METODY A POSTUPY MĚŘENÍ A KONTROLY IZOLAČNÍCH VLASTNOSTÍ A
ÚČINNOSTI CHLADICÍCH NEBO VYTÁPĚCÍCH ZAŘÍZENÍ SPECIALIZOVANÝCH
DOPRAVNÍCH A PŘEPRAVNÍCH PROSTŘEDKŮ URČENÝCH K PŘEPRAVĚ
ZKAZITELNÝCH POTRAVIN
A. | DEFINICE A OBECNÁ USTANOVENÍ |
1. | Součinitel "k": Celkový součinitel prostupu tepla (součinitel "k"), charakterizující izotermické vlastnosti dopravních nebo přepravních prostředků, je definován tímto vztahem: |
W
k = --------
kde W je tepelný příkon potřebný při setrvalém teplotním režimu uvnitř skříně, jejíž střední povrch je roven S, pro udržení absolutního rozdílu d Q mezi střední vnitřní teplotou Qi, a střední vnější teplotou Qe, jestliže je střední vnější teplota Qe stálá.
2. | střední povrch skříně "S" je geometrický průměr vnitřního povrchu si a vnějšího povrchu Se skříně: |
S = Si .Se
Velikost obou povrchů Si a Se se určuje s přihlédnutím k zvláštnostem konstrukce skříně nebo k nerovnostem povrchu, jako je např. zaoblení, podběhy atd. a tyto zvláštnosti nebo nerovnosti se zaznamenávají do příslušné rubriky dále uvedeného zkušebního protokolu; jestliže však má skříň povrch z vlnitého plechu, hledaný povrch se určí jako rovinný průmět tohoto povrchu, nikoli tedy jako povrch rozvinutý do roviny.
3. | Má-li skříň tvar rovnoběžnostěnu, určí se střednívnitřní teplota skříně (Qi) jako aritmetický průměr teplot naměřených ve vzdálenosti 10 cm od stěn v těchto místech: |
a) | v osmi vnitřních rozích skříně, |
b) | ve středech čtyř vnitřních ploch skříně s největším plošným obsahem. |
Nemá-li skříň tvar rovnoběžnostěnu, je třeba 12 míst měření určit co nejúčelněji podle tvaru skříně.
4. | Má-li skříň tvar rovnoběžnostěnu, určí se střednívnější teplota skříně (Qe) jako aritmetický průměr teplot naměřených ve vzdálenosti 10 cm od stěn v těchto 12 místech: |
a) | v osmi vnějších rozích skříně, |
b) | ve středech čtyř vnějších ploch skříně s největším plošným obsahem. |
Nemá-li skříň tvar rovnoběžnostěnu, je třeba 12 míst měření určit co nejúčelněji podle tvaru skříně.
5. | Střední teplota stěn skříně je aritmetický průměr střední vnější teploty skříně a střední vnitřní teploty skříně |
Qe + Qi
2
6. | Střední vnější a střední vnitřní teploty skříně měřené po nepřetržitou dobu nejméně 12 hodin nesmějí kolísat o více než + 0,3 °C a tyto teploty nesmějí kolísat o více než + 1,0 °C během předcházejících 6 hodin. |
Rozdíl mezi výkonem naměřeným za dvě zkušební doby trvající nejméně 3 hodiny před začátkem a nejméně 3 hodiny po skončení zmíněné nepřetržité doby, a oddělené nejméně 6 hodinami, nesmí být větší než 3 %.
Střední hodnoty teplot a tepelného výkonu po dobu nejméně 6 hodin nepřetržité zkušební doby se použijí pro výpočet koeficientu prostupu tepla "k".
Střední vnitřní a vnější teploty na začátku a na konci výpočetní doby trvající nejméně 6 hodin nesmějí kolísat o více než 0,2 °C.
B. | IZOLAČNÍ VLASTNOSTI DOPRAVNÍCH A PŘEPRAVNÍCH PROSTŘEDKŮ |
Metody zjišťování součinitele "k"
a) | Dopravní a přepravní prostředky, mimo cisternyurčené k přepravě kapalných potravin |
7. | Izolační vlastnosti se zjišťují za setrvalého teplotního režimu metodou vnitřního chlazení nebo |
metodou vnitřního ohřevu. V obou těchto případech se prázdný dopravní nebo přepravní prostředek
umísťuje do izotermické komory.
8. | Nezávisle na zvolené metodě se musí v izotermické komoře během všech zkoušek udržovat |
rovnoměrná a stálá teplota s tolerancí nejvýše + 0,5 °C na takové úrovni, aby rozdíl mezi teplotou
uvnitř dopravního nebo přepravního prostředku a teplotou v izotermické komoře byl 25 + 2 °C,
přičemž střední teplota stěn skříní se musí udržovat + 20 + 0,5 °C.
Po dobu jednoho roku po vstupu této změny v platnost 1/ pověřené zkušební stanice mohou
korigovat výpočet naměřené hodnoty koeficientu prostupu tepla "k" a uvažovat střední teplotu
stěn skříně + 20 °C.
9. | Při zjišťování celkového součinitele prostupu tepla (součinitele "k") metodou vnitřního chlazení |
se musí rosný bal v prostoru izotermické komory udržovat na úrovni + 2512 °C. Vzduch ve
zkušební komoře v průběhu zkoušky ať již metodou vnitřního chlazení, nebo metodou
vnitřního ohřevu, musí nepřetržitě proudit tak, aby jeho rychlost ve vzdálenosti 10 cm od
stěn byla 1 až 2 m/s.
10. | Při použití zkušební metody vnitřního chlazení se uvnitř skříně umístí jeden nebo několik |
výměníků tepla. Povrch těchto výměníků musí být takový, aby při průchodu plynu o teplotě
ne nižší než 0 °C střední vnitřní teplota skříně po dosažení setrvalého teplotního režimu zůstala
nižší než + 10 °C. Při použití zkušební metody vnitřního ohřevu se užívají elektrické ohřívače
(elektrické odpory atd.). Výměníky tepla nebo elektrické ohřívače se vybaví vzduchovým dmychadlem
dodávajícím množství vzduchu zabezpečující, aby největší rozdíl mezi teplotami na libovolných
dvou ze 12 míst uvedených výše v bodě 3 tohoto dodatku nebyl po dosažení setrvalého teplotního
režimu větší než 3 °C.
11. | Přístroje na měření teploty chráněné před přímým sáláním se umísťují vně a uvnitř skříně na místech |
vyjmenovaných v bodech 3 a 4 tohoto dodatku.
12. | Uvedou se v činnost zařízení na výrobu a rozvod chladu nebo tepla a pro měření tepelného výkonu |
a termického ekvivalentu větrací zařízení přivádějící do pohybu vzduch. Ztráty v elektrických vodičích
mezi měřícím zařízením tepelného příkonu a zkoušenou skříní musí být zjištěny měřením nebo
výpočtem a odečteny od celkového naměřeného tepelného příkonu.
