federální ministerstvo vnitra
§ 40 Federální ministerstvo vnitra je ústředním orgánem státní správy Československé socialistické republiky pro oblast vnitřního pořádku a bezpečnosti.
§ 41 (1) Federální ministerstvo vnitra vypracovává návrh koncepce bezpečnostní politiky Československé socialistické republiky a ve vymezeném rozsahu zabezpečuje její uskutečňování.
(2) Federální ministerstvo vnitra řídí ve vymezeném rozsahu Sbor národní bezpečnosti a je orgánem pro velení Pohraniční stráži a vojskům ministerstva vnitra.
§ 42 Federální ministerstvo vnitra při uskutečňování bezpečností politiky
a) připravuje zaměření hlavních úkolů Sboru národní bezpečnosti, Pohraniční stráže a vojsk ministerstva vnitra;
b) připravuje zásady organizace Sboru národní bezpečnosti, Pohraniční stráže a vojsk ministerstva vnitra;
c) stanoví zásady jednotného výkonu služby ve Sboru národní bezpečnosti a zabezpečuje rozvoj metod a prostředků bezpečnostní práce a jejich sjednocování;
d) stanoví zásady soustavy politické a odborné přípravy příslušníků Sboru národní bezpečnostní, Pohraniční stráže a vojáků vojsk ministerstva vnitra;
e) stanoví zdravotnické zabezpečení příslušníků Sboru národní bezpečnosti, Pohraniční stráže a vojáků vojsk ministerstva vnitra;
f) vytváří předpoklady pro účast organizací a občanů na realizaci bezpečnostní politiky.
§ 43 Federální ministerstvo vnitra navrhuje vládě Československé socialistické republiky
a) opatření k jednotnému provádění bezpečnostní politiky;
b) základní zásady organizační výstavby a celkové početní stavy Sboru národní bezpečnosti a Pohraniční stráže.
§ 44 Federální ministerstvo vnitra plní úkoly při ochraně státních hranic Československé socialistické republiky.
§ 45 (1) Federální ministerstvo vnitra zabezpečuje výkon státní správy ve věcech
a) vydávání cestovních dokladů, povolování vstupu na území Československé socialistické republiky a povolování pobytu cizinců;
b) státních hranic, jejich vyměřování, vyznačování, udržování a vedení hraničního dokumentárního díla;
c) zrušen
d) státní symbolů Československé socialistické republiky.
(2) Federální ministerstvo vnitra navrhuje právní úpravu ochrany státního, hospodářského a služebního tajemství a kontroluje její dodržlování.
§ 46 Federální ministerstvo vnitra zajišťuje zamezení přepravy, dovozu a šíření věcí zahraničního původu, jejichž obsah je v rozporu s právem chráněnými zájmy nebo porušuje mezinárodní smlouvy.
§ 47 Federální ministerstvo vnitra zajišťuje jednotnou telekomunikační síť Sboru národní bezpečnosti, Pohraniční stráže a vojsk ministerstva vnitra.
§ 48 Ministr vnitra Československé socialistické republiky
a) po projednání s ministry vnitra a životního prostředí republik povolává vybrané příslušníky Sboru národní bezpečnosti k plnění úkolů federálního ministerstva vnitra;
b) ustanovuje na návrh ministrů vnitra a životního prostředí republik náčelníky krajských správ Sboru národní bezpečnosti.
Federální ministerství financí
§ 49 Federální ministerstvo financí je ústředním orgánem státní správy československé socialistické republiky pro oblast financí.
§ 50 Federální ministerstvo financí odpovídá za tvorbu koncepce finanční a rozpočtové politiky Československé socialistické republiky a ve vymezeném rozsahu zabezpečuje její uskutečňování.
§ 51 Federální ministerstvo financí
a) vypracovává zásady finanční a rozpočtové politiky Československé socialistické republiky na pětileté období jako součást přípravy pětiletého státního plánu;
b) navrhuje vládě Československé socialistické republiky rámcové zásady dotační a odpisové politiky, jakož i pravou odvodů, daní a poplatků ve vymezeném rozsah;
c) navrhuje vládě Československé socialistické republiky úpravu způsobu zabezpečení příjmů státního rozpočtu federace, čerpání jeho výdajů a vztahů mezi státním rozpočtem federace a státními rozpočty republik a úpravu zásad rozpočtového hospodaření.
§ 52 (1) Federální ministerstvo financí předkládá vládě Československé socialistické republiky
a) ve spolupráce se Státní plánovací komisí návrh pětiletého rozpočtového výhledu federace;
b) návrh státního rozpočtu federace;
c) návrh státního závěrečného účtu federace.
