Čekejte, prosím...
A A A

Hledaný výraz nenalezen

Hledaný § nenalezen

199/1994 Sb. znění účinné od 1. 1. 1995 do 30. 6. 1996

199

 

ZÁKON

ze dne 28. září 1994

o zadávání veřejných zakázek

 

Parlament se usnesl na tomto zákoně České republiky:

ČÁST PRVNÍ

OBECNÁ USTANOVENÍ (§ 1-3)

§ 1

Předmět úpravy

(1)

Zákon upravuje

a)

závazný postup zadavatelů veřejných zakázek směřující k uzavření smluv k jejich provedení (dále jen „zadávání“),

b)

obchodní veřejnou soutěž1 pro veřejné zakázky a způsob uzavírání smluv k jejich provedení na podkladě výsledků této soutěže,

c)

způsob dohledu nad dodržováním tohoto zákona.

(2)

Tento zákon se nevztahuje na

a)

poskytování účelové finanční podpory vědecké činnosti nebo vývoje technologií ze státního rozpočtu podle zvláštních předpisů,2

b)

zakázky, jejichž předmět požívá ochrany autorského zákona,3

c)

koupi a prodej zboží organizované Státním fondem tržní regulace v zemědělství.4

§ 2

Pojmy

Pro účely tohoto zákona se rozumí

a)

veřejnou zakázkou koupě, nájem, zhotovení, montáž, údržba, oprava nebo úprava věcí movitých či nemovitých anebo provedení jiných činností (např. dopravní služby regionu, odvoz a likvidace tuhých domovních odpadů, čistění komunikací, projektová činnost), jestliže je zadávána

1.

ministerstvem, jiným správním úřadem, územním samosprávným celkem a jimi zřízenými rozpočtovými a příspěvkovými organizacemi, Nejvyšším kontrolním úřadem, soudy, státními zastupitelstvími a státními fondy, jakož i právnickými osobami, které v souladu s rozpočtovými pravidly hospodaří s prostředky státního rozpočtu, státních fondů, rozpočtů okresních úřadů nebo rozpočtů územních samosprávných celků, nebo

2.

právnickou nebo fyzickou osobou, která k úhradě zakázky spočívající ve zhotovení, montáži, úpravě nebo opravě, popřípadě koupi věci nemovité či souboru strojů a zařízení tvořících samostatný funkční celek použije prostředky státního rozpočtu, státních fondů, rozpočtu okresních úřadů nebo rozpočtů územních samosprávných celků (dále jen „zadavatel“), a

výše peněžitého závazku bez daně z přidané hodnoty z příslušné smlouvy přesahuje 500 000 Kč, jde-li o nemovitost s výjimkou nájmu nebo o soubor strojů a zařízení tvořících samostatný funkční celek, a 100 000 Kč v ostatních případech,

b)

zájemcem o veřejnou zakázku tuzemská nebo zahraniční osoba, popřípadě více těchto osob společně, která

1.

si vyžádá zadávací nebo kvalifikační dokumentaci nebo

2.

prokáže svoji kvalifikaci v předkvalifikačním řízení nebo

3.

se zúčastní jednání v prvním stupni dvoustupňové obchodní veřejné soutěže nebo

4.

je vyzvána zadavatelem k předložení nabídky při jiných způsobech zadání veřejné zakázky, než je obchodní veřejná soutěž, nebo

5.

přichází v úvahu k plnění veřejné zakázky,

c)

uchazečem o veřejnou zakázku (dále jen „uchazeč“) tuzemská nebo zahraniční osoba, popřípadě více těchto osob společně, která předložila

1.

nabídku podle podmínek soutěže vyhlášených zadavatelem pro obchodní veřejnou soutěž nebo

2.

předběžnou nabídku v dvoustupňové obchodní veřejné soutěži nebo

3.

nabídku na podkladě výzvy zadavatele při jiných způsobech zadání veřejné zakázky,

d)

tuzemskou osobou

1.

právnická osoba se sídlem nebo fyzická osoba s bydlištěm v České republice,

2.

právnická osoba se sídlem nebo fyzická osoba s bydlištěm mimo území České republiky, oprávněná podnikat na území České republiky v souladu se zvláštními předpisy,5

e)

zahraniční osobou právnická osoba se sídlem a fyzická osoba s bydlištěm mimo území České republiky,

f)

nabídkou návrh na uzavření smlouvy, doložený doklady požadovanými v podmínkách obchodní veřejné soutěže, popřípadě na podkladě písemné výzvy při jiných způsobech zadání veřejné zakázky,

g)

nabídkovou cenou cena, kterou uchazeč navrhuje zadavateli za splnění veřejné zakázky ve své nabídce,

h)

dvoustupňovou obchodní veřejnou soutěží soutěž, kdy zadavatel

1.

vyhlášením podmínek soutěže pro první stupeň vyzývá k podání předběžných nabídek neurčité zájemce o veřejnou zakázku a

2.

ve druhém stupni vyzývá k podání nabídek pouze uchazeče, kteří splnili podmínky prvního stupně,

i)

předběžnou nabídkou návrh na způsob plnění veřejné zakázky doložený doklady požadovanými zadavatelem v podmínkách soutěže prvního stupně či v zadávací dokumentaci; součástí předběžné nabídky nejsou návrh smlouvy a nabídková cena,

j)

dokumentací o zadání veřejné zakázky soubor dokladů, jejichž pořízení vyžaduje tento zákon, a nabídky všech uchazečů.

§ 3

Způsoby zadání veřejných zakázek

(1)

K uzavření smlouvy na veřejnou zakázku vyhlašuje zadavatel obchodní veřejnou soutěž o nejvýhodnější nabídku. Při obchodní veřejné soutěži postupuje zadavatel podle obchodního zákoníku, pokud tento zákon nestanoví jinak.

(2)

Uzavření smlouvy na veřejnou zakázku jiným způsobem než na základě obchodní veřejné soutěže podle odstavce 1 je přípustné pouze při splnění podmínek stanovených v § 49 nebo v § 50 tohoto zákona.

ČÁST DRUHÁ

OBCHODNÍ VEŘEJNÁ SOUTĚŽ (§ 4-48)

HLAVA I

NĚKTERÁ USTANOVENÍ

O PODMÍNKÁCH SOUTĚŽE (§ 4-26)

§ 4

Vyhlášení obchodní veřejné soutěže

(1)

Obchodní veřejnou soutěž, její podmínky, popřípadě změny a zrušení obchodní veřejné soutěže vyhlašuje zadavatel zveřejněním v Obchodním věstníku.6

(2)

Před vyhlášením obchodní veřejné soutěže podle odstavce 1 nesmí být podmínky soutěže uveřejněny jiným způsobem a žádným osobám nesmí být sdělen jejich obsah.

§ 5

Obsah podmínek soutěže

(1)

Podmínky soutěže musí obsahovat

a)

vymezení plnění veřejné zakázky,

b)

dobu a místo plnění veřejné zakázky,

c)

požadavky na prokázání základních kvalifikačních předpokladů uchazečů (§ 17),

d)

způsob hodnocení nabídek (§ 6),

e)

požadavky na jednotný způsob zpracování nabídkové ceny včetně platebních podmínek,

f)

soutěžní lhůtu (§ 7) a místo otevírání obálek s nabídkami,

g)

zadávací lhůtu (§ 8),

h)

místo pro podávání nabídek a dobu, v níž lze nabídky podat osobně (§ 9),

i)

název, sídlo, telefon, popřípadě dálnopis nebo fax zadavatele.

(2)

Zadavatel může vymezit další podmínky soutěže, které vyhlásí současně s podmínkami podle odstavce 1, a to zejména

a)

zvláštní podmínky provedení veřejné zakázky (§ 10),

b)

zvýhodnění tuzemských osob (§ 11),

c)

omezení soutěže na tuzemské osoby,

d)

adresu a lhůtu,. v níž je možno vyžádat zadávací dokumentaci, popřípadě výši úhrady za její poskytnutí, je-li úhrada zadavatelem vyžadována (§ 12),

e)

požadavky na prokazování kvalifikace nad rámec základních kvalifikačních předpokladů, popřípadě na předkvalifikační řízení (§ 21),

f)

adresu a lhůtu pro získání kvalifikační dokumentace (§ 15),

g)

požadavek na poskytnutí jistoty včetně její výše (§ 23),

h)

požadavky na variantní řešení.

§ 6

Způsob hodnocení nabídek

(1)

Hodnocení nabídek se provádí pomocí jediného kritéria nebo více kritérií.

(2)

Při hodnocení nabídek pomocí

a)

jediného kritéria se nabídky hodnotí podle výše nabídkové ceny,

b)

více kritérií zadavatel použije kromě výše nabídkové ceny podle charakteru veřejné zakázky zejména tato kritéria: požadavky na jakost, dobu plnění veřejné zakázky, kvalifikaci uchazečů, záruky za jakost, požadavky na provoz a údržbu.