13. | Po dosažení setrvalého teplotního režimu nesmí být maximální rozdíl teplotami nejchladnějšího a |
nejteplejšího místa na vnějším povrchu skříně větší než 2 °C.
14. | Střední vnější teplota skříně se musí zjišťovat nejméně čtyřikrát za hodinu. |
15. | Doba zkoušky se musí prodloužit tak, aby se ověřování vlastností dělo za setrvalého teplotního |
režimu (viz odstavec 6 tohoto dodatku). Nezjišťují-li se a neregistrují-li se hodnoty automaticky,
je třeba dobu zkoušky prodloužit o dalších osm hodin, aby se prověřila setrvalost teplotního režimu
a aby mohla být provedena závěrečná definitivní měření.
b) | Cisterny určené pro přepravy kapalných potravin |
16. | Níže popsaná metoda se týká výhradně dopravních a přepravních prostředků - cisteren s jednou nebo |
několika komorami, určených pouze pro přepravy kapalných potravin, například mléka. Každá
komora těchto cisteren musí mít nejméně jedno plnící a jedno výpustné hrdlo. Má-li cisterna několik
komor, musí být jedna od druhé oddělena neizolovanými vertikálními dělícími přepážkami (příčkami).
17. | Kontrola izolačních vlastností se provádí při setrvalém teplotním režimu metodou vnitřního ohřevu |
prázdné cisterny umístěné v izotermické komoře.
18. | V průběhu zkoušky se musí rovnoměrná a stálá střední teplota izortermické komory ustálit a udržovat |
s tolerancí + 0,5 °C na takové úrovni, aby rozdíl mezi vnitřní teplotou skříně a teplotou v izotermické
komoře byl nejvýše 25 i 2 °C s průměrnou teplotou stěn skříně udržovanou na hodnotě + 20 1 0,5 °C.
Po dobu (jednoho roku po vstupu této změny v platnost */ pověřené zkušební stanice mohou korigovat
výpočet naměřené hodnoty koeficientu prostupu tepla "k" a uvažovat střední teplotu stěn
skříně + 20 °C.
19. | Vzduch v komoře se neustále udržuje v pohybu tak, aby jeho rychlost ve vzdálenosti 10 cm |
od stěn byla 1 až 2 m/s.
20. | Uvnitř cisterny se umísťuje výměník tepla, Má-li cisterna několik komor, umístí se výměník |
tepla v každé z nich. Tyto tepelné výměníky mají elektrické odpory a ventilátor,. jehož výkon
postačuje k tomu, aby rozdíl mezi maximální a minimální teplotou uvnitř každé komory po
dosažení setrvalého teplotního režimu nebyl větší než 3 °C.
__________________
1/ Datem vstupu v platnost je 22. únor 1996.
2/ aby nedošlo k namrzání
*/ Datem vstupu v platnost je 22. únor 1996
Má-li cisterna několik komor, nesmí se střední teplota nejchladnější komory lišit od střední
teploty nejteplejší komory o více než 2 °C, přičemž se teploty měří tak, jak je stanoveno v
bodě 21 tohoto dodatku.
21. | Přístroje na měření teplot, chráněné před přímým sáláním,. se umísťují uvnitř a vně cisterny ve |
vzdálenosti 10 cm od stěny takto:
a) | Není-li cisterna rozdělena na komory, měří se teplota alespoň v těchto 12 místech: |
- | na 4 koncích dvou na sebe kolmých průměrů, jednoho horizontálního a druhého |
vertikálního, v blízkosti každého z obou den;
- | na 4 koncích dvou na sebe kolmých průměrů skloněných pod úhlem 450 k horizontále |
v příčné rovině cisterny.
b) | Je-li cisterna rozdělena na několik komor, měří se teplota v těchto místech: |
- | u obou krajních komor alespoň na koncích horizontálního průměru v blízkosti dna |
a na koncích vertikálního průměru v blízkosti přepážky; a
- | u každé z ostatních komor alespoň na koncích průměru skloněného pod úhlem 450 |
k horizontále v blízkosti jedné z přepážek a na koncích průměru kolmého ke
předchozímu v blízkosti druhé přepážky.
Střední vnitřní teplotou a střední vnější teplotou cisterny je aritmetický průměr všech hodnot
naměřených uvnitř cisterny a všech hodnot naměřených vně cisterny. V cisternách s několika
komorami je střední vnitřní teplotou každé komory aritmetický průměr hodnot naměřených
v této komoře, přičemž počet těchto naměřených hodnot nesmí být menší než čtyři.
22. | Uvedou se v činnost zařízení na ohřívání a proudění vzduchu, pro měření tepelného výkonu |
a tepelného ekvivalentu větracího zařízení uvádějícího vzduch do pohybu.
23. | Po dosažení setrvalého teplotního režimu nesmí být maximální rozdíl meze teplotami nejteplejšího |
a nejchladnějšího místa na vnějším povrchu cisterny větší než 2 °C.
24. | Střední vnější teplota a střední vnitřní teplota se musí zjišťovat nejméně čtyřikrát za hodinu. |
25. | Doba zkoušky se musí prodloužit tak, aby se ověřování vlastností dělo za setrvalého teplotního |
režimu (viz odstavec 6 tohoto dodatku). Nezjišťují-li se a neregistrují-li se hodnoty automaticky,
je třeba dobu zkoušky prodloužit o dalších osm hodin, aby se prověřila setrvalost teplotního režimu
a aby mohla být provedena závěrečná definitivní měření.
c) | Ustanovení platná pro všechny typyizotermickýchdopravních a přepravních prostředků |
i) | Kontrola součinitele "k" |
26. | Není-li cílem zkoušek určení součlnitele "k", nýbrž pouze kontrola, není-li tento součinitel pod |
určitou hranicí, mohou být zkoušky prováděné podle bodu 7 až 25 tohoto dodatku ukončeny,
se provedenými měřeními prokáže, že součinitel "k" odpovídá stanoveným podmínkám.
ii) | Přesnost měření součinitele "k" |
27. | Zkušební stanice musí být vybaveny nezbytným zařízením a přístroji, které Zaručí určení |
součinitele "k" s maximální chybou měření + 10 % při použití metody vnitřního chlazení a + 5 %
při použití metody vnitřního ohřevu.
iii) Protokoly o zkouškách
28. | O každé zkoušce dopravního nebo přepravního prostředku se sepíše protokol sestávající z |
- | části 1 odpovídající dále uvedenému vzoru |
č. 1 A nebo 1 B; a
- | části 2 odpovídající dále uvedenému vzoru |
č. 2 A nebo 2 B.
Kontrola izolačních vlastností dopravních a přepravních prostředků v provozu
29. | Pro kontrolu izolačních vlastností každého dopravního nebo přepravního prostředku, který je |
v provozu, uvedenou v bodě 1 písm. b) a c) dodatku 1 k této příloze, mohou příslušné orgány:
- | buď se rozhodnout pro metody popsané v bodech 7 až 27 tohoto dodatku, |
- | nebo jmenovat experty, aby posoudili, zda daný dopravní nebo přepravní prostředek |
může zůstat v té nebo oné kategorii izotermických dopravních nebo přepravních prostředků.