(2) Federální ministerstvo financí předkládá vládě Československé socialistické republiky přehled o souhrnu pětiletých rozpočtových výhledů, státních rozpočtů a státních závěrečných účtů za Československou socialistickou republiku.
(3) Federální ministerstvo financí
a) vypracovává návrh finanční části státních plánů (ve vazbě na úhrnný finanční plán);
b) provádí rozbory finančního hospodaření za Československou socialistickou republiku podle podkladů poskytovaných federálními orgány a orgány republik v rozsahu dohodnutém s ústředními orgány státní správy republik pro finance.
(4) Federální ministerstvo financí vydává na základě tohoto zákona obecně závazné právní předpisy o způsobu odpisování základních prostředků všech socialistických organizací.
§ 54 Federální ministerstvo financí zajišťuje jednotné provádění a uplatňování zákon" Federálního shromáždění o obvodech a daních, jakož i zákonů o poplatcích, které mají vztah k zahraniční nebo souvisí s výkonem působnosti orgánů federace.
§ 55 Federální ministerstvo financí
a) vykonává dohled nad prováděním devizového monopolu Československé socialistické republiky;
b) navrhuje vládě Československé socialistické republiky ve spolupráci s federálním ministerstvem zahraničního obchodu a federálním ministerstvem zahraničních věcí koncepci a ekonomické podmínky v oblasti poskytovaných a přijímaných vládních úvěrů ve vnějších vztazích; společně s federálním ministerstvem zahraničního obchodu zabezpečuje jejich uskutečňování;
c) se Státní bankou československou předkládá vládě Československé socialistické republiky návrhy na úpravy devizového hospodářství.
§ 56 Federální ministerstvo financí předkládá se Státní bankou československou vládě Československé socialistické republiky návrhy zásad pro stanovování kursů československé koruny k cizím měnám.
§ 57 Federální ministerstvo financí zajišťuje zpracování finančních, měnových a devizových otázek vyplývajících z účasti Československé socialistické republiky v Radě vzájemné hospodářské pomoci a připravuje návrhy na postup československých delegací v orgánech Rady vzájemné hospodářské pomoci v těchto otázkách.
§ 58 Federální ministerstvo financí navrhuje a v rozsahu zmocnění daného vládou Československé socialistické republiky stanoví v dohodě s federálním ministerstvem zahraničního obchodu, Státní plánovací komisí, Federálním cenovým úřadem a Státní bankou československou finančně ekonomické nástroje v zahraničním obchodě a způsob uplatňování finančně ekonomických vztahů souvisejících s prováděním zahraničního obchodu, pokud ovlivňují státní rozpočty; rozpočtuje tyto vztahy a zabezpečuje jejich uplatňování ve vztahu k organizacím s řízeným federálními orgány.
§ 59 (1) Federální ministerstvo financí
a) určuje jednotné zásady organizace a výkonu finanční kontroly;
b) provádí revize hospodaření federálních orgánů, federálních fondů a organizací řízených federálními orgány.
(2) Federální ministerstvo financí stanoví podmínky pro výkon auditorské činnosti u podniků se zahraniční majetkovou účastí a pověřuje osoby nebo organizace výkonem funkce auditorů.
§ 60 (1) Federální ministerstvo financí vykonává působnost ve věcech účetnictví, rozpočetnictví, kalkulací a účetního výkaznictví včetně dohledu v rozsahu stanoveném zákonem.
(2) Federální ministerstvo financí odpovídá za koncepci a rozvoj soustavy informací pro státní rozpočty a její propojení s ostatními celostátními informačními soustavami.
Federální ministerstvo zahraničního obchodu
§ 61 Federální ministerstvo zahraničního obchodu je ústředním orgánem státní správy československé socialistické republiky pro oblast hospodářských styků se zahraničím.
§ 62 (1) Federální ministerstvo zahraničního obchodu odpovídá za tvorbu koncepce zahraničně obchodní politiky Československé socialistické republiky a zajišťuje její provádění ve styku s příslušnými orgány jiných států.
(2) Federální ministerstvo zahraničního obchodu řídí a kontroluje provádění zahraničně obchodní politiky československé socialistické republiky.
(3) Federální ministerstvo zahraničního obchodu zajišťuje ve spolupráci s federálním ministerstvem financí a Státní bankou československou soulad zahraničně obchodní politiky s devizovou politikou.
§ 63 Federální ministerstvo zahraničního obchodu stanoví v souladu se zásadami státní cenové politiky a se zahraničně obchodní politikou pravidla pro provádění cenové politiky v zahraničně obchodní oblasti.