(3)

Rozhodne-li se zadavatel pro způsob hodnocení pomocí více kritérií, uvede jednotlivá kritéria v podmínkách soutěže v sestupném pořadí podle stupně významu, který jim přisuzuje.

§ 7

Soutěžní lhůta

(1)

Soutěžní lhůtou se rozumí lhůta, ve které lze nabídky podávat. Při stanovení soutěžní lhůty se přihlédne k potřebě, kdy pro zpracování nabídky je nezbytné prohlédnutí místa provedení veřejné zakázky či nahlédnutí do dalších podkladů. Soutěžní lhůta nesmí být kratší než 36 kalendářních dní.

(2)

Soutěžní lhůta počíná běžet dnem vyhlášení obchodní veřejné soutěže v Obchodním věstníku a končí dnem a hodinou otevírání obálek s nabídkami. V podmínkách soutěže se vymezuje stanovením příslušného data a hodiny otevírání obálek s nabídkami.

§ 8

Zadávací lhůta

(1)

Zadávací lhůtou se rozumí doba, po kterou jsou uchazeči svými nabídkami vázáni. Zadavatel ji stanoví v podmínkách soutěže počtem kalendářních dní.

(2)

Zadávací lhůta stanovená v podmínkách soutěže jednotně pro všechny uchazeče se prodlužuje uchazečům umístěným na prvním až třetím pořadí až do doby uzavření smlouvy (§ 40). Zadávací lhůta bez prodloužení činí nejvíce 90 kalendářních dní; její běh počíná dnem otevírání obálek s nabídkami.

§ 9

Způsob podávání nabídek

(1)

Nabídky se podávají osobně nebo doporučeně poštou, v písemné formě a v zapečetěných obálkách označených „anonymní soutěž“. Každý zájemce o veřejnou zakázku může podat pouze jednu nabídku; při porušení této povinnosti je zadavatel povinen vyloučit příslušného uchazeče ze soutěže. Žádná osoba se nesmí zúčastnit téže soutěže více než jednou.

(2)

Při hodnocení nabídek pomocí více kritérií může zadavatel stanovit, že v nabídce se oddělí do samostatné zapečetěné obálky nabídková cena. Tato obálka musí být označena nápisem „Nabídková cena“.

§ 10

Zvláštní podmínky provedení veřejné zakázky

Zvláštními podmínkami provedení veřejné zakázky se rozumějí zejména požadavky na řešení ekologických problémů, zaměstnanosti a na využití místních zdrojů a surovin v určitém regionu.

§ 11

Zvýhodnění některých uchazečů

v obchodní veřejné soutěži

(1)

Žádný z uchazečů nesmí být v obchodní veřejné soutěži zvýhodněn proti ostatním účastníkům soutěže s výjimkami uvedenými v odstavcích 2 a 3.

(2)

V případě obchodní veřejné soutěže se zahraniční účastí (§ 65) může zadavatel v podmínkách soutěže stanovit zvýhodnění nabídkových cen tuzemských osob nejvýše do 10 % od nejnižší nabídkové ceny zahraniční osoby. Předkládá-li nabídku společně tuzemská a zahraniční osoba, považuje se jejich nabídka za nabídku zahraniční osoby.

(3)

Účastní-li se obchodní veřejné soutěže tuzemská osoba zaměstnávající nad 60 % občanů se změněnou pracovní schopností, musí být při hodnocení její nabídky jí předložená nabídková cena hodnocena jako nejnižší, jestliže nepřekročí nejnižší nabídkovou cenu tuzemské osoby o více než 20 %.

(4)

Uchazeč zaměstnávající více než 60 % občanů se změněnou pracovní schopností musí tuto skutečnost doložit ve své nabídce potvrzením místně příslušného úřadu práce.

§ 12

Zadávací dokumentace

(1)

Zadávací dokumentace je souhrn údajů a informací nezbytných pro zpracování nabídky. Zadavatel ji poskytuje na vyžádání zájemcům o veřejnou zakázku. Součástí zadávací dokumentace jsou zejména technické podmínky veřejné zakázky určující požadavky na jakost a technické vlastnosti předmětu veřejné zakázky. Za kvalitu zadávací dokumentace a údaje v ní obsažené plně ručí zadavatel. Nebude-li zadávací dokumentace zpracována zadavatelem, musí být označena názvem a sídlem jejího zpracovatele.

(2)

Požadované technické podmínky nesmí obsahovat požadavky nebo odkazy na jednotlivá obchodní jména, zvláštní označení podniku, zvláštní označení výrobků, výkonů anebo obchodních materiálů, které platí pro určitý podnik nebo závod za příznačné, patenty a užitné vzory. Pokud nelze požadované plnění předmětu veřejné zakázky popsat jiným způsobem, než je uvedeno v předchozí větě, musí zadavatel v zadávací dokumentaci umožnit použití i obdobných řešení.

(3)

Zadavatel může požadovat od uchazečů úhradu za použití reprodukční techniky při poskytnutí zadávací dokumentace.

§ 13

Náklady účasti v obchodní

veřejné soutěži

(1)

Zadavatel nesmí požadovat na uchazečích poplatky za účast v obchodní veřejné soutěži.

(2)

Podmínky soutěže nesmějí přiznávat uchazečům právo na náhradu nákladů spojených s účastí v obchodní veřejné soutěži.

Obecná ustanovení o kvalifikaci uchazečů

§ 14

(1)

Kvalifikací prokazují uchazeči a zájemci o veřejnou zakázku své předpoklady k plnění veřejné zakázky. Pokud se v části druhé hlavě I tohoto zákona používá pojem uchazeč, rozumí se jím i zájemce o veřejnou zakázku.

(2)

Uchazeči jsou povinni v obchodní veřejné soutěži prokázat základní kvalifikační předpoklady (§ 17). V podmínkách soutěže může zadavatel požadovat prokázání dalších kvalifikačních předpokladů (§ 20).

(3)

Při stanovení požadavků na prokazování kvalifikace uchazečů musí zadavatel v podmínkách soutěže uvést, jakým způsobem požaduje prokazování kvalifikace, předkládá-li nabídku více osob společně. V těchto případech může zadavatel požadovat prokazování kvalifikace od všech osob nebo pouze od osoby s největším podílem na plnění veřejné zakázky

§ 15

(1)

Požadavky na prokazování dalších kvalifikačních předpokladů vymezí zadavatel v podmínkách soutěže nebo v kvalifikační dokumentaci včetně požadovaných dokladů a kritérií pro hodnocení kvalifikace. Zájemci o veřejné zakázky mohou požadovat na zadavateli upřesňující informace k prokazování dalších kvalifikačních předpokladů nejpozději do sedmi dnů před uplynutím soutěžní lhůty.

(2)

Zadavatel může požadovat úhradu za použití reprodukční techniky při poskytnutí kvalifikační dokumentace.

§ 16

Zadavatel zjišťuje kvalifikaci uchazečů

a)

při posuzování nabídek (§ 34), jde-li o základní kvalifikační předpoklady;

b)

při hodnocení nabídek (§ 35) v případě prokazování dalších kvalifikačních předpokladů,

c)

v předkvalifikačním řízení (§ 21).

§ 17

Základní kvalifikační předpoklady

(1)

Základní kvalifikační předpoklady pro plnění veřejné zakázky nesplňuje uchazeč,

a)

který nemá příslušné podnikatelské oprávnění,

b)

na jehož majetek byl prohlášen konkurz,

c)

proti kterému bylo zahájeno soudem konkurzní nebo vyrovnací řízení, po dobu tohoto řízení,

d)

proti kterému byl návrh na prohlášení konkurzu zamítnut pro nedostatek majetku úpadce,

e)

který je jako právnická osoba v likvidaci,

f)

který má v evidenci daní zachyceny daňové nedoplatky,7

g)

který má splatné závazky vůči nositelům sociálního zabezpečení8 a všeobecného zdravotního pojištění,9

h)

který byl pravomocně odsouzen pro trestný čin, jehož skutková podstata souvisí s předmětem podnikání uchazeče, nebo pro trestný čin hospodářský10 nebo proti majetku,11

i)

který byl v posledních třech letech disciplinárně potrestán podle zvláštních předpisů upravujících výkon odborné činnosti,12 pokud tato činnost souvisí s předmětem veřejné zakázky.

(2)

Podmínka uvedená v odstavci 1 písm. h) se vztahuje na osobu vykonávající funkci statutárního orgánu nebo člena statutárního orgánu.