Tuto experti musí posoudit následující skutečnosti a své závěry učinit na základě těchto kontrol:
a) | Celková kontrola dopravního nebo přepravníhoprostředku |
Tato kontrola se provede formou prohlídky dopravního nebo přepravního prostředku podle tohoto pořadí umožňující zjistit:
i) | celkové konstrukční řešení izolujícího pláště, |
ii) | způsob provedeni izolace, |
iii) druh a stav stěn,
iv) | stav opotřebení izotermické skříně, |
v) | tlouštic stěn |
a sepsat všechny připomínky týkající se izolačních vlastnosti dopravního nebo přepravního prostředku. Pro tento účel mohou experti požadovat demontáž jednotlivých dílů z dopravního nebo přepravního prostředku a předložení všech dokladů nezbytných pro jeho kontrolu (schemata, protokoly o zkouškách, popisy, účty atd.).
b) | Kontrola těsnosti skříně (nevztahuje se na cisternové dopravní a přepravní prostředky) |
Vizuální kontrolu provede osoba, která vstoupí do dopravního nebo přepravního prostředku umístěného na jasně osvětlené ploše. Lze použít libovolnou metodu, která poskytne přesnější výsledky.
c) | Výsledky |
i) | Lze-li závěry týkající se celkového stavu skříně pokládat za uspokojivé, může dopravní nebo přepravní prostředek zůstat v provozu jako izotermický dopravní nebo přepravní prostředek své původní kategorie v dalším období avšak ne delším tří let. Nejsou-li závěry experta nebo expertů uspokojivé, dopravní nebo přepravní prostředek může zůstat v provozu, ale jedině za podmínky, že úspěšně obstojí při zkouškách ve zkušební stanici podle bodů 7 až 27 tohoto dodatku; v tomto případě může zůstat v provozu v dalším šestiletém období. |
ii) | Jedná-li se o dopravní nebo přepravní prostředky určitého typu sériově vyráběné, splňující podmínky bodu 2 dodatku 1 k této příloze a patřící témuž vlastníku (provozovateli), je možno kromě kontroly každého dopravního nebo přepravního prostředku provést měření součinitele "k" nejméně u jednoho procenta těchto dopravních nebo přepravních prostředků podle bodů 7 až 27 tohoto dodatku. Jsou-li |
výsledky této kontroly a měření vyhovující, mohou všechny tyto dopravní nebo přepravní
prostředky zůstat v provozu jako izotermické dopravní nebo přepravní prostředky své původní
kategorie v dalším šestiletém období.
0 každé zkoušce dopravního nebo přepravního prostředku sepíše expert protokol sestávající z
- | části 1 odpovídající dále uvedenému vzoru č. 1 A; a |
- | části 2 odpovídající dále uvedenému vzoru č. 3. |
Přechodná ustanovení pro nové dopravní a přepravníprostředky
30. | Po dobu čtyř let ode dne vstupu této Dohody v platnost podle ustanovení odstavce 1 článku 11, není-li možno vzhledem k nedostatečnému počtu zkušebních stanic měřit součinitel "k" dopravních nebo přepravních prostředků metodami popsanými v odstavcích 7 až 27 tohoto dodatku, lze provádět ověření, zda nové izotermické dopravní nebo přepravní prostředky odpovídají normám předepsaným touto přílohou, podle ustanovení odstavce 29 a kromě toho posoudit izolační vlastnosti z tohoto hlediska: |
Izolačně materiál hlavních částí dopravního nebo přepravního prostředku (boční stěny, podlaha, střecha, otvory, dveře atd.) musí mít přibližné jednotnou tloušťku, přesahující v metrech číselnou
hodnotu, kterou dostaneme dělením součinitele tepelné vodivosti tohoto materiálu ve vlhkém prostředí součinitelem "k" předepsaným pro tu kategorii, do níž má být daný dopravní nebo přepravní prostředek zařazen.
C. | ÚČINNOST TEPELNÉHO ZAŘÍZENÍ DOPRAVNÍCH A PŘEPRAVNÍCH PROSTŘEDKŮ |
Zkušební metody pro určení účinnosti tepelnéhozařízení dopravních a přepravních prostředků
31. | Účinnost tepelného zařízení dopravních a přepravních prostředků se určuje metodami popsanými v odstavcích 32 až 47 tohoto dodatku. |
Chlazené dopravní a přepravní prostředky
32. | Prázdný dopravní nebo přepravní prostředek se umístí do izotermické komory, v níž je třeba udržovat rovnoměrnou a stálou střední teplotu + 30 °C s výkyvem + 0,5 °C. Vzduch v komoře musí být vlhký, přičemž rosný bod je stanoven na + 25 °C s odchylkou |
+ 2 °C; vzduch se uvádí do pohybu, jak je popsáno výše v bodě 9 tohoto dodatku.
33. | Přístroje na měření teploty, chráněné před přímým sáláním, se umístí uvnitř a vně skříně tak, jak |
je uvedeno v bodech 3 a a tohoto dodatku.
34. | a) Do dopravního nebo přepravního prostředku, s výjimkou dopravních a přepravních prostředků |
s nesnímatelnýma eutektickými deskami a dopravních a přepravních prostředků chlazených zkapalněným
plynem, se uloží maximální množství chladící látky předepsané výrobním podnikem, nebo které tam
může být normálně uloženo, je-li střední vnitřní teplota skříně rovna střední vnější teplotě skříně (+ 30 °C).
Dveře příklopy a ostatní otvory se zakryjí a zařízení k vnitřnímu větrání dopravního nebo přepravního
prostředku, pokud je, se zapne na maximální výkon. Kromě toho se v nových dopravních nebo přepravních
prostředcích uvede uvnitř skříně v činnost vytápěcí zařízení o topném výkonu rovnajícím se 35 t tepla
prostupujícího stěnami v podmínkách setrvalého teplotního režimu, a to když je dosaženo teploty
předepsané pro danou třídu dopravních a přepravních prostředků. Během zkoušky není přípustné žádné
dodatečné vkládání chladicí látky.
b) | Zkouška dopravních a přepravních prostředků s nesnímatelnými eutektickými deskami musí zahrnovat |
předběžnou fázi zmrazováni eutektického roztoku. Za tím účelem, jakmile střední vnitřní teplota
skříně i teplota desek dosáhnou střední vnějšíteploty (+ 30 °C), uzavřou se dveře i ostatní otvory a
uvede se v činnosti zařízení pro vychlazování desek na dobu následujících 18 hodin. Pracuje-li
zařízení pro vychlazování desek v automatických cyklech, prodlužuje se celkový zkušební provoz
tohoto zařízení na 24 hodin. U nových dopravních a přepravních prostředků se po zastavení
vychlazovacího zařízení uvede uvnitř skříně v činnost vytápěcí zařízení o topném výkonu
rovnajícím se 35 t tepla prostupujícího scénami v podmínkách setrvalého teplotního režimu, a to když
je dosaženo teploty předepsané pro danou třídu dopravních a přepravních prostředků. Během zkoušky
není přípustné znovu zmrazení roztoku.
c) | U dopravních a přepravních prostředků vybavených systémem chlazení zkapalněným plynem je nutno |
dodržet tento zkušební postup: jakmile střední vnitřní teplota skříně dosáhne hodnoty střední
vnější teploty (+ 30 °C), naplní se nádrže určené pro zkapalněný plyn do úrovně předepsané výrobcem.