§ 65 Federální ministerstvo zahraničního obchodu vykonává působnost ve věcech celnictví, celní politiky a celních tarifů. Zvláštní složkou federálního ministerstva zahraničního obchodu pro výkon této působnosti je Ústřední celní správa.
Federální ministerstvo práce a sociálních věcí
§ 66 Federální ministerstvo práce a sociálních věcí je ústředním orgánem státní správy Československé socialistické republiky pro oblast práce, mzdové a sociální politiky.
§ 67 Federální ministerstvo práce a sociálních věcí odpovídá za tvorbu koncepce a zásad politiky zaměstnanosti, produktivity práce, efektivního využívání, mzdové politiky a sociální politiky Československé socialistické republiky a dbá o jejich uskutečňování.
§ 68 Federální ministerstvo práce a sociálních věcí vypracovává souhrnné podklady pro státní plány v oblasti práce, mzdové a sociální politiky.
§ 69 Federální ministerstvo práce a sociálních věcí předkládá vládě Československé socialistické republiky návrhy
a) jednotných zásad pracovněprávních vztahů;
b) zásad sociálních a personálních činností organizací, rozvoje účasti, pracujících na řízení a uzavírání kolektivních smluv;
c) podmínek k vytváření plné zaměstnanosti, k systému regulace rozmísťování pracovních sil a k vytváření společensky potřebných pracovních míst;
d) rozsahu a podmínek odborné přípravy a zaměstnávání cizích státních příslušníků v Československé socialistické republice a zásad zaměstnávání československých občanů v zahraničí.
§ 70 (1) Federální ministerstvo práce a sociálních věcí předkládá vládě Československé socialistické republiky
a) návrhy jednotných zásad mzdové politiky včetně usměrňování mzdového vývoje a hodnotí jejich účinnost;
b) návrhy zásad poskytování naturálních požitků a náhrad výdajů spojených s výkonem práce.
(2) Federální ministerstvo práce a sociálních věcí upravuje ve vztahu k federálním orgánům a organizacím řízeným federálními orgány poskytování odměn občanům mimo pracovní poměr, pokud to nepatří do působnosti jiného orgánu.
§ 71 Federální ministerstvo práce a sociálních věcí předkládá vládě Československé socialistické republiky návrhy směřující k plnění úkolů federace v oblasti sociální politiky, zejména ve věcech důchodového a nemocenského zabezpečení, sociální péče, společenské péče o rodinu a vytváření příznivých podmínek pro rozvoj populace.
Federální ministerstvo paliv a energetiky
§ 72 Federální ministerstvo paliv a energetiky je ústředním orgánem státní správy Československé socialistické republiky pro oblast těžby a úpravy tuhých paliv, energetiky včetně jaderné, teplárenství, plynárenství, těžby ropy a zemního plynu a těžby, úpravy a zušlechťování spotřeby paliv a energií v národním hospodářství.
§ 73 (1) Federální ministerstvo paliv a energetiky odpovídá za tvorbu koncepce palivoenergetické politiky Československé socialistické republiky, koncepce rozvoje výroby paliv a energie a zásobování národního hospodářství a obyvatelstva paliv, teplem a elektrickou energií a zabezpečuje jich uskutečňování.
(2) Federální ministerstvo paliv a energetiky vypracovává na základě analýz efektivnosti odvětví a oborů náležejících do jeho působnosti návrhy státních programů jejich rozvoje nebo útlumu jako podklad pro státní plány a zabezpečuje jejich uskutečňování.
§ 74 Federální ministerstvo paliv a energetiky
a) vypracovává návrhy palivoenegretických bilancí, navrhuje rozdělení paliv a energie do jednotlivých úseků užití a stanoví podle zvláštních předpisů opatření k zajištění rovnováhy mezi zdroji a užitím; uplatňuje opatření k racionalizaci spotřeby paliv a energií;
b) vypracovává ve spolupráci s příslušnými ústředními orgány návrh programu snižování energetické náročnosti národního hospodářství;
c) stanoví pravidla jednotného řízení elektrizační a plynárenské soustavy a soustav centralizovaného zásobování teplem;
d) zajišťuje mezinárodní energetickou spolupráci Československé socialistické republiky a v návaznosti na ní stanoví zásady rozvoje zařízení pro přenos elektrické energie;
e) stanoví zásady rozvoje tranzitní soustavy zemního plynu v souladu s mezinárodními závazky Československé socialistické republiky;
f) rozhoduje o určení palivových a energetických základen.
§ 75 Federální ministerstvo paliv a energetiky schvaluje na úseku těžby a zpracování radioaktivních surovin projektování a financování geologických prací podle zvláštních předpisů, přezkoumává a schvaluje výpočty jejich zásob a vydává na základě tohoto zákona obecně závazné právní předpisy o jejich klasifikaci, odpisech a evidenci.