§ 18

Prokazování základních kvalifikačních předpokladů

Uchazeč prokazuje splnění základních kvalifikačních předpokladů uvedených v § 17 odst. 1 takto:

a)

podle písmene a) dokladem o oprávnění podnikat,

b)

podle písmen b) až e) čestným prohlášením a výpisem z obchodního rejstříku, je-li do tohoto rejstříku zapsán,

c)

podle písmen f) a g) vlastním prohlášením, u vybraného uchazeče potvrzeným příslušným úřadem,

d)

podle písmene h) výpisem z trestního rejstříku ne starším více než šest měsíců,

e)

podle písmene i) čestným prohlášením.

§ 19

Důsledky nesplnění základních

kvalifikačních předpokladů

Nesplní-li uchazeč některý ze základních kvalifikačních předpokladů, musí ho zadavatel z účasti v obchodní veřejné soutěži vyloučit. Rozhodnutí o vyloučení zadavatel bezodkladně sdělí vyloučenému uchazeči.

§ 20

Další kvalifikační předpoklady

(1)

Další kvalifikační předpoklady prokazuje uchazeč zejména údaji

a)

o technickém a materiálním vybavení k plnění veřejné zakázky,

b)

o průměrném ročním přepočteném počtu zaměstnanců uchazeče včetně počtu odborných profesí rozhodných pro plnění veřejné zakázky,

c)

o významných zakázkách uskutečněných uchazečem v posledních pěti letech s uvedením objednatele, popřípadě kupujícího, ceny, místa a doby plnění,

d)

o obchodním obratu uchazeče dosaženém v posledních třech letech,

e)

o zdrojích a původu všech základních materiálů a surovin potřebných k provedení veřejné zakázky.

(2)

Údaje poskytnuté uchazeči podle odstavce 1 písmen c) až e) jsou důvěrné a zadavatel je může použít pouze pro účely obchodní veřejné soutěže.

§ 21

Předkvalifikační řízení

(1)

V případě rozsáhlých nebo technicky náročných veřejných zakázek může zadavatel při vyhlášení obchodní veřejné soutěže požadovat prokazování kvalifikace uchazečů na základě konání předkvalifikačního řízení. Pokud zadavatel nepožaduje prokazování dalších kvalifikačních předpokladů, může předkvalifikační řízení omezit jen na základní kvalifikační předpoklady.

(2)

V kvalifikační dokumentaci musí zadavatel uvést kromě požadavků podle § 15 a 20 tohoto zákona též lhůtu a místo pro předložení dokladů o kvalifikaci a lhůtu pro oznámení výsledku hodnocení. Lhůta pro oznámení výsledku předkvalifikačního řízení musí skončit nejpozději 25 dnů před uplynutím soutěžní lhůty s výjimkou dvoustupňové soutěže, kdy výsledky předkvalifikačního řízení se sdělují uchazečům souběžně s výsledky posouzení předběžných nabídek.

(3)

Na základě konání předkvalifikačního řízení zadavatel vyloučí uchazeče nesplňujícího kvalifikaci z další účasti v obchodní veřejné soutěži. K předkládání nabídek jsou oprávněni pouze uchazeči splňující požadavky na kvalifikaci.

(4)

Výsledky předkvalifikačního řízení oznámí zadavatel ve lhůtě uvedené v odstavci 2 všem uchazečům, kteří předložili doklady, jimiž prokazovali svou kvalifikaci.

§ 22

Ověřování prokázané kvalifikace uchazečů

(1)

Uchazeči jsou povinni ohlásit zadavateli změny, které nastaly v průběhu obchodní veřejné soutěže a které se dotýkají údajů požadovaných zadavatelem při prokazování kvalifikace Spočívá-li tato změna v nesplnění některého ze základních kvalifikačních předpokladů, zadavatel vyloučí takového uchazeče z další účasti v obchodní veřejné soutěži a toto rozhodnutí mu bezodkladně oznámí.

(2)

Zadavatel je oprávněn kdykoliv v průběhu obchodní veřejné soutěže ověřit, zda nedošlo ke změnám údajů poskytovaných v rámci prokazování kvalifikace. Za tím účelem může vyzvat uchazeče, u něhož vznikly pochybnosti, že neplní své povinnosti podle odstavce 1, aby znovu prokázal svoji kvalifikaci v rozsahu zpochybněných skutečností. Pro opětovné předložení příslušných dokladů o kvalifikaci stanoví zadavatel uchazeči přiměřenou lhůtu.

(3).

Doklady a údaje předložené uchazečem na základě výzvy zadavatele vyhodnotí zadavatel v souladu s § 17, popřípadě kritérii stanovenými v podmínkách soutěže nebo v kvalifikační dokumentaci. Neprokáže-li uchazeč některý ze základních kvalifikačních předpokladů, musí ho zadavatel vyloučit ze soutěže a toto rozhodnutí mu bezodkladně oznámit.

§ 23

Poskytnutí jistoty

(1)

Zadavatel může v podmínkách obchodní veřejné soutěže vyžadovat, aby uchazeči k zajištění splnění svých povinností vyplývajících z účasti v obchodní veřejné soutěži poskytli jistotu.

(2)

Poskytnutí jistoty zadavatel vyžádá v podmínkách obchodní veřejné soutěže vždy, kdy výše peněžitého závazku bez daně z přidané hodnoty překročí 20 000 000 Kč, jde-li o nemovitost s výjimkou nájmu nebo o soubor strojů a zařízení tvořících samostatný funkční celek, a 4 000 000 Kč v ostatních případech.

(3)

Požadavek na poskytnutí jistoty musí zadavatel uplatnit shodně vůči všem uchazečům. Výši jistoty v absolutní částce stanoví zadavatel v rozmezí 1 % až 5 % peněžitého závazku.

§ 24

Formy jistoty

(1)

Jistota může být poskytnuta pouze jednou z těchto forem:

a)

bankovní zárukou,13

b)

zástavním právem k cenným papírům14 obchodovatelným na burze cenných papírů,

c)

složením peněžité částky.

(2)

Hodnota cenných papírů podle prodejního kurzu na burze cenných papíru musí v době poskytnutí jistoty odpovídat výši jistoty požadované zadavatelem.

§ 25

Uvolnění jistoty

(1)

Jistoty uchazečů, kteří se umístili při hodnocení nabídek ve čtvrtém a dalším pořadí, uvolní zadavatel bezodkladně po uplynutí zadávací lhůty s výjimkou podle odstavce 5.

(2)

Jistotu uchazeče, jehož nabídka byla vyhodnocena a vybrána jako nejvýhodnější, zadavatel uvolní bezodkladně po uzavření smlouvy. Současně uvolní zadavatel i jistoty uchazečů, kteří se umístili při hodnocení nabídek ve druhém a třetím pořadí.

(3)

Pokud nedojde k uzavření smlouvy s vybraným uchazečem a zadavatel vyzve k uzavření smlouvy uchazeče umístěného ve druhém pořadí, uvolní jistotu tomuto uchazeči po uzavření smlouvy s ním a současně uvolní jistotu uchazeči umístěnému ve třetím pořadí.

(4)

Není-li uzavřena smlouva s uchazečem umístěným ve druhém pořadí, zadavatel uvolní jistotu uchazeči umístěnému ve třetím pořadí po uzavření smlouvy s ním.

(5)

Jistotu uchazeče, který podal námitky proti rozhodnutí zadavatele o výběru nejvýhodnější nabídky, zadavatel uvolní po nabytí právní moci rozhodnutí o námitkách; popřípadě po uzavření smlouvy s tímto uchazečem, shledá-li orgán dohledu námitky důvodnými.

(6)

Zadavatel uvolní bezodkladně jistoty uchazečům,

a)

kteří byli ze soutěže vyloučeni,

b)

jejichž nabídky byly odmítnuty podle § 38 odst. 1,

c)

byla-li soutěž zrušena.

§ 26

Výkon práva z poskytnuté jistoty

Poskytnutá jistota připadá zadavateli v případech, kdy uchazeč, v rozporu s tímto zákonem nebo s podmínkami soutěže, zrušil nebo změnil nabídku nebo nesplnil povinnost uzavřít smlouvu na veřejnou zakázku v zadávací lhůtě, popřípadě prodloužené zadávací lhůtě.

HLAVA II

PRŮBĚH SOUTĚŽE (§ 27-42)

§ 27

Postup při přijímání nabídek

(1)

Zadavatel je povinen zabezpečit, aby doručené nabídky byly na obálce označeny pořadovým číslem, datem a hodinou doručení a zapsány s těmito údaji do seznamu nabídek. Při osobním doručení nabídky musí být jejímu doručiteli zadavatelem vystaveno potvrzení o jejím přijetí s uvedením údajů podle první věty.

(2)

Nabídky, které budou doručeny po ukončení soutěžní lhůty, nesmí zadavatel přijmout. Rovněž nepřijme nabídky doručené nezapečetěné, poškozené tak, že je možno obsah obálky vyjmout, a nabídky bez označení obálky „anonymní soutěž“. Otevře-li zadavatel obálku s nabídkou v důsledku jejího nesprávného označení, nesmí tuto nabídku zadavatel zahrnout do soutěže a musí ji vrátit příslušnému uchazeči.