Potom se dveře, příklopy a ostatní otvory zakryjí jako v podmínkách normálního provozu a zařízení
k vnitřnímu větrání dopravního nebo přepravního prostředku, pokud je, se zapne na maximální výkon.
Termostat se seřídí na teplotu, která je nejvýše o 2 °C nižší než mezní teplota stanovená pro danou třídu
dopravních nebo přepravních prostředků.
Potom se začne s ochlazováním skříně se současným doplňováním spotřebovaného zkapalněného plynu.
Tento proces probíhá po dobu, která je rovna kratšímu z těchto dvou časových úseků:
- | buď době mezi začátkem ochlazování a okamžikem, kdy bylo poprvé dosaženo teploty |
předepsané pro danou třídu dopravních a přepravních prostředků,
- | nebo době tří hodin a počátku ochlazování. |
V dalším průběhu zkoušky se uvedené nádrže už nedoplňují.
U nových dopravních a přepravních prostředků se po dosažení teploty předepsané pro danou třídu
dopravních a přepravních prostředků uvede uvnitř skříně v činnost vytápěcí zařízení o topném výkonu
rovnajícím se 35 f tepla prostupujícího stěnami v podmínkách setrvalého teplotního režimu.
35. | Střední vnější teplotu, jakož i střední vnitřní teplotu skříně, je třeba měřit nejméně každých |
30 minut.
36. | Zkouška trvá 12 hodin od okamžiku, kdy střední vnitřní teplota skříně dosáhla dolní meze předepsané |
pro třídu, do níž má dopravní nebo přepravníprostředek náležet (A = + 7 °C; B = - 10 °C;
C = -20 °C; D = 0 °C), u dopravních a přepravních prostředků s nesnímatelnými eutektickými deskami
od okamžiku vypnutí vychlazovacího zařízení. Výsledek zkoušky se považuje za uspokojivý, jestliže střední
vnitřní teplota nepřesáhne v průběhu těchto 12 hodin uvedenou dolní mez.
Chladicí a mrazící dopravní a přepravní prostředky
37. | Zkouška se provádí za podmínek uvedených v odstavcích 32 a 33 tohoto dodatku. |
38. | Jakmile střední vnitřní teplota skříně dosáhne vnější teploty (+ 30 °C), dveře, příklopy a ostatní |
otvory se uzavřou a chladicí zařízení včetně vnitřní ventilace (pokud je) se uvede v činnost s
maximálním výkonem. Kromě toho se u nových dopravních apřepravních prostředků uvede ve skříni
v činnost vytápěcí zařízení o topném výkonu rovnajícím se 35 % tepla prostupujícího stěnami v podmínkách
setrvalého teplotního režimu, a to když je dosaženo teploty
předepsané pro danou třídu dopravních a přepravních prostředků.
39. | Střední vnější teplotu a střední vnitřní teplotu skříně je třeba měřit nejméně každých 30 minut. |
40. | Zkouška trvá 12 hodin od okamžiku, kdy střední vnitřní teplota skříně dosáhla: |
- | buď spodní meze stanovené pro danou třídu dopravních a přepravních prostředků, jedná-li se |
- | o třídy A, B nebo C (A = 0 °C; B = - 10 °C; C = - 20 °C); |
- | nebo nejméně horní meze stanovené pro danou třídu, jedná-li se o třídy D, E nebo |
F (D = 0 C; E a-10 °C; F = - 20 °C).
Výsledek zkoušky se pokládá za uspokojivý, jestliže je chladicí zařízení schopno udržet předepsané
teplotní podmínky po dobu těchto 12 hodin, přičemž se intervaly automatického odtávání chladicí
jednotky neberou v úvahu.
41. | Jestliže chladicí zařízení s veškerým svým vybavením prošlo samostatnou zkouškou pro určení svého |
užitečného chladicího výkonu za předepsané teploty a bylo příslušným orgánem shledáno vyhovujícím, může
být tento dopravní nebo přepravní prostředek uznán za chladicí a mrazicí dopravní nebo přepravní prostředek
bez jakékoli zkoušky účinnosti, jestliže chladicí výkon zařízení za setrvalého teplotního režimu je vyšší než
tepelné ztráty prostupem stěnami skříně příslušné třídy dopravních a přepravních prostředků znásobené součinitelem 1,75,
42. | Jestliže se strojní chladicí jednotka nahradí jednotkou jiného typu, může příslušný orgán: |
a) | buď požadovat, aby dopravní nebo přepravní prostředek byl podroben měření a kontrole, předepsaným |
v bodech 37 až 40;
b) | nebo se přesvědčit o tom, že užitečný chladicí výkon nové chladicí jednotky za teploty předepsané pro |
danou třídu dopravních a přepravních prostředků je stejný nebo vyšší než užitečný chladicí výkon
původní jednotky;
c) | nebo se přesvědčit o tom, že užitečný chladicí výkon nové jednotky vyhovuje ustanovením bodu 41. |
Vyhřívací dopravní a přepravní prostředky
43. | Prázdný dopravní nebo přepravní prostředek se umístí v izotermické komoře, ve které se udržuje rovnoměrná |
a stálá teplota na nejnižší možné úrovni. Vzduch : v komoře se uvádí do pohybu za podmínek stanovených v
odstavci 9 tohoto dodatku,
44. | Přístroje na měření teploty, chráněné před přímým sáláním, se umístí vně i uvnitř skříně v místech určených |
v odstavcích 3 a 4 tohoto dodatku.
45. | Dveře, příklopy a jiné otvory se uzavřou a vytápěcí zařízení včetně vnitřní ventilace (je-li instalována) se |
uvede v činnost s maximálním výkonem.
46. | Střední vnější teplotu a střední vnitřní teplotu skříně je třeba měřit nejméně každých 30 minut. |
47. | Zkouška trvá 12 hodin od okamžiku, kdy rozdíl mezi střední vnitřní teplotou stříně a střední vnější teplotou |
skříně dosáhl hodnoty odpovídající podmínkám stanoveným pro danou třídu dopravních a přepravních prostředků,
přičemž se tato hodnota zvyšuje o 35 t u nových dopravních a přepravních prostředků. Výsledky zkoušky se
považují za vyhovující, jestliže je vytápěcí zařízení schopno udržet předepsaný rozdíl teplot po dobu těchto 12 hodin.