§ 76 Ministru paliv a energetiky Československé socialistické republiky jsou podřízeny orgány státní energetické inspekce.
Federální ministerstvo hutnictví, strojírenství a elektrotechniky
§ 77 Federální ministerstvo hutnictví, strojírenství a elektrotechniky je ústředním orgánem státní správy Československé socialistické republiky pro oblast hutnictví železa a neželezných kovů, strojírenství, elektrotechniky a elektroniky a těžby, úpravy a zušlechťování rud a magnezitu.
§ 78 (1) Federální ministerstvo hutnictví, strojírenství a elektrotechniky odpovídá za tvorbu politiky Československé socialistické republiky v oblasti hutnictví,strojírenství a elektrotechniky a za tvorbu koncepce rozvoje odvětví a výrobní základny, za vypracování návrhu programu snižování materiálové náročnosti výroby, jakož i za koncepci zásobování národního hospodářství a uspokojování potřeb obyvatelstva výrobky a službami v oblasti jemu svěřené a zabezpečuje jejich uskutečňování.
(2) Federální ministerstvo hutnictví, strojírenství a elektrotechniky vypracovává na základě analýz efektivnosti odvětví a odborů náležejících do jeho působnosti návrhy státních programů jejich rozvoje nebo útlumu jako podklad pro státní plány a zabezpečuje jejich uskutečňování.
§ 79 Federální ministerstvo hutnictví, strojírenství a elektrotechniky organizuje a řídí státní službu pro drahé kovy.
§ 80 Federální ministerstvo hutnictví, strojírenství a elektrotechniky organizuje a kontroluje sběr kovového odpadu od organizací a hospodaření s kovovým odpadem.
Federální ministerstvo zemědělství a výživy
§ 81 Federální ministerstvo zemědělství a výživy je ústředním orgánem státní správy Československé socialistické republiky pro oblast zemědělství a výživy.
§ 82 Federální ministerstvo zemědělství a výživy odpovídá za tvorbu koncepce zemědělské politiky a politiky výživy lidu a navrhuje vládě Československé socialistické republiky opatření k zabezpečení jejich realizace, vytváří podmínky pro jejich koordinované uplatňování. Při tvorbě koncepce se opírá zejména o technicko-ekonomické koncepce rozvoje zemědělské a potravinářské výroby republik.
§ 83 Federální ministerstvo zemědělství a výživy navrhuje opatření k zabezpečení jednotného vnitřního trhu zemědělskými a potravinářskými výrobky včetně jednotného postupu při jejich dovozu a vývozu, k ochraně zemědělské a potravinářské výroby a vytváří podmínky pro jejich koordinované provádění.
§ 84 Federální ministerstvo zemědělství a výživy
a) vypracovává návrhy bilancí státních fondů masa a obilnin, závazných na celém území Československé socialistické republiky a centralizovaných zdrojů krmiv, zabezpečuje jejich dodržování a navrhuje jejich změny;
b) dbá o zabezpečení odvětví zemědělství a výživy technikou a jinými důležitými výrobními prostředky a k tomu předkládá návrhy opatření;
c) povoluje v rozsahu vymezeném zákonem výrobu prostředků k ochraně rostlin, jakož i jejich dovoz a uvádění do oběhu;
d) vykonává působnost ve věcech ochrany práv k odrůdám rostlin a k plemenům zvířat v rozsahu vymezeném zákonem;
e) zajišťuje v odvětví zemědělství a výživy jednotné provádění státního zkušebnictví a normalizace a dále řešení mezinárodních normalizačních úkolů.
Federální ministerstvo dopravy a spojů
§ 85 Federální ministerstvo dopravy a spojů je ústředním orgánem státní správy Československé socialistické republiky pro oblast dopravy stanovenou tímto zákonem a pro oblast spojů.
§ 86 Federální ministerstvo dopravy a spojů odpovídá za tvorbu koncepce dopraví a spojové politiky Československé socialistické republiky a v rozsahu své působnosti zabezpečuje její uskutečňování. Federální ministerstvo dopravy a spojů vypracovává ve spolupráci s příslušnými ústředními orgány návrh programu snižování dopravní náročnosti národního hospodářství.
§ 87 Federální ministerstvo dopravy a spojů organizuje a řídí jednotnou soustavu spojů, železniční dopravu, civilní letectví, říční dopravu, pokud zabezpečuje též zahraniční přepravu, a správu dálnic.