§ 28

Účastníci otevírání obálek s nabídkami

(1)

Otevírání obálek s nabídkami se mají právo zúčastnit kromě zadavatele

a)

uchazeči, kteří předložili nabídky, pokud se prokáží podacím lístkem pošty nebo potvrzením o přijetí nabídky,

b)

zástupci orgánu dohledu,

c)

zástupci Ministerstva financí,

d)

zástupci orgánu, z jehož rozpočtu se provádí zcela nebo zčásti úhrada veřejné zakázky, není-li totožný se zadavatelem.

(2)

Účastníci přítomní otevírání obálek s nabídkami (dále jen „účastníci“) potvrdí svou účast podpisem v listině účastníků, kterou komise přiloží k protokolu o otevírání obálek s nabídkami (§ 30).

§ 29

Otevírání obálek s nabídkami

(1)

Pro otevírání obálek s nabídkami jmenuje zadavatel nejméně tříčlennou komisi. Před otevíráním obálek s nabídkami předá zadavatel komisi obálky s nabídkami včetně seznamu nabídek.

(2)

Komise otevírá obálky postupně podle pořadového čísla a kontroluje úplnost nabídky z hlediska požadavků uplatněných zadavatelem ve vyhlášených podmínkách soutěže. Účastníkům sdělí jméno a sídlo uchazeče včetně nabídkové ceny, pokud se nepostupuje podle odstavce 4.

(3)

Připouštějí-li podmínky soutěže uvést v nabídkách variantní řešení, popřípadě je-li požadováno poskytnutí jistoty, sdělí komise účastníkům, zda byly v nabídce varianty předloženy a bylo-li poskytnutí jistoty prokázáno. Další obsah nabídky komise účastníkům nesmí sdělit.

(4)

Pokud zadavatel v podmínkách soutěže požadoval oddělení nabídkové ceny, obálka s nabídkovou cenou se neotevírá a účastníkům se sdělují údaje podle odstavců 2 a 3 s výjimkou nabídkové ceny.

(5)

Jestliže komise po otevření obálky zjistí, že nabídka není z hlediska podmínek soutěže úplná, nabídku vyřadí z dalšího posuzování a hodnocení; vyřazení nabídky oznámí účastníkům. Zadavatel vyloučí bezodkladně příslušného uchazeče z další účasti v obchodní veřejné soutěži.

(6)

Uchazečům, kteří podali nabídku, ale nezúčastnili se otevírání obálek, zadavatel na jejich žádost oznámí údaje, které komise sdělila účastníkům podle odstavců 2 a 3.

§ 30

Protokol o otevírání obálek s nabídkami

(1)

O otevírání obálek s nabídkami komise sepisuje protokol, v němž u každé nabídky komise uvede údaje oznámené účastníkům podle § 29 odst. 2 a 3 a zda nabídka vyhověla či nevyhověla kontrole úplnosti podle § 29 odst. 5. Příslušná část protokolu se účastníkům přečte před otevřením další obálky s nabídkou.

(2)

V závěru protokolu komise uvede počet nabídek, které byly zadavateli doručeny po uplynutí soutěžní lhůty, a časové údaje o jejich doručení.

(3)

Protokol podepisují členové komise. Uchazeči jsou též oprávněni k podpisu protokolu. Protokol se nezveřejňuje po připojení listiny účastníků se přikládá k seznamu nabídek.

(4)

Uchazeči jsou oprávněni do protokolu nahlížet. Kopii protokolu musí zadavatel na vyžádání předat orgánům, jejichž zástupci jsou oprávněni účastnit se otevírání obálek podle § 28 odst. 1 písm. b) až d) tohoto zákona.

§ 31

Složení komise pro posouzení a hodnocení nabídek

(1)

Pro posouzení a hodnocení nabídek ustavuje zadavatel komisi, především z osob s příslušným odborným vzděláním a praxí podle charakteru veřejné zakázky. Komise musí mít nejméně pět členů. Současně se jmenováním členů komise jmenuje zadavatel stejný počet jejich náhradníků. Členem komise musí být vždy zástupce zadavatele.

(2)

Členem komise je oprávněn být

a)

zástupce příslušného ústředního orgánu zadavatele, pokud není zadavatelem sám tento orgán, nebo územní samosprávný celek,

b)

zástupce příslušného orgánu státní správy15 v místě územního samosprávného celku, je-li tento celek zadavatelem.

(3)

Zástupci uvedení v odstavci 2 jsou oprávněni být členy komise, pokud příslušný orgán uplatní požadavek na účast svého zástupce u zadavatele nejpozději do deseti dnů před uplynutím soutěžní lhůty.

(4)

Členové komise podle odstavce 2 se účastní její činnosti bezúplatně. Veškeré výdaje spojené s činností komise hradí zadavatel.

§ 32

Podjatost

(1)

Členové komise a jejich náhradníci nesmí být ve vztahu k veřejné zakázce a k uchazečům podjatí; zejména se nesmí podílet na zpracování nabídky, nesmí mít osobní zájem na zadání příslušné veřejné zakázky a s uchazeči je nesmí spojovat osobní ani pracovní či jiný obdobný poměr. O své nepodjatosti učiní člen komise i náhradník písemně čestné prohlášení zadavateli ještě před zahájením činnosti komise.

(2)

Vznikne-li důvod k podjatosti některému z členů komise v průběhu její činnosti, popřípadě náhradníkovi, je povinen to bezodkladně oznámit zadavateli. Zadavatel po zvážení důvodů podjatosti člena komise, popřípadě náhradníka, rozhodne o jeho dalším setrvání v komisi; vznikne-li zadavateli pochybnost o nepodjatosti některého z členů komise, popřípadě náhradníka, postupuje obdobně. Člen komise, popřípadě náhradník, kterému vznikl důvod podjatosti, se nesmí zúčastnit jednání komise od okamžiku, kdy se o tomto důvodu dozvěděl. Předseda komise zve k činnosti v komisi za podjatého člena jeho náhradníka.

§ 33

Jednání komise

(1)

Komise si zvolí ze svých členů předsedu a místopředsedu na svém prvním jednání. Jednání komise svolává a řídí její předseda, není-li přítomen, místopředseda.

(2)

Komise je schopná usnášení, je-li řádně písemně a včas pozván každý její člen a jsou-li přítomny dvě třetiny členů včetně náhradníků za nepřítomné členy. Nemůže-li se jednání zúčastnit člen komise, je povinen včas oznámit tuto skutečnost předsedovi komise, který zajistí účast náhradníka.

(3)

Komise rozhoduje většinou hlasů. V případě rovnosti hlasů je rozhodující hlas předsedy. Členové komise mají právo odůvodnit svůj odchylný názor proti názoru většiny v zápisu o jednání.

(4)

Členové komise a náhradníci jsou povinni zachovávat mlčenlivost o záležitostech, o nichž se dozvěděli v souvislosti s výkonem své funkce.

§ 34

Postup komise při posuzování nabídek

(1)

Komise zahájí svou činnost tím, že od zadavatele převezme nabídky, které splnily podmínky soutěže z hlediska úplnosti, kontrolované při otevírání obálek s nabídkami.

(2)

Pokud komise při posuzování a hodnocení nabídek využije přizvaných odborníků, nesmí být tyto osoby podjaty (§ 32) a jsou povinny zachovávat mlčenlivost o záležitostech, o nichž se dozvěděly v souvislosti s výkonem své funkce.

(3)

Na základě posouzení nabídek z hlediska obsahového splnění podmínek soutěže a ověření souladu postupu uchazeče se zásadami ochrany hospodářské soutěže, komise navrhne zadavateli vyřazení nabídek, které uvedeným požadavkům nevyhoví. Rozhodnutí o vyloučení příslušného uchazeče ze soutěže přísluší zadavateli. Toto rozhodnutí je zadavatel povinen bezodkladně příslušnému uchazeči sdělit.

(4)

Uchazeč, který byl ze soutěže vyloučen, může požádat zadavatele o sdělení důvodu jeho rozhodnutí. Zadavatel je povinen bezodkladně důvod vyloučení uchazeči sdělit.

(5)

Je-li počet nabídek zbylých po jejich posouzení menší než tři, je zadavatel povinen obchodní veřejnou soutěž zrušit a oznámit to uchazečům, kteří tyto nabídky podali.

§ 35

Postup komise při hodnocení nabídek

(1)

Po posouzení, popřípadě vyřazení nabídek podle § 34 tohoto zákona přistoupí komise k hodnocení zbývajících nabídek. Na základě hodnocení sestaví komise pořadí jednotlivých nabídek.