Protokol o zkoušce
48. | O každé zkoušce dopravního nebo přepravního prostředku se sepíše protokol sestávající z |
-částic | odpovídající dále uvedenému vzoru č. 1 A nebo 1 B, pokud nebyla zpracována již pro protokol |
o zkoušce podle odstavce bodu 28; a
- | části 3 odpovídající dále uvedenému vzoru č. 4A, 4B, 4C, 5 nebo 6. |
Kontrola účinnosti tepelných zařízení dopravních apřepravních prostředků v provozu
49. | Pro kontrolu účinnosti tepelného zařízení každého chlazeného, chladicího a mrazicího nebo vyhřívacího |
dopravního nebo přepravního prostředku, který je v provozu, uvedenou v bodě 1 písm. b) a c) dodatku 1
této přílohy, mohou příslušné orgány:
- | buď se rozhodnout pro metody popsané v odstavcích 32 až 47 tohoto dodatku; |
- | nebo jmenovat experty a zplnomocnit je k použití následujících ustanovení: |
a) | Chlazené dopravní a přepravní prostředky jinénež s eutektickími deskami |
Ověřuje se, zda je možno vnitřní teplotu prázdného dopravního nebo přepravního prostředku, nejprve
vyrovnanou s vnější teplotou, převést na mezní teplotu předepsanou touto přílohou pro třídu, do níž tento
dopravní nebo přepravní prostředek náleží, a udržet ji pod zmíněnou mezní teplotou po dobu “t”, tak aby
12 d Q
t> -------------
d Q
přičemž d Q představuje rozdíl mezi + 30 °C a zmíněnou mezní teplotou a d Q rozdíl mezi střední vnější
teplotou během zkoušky a zmíněnou mezní teplotou, při vnější teplotě nejméně + 15 °C. Jsou-li výsledky
vyhovující, může tento dopravní nebo přepravní prostředek zůstat v provozu jako chlazený dopravní nebo
přepravní prostředek v původně stanovené třídě na další období nejvýše tří let.
b) | Chladící a mrazicí dopravní nebo přepravníprostředky |
Ověřuje se, zda je možno při vnější teplotě nejméně + 15 °C vnitřní teplotu prázdného dopravního nebo
přepravního prostředku, který byl předtím vyhřát nebo ochlazen na teplotu rovnou vnější teplotě, upravit
za dobu nejvýše 6 hodin takto:
- | ve třídách A, B nebo C na minimální teplotu předepsanou pro danou třídu dopravních a přepravních |
prostředků touto přílohou;
- | ve třídách D, E nebo F na mezní teplotu předepsanou pro danou třídu dopravních a přepravních |
prostředků touto přílohou.
Jsou-li výsledky zkoušek vyhovující, mohou tyto dopravní nebo přepravní prostředky zůstat v provozu jako
chladicí a mrazicí dopravní nebo přepravní prostředky v původně stanovené třídě na další období nejvýše tří let.
c) | Vyhřívací dopravní a přepravní prostředky |
Ověřuje se, zda lze dosáhnout a po dobu nejméně 12 hodin udržet rozdíl mezi vnitřní teplotou dopravního nebo
přepravního prostředku a vnější teplotou, předepsaný v této příloze, který určuje třídu, do které dopravní nebo
přepravní prostředek náleží (rozdíl 22 °C pro třídu A a 32 °C pro třídu B). Jsou-li výsledky zkoušek vyhovující,
mohou tyto dopravní a přepravní prostředky zůstat v provozu jako vyhřívací dopravní nebo přepravní prostředky
v původně stanovené třídě na další období nejvýše tří let.
d) | Společná ustanovení pro chlazené, chladicí amrazicí a nehřívací dopravní a přepravní |
prostředky
i) | Nejsou-li výsledky zkoušek vyhovující, mohou chlazené, chladicí a mrazicí nebo vyhřívací |
dopravní nebo přepravní prostředky zůstat v provozu v původně stanovené třídě pouze za
podmínky, že úspěšně projdou zkouškami ve zkušební stanici podle bodů 32 až 47 této přílohy;
v tomto případě mohou zůstat v provozu v půvabně stanovené třídě na další období šesti let.
ii) | Jedná-li se o chlazené, chladicí a mrazicí nebo vyhřívací dopravní a přepravní prostředky |
určitého typu seriově vyráběné, odpovídající ustanovením odstavce 2 dodatku 1 k této příloze
a patřící témuž vlastníku (provozovateli), pak kromě kontroly tepelných zařízení provedené za
účelem zjištění, zda jejich povšechný stav je uspokojivý, lze provést" ve zkušební stanici kontrolu
funkční účinnosti chladicích nebo vytápěcích zařízení nejméně u 1 % těchto dopravních nebo
přepravních prostředků podle ustanovení odstavců 32 až 47 tohoto dodatku. Jsou-li výsledky těchto
kontrol vyhovující, mohou všechny uvedené dopravní a přepravní prostředky zůstat v provozu v
původně stanovené třídě na další období šesti let.
O každé zkoušce dopravního nebo přepravníhoprostředku se píše expert protokol sestávající z:
- | části I odpovídající dále uvedenému vzoru č. 1 A, pokud nebyla zpracována již pro protokol |
o zkoušce podle bodu 29 d); a
- | části 3 odpovídající dále uvedenému vzoru č. 7, 8 nebo 9. |
Přechodná ustanovení pro nové dopravní a přepravníprostředky
50. | Po dobu čtyř let ode dne vstupu této Dohodyv platnost podle ustanovení odstavce 1 článku 11, není |
možno vzhledem k nedostatečnému počtu zkušebních stanic stanovit účinnost tepelných zařízení
dopravních nebo přepravních prostředků metodami popsanými v odstavcích 32 až 47 tohoto dodatku,
může být kontrola, zda nové chlazené, chladicí a mrazicí nebo vyhřívací dopravní nebo přepravní prostředky
odpovídají normám předepsaným v této příloze, provedena podle ustanoveni bodu 49 tohoto dodatku.
D. | MĚŘENÍ SKUTEČNÉHO CHLADICÍHO VÝKONU Wo CHLADICÍ JEDNOTKY PŘI ODMRAZENÉM |
VÝPARNÍKU
51. | Při vyrovnané teplotě se tento výkon rovná součtu tepelného toku U.d6Q procházejícího stěnami |
kalorimetrické skříně nebo dopravním nebo přepravním prostředkem, k němuž je chladicí jednotka
připojena, a tepla Wj, které je absorbováno vnitřkem skříně, dodávaného tepelným dmychadlem
Wo 2 W" + U.d Q
52. | Chladicí jednotka je připojena buď ke kalorimetrické skříni nebo k dopravnímu nebo přepravnímu |
prostředku.
V každém případě celkový prostup tepla je měřen při střední teplotě stěny před měřením kapacity.
Aritmetický korekční faktor založený na zkušenostech zkušební stanice se volí takový, aby byla vzata
v úvahu průměrná teplota stěn při každé vyrovnané teplotě během zjišťování skutečné chladící kapacity.