§ 88 (1) Federální ministerstvo dopravy a spojů na základě zvláštních předpisů
a) stanoví podmínky technické způsobilosti dopravních prostředků, dopravních cest a dopravních a spojových zařízení a postup a podmínky pro schvalování jejich typů;
b) stanoví podmínky způsobilosti pracovníků k výkonu činnosti v dopravě a ve spojích.
(2) Federální ministerstvo dopravy a spojů koordinuje zapojení československé dopravní a spojové soustavy do mezinárodní dopravní a spojové sítě.
§ 89 Federální ministerstvo dopravy a spojů v rámci stanovených zásad státní cenové politiky stanoví mezinárodní tarify v dopravě a spojích, předkládá návrhy vnitrostátních tarifů a cen v dopravě a ve spojích a po schválení je vyhlašuje.
§ 90 Federální ministerstvo dopravy a spojů stanoví
a) na základě zákona pravidla provozu v jednotlivých druzích dopravy s výjimkou pravidel silničního provozu;
b) jednotná pravidla pro výkon poštovního, telekomunikačního a radiokomunikačního provozu a provozu poštovní novinové služby a činností s tím souvisejících.
§ 91 Federální ministerstvo dopravy a spojů řídí odbornou přípravu a zabezpečuje mobilizační a bojovou připravenost železničního vojska.
§ 92 Federální ministerstvo dopravy a spojů řídí ozbrojené sbory v dopravě.
§ 93 Federální ministerstvo dopravy a spojů vydává poštovní známky a jiné poštovní ceniny a vykonává dozor nad jejich provedením a tiskem.
§ 94 (1) Federální ministerstvo dopravy a spojů řídí a vykonává přímo nebo prostřednictvím organizací pověřených na základě zákona státní správou a státní odborný dozor ve věcech
a) drah celostátních a vleček;
b) civilního letectví;
c) dálnic;
d) vnitrozemské a námořní plavby;
e) pošt;
f) telekomunikací;
g) radiokomunikací;
h) dodržování přidělených kmitočtů nebo kmitočtových pásem.
(2) Federální ministerstvo dopravy a spojů vykonává přímo nebo prostřednictvím organizací pověřených na základě zákona státní odborný technický dozor ve věcech všech drah, vnitrozemské plavby, civilního letectví a zařízení jednotné telekomunikační sítě.
(3) Federální ministerstvo dopravy a spojů plní funkce námořního úřadu Československé socialistické republiky, speciálního stavebního úřadu pro dálnice, leteckého úřadu Československé socialistické republiky a státní inspekce telekomunikací.
(4) Federální ministerstvo dopravy a spojů zřizuje pro řízení spojů nezbytné orgány, které ve stanoveném rozsahu vykonávají správní a hospodářské funkce na území republik.
Výbor lidové kontroly Československé socialistické republiky
§ 95 Výbor lidové kontroly Československé socialistické republiky je ústředním orgánem státní správy Československé socialistické republiky pro oblast kontroly a vrcholným orgánem v soustavě lidových kontrol.
§ 96 (1) Výbor lidové kontroly Československé socialistické republiky přísluší kontrolovat federální ústřední orgány státní správy, socialistické organizace založené nebo zřízené federálními ústředními orgány státní správy, družstevní a společenské organizace působící na celém území Československé socialistické republiky včetně jejich podniků a hospodářských zařízení, a jiné nestátní organizace a orgány v působnosti federace.
(2) Výbor lidové kontroly Československé socialistické republiky kontroluje plnění úkolů federálních ústředních orgánů státní správy vyplývajících z obecně závazných právních předpisů a jejich povinností při
a) uskutečňování státních plánů v podmínkách národohospodářských odvětví a komplexů, při vytváření koncepčních a věcných předpokladů pro jejich rozvoj a zvyšování technické a ekonomické úrovně;
b) sledování účinnosti nástrojů ekonomického řízení a jejich zdokonalování;
c) výkonu funkce zakladatele státních podniků.
(3) Výbor lidové kontroly Československé socialistické republiky ve vztahu ke státním podnikům založeným federálními ústředními orgány státní správy.
a) provádí v součinnosti s ostatními ústředními orgány federace komplexní kontroly plnění společenského poslání státních podniků podle zákona o státním podniku, účinnosti nástrojů hospodářského mechanismu a opodstatněnosti požadavků na společenské zdroje a jejich efektivní užití;
b) kontroluje podle potřeb vlády Československé socialistické republiky rovněž vytváření podmínek pro plnění výstupů státního plánu a jejich zabezpečování v souladu s celospolečenskými potřebami, podmínek pro zabezpečování dynamického rozvoje a koncepce odvětví a oborů a plnění dalších funkcí a povinností podniků podle zákona s státním podniku a ostatních obecně závazných právních předpisů;
c) provádí podle zásad stanovených vládou Československé socialistické republiky kontrolu jakosti výrobků.