(2)

Požadoval-li zadavatel v podmínkách soutěže oddělit v nabídce nabídkovou cenu, hodnotí komise nabídku nejprve z hlediska ostatních kritérií s výjimkou nabídkové ceny. Po tomto vyhodnocení otevře komise obálku s nabídkovou cenou a pořadí nabídek upraví podle výsledku hodnocení pomocí nabídkové ceny.

§ 36

Mimořádně nízká nabídková cena

(1)

Jestliže nabídka obsahuje mimořádně nízkou nabídkovou cenu, odchylující se výrazně od ostatních nabídkových cen, musí si zadavatel vyžádat od uchazeče písemné zdůvodnění. Zdůvodnění je uchazeč povinen předložit zadavateli ve lhůtě jím stanovené, která nesmí být kratší než sedm dnů od doručení výzvy.

(2)

Komise může vzít zdůvodnění mimořádně malé nabídkové ceny v úvahu pouze tehdy, jestliže shledá příčiny mimořádně nízké nabídkové ceny jako objektivní, např. z důvodu výjimečné hospodárnosti realizace nebo výrobní metody, originality, popřípadě objevnosti technického řešení, postupů nebo příznivých podmínek u uchazeče.

(3)

Jestliže uchazeč nepředloží zdůvodnění ve lhůtě podle odstavce 1 nebo komise neshledá důvody mimořádně nízké nabídkové ceny za objektivně prokázané, zadavatel musí vyloučit tohoto uchazeče z další účasti v obchodní veřejné soutěži; toto rozhodnutí mu bezodkladně oznámí.

§ 37

Zpráva o posouzení a hodnocení nabídek

(1)

Komise pořídí o posouzení a hodnocení nabídek zprávu, která obsahuje

a)

údaje o složení komise,

b)

přehled nabídek s uvedením příslušného uchazeče, které komise převzala od zadavatele k posouzení,

c)

výsledek posouzení jednotlivých nabídek,

d)

při využití osob uvedených v § 34 odst. 2 závěry jejich posouzení,

e)

seznam nabídek, které komise po posouzení navrhla zadavateli k vyřazení ze soutěže,

f)

seznam nabídek, které komise hodnotila,

g)

stručný popis hodnocení nabídek,

h)

výsledek hodnocení jednotlivých nabídek,

i)

pořadí nabídek sestavené podle výsledku hodnocení.

(2)

Zprávu o posouzení a hodnocení nabídek podepisují všichni členové komise a předají ji s veškerou předchozí dokumentací o zadání veřejné zakázky zadavateli. Komise tím končí svou činnost. Po předání zprávy zadavateli musí zadavatel na požádání umožnit všem uchazečům, jejichž nabídky byly posuzovány a hodnoceny, do zprávy nahlédnout.

§ 38

Rozhodnutí zadavatele o výběru

nejvýhodnější nabídky

(1)

Zadavatel je povinen na základě posouzení a hodnocení nabídek komisí rozhodnout o výběru nejvýhodnější nabídky, pokud si v podmínkách soutěže nevyhradil právo odmítnout všechny předložené nabídky. Nejvýhodnější nabídkou se rozumí nabídka nejlépe splňující kritéria vymezená zadavatelem v podmínkách soutěže.

(2)

Jestliže rozhodnutí zadavatele o výběru nejvýhodnější nabídky neodpovídá pořadí nabídek podle hodnocení komise, je zadavatel povinen své rozhodnutí písemně zdůvodnit.

(3)

Rozhodnutí o výběru nejvýhodnější nabídky, včetně zdůvodnění v případě odchylného stanoviska od hodnocení komise, zadavatel přiloží ke zprávě o posouzení a hodnocení nabídek. Kopii rozhodnutí včetně zdůvodnění přikládá zadavatel k evidenčnímu listu veřejné zakázky.

(4)

Vybraného uchazeče je zadavatel povinen vyzvat k předložení potvrzeného prohlášení podle § 18 písm. c). Nesplní-li uchazeč tuto povinnost, musí ho zadavatel vyloučit ze soutěže a provést nový výběr.

§ 39

Oznámení o výběru nejvýhodnější nabídky

(1)

Zadavatel je povinen v zadávací lhůtě oznámit všem uchazečům, pokud nebyli ze soutěže vyloučeni, své rozhodnutí o výběru nejvýhodnější nabídky včetně údajů o vybraném uchazeči a nabídce podle odstavce 2. Uchazeč, jemuž bylo sděleno v době, kdy byl svou nabídkou vázán, že jeho nabídka byla vybrána jako nejvýhodnější, je povinen uzavřít smlouvu podle § 40.

(2)

V oznámení o výběru nejvýhodnější nabídky zadavatel uvede též uchazeče (obchodní jméno, u právnických osob sídlo, u fyzických osob bydliště a místo podnikání), jejichž nabídky se umístily ve druhém a třetím pořadí včetně nabídkových cen, a v případech hodnocení nabídek pomocí více kritérií též dobu plnění veřejné zakázky, popřípadě záruky za jakost. Součástí oznámení o výběru nejvýhodnější nabídky je též poučení o možnosti podat námitky.

(3)

Pokud při otevírání obálek nebyli účastníci seznámeni s nabídkovými cenami (§ 29 odst. 4), je zadavatel povinen v oznámení uvést seznam všech uchazečů, jejichž nabídky byly přijaty do soutěže, s uvedením nabídkových cen.

§ 40

Uzavření smlouvy s uchazečem, který předložil

nejvýhodnější nabídku

(1)

S uchazečem, jehož nabídka byla vybrána jako nejvýhodnější, je zadavatel povinen uzavřít příslušnou smlouvu do 30 dnů od uplynutí zadávací lhůty vyhlášené v podmínkách soutěže. O tuto dobu se prodlužuje lhůta, po kterou je vybraný uchazeč svou nabídkou vázán. Současně se prodlužuje zadávací lhůta uchazečům umístěným ve druhém a třetím pořadí, a to až do doby vyplývající z § 41.

(2)

Uzavřená smlouva musí obsahovat ustanovení, kterým je nabídková cena uchazeče stanovena jako cena maximální, kterou je možné překročit jen za podmínek stanovených ve smlouvě.

(3)

Zadavatel nesmí uzavřít smlouvu před uplynutím lhůty stanovené pro podání námitek proti rozhodnutí zadavatele o výběru nejvýhodnější nabídky. Jsou-li podány námitky, nesmí zadavatel uzavřít smlouvu až do pravomocného rozhodnutí o nich.

(4)

Jsou-li podány včas námitky proti rozhodnutí zadavatele o výběru nejvýhodnější nabídky, vybranému uchazeči neběží zadávací lhůta prodloužená podle odstavce 1 až do doby nabytí právní moci rozhodnutí o námitkách. Obdobně neběží prodloužená zadávací lhůta uchazečům umístěným ve druhém a třetím pořadí.

§ 41

Uzavření smlouvy s uchazeči umístěnými

ve druhém a třetím pořadí

(1)

Odmítne-li vybraný uchazeč uzavření smlouvy nebo nedojde-li k jejímu uzavření z důvodů na straně uchazeče v době stanovené v § 40, je zadavatel povinen neprodleně vyzvat k uzavření smlouvy uchazeče umístěného ve druhém pořadí. Tomuto uchazeči se zadávací lhůta prodlužuje tak, že skončí 30 dnů od vyzvání zadavatelem. O této skutečnosti vyrozumí zadavatel i uchazeče umístěného ve třetím pořadí, který je v tomto případě nabídkou vázán po dobu jako uchazeč umístěný ve druhém pořadí, popřípadě po dobu uvedenou v odstavci 2.

(2)

Odmítne-li uchazeč umístěný ve druhém pořadí uzavřít smlouvu nebo nedojde-li k uzavření smlouvy s tímto uchazečem z důvodů na jeho straně, je zadavatel povinen bezodkladně vyzvat k uzavření smlouvy uchazeče umístěného ve třetím pořadí. Tomuto uchazeči se prodlužuje zadávací lhůta tak, že skončí 30 dnů od vyzvání zadavatelem.

(3)

Uplynutím doby, po kterou je uchazeč svou nabídkou vázán, zaniká povinnost zadavatele uzavřít s ním smlouvu.

§ 42

Evidence o zadání veřejné zakázky

a zveřejňování výsledků obchodních

veřejných soutěží

(1)

Po uzavření smlouvy s uchazečem, popřípadě po zrušení soutěže vyplní zadavatel „Evidenční list veřejné zakázky“, jehož vzor je uveden v příloze tohoto zákona, a zašle jej do 15 dnů od uzavření smlouvy orgánu dohledu.

(2)

Zadavatel je povinen po uzavření smlouvy uveřejnit v Obchodním věstníku uchazeče, s nímž byla smlouva uzavřena, včetně nabídkové ceny.