Pro získání maximální přesnosti se doporučuje přednostně používat cejchovanou kalorimetrickou
skřiň.
Musí se používat měření a postupy uvedené v předchozích odstavcích 1 až 15; je však dostačující měřit
U přímo, hodnota tohoto koeficientu se pak určí podle vztahu:
W
U = -----
d Qm
kde
W = tepelná energie (ve W) spotřebovaná na vnitřní ohřev dmychadly
d Qm = rozdíl mezi střední vnitřní teplotou Qi a střední vnější teplotou Qe
U = tepelný tok na stupeň rozdílu mezi teplotou vzduchu vně a uvnitř kalorimetrické skříně nebo
přepravního prostředku měřený při namontované chladící jednotce.
Kalorimetrická skříň nebo jednotka dopravního nebo přepravního prostředku se umístí do zkušební
komory. Jestliže se použije kalorimetrická skříň, U.6Q nesmí být větší než 35 t celkového tepelného toku
Wo. Kalorimetrická skříň nebo jednotka dopravního nebo přepravního prostředku musí být se zesílenou izolací.
53. | Dále uvedená metoda smí být v případě nezbytnosti použita pro zkušební vzorek a pro zkoušení seriově |
vyráběných dopravních a přepravních prostředků. V tomto případě skutečná chladicí kapacita se určuje
násobením hmotnostního toku (m) chladicí kapaliny rozdílem entalpie mezi párou chladicí kapaliny vycházející
z chladicí jednotky (ho) a kapalinou vstupující do chladicí jenotky (hi).
Pro zjištění skutečné chladicí kapacity se odečítá tepelný tok dodávaný dmychadly pro cirkulaci vzduchu
(Wf). Je obtížné měřit Wf, jestliže dmychadla pro cirkulaci vzduchu jsou poháněna vnějším motorem:
v tomto případě se metoda entalpie nedoporučuje. Jestliže jsou dmychadla poháněna elektrickými motory,
elektrická energie se měří vhodnými přístroji s přesností + 3 %.
Tepelná bilance se určuje podle vzorce:
Wo = (ho - hi) m - Wf
Vhodné metody jsou uvedeny v normách ISO 971, BS 3122, DIN, NEN atd. Elektrický ohřívač je umístěn
uvnitř dopravního nebo přepravního prostředku pro zajištění tepelné rovnováhy.
Zkušební stanice musí být vybaveny přístroji pro měření hodnoty koeficientu U s přesnosti + 5 %.
Tepelná ztráta únikem vzduchu nesmí být větší než 5 % z celkového prostupu tepla stěnami
kalorimeetrické skříně nebo dopravních nebo přepravních prostředků. Průtok chladicí kapaliny musí
být měřen s přesností + 5 %. Chladicí kapacita musí být stanovena s přesností + 10 %.
Měřící přístroje kalorimetrické skříně nebo chladicí jednotky dopravního nebo přepravního prostředku musí
a povídat přístrojům uvedeným v předchozích odstavcích 3 a 4. Musí být měřeny:
a) | Teploty vzduchu: |
- | Nejméně čtyři teploměry rovnoměrně rozmístěny ve vstupu výparníku; |
- | Nejméně čtyři teploměry rovnoměrně rozmístěné ve výstupu výparníku; |
- | Nejméně čtyři teploměry rovnoměrné rozmístěné ve vstupu kondenzátoru; |
- | Teploměry musí být chráněny proti radiaci (radiačnímu teplu). |
b) | Spotřeba energie: |
Přístroje musí zajistit měření elektrické energie nebo spotřeby paliva chladicí jednotky.
Přístroje musí zajistit měření rychlosti obrátek kompresorů a dmychadel nebo jejich záznam pro výpočet,
pokud její přímé měření není možné.
Tlakoměry s vysokou přesností(+ 1%) musí být umístěny do kondenzátoru a výparníku a do vstupu
kondensátoru, jestliže výparník je vybaven regulátorem tlaku.
Tepelný tok vháněný dmychadly pro vnitřní ohřev vybavenými elektrickými reostaty nesmí přesáhnout
1 W/cm2 a ohřívací jednotky musí být chráněny obaly s nízkým vyzařováním tepla.
55. | Zkušební podmínky |
i) | Vnější prostor kalorimetrické skříně nebo dopravního nebo přepravního prostředku: teplota vzduchu ve |
vstupu kondensátoru musí být udržována v rozmezí 30 + 0,5 °C.
ii) | Vnitřní prostor kalorimetrické skříně nebo dopravního nebo přepravního prostředku (ve vstupu vzduchu do |
výparníku): musí být tři úrovně teploty mezi - 25 °C a + 12 °C v závislosti na charakteristikách chladicí
jednotky, jedna úroveň teploty musí odpovídat minimu předepsanému pro třídu požadovanou výrobcem s
tolerancí + 1 °C.
Střední vnitřní teplota musí být udržována s toleranci + 0,5 °C. Během měření chladicí kapacity tepelné
ztráty kalorimetrické skříně nebo dopravního nebo přepravního prostředku musí být udržovány na konstantní
úrovni s tolerencí + 1 %.
Při předáváni chladicí jednotky ke zkouškám musí jeho výrobce současně předložit:
- | dokumentaci popisující jednotku, která má být zkoušena; |
- | technickou dokumentaci obsahující parametry, které jsou nejdůležitější pro činnost jednotky, |
a specifikující přípustný rozsah;
- | charakteristiky série zkoušeného zařízení; a |
- | druh(y) energie, který(é) musí být použita(y) při zkoušce. |
56. | Metody zkoušek |
Zkouška musí být rozdělena do dvou hlavních částí, chladicí fáze a měření skutečné chladicí kapacity při třech
zvyšujících se úrovních teploty.
a) | Chladící fáze; počáteční teplota kalorimetrické skříně nebo dopravního nebo přepravního prostředku musí |
být v rozmezí + 3 °C předepsané vnější teploty a potom snížena na - 25 °C (nebo na minimální teplotu
předepsanou pro danou třídu).
b) | Měření skutečné chladicí kapacity při každé úrovni vnitřní teploty. |
První zkouška musí být prováděna při každé teplotě nejméně po dobu čtyř hodin řízené termostatem
(chladicí jednotky) pro vyrovnání přestupu tepla mezi vnitřkem a vnějškem kalorimetrické skříně nebo
jednotkou dopravního nebo přepravního prostředku.
Druhá zkouška musí být prováděna s vypnutým termostatem pro stanovení maximálního tepelného výkonu
chladicí jednotky, při kterém tepelný výkon zařízení pro vnitřní ohřev udržuje rovnovážnou podmínku při každé
úrovni teploty podle ustanovení v odstavci 55.
Trvání druhé zkoušky nesmí být kratší než čtyři hodiny.
Před změnou jedné úrovně teploty za jinou se musí skříň nebo dopravní nebo přepravní prostředek ručně
odmrazit.