(4) Výbor lidové kontroly Československé socialistické republiky ve vztahu k socialistickým organizacím zřízeným federálními ústředními orgány státní správy kontroluje
a) jejich přínos pro plnění úkolů hospodářského a sociálního rozvoje;
b) dodržování a účinnost nástrojů jejich řízení, hospodárnost při vynakládání prostředků a plnění dalších povinností vyplývajících z obecně závazných právních předpisů.
(5) Výbor lidové kontroly Československé socialistické republiky ve vztahu k družstevním a společenským organizacím působícím na celém území Československé socialistické republiky a jejich podnikům a hospodářským zařízením a ve vztahu k jiným nestátním orgánům a organizacím v působnosti federace kontroluje plnění závazných výstupů státních plánů a plnění povinností vyplývajících z obecně závazných právních předpisů.
§ 97 (1) Výbor lidové kontroly Československé socialistické republiky spolupracuje při plnění svých úkolů s orgány Národní fronty a organizacemi v ní sdruženými.
(2) Výbor lidové kontroly Československé socialistické republiky kontroluje v součinnosti s orgány republik pro kontrolu u orgánů a organizací v působnosti republik, jak jsou prováděna opatření federálních orgánů.
§ 98 Výbor lidové kontroly Československé socialistické republiky
a) určuje jednotné zásady organizace a výkonu kontrolní činnosti a v oblasti působnosti federace metodicky usměrňuje činnost orgánů na úseku kontroly;
b) vytváří podmínky pro jednotný postup s výbory lidové kontroly republik a koordinuje svoji činnost s ostatními federálními ústředními orgány státní správy vykonávajícími kontrolu, zejména při provádění komplexních a hlubokých tematických kontrol;
c) vykonává dohled nad vyřizováním stížností, oznámení a podnětů pracujících federálními ústředními orgány státní správy a jimi založenými nebo zřízenými organizacemi a nejzávažnější z nich prošetřuje. Spolu s orgány republik pro kontrolu celostátně vyhodnocuje zaměření a vyřizování stížností, oznámení a podnětů pracujících;
d) zobecňuje kontrolní zajištění, dává podněty ke zdokonalování mechanismu řízení národního hospodářství a státní správy a ke zdokonalování právního řádu;
e) soustřeďuje informace o výzkumu v oboru kontroly a působí na jeho zaměření.
§ 99 (1) Výbor lidové kontroly Československé socialistické republiky předkládá vládě Československé socialistické republiky a v oblasti obrany Radě obrany státu plány kontrolní činnosti.
(2) Výbor lidové kontroly Československé socialistické republiky předkládá na vyžádání předsednictva Federálního shromáždění zprávy o poznatcích z kontrolní činnosti nebo provádí kontrolu nutnou pro plnění úkolů Federálního shromáždění a jeho orgánů; za tím účelem seznamuje předsednictvo Federálního shromáždění se svým plánem kontrolu činnosti.
§ 100 Federální cennový úřad je ústředním orgánem státní správy Československé socialistické republiky pro oblast cen.
§ 101 Federální cenový úřad odpovídá za tvorbu koncepce cenové politiky Československé socialistické republiky a v rozsahu své působnosti zabezpečuje její uskutečňování.
§ 102 Federální cenový úřad vypracovává
a) zásady cenové politiky jako součást přípravy státního pětiletého plánu a zabezpečuje její jednotné provádění;
b) souhrnné podklady pro státní plány v oblasti cen a návrhy plánů vývoje cen.
§ 103 Federální cenový úřad navrhuje vládě Československé socialistické republiky
a) pravidla státního řízení cen,
b) ceny a cenové limity (dále jen "ceny") výrobků výkonů, prací a služeb (dále jen "výrobky") a změny cen, jejichž stanovení si vláda Československé socialistické republiky vyhradí.
§ 104 Federální cenový úřad vydává na základě tohoto zákona a podle zásad stanovených vládou Československé socialistické republiky obecně závazné právní předpisy pro tvorbu, změny, kontrolu a evidenci cen.
§ 105 (1) Federální cenový úřad
a) řídí a koordinuje přípravu a uskutečňování opatření vlády Československé socialistické republiky v oblasti cen;
b) provádí rozbory vývoje a působení cen;
c) určuje, které podklady potřebné pro státní řízení cen předkládají orgány a organizace.