(3)

Do 15 dnů od splnění veřejné zakázky je zadavatel povinen odeslat orgánu dohledu evidenční list veřejné zakázky s údaji vyplněnými podle skutečného stavu (body 12 až 19).

HLAVA III

DVOUSTUPŇOVÁ

OBCHODNÍ VEŘEJNÁ SOUTĚŽ (§ 43-48)

§ 43

Základní ustanovení

Zadavatel může zadat veřejnou zakázku na základě konání dvoustupňové obchodní veřejné soutěže, zejména v případě

a)

rozsáhlé, složité a technicky náročné veřejné zakázky,

b)

nezbytnosti postupného technického a technologického vyjasňování plnění veřejné zakázky,

c)

variantního řešení veřejné zakázky.

§ 44

Vyhlášení dvoustupňové obchodní

veřejné soutěže

(1)

Ve vyhlášení soutěže musí být uvedeno, že se jedná o dvoustupňovou obchodní veřejnou soutěž.

(2)

Vyhlášení dvoustupňové obchodní veřejné soutěže obsahuje kromě podmínek uvedených v § 5 odst. 1 písm. a) až c), h) a i) též

a)

soutěžní lhůtu pro první stupeň soutěže, která činí nejméně 52 dnů,

b)

požadavky na zpracování předběžných nabídek,

c)

způsob posouzení předběžných nabídek,

d)

lhůtu pro posouzení předběžných nabídek včetně oznámení výsledku posouzení uchazečům,

e)

předpokládané časové údaje o konání druhého stupně soutěže.

(3)

Kromě podmínek soutěže uvedených v odstavci 2 může zadavatel vymezit další podmínky soutěže podle § 5 odst. 2 s výjimkou podmínky uvedené pod písmenem g).

§ 45

Jednání se zájemci v prvním stupni soutěže

(1)

K upřesnění zadání veřejné zakázky zadavatel může při vyhlášení dvoustupňové obchodní veřejné soutěže učinit výzvu k účasti na jednání zadavatele se zájemci o veřejnou zakázku.

(2)

Jednání podle odstavce 1 se koná v rámci soutěžní lhůty prvního stupně, nejpozději 30 dnů před uplynutím soutěžní lhůty pro první stupeň. Při tomto jednání musí zadavatel poskytovat všem zájemcům o veřejnou zakázku stejné informace. Jednání s těmito zájemci může zadavatel uskutečnit společně nebo jednotlivě. Jednotlivá jednání jsou důvěrná pro zadavatele i pro zúčastněného zájemce. O výsledku jednání pořídí zadavatel protokol.

(3)

Podle výsledků jednání zadavatel bezodkladně zpřesní podmínky prvního stupně dvoustupňové obchodní veřejné soutěže, popřípadě zpracuje, doplní nebo jinak upraví zadávací dokumentaci. Zpřesněné podmínky soutěže, popřípadě zadávací dokumentaci zadavatel odešle zájemcům, kteří odpověděli na jeho výzvu podle odstavce l, nejpozději do 25 dnů před uplynutím soutěžní lhůty.

§ 46

Předběžné nabídky

(1)

Zájemci o veřejnou zakázku vypracují na základě vyhlášených podmínek soutěže pro první stupeň, popřípadě podle zadávací dokumentace předběžnou nabídku, kterou předloží nejpozději do konce soutěžní lhůty zadavateli.

(2)

Předběžné nabídky obsahují zejména údaje o jakosti, včetně termínů a podmínek provedení veřejné zakázky, které jsou nezbytné pro zpřesnění podmínek pro druhý stupeň soutěže: Součástí předběžné nabídky jsou doklady, jimiž uchazeč prokazuje základní kvalifikační předpoklady, popřípadě další kvalifikační předpoklady.

(3)

Při přijímání předběžných nabídek a otevírání obálek s předběžnými nabídkami a při jejich posuzování zadavatel postupuje podle ustanovení § 27 až 34 a § 37, s výjimkou ustanovení o hodnocení nabídek.

§ 47

Výběr uchazečů pro druhý stupeň soutěže

(1)

Pokud po vyřazení předběžných nabídek na základě jejich posouzení zůstali v soutěži alespoň tři uchazeči, zadavatel stanoví podmínky pro druhý stupeň soutěže; vychází z podmínek prvního stupně zpřesněných podle předběžných nabídek a doplněných o další nezbytné podmínky podle § 5 odst. 1 písm. d) až h), popřípadě podle odstavce 2. Zadavatel rovněž podle potřeby upraví zadávací dokumentaci.

(2)

Zadavatel vyzve uchazeče, kteří předložili předběžné nabídky a nebyli z obchodní veřejné soutěže vyloučeni, aby na základě zpřesněných podmínek soutěže a zadávací dokumentace vypracovali a předložili nabídku. Výzva k předložení nabídky musí být odeslána všem uchazečům ve stejné lhůtě stanovené zadavatelem pro první stupeň soutěže [ § 44 odst. 2 písm. a)]. Součástí výzvy jsou podmínky soutěže pro druhý stupeň, popřípadě upravená a doplněná zadávací dokumentace.

(3)

Uchazeč potvrdí zadavateli do sedmi dnů od doručení výzvy svou účast ve druhém stupni obchodní veřejné soutěže; pokud uchazeč v této lhůtě svoji účast ve druhém stupni nepotvrdí, má se za to, že v dalším stupni soutěže nepokračuje.

§ 48

Pokračování, popřípadě zrušení soutěže

ve druhém stupni

(1)

Soutěž ve druhém stupni pokračuje, pokud postoupili do druhého stupně alespoň tři uchazeči, kteří zadavateli potvrdili svou účast. Není-li splněna podmínka pro pokračování soutěže, zadavatel soutěž zruší a rozhodnutí o tom oznámí příslušným uchazečům.

(2)

Při přijímání nabídek a otevírání obálek s nabídkami, posuzování, hodnocení a výběru nabídek, uzavírání smluv a evidenci se postupuje podle § 27 až 42.

ČÁST TŘETÍ

JINÉ ZPŮSOBY ZADÁNÍ

VEŘEJNÝCH ZAKÁZEK (§ 49-50)

§ 49

Výzva více zájemcům o veřejnou zakázku

k podání nabídky

(1)

Uzavření smlouvy na podkladě písemné výzvy zaslané zadavatelem zájemcům o veřejnou zakázku se připouští v případě

a)

naléhavé potřeby (havárie, přírodní katastrofa),

b)

jde-li o specializovanou veřejnou zakázku v případech, kdy plnění veřejné zakázky může poskytnout omezený počet zájemců, nejvýše sedm,

c)

kdy na tutéž veřejnou zakázku byla již vyhlášena obchodní veřejná soutěž a byla zrušena z důvodů uvedených v § 34 odst. 5, § 48 odst. 1 a § 66 písm. a),

d)

veřejné zakázky, kdy výše peněžitého závazku bez daně z přidané hodnoty je nižší než 5 000 000 Kč, jde-li o nemovitost s výjimkou nájmu nebo o soubor strojů a zařízení tvořících samostatný funkční celek, a 1000 000 Kč v ostatních případech,

e)

kdy zveřejnění podmínek soutěže by mohlo ohrozit státní tajemství, obranu a bezpečnost státu.

(2)

Zadavatel zasílá výzvu k podání nabídek v případech

a)

podle odstavce 1 písm. a), c) a e) nejméně třem zájemcům o veřejnou zakázku,

b)

podle odstavce 1 písm. d) nejméně pěti zájemcům o veřejnou zakázku,

c)

podle odstavce 1 písm. b) nejméně všem zájemcům poskytujícím plnění specializované veřejné zakázky v České republice.

(3)

V případě výzvy k podání nabídky podle odstavce 1 je zadavatel povinen stanovit pro všechny zájemce o veřejné zakázky shodné požadavky a uvést kritéria hodnocení jejich nabídek. Při hodnocení nabídek postupuje zadavatel též podle § 11 a 36 tohoto zákona.

(4)

Pokud zadavatel uzavře na základě výzvy s uchazečem smlouvu, může ji uzavřít pouze s uchazečem, který předložil nejvýhodnější nabídku podle stanovených kritérií hodnocení nabídek.

§ 50

Výzva jednomu zájemci k podání nabídky

Uzavření smlouvy na podkladě písemné výzvy zaslané zadavatelem jednomu zájemci o veřejnou zakázku k podání nabídky se připouští v případě

a)

naléhavé potřeby, jde-li o ohrožení životů nebo zdraví lidí nebo hrozí nebezpečí škody velkého rozsahu,

b)

specializované veřejné zakázky v případech; kdy plnění veřejné zakázky může poskytnout jediný zájemce o veřejnou zakázku,

c)

dodatečné nebo opakované veřejné zakázky (především z důvodu standardizace nebo slučitelnosti předmětu veřejné zakázky), pokud svým rozsahem nepřekročí 50 % ceny původní veřejné zakázky a výzva bude zadavatelem učiněna do 12 měsíců od splnění veřejné zakázky;

d)

kdy poskytnutí plnění jinou osobou by vedlo k porušení práv z průmyslového nebo duševního vlastnictví,

e)

kdy zveřejnění podmínek soutěže by mohlo ohrozit státní tajemství, obranu a bezpečnost státu,

f)

kdy vítěz architektonické soutěže na předmět zakázky se dohodne se zadavatelem na vypracování projektové dokumentace.