Jestliže chladicí jednotka může být poháněna více než jednou formou energie, pak se musí zkoušky opakovat s
každým zdrojem energie.
Jestliže je kompresor poháněn motorem vozidla, pak musí být zkouška provedena jak při minimálních, tak
při nominálních otáčkách kompresoru udaných výrobcem.
Jestliže je kompresor poháněn od pohybu vozidla, pak musí být zkouška provedena při jmenovitých otáčkách
kompresoru udaných výrobcem.
Stejný postup musí být dodržen při metodě entalpie uvedené v odstavci 53, avšak v tomto případě musí být
též měřena ztráta tepla dmychadlem výparníku při každé úrovni teploty.
57. | Zvláštní opatření (Bezpečnostní opatření) |
Jsou-li zkoušky skutečného chladicího výkonu prováděny s odpojeným termostatem chladicí jednotky, musí být
dodržena tato zvláštní opatření:
- | jestliže je dopravní nebo přepravní prostředek vybaven vstřikovacím systémem horkého plynu, pak musí být |
během zkoušky vypnut;
- | jestliže je chladicí jednotka vybavena automatickým řízením, které odpojuje jednotlivé válce |
(pro přizpůsobení chladicího výkonu chladicí jednotky příkonu od motoru), pak zkouška musí
být provedena s počtem válců vhodným pro danou teplotu,
Musí být ověřeno, zda byly použity metody uvedené ve zkušebním protokolu, a dále:
i) | zda odmrazovací systém a termostat správně fungují; |
ii) | zda rychlost cirkulace vzduchu odpovídá údajům výrobce. |
Jestliže se má měřit průtok vzduchu chladicí jednotky, musí být použity metody vhodné pro měření
celkového průtoku. Doporučuje se použití jedné z relevantních stávajících norem, např.
BS 848, ISO 5801, AMCA 210-85, DIN 24163, NFE 36101, NF X10,102, DIN 4796,
iii) zda chladicí látka (chladivo) použitá při zkouškách odpovídá údajům výrobce,
59. | Chladicí výkon pro účely ALP je takový, který zabezpečuje střední vnitřní teplotu a který byl stanoven přístroji |
pro měření teploty popsanými v dříve uvedeném odstavci 3, a nikoli který byl stanoven pomocí teploměrů
umístěných do vstupu nebo do výstupu výparníku.
Protokol o zkoušce vhodného typu musí být vystaven podle dále uvedeného vzoru č. 10
VZOR Č. 1 A
Protokol o zkoušce
sestavený podle ustanovení Dohody o mezinárodních přepravách
zkazitelných potravin a o specializovaných prostředcích určených pro
tyto přepravy (ATP)
Protokol o zkoušce č. ................
Část 1
Specifikace dopravního nebo přepravního prostředku
(kromě cisteren pro přepravu kapalných potravin)
Schválená zkušební stanice/expert: 1/
Název (jméno).......................................................
Adresa...................................................................
Druh dopravního nebo přepravního prostředku: 2/
Výrobní značka ............ Registrační číslo .................. Sériové číslo
Datum prvního uvedení do provozu ........................
Hmotnost prázdného dopravního nebo
přepravního prostředku 3/ ......................... kg
Užitečná hmotnost 3/................................. kg
Skříň:
Značka a typ .......... Identifikační čisto .............
Vyrobeno (kým) ..........................................
Vlastník nebo provozovatel ..............................
Předána (kým) ..............................................
Datum výroby ...............................................
VZOR č. 1 A (pokr.)
Hlavní rozměry:
Vnější: délka ........ m, šířka ...... m, výška ...... m
Vnitřní: délka ........ m, šířka ...... m, výška ...... m
Celková plocha podlahy skříně:
Využitelný vnitřní objem skříně ...................... m3
Celkový vnitřní povrch skříně Si ..................... m2
Celkový vnější povrch skříně Se ...................... m2
Střední povrch skříně: S = Si . Se ..................... m2
Popis stěn skříně 4/
Střecha .................................................................
Podlaha ................................................................
Boční stěny ..........................................................
Konstrukční zvláštnosti skříně: 5/
Počet, - dveří ......................................................
umístění -větracích otvorů .....................................
a rozměry - otvorů pro nakládání ledu ...................
Doplňková výstroj 6/ ................................................... ....
...........................................................................................
Součinitel prostupu tepla "k" ............................. W/m2.K
_____________________
1/ Nehodící se škrtněte (experti pouze v případě zkoušek
prováděných podle podle bodů 29 nebo 49 dodatku 2 k příloze 1 ATP.
2/ Železniční vůz, nákladní automobil, přívěs, návěs, kontejner atd.
3/ Uvést pramen těchto údajů.
4/ Druh a tloušťka materiálů stěn skříně, a to od vnitřní strany k vnější straně, konstrukční provedení atd. 5/ Není-li povrch skříně rovný, uvést způsob určení Si a Se. 6/ Háky na maso, Flettnerovy ventilátory atd.
VZOR č. 1 B
Protokol o zkoušce
sestavený podle ustanovení Dohody o mezinárodních přepravách zkazitelných potravin a specializovaných prostředcích pro tyto přepravy (ATP)
Protokol o zkoušce č. ....................................................
Část 1
Specifikace cisteren pro přepravu kapalných potravin
Schválená zkušební stanice/expert: 1/
Název(jméno) .............................................................................................................
Adresa .........................................................................................................................
Druh cisterny: 2/
Výrobní značka ................... Registrační číslo ............. Sériové číslo ........................
Datum prvního uvedení do provozu ............................................................................
Hmotnost prázdné cisterny 3/ ................................................................................. kg
Užitečná hmotnost 3/............................................................................................... kg
Cisterna:
Značka a typ ................................. Identifikační číslo ............................................
Vyrobeno (kým) ......................................................................................................
Vlastník nebo provozovatel ....................................................................................
Předána (kým) .........................................................................................................
Datum výroby .........................................................................................................
VZOR č. 1 B (pokr.)
Hlavní rozměry:
Vnější: délka válcové části ....................................... m
hlavní osa .............m, vedlejší osa ............... m
Vnitřní: délka válcová části ........................................ m
hlavní osa .............m, vedlejší osa ............... m .
Vnitřní objem každé komory ..................................... m3
Celkový vnitřní povrch cisterny si ............................. m2
vnitřnípovrch každé komory si1 .........., si2 .............. m2
Celkový vnější povrch cisterny se .............................. m2
Střední povrch cisterny s = Ö si.se ............................ m2
Konstrukční zvláštnosti cisterny: 5/
Počet, rozměry a popis průlezně ......................................
...........................................................................................
Popis víka průlezů............................................................
.........................................................................................
Počet, rozměry a popis výpustného hrdla ........................
..........................................................................................
Doplňková výstroj..................................................................
______________
1/ Nehodící se škrtněte (experti pouze v případě zkoušek prováděných podle podle
bodů 29 nebo 49 dodatku 2 k příloze 1 ATP.