(2) Federální cenový úřad
a) stanoví ceny národohospodářsky významných výrobků v rozsahu určením vládou československé socialistické republiky;
b) schvaluje změny cen v rozsahu a za podmínek stanovených vládou Československé socialistické republiky;
c) může v rámci své působnosti v tvorbě cen pověřit jiné orgány a po předchozí dohodě s příslušnými ústředními orgány i organizace stanovením nebo sjednáním cen výrobků, popřípadě jejich změny;
d) ukládá organizacím na základě zvláštních předpisů obvody prostředků do státního rozpočtu.
§ 106 Federální cenový úřad koordinuje plány a stanoví rozhodující úkoly v kontrole cen; má právo vyžadovat od orgánů republik s cenovu působností provedení zvláštních cenových kontrol k ověření správnosti podkladů předkládaných organizacemi pro cenová opatření.
§ 107 Federální cenový úřad odpovídá za koncepci a rozvoj soustavy informaci pro státní řízení cen a její propojení s ostatními celostátními informačními soustavami.
ČÁST DRUHÁ DALŠÍ FEDERÁLNÍ ÚSTŘEDNÍ ORGÁNY STÁTNÍ SPRÁVY (§ 108-120)
HLAVA PRVNÍ OBECNÁ USTANOVENÍ (§ 108)
§ 108 Na působnost federálních ústředních orgánů státní správy uvedených v této části zákona se přiměřeně vztahují ustanovení § 1 až 16 a § 18 tohoto zákona.
HLAVA DRUHÁ ZVLÁŠTNÍ USTANOVENÍ (§ 109-120) Federální statistický úřad
§ 109 Federální statistický úřad je ústředním orgánem státní správy Československé socialistické republiky pro oblast sociálně ekonomických informací.
§ 110 (1) Federální statistický úřad vykonává působnost v oblasti sociálně ekonomických informací o všech odvětvích národního hospodářství a o všech úsecích společenského života v rozsahu stanoveném zákonem.
(2) Federální statistický úřad zajišťuje propojení jednotné soustavy sociálně ekonomických informací s ostatními celostátními informačními soustavami a zajišťuje vzájemnou koordinaci tvorby, propojení a funkce všech celostátních informačních soustav; přitom postupuje v součinnosti s ústředními orgány, které tyto informační soustavy řídí.
Federální úřad pro tisk a informace
Správa federálních hmotných rezerv
§ 113 Správa federálních hmotných rezerv je ústředním orgánem státní správy Československé socialistické republiky pro plánování, tvorbu, ochraňování a používání federálních hmotných rezerv, pro úkoly na úseku státních rezerv vytvářených v rámci hospodářských mobilizačních příprav národního hospodářství a pro tvorbu koncepcí, analýzu a usměrňování oběhových procesů v národním hospodářství.
§ 114 (1) Správa federálních hmotných rezerv v součinnosti se Státní plánovací komisí předkládá vládě Československé socialistické republiky
a) návrhy nomenklatury, cílových a nesnižitelných stavů materiálů federálních hmotných rezerv;
b) návrhy pravidel tvorby, ochraňování, financování, rozmísťování, používání a kontroly federálních hmotných rezerv;
c) návrhy pravidel plánování, rozpočtování, financování, ochraňování, obhospodařování, používání a kontroly státních rezerv pro hospodářské mobilizační přípravy národního hospodářství.
(2) Správa federálních hmotných rezerv
a) pověřuje socialistické organizace určené ústředními orgány státní správy k ochraňování federálních hmotných rezerv;
b) rozhoduje podle pravidel stanovených vládou Československé socialistické republiky a zápůjčkách federálních hmotných rezerv socialistickým organizacím;
c) používá podle pravidel stanovených vládou Československé socialistické republiky federální hmotné rezervy při konjunkturálních výkyvech cen na světových trzích.
(3) Správa federálních hmotných rezerv analyzuje vývoj oběhu zboží, usměrňuje a koordinuje rozvoj skladování, manipulace s materiálem a balení.
Federální úřad pro vynálezy
§ 115 Federální úřad pro vynálezy je ústředním orgánem státní správy československé socialistické republiky pro oblast průmyslových práv objevů a zlepšovacích návrhů.
§ 116 Federální úřad pro vynálezy
a) navrhuje cíle a zásady jednotné státní politiky v oblasti průmyslových práv včetně zahraniční a vypracovává návrh koncepce rozvoje v oblasti průmyslových práv a opatření k jejímu zabezpečení;
b) rozhoduje o udělení ochrany na předměty průmyslových práv;
c) vede ústřední fond světové patentové literatury a zajišťuje budování, výměnu a zpřístupňování fondu informací z oblasti průmyslových práv.
Federální úřad pro normalizaci a měření
§ 117 Federální úřad pro normalizaci a měření je ústředním orgánem státní správy československé socialistické republiky pro oblast technické normalizace, měrové služby a státního zkušebnictví.