ČÁST ČTVRTÁ

DOHLED NAD DODRŽOVÁNÍM ZÁKONA (§ 51-63)

HLAVA I

PRAVOMOC K VÝKONU DOHLEDU.

A ZÁSADY ČINNOSTI ORGÁNU DOHLEDU (§ 51-52)

§ 51

Dohled nad dodržováním tohoto zákona při zadávání veřejných zakázek vykonává Ministerstvo pro hospodářskou soutěž (dále jen „orgán dohledu“).

§ 52

(1)

Dohled nad dodržováním zákona při zadávání veřejných zakázek spočívá zejména

a)

v přezkoumávání námitek uchazečů vznesených proti úkonům zadavatele,

b)

v kontrole postupů zadavatelů při zadávání veřejných zakázek stanovených tímto zákonem,

c)

v účasti zástupců orgánu dohledu při otevírání obálek s nabídkami,

d)

v zabezpečování statistických údajů o zadávání veřejných zakázek a jejich zveřejňování,

e)

v ukládání sankcí podle hlavy IV

(2)

Postup při výkonu kontroly, vztahy mezi orgánem dohledu a kontrolovanými zadavateli se řídí zvláštním předpisem16 s výjimkou ustanovení o pořádkových pokutách.

HLAVA II

NÁMITKY PROTI ÚKONŮM ZADAVATELE (§ 53-56)

Podání, přípustnost a náležitosti námitek

§ 53

(1)

Uchazeč, popřípadě účastník předkvalifikačního řízení může vznést, pokud to zákon nevylučuje, proti jednotlivým úkonům zadavatele učiněným v průběhu obchodní veřejné soutěže námitky z důvodu, že zadavatel porušil ustanovení tohoto zákona.

(2)

Námitky nemůže podat uchazeč, který byl ze soutěže vyloučen s výjimkou námitek proti rozhodnutí o jeho vyloučení.

§ 54

Námitky nejsou přípustné proti

a)

rozhodnutí zadavatele o způsobu zadání veřejné zakázky,

b)

rozhodnutí zadavatele o konání dvoustupňové obchodní veřejné soutěže,

c)

rozhodnutí zadavatele o konání předkvalifikačního řízení,

d)

rozhodnutí zadavatele o odmítnutí všech nabídek, popřípadě proti rozhodnutí o zrušení soutěže, pokud si to vyhradil v podmínkách soutěže,

e)

rozhodnutí zadavatele o omezení soutěže jen na tuzemské osoby,

f)

požadavku zadavatele na poskytnutí jistoty.

§ 55

Námitky se podávají písemně ve dvojím vyhotovení zadavateli bezodkladně po tom, co se uchazeč, který námitky podává, o porušení tohoto zákona dozvěděl nebo mohl dozvědět, nejpozději však do sedmi dnů od doručení oznámení o výběru nejvýhodnější nabídky. V námitkách musí být uvedeno, kdo je podává, proti kterému úkonu zadavatele směřují, v čem je spatřováno porušení zákona a čeho se uchazeč domáhá.

§ 56

Přezkoumávání námitek u zadavatele

(1)

Statutární orgán zadavatele, popřípadě u obcí starosta přezkoumá oprávněnost podaných námitek do sedmi dnů od doručení zadavateli. V této lhůtě rozhodne též o nápravě, zjistí-li, že zadavatel porušil ustanovení tohoto zákona, a uvědomí o tom neprodleně uchazeče, který námitky podal; to platí s výjimkou námitek proti rozhodnutí o výběru nejvýhodnější nabídky.

(2)

Pokud statutární orgán zadavatele, popřípadě u obcí starosta námitkám nevyhoví nebo je neprojedná, postoupí je ve lhůtě uvedené v odstavci 1 k rozhodnutí orgánu dohledu. K námitkám připojí své stanovisko a dokumentaci o zadání veřejné zakázky.

(3)

O námitkách proti rozhodnutí zadavatele o výběru nejvýhodnější nabídky statutární orgán, popřípadě starosta nerozhoduje a postoupí je ve lhůtě uvedené v odstavci 1 k rozhodnutí orgánu dohledu; k námitkám připojí své stanovisko a dokumentaci o zadání veřejné zakázky.

(4)

Námitky podané po uplynutí lhůty stanovené k jejich předložení statutární orgán zadavatele, popřípadě starosta vrátí uchazeči.

HLAVA III

PŘEZKOUMÁVÁNÍ ÚKONŮ ZADAVATELE

ORGÁNEM DOHLEDU (§ 57-61)

§ 57

Zahájení řízení

Přezkoumávání úkonů zadavatele orgánem dohledu je zahájeno dnem, kdy tento orgán obdrží námitky postoupené statutárním orgánem zadavatele, pokud řízení nezahájil z vlastního podnětu. Řízení z vlastního podnětu může orgán dohledu zahájit do čtyř let poté, kdy došlo k porušení zákona.

§ 58

Účastníci řízení

(1)

Účastníky řízení jsou vždy zadavatel a v řízení zahájeném na podkladě námitek uchazeče též uchazeč, který je podal.

(2)

V řízení o námitkách proti rozhodnutí zadavatele o výběru nejvýhodnější nabídky jsou účastníky i uchazeči, kteří se umístili v prvním až třetím pořadí.

§ 59

Rozhodnutí orgánu dohledu o námitkách

proti rozhodnutí zadavatele o výběru

nejvýhodnější nabídky

Jsou-li podány námitky proti rozhodnutí zadavatele o výběru nejvýhodnější nabídky, orgán dohledu po jeho přezkoumání

a)

rozhodnutí zadavatele zruší, shledá-li námitky důvodnými, a zadavateli uloží provést nový výběr, popřípadě vyhlásit novou soutěž,

b)

námitky zamítne a rozhodnutí zadavatele potvrdí, neshledá-li porušení zákona.

§ 60

Rozhodnutí orgánu dohledu

o námitkách v ostatních případech

(1)

Jsou-li podány námitky proti jinému úkonu zadavatele, než je rozhodnutí o výběru nejvýhodnější nabídky, orgán dohledu po přezkoumání tohoto úkonu konstatuje, že úkonem zadavatele

a)

nedošlo k porušení tohoto zákona, a námitky zamítne,

b)

byl porušen tento zákon, a uloží zadavateli provést nápravu.

(2)

Je-li řízení zahájeno z vlastního podnětu orgánu dohledu, platí ustanovení § 59 a § 60 odst. 1 obdobně.

§ 61

Na přezkoumávání úkonů zadavatele u orgánu dohledu se používají ustanovení správního řádu,17 není-li stanoveno jinak tímto zákonem.

HLAVA IV

SANKCE (§ 62-63)

§ 62

Pokuty

(1)

Zjistí-li orgán dohledu, že zadavatel závažně či opětovně porušil ustanovení tohoto zákona, uloží mu pokutu do výše 0,5 % ceny zakázky, nejméně však ve výši 10 000 Kč. Pokutu lze uložit jen do šesti měsíců ode dne, kdy se orgán dohledu dozvěděl, že zadavatel porušil ustanovení tohoto zákona, nejpozději však do tří let ode dne, kdy došlo k tomuto porušení.

(2)

Orgán dohledu může uložit osobám, které mu ve stanovené lhůtě neposkytnou požadované podklady nebo pravdivé informace, popřípadě se bez vážných důvodů nedostaví k nařízenému ústnímu jednání, pokutu až do výše 10 000 Kč.

(3)

Za nesplnění vykonatelného rozhodnutí orgánu dohledu může tento orgán uložit pokutu do výše 50 000 Kč.

(4)

Pokuty podle odstavců 2 a 3 lze uložit nejpozději do dvou měsíců od zjištění nesplnění povinnosti. Pokuty lze uložit i opakovaně, nejpozději však do jednoho roku od uplynutí doby určené ke splnění.

(5)

Pokuty jsou příjmem státního rozpočtu. Ke správě pokut je příslušný orgán dohledu.

§ 63

Vyloučení uchazečů z účasti

při zadávání veřejných zakázek

(1)

Je-li pravomocně odsouzen pro trestný čin pletichy při veřejné soutěži18 zaměstnanec uchazeče, vyloučí orgán dohledu příslušného uchazeče z účasti při zadávání veřejných zakázek po dobu, kterou stanoví ve svém rozhodnutí, nejdéle však na dobu pěti let.

(2)

Ustanovení odstavce 1 se použije též na uchazeče, dopustí-li se trestného činu pletichy při veřejné soutěži podnikatel jako fyzická osoba, společník obchodní společnosti nebo člen kontrolního či dozorčího orgánu uchazeče.

ČÁST PÁTÁ

USTANOVENÍ SPOLEČNÁ, PŘECHODNÁ

A ZÁVĚREČNÁ (§ 64-72)

HLAVA I

SPOLEČNÁ USTANOVENÍ (§ 64-70)

§ 64

Vztah zákona k mezinárodním smlouvám

Ustanovení tohoto zákona se použijí, jestliže mezinárodní smlouva, která je pro Českou republiku závazná a byla vyhlášena ve Sbírce zákonů, neobsahuje odlišnou úpravu.

§ 65

Soutěž se zahraniční účastí

(1)

Jestliže zadavatel neomezí obchodní veřejnou soutěž pouze na tuzemské osoby, jedná se o obchodní veřejnou soutěž se zahraniční účastí.

(2)

Při konání obchodní veřejné soutěže se zahraniční účastí může zadavatel v podmínkách soutěže stanovit vedle českého jazyka další jazyk, kterým mohou být zpracovány nabídky a v němž budou uchazečem uplatňovány upřesňující informace od zadavatele k prokazování dalších kvalifikačních předpokladů.

(3)

Při obchodní veřejné soutěži se zahraniční. účastí musí zadavatel stanovit v podmínkách soutěže určení nabídkové ceny a poskytnutí jistoty v české měně.

(4)

Kvalifikaci prokazují zahraniční osoby doklady podle právního řádu platného v zemi jejich sídla, popřípadě bydliště.

(5)

Zahraniční osoby, které se účastní soutěže podle odstavce 1, podávají své námitky v českém jazyce.

§ 66

Zrušení soutěže

Zadavatel je povinen soutěž zrušit, aniž by si toto právo vyhradil ve vyhlášených podmínkách soutěže, kromě důvodů stanovených v § 34 odst. 5 a v § 48 odst. 1 tohoto zákona, tehdy,

a)

odmítne-li uzavřít smlouvu uchazeč umístěný ve třetím pořadí nebo neuzavře-li smlouvu v době, po kterou je svou nabídkou vázán,

b)

jestliže v důsledku podstatné změny okolností, za nichž byla soutěž vyhlášena a které nemohl zadavatel předvídat, ani je nezpůsobil, pominuly důvody pro pokračování soutěže,

c)

jestliže tak pravomocně rozhodne orgán dohledu.

§ 67

Stanovení výše peněžitého závazku

(1)

Při použití tohoto zákona je rozhodující celková výše peněžitého závazku, který vznikne zadavateli ze zadání veřejné zakázky. Spočívá-li zadání veřejné zakázky v uzavření několika samostatných smluv, je rozhodující součet všech peněžitých závazků, které zadavateli vzniknou ze zadání veřejné zakázky v jednom rozpočtovém roce.

(2)

U smluv uzavíraných na dobu neurčitou je rozhodující výše peněžitého závazku, která vznikne zadavateli za čtyři roky trvání smlouvy.

§ 68

Vzájemný styk mezi zadavatelem a uchazeči

(1)

Veškeré úkony učiněné zadavatelem vůči uchazečům podle tohoto zákona musí mít písemnou formu.

(2)

Rozhodnutí zadavatele, u nichž zákon stanoví povinnost oznámit je příslušnému uchazeči, musí být odeslány doporučeně s doručenkou.

(3)

Pokud je úkon učiněn zadavatelem nebo uchazečem telefonicky, popřípadě faxem nebo dálnopisem musí být do tří dnů potvrzen písemně.

§ 69

Pověření jiných osob výkonem

zadavatelských činností

Zadavatel může pověřit činností, k níž je povinen podle tohoto zákona, pouze osobu, do jejíhož předmětu podnikání nespadá předmět plnění veřejné zakázky a která splňuje požadavek nepodjatosti podle § 32 tohoto zákona. Pověřená osoba musí mít podnikatelské oprávnění k poskytování uvedených služeb. Na tuto osobu však zadavatel nemůže převést rozhodovací oprávnění stanovená tímto zákonem.

§ 70

Neplatnost smlouvy

uzavřené na veřejnou zakázku

Smlouva na veřejnou zakázku uzavřená v rozporu s tímto zákonem je neplatná. Změny ve smlouvě v rozporu s podmínkami obchodní veřejné soutěže jsou neplatné.

HLAVA II

PŘECHODNÁ A ZÁVĚREČNÁ USTANOVENÍ (§ 71-72)

§ 71

Zadávání veřejných zakázek zahájené před účinností tohoto zákona podle dosud platných předpisů a opatření se dokončí v souladu s těmito předpisy a opatřeními.

§ 72

Tento zákon nabývá účinnosti dnem 1. ledna 1995.

Uhde v. r.

Havel v. r.

Klaus v. r.



Poznámky pod čarou:

Zákon ČNR č. 300/1992 Sb., o státní podpoře vědecké činnosti a vývoje technologií.

Zákon č. 35/1965 Sb., o dílech literárních, vědeckých a uměleckých (autorský zákon), ve znění pozdějších předpisů.

Zákon ČNR č. 472/1992 Sb., o Státním fondu tržní regulace v zemědělství, ve znění zákona ČNR č. 10/1993 Sb.

§ 21 odst. 3 obchodního zákoníku.

Nařízení vlády ČSFR č. 63/1992 Sb., o Obchodním věstníku.

§ 62 zákona ČNR č. 337/1992 Sb., o správě daní a poplatků, ve znění pozdějších předpisů.

Zákon ČNR č. 589/1992 Sb., o pojistném na sociální zabezpečení a příspěvku na státní politiku zaměstnanosti, ve znění pozdějších předpisů.

Zákon ČNR č. 592/1992 Sb., o pojistném na všeobecné zdravotní pojištění, ve znění pozdějších předpisů.

Část druhá hlava druhá trestního zákona.

Část druhá hlava devátá trestního zákona.

Např. zákon ČNR č. 360/1992 Sb., o výkonu povolání autorizovaných architektů a o výkonu povolání autorizovaných inženýrů a techniků činných ve výstavbě, ve znění zákona č. 164/1993 Sb.

§ 39 až 44 zákona ČNR č. 591/1992 Sb., o cenných papírech, ve znění pozdějších předpisů.

Zákon ČNR č. 425/1990 Sb., o okresních úřadech, úpravě jejich působnosti a o některých dalších opatřeních s tím souvisejících, ve znění pozdějších předpisů.

Zákon ČNR č. 552/1991 Sb., o státní kontrole, ve znění pozdějších předpisů.

Zákon č. 71/1967 Sb., o správním řízení (správní řád).

Poznámky pod čarou:
1
2

Zákon ČNR č. 300/1992 Sb., o státní podpoře vědecké činnosti a vývoje technologií.

3

Zákon č. 35/1965 Sb., o dílech literárních, vědeckých a uměleckých (autorský zákon), ve znění pozdějších předpisů.

4

Zákon ČNR č. 472/1992 Sb., o Státním fondu tržní regulace v zemědělství, ve znění zákona ČNR č. 10/1993 Sb.

5

§ 21 odst. 3 obchodního zákoníku.

6

Nařízení vlády ČSFR č. 63/1992 Sb., o Obchodním věstníku.

7

§ 62 zákona ČNR č. 337/1992 Sb., o správě daní a poplatků, ve znění pozdějších předpisů.

8

Zákon ČNR č. 589/1992 Sb., o pojistném na sociální zabezpečení a příspěvku na státní politiku zaměstnanosti, ve znění pozdějších předpisů.

9

Zákon ČNR č. 592/1992 Sb., o pojistném na všeobecné zdravotní pojištění, ve znění pozdějších předpisů.

10

Část druhá hlava druhá trestního zákona.

11

Část druhá hlava devátá trestního zákona.

12

Např. zákon ČNR č. 360/1992 Sb., o výkonu povolání autorizovaných architektů a o výkonu povolání autorizovaných inženýrů a techniků činných ve výstavbě, ve znění zákona č. 164/1993 Sb.

13
14

§ 39 až 44 zákona ČNR č. 591/1992 Sb., o cenných papírech, ve znění pozdějších předpisů.

15

Zákon ČNR č. 425/1990 Sb., o okresních úřadech, úpravě jejich působnosti a o některých dalších opatřeních s tím souvisejících, ve znění pozdějších předpisů.

16

Zákon ČNR č. 552/1991 Sb., o státní kontrole, ve znění pozdějších předpisů.

17

Zákon č. 71/1967 Sb., o správním řízení (správní řád).

18