§ 118 Federální úřad pro normalizaci a měření
a) řídí technickou normalizaci, měrovou službu a státní zkušebnictví v rozsahu stanovením zákonem a vypracovává celostátní koncepce rozvoje těchto činností;
b) řídí tvorbu státních technických norem a tyto schvaluje;
c) zabezpečuje jednotnost a přesnost stanovených měřidel a měření a soustavné zvyšování jejich technické úrovně a zabezpečuje výkon státní měrové služby v rozsahu stanoveném zákonem;
d) zabezpečuje výkon státního zkušebnictví, řídí a kontroluje činnost státních zkušeben a stanoví státním zkušebnám povinnost zadávat některé speciální zkoušky jiným organizacím.
Československá komise pro atomovou energii
§ 119 (1) Československá komise pro atomovou energii je ústředním orgánem státní správy Československé socialistické republiky pro oblast atomové energie.
(2) Předsedu, místopředsedu a ostatní členy Československé komise pro atomovu energii jmenuje a dovolává vláda Československé socialistické republiky.
§ 120 Československá komise pro atomovu energii
a) vypracovává podklady z oblasti mírového využívání jaderné energie pro návrhy státní vědní a vědeckotechnické politiky včetně návrhů na její zabezpečení;
b) podílí se na vypracování návrhu československého jaderného programu a jeho zabezpečení; v rámci této činnosti zabezpečuje potřeby národního hospodářství v izotopové produkci a vybraných přístrojích jaderné techniky;
c) vykonává státní dozor nad jadernou bezpečností jaderných zařízení podle zvláštních předpisů;
d) vykonává státní dozor nad jadernými materiály včetně jejich kontroly a evidence;
e) v rozsahu své působnosti zabezpečuje závazky Československé socialistické republiky z mezinárodních smluv týkajících se jaderné bezpečnosti jaderných zařízení.
ČÁST TŘETÍ SPOLEČNÁ A ZÁVĚREČNÁ USTANOVENÍ (§ 121-127)
§ 121 Podrobnější vymezení úkolů federálních ministerstev a dalších federálních ústředních orgánů státní správy, zásad jejich činnosti a vnitřní organizace upraví statuty, které schvaluje vláda Československé socialistické republiky.
§ 122 Federální ministerstva a další federální ústřední orgány stání správy se ve veškeré své činnosti řídí ústavními a ostatními zákony a dalšími obecně závaznými právními předpisy a usneseními vlády Československé socialistické republiky a jejího předsednictva.
§ 123 Federální ministerstva a další federální ústřední orgány státní správy dbají, aby stavy jejich pracovníků odpovídaly stanoveným působnostem a aby se přiměřeně skládaly z občanů obou republik, a vytvářejí pro to všestranné podmínky.
§ 124 Ustanovení § 29, § 52 odst. 4, § 75 a 104 o vydávání obecně závazných právních předpisů na základě tohoto zákona pozbývají účinnosti dnem 31. prosince 1992.
§ 125 Pokud se v dosavadních právních předpisech užívá názvů Úřad pro vynálezy a objevy a Úřad pro normalizaci a měření, rozumí se jimi Federální úřad pro vynálezy a Federální úřad pro normalizaci a měření.
§ 126 Zrušuje se:
1. § 2 zákonného opatření předsednictva Národního shromáždění č. 69/1964 Sb. , o Správě státních hmotných rezerv;
2. § 12 odst. 1, druhá věta a odst. 2 zákona č. 96/1964 Sb. , o technické normalizaci;
3. § 5 zákona č. 30/1968 Sb., o státním zkušebnictví, ve znění zákona č. 54/1987 Sb. ;
4. § 4 odst. 3 zákona č. 170/1968 Sb., o některých opatřeních souvisejících s federativním uspořádáním státu;
5. zákon č. 133/1970 Sb. , o působnosti federálních ministerstev, ve znění zákona č. 158/1973 Sb. , zákonného opatření předsednictva Federálního shromáždění č. 17/1976 Sb. a zákonů č. 149/1979 Sb. a č. 115/1983 Sb. ;
6. § 142 odst. 1, § 143 a 144 zákona č. 84/1972 Sb., o objevech, vynálezech, zlepšovacích návrzích a průmyslových vzorech;
7. zákon č. 37/1972 Sb. , o okresních a krajských zemědělských správách.
§ 127 Tento zákon nabývá účinnosti dnem 1. ledna 1989.
Husák v. r.
Indra v. r.
Adamec v. r
Přechodná ustanovení novel:
Copyright © 2009 - 2024, Nakladatelství C. H. Beck