2/ Železniční vůz, nákladní automobil, přívěs, návěs, kontejner atd.
3/ Uvést pramen těchto údajů.
4/ Druh a tloušťka materiálů stěn cisterny, a to od vnitřní strany k vnější straně,
konstrukční projedení atd.
5/ Není-li povrch cisterny rovný, uvést způsob určení si a se.
VZOR č . 2 A
Část 2
Měření celkového prostupu tepla dopravních nebo přepravních prostředků, kromě cisteren
určených k přepravě kapalných potravin, podle odstavců 7 až 15 dodatku 2 k příloze 1 ATP
Zkušební metoda: vnitřní chlazení/vnitřní ohřev 1/
Datum a hodina uzavření dveří a otvorů dopravního nebo přepravního
prostředku ............................................................................................
Střední hodnoty zjištěné za ..................... hodin zkoušky při setrvalém
teplotním režimu (od .......................... do ...... hodin).
a) | Střední vnější teplota skříně: Qe = .... °C + ......................K |
b) | Střední vnitřní teplota skříně: Qi = .... °C +.............. K |
c) | Získaný střední teplotní rozdíl: d Q = ........................ K |
Největší rozdíl teplot
vně skříně ....................................................................... K
uvnitř skříně ................................................................... K
Qe + Qi
Střední teplota stěn skříně --------- ...................................... °C
2
Provozní teplota výměníku tepla 2/ ..................................... °C
Rosný bod vzduchu vně skříně během setrvalého
teplotního režimu 2/ ............................ °C +.................... K
Celková doba trvání zkoušky ................................................. h
Doba trvání setrvalého teplotního režimu.............................. h
Příkon výměníků tepla: W1 ................................................. W
VZOR č. 2 A (pokr.)
Příkon ventilátorů : W2................................................ W
Celkový součinitel prostupu tepla určený podle vzorce:
W1 - W2
Zkouška metodou vnitřního chlazení 1/ k = S . d Q
W1 - W2
Zkouška metodou vnitřního ohřevu 1/ k = S . d Q
k = .......................... W/m2.K
Maximální odchylka měření odpovídající
provedené zkoušce ....................................................... %
Poznámky: 3/ ........................................................................
...............................................................................................
_________________________________________________________________________
(Vyplňuje se pouze tehdy, nemá-li dopravní nebo přepravní prostředek tepelná zařízení)
Na základě shora uvedených výsledků zkoušek smí být dopravní nebo přepravní prostředek
schválen osvědčením podle dodatku 3 k příloze 1 ATP platným po dobu nejvýše šesti let,
přičemž se dopravní nebo přepravní prostředek označí rozlišovací značkou IN/IR 1/.
Použití protokolu o zkoušce jako osvědčení o schválení typu podle odstavce 2a) dodatku
1 k příloze 1 ATP je však možné jen po dobu nejvýše tři let, tj. do
.............................................................................................................................................
V | ........................................... .................................................. |
Dne ...................................... Odpovědný pracovník
1/ Nehodící se škrtněte
2/ Uvést pouze pro zkoušku metodou vnitřního chlazení
3/ Pokud skříň nemá tvar rovnoběžnostěnu, uvést rozložení míst měření vnější a vnitřní teploty.
Vzor č. 2 B
Část 2
Měření celkového prostupu tepla cisternových dopravních nebo přepravních prostředků určených k přepravě kapalných potravin podle odstavců 16 až 25 dodatku 2 k příloze 1 ATP
Zkušební metoda: vnitřní ohřev
Datum a hodina uzavření otvorů dopravního nebo přepravního
prostředku ...................................
Střední hodnoty zjištěné za .... hodin zkoušky při setrvalém
teplotním režimu (od ................... do .............. hodin).
a) | Střední vnější teplota cisterny: Qe = ......... °C +......... K |
b) | Střední vnitřní teplota cisterny: |
Qi = S Sin . Qin
S Sin ................. °C +...... K
c) | Získaný střední teplotní rozdíl: d Q = .............. K |
Největší rozdíl teplot:
uvnitř cisterny ........................................................................ K
uvnitř každé komory .............................................................. K
vně cisterny ............................................................................ K
Střední teplota stěn cisterny .......................................................... °C.
Celková doba trvání zkoušky .......................................................... h
Doba trvání setrvalého teplotního režimu ....................................... h
Příkon výměníků tepla: W1 ........................................................... W
Příkon ventilátorů: W2 ................................................................... W
VZOR č. 2 B (pokr.)
Celkový součinitel prostupu tepla určený podle vzorce:
W1 - W2
k = S . d Q
k = ............... W/m2 . K
Maximální odchylka měření odpovídající
provedené zkoušce ........................................................................... %
Poznámky: 1/ ............................................................................................
....................................................................................................................
(Vyplňuje se pouze tehdy, nedá-li dopravní nebo přepravní prostředek tepelná zařízení)
Na základě shora uvedených výsledků zkoušek smí být dopravní nebo přepravní prostředek schválen osvědčením podle dodatku 3 k příloze 1 ATP platným po dobu nejvýše šesti let, přičemž se dopravní nebo přepravní prostředek označí rozlišovací značkou IN/IR 2/.
Použití protokolu o zkoušce jako osvědčení o schválení typu podle bodu 2a) dodatku 1 k příloze 1 ATP je však možné jen po dobu nejvýše tří let, tj. do
....................................................................................................................................................................
V | ........................................... |
......................................
Dne ....................................... Odpovědný pracovník
_______________________
1/ Pokud cisterna nemá tvar rovnoběžnostěnu, uvést rozložení
míst měření vnější a vnitřní teploty.
2/ Nehodící se škrtněte
VZOR Č . 3
Část 2
Kontrola izolačních vlastností dopravních a přepravních prostředků v provozu provedená experty mimo zkušební stanici podle odstavce 29 dodatku 2 k příloze 1 ATP
Kontrola byla provedena na základě protokolu o zkoušce č. .......... z ........ vydaného
schválenou zkušební stanicí/expertem (název/jméno, adresa) ...................................
....................................................................................................................................
Stav zjištěný během kontroly:
Střecha .......................................................................................................................
Boční stěny ................................................................................................................
Čelní stěny .................................................................................................................
Podlaha ......................................................................................................................
Dveře a otvory ...........................................................................................................
Těsnění ......................................................................................................................
Odtokové otvory mycí vody .....................................................................................
Vzduchotěsnost .........................................................................................................
.....................................................................................................................................
Součinitel "k" nového dopravního nebo přepravního postředku (uvedený v
předchozím protokolu o zkoušce) ................................................................ W/m2.K
Poznámky ...................................................................................................................
.....................................................................................................................................
VZOR č. 3 (pokr.)
___________________________________________________________________
Na základě shora uvedených výsledků kontrol smí být dopravní nebo přepravní prostředek schválen osvědčením podle dodatku 3 k příloze 1 ATP platným po dobu nejvýše tří let, přičemž dopravní nebo přepravní prostředek označí rozlišovací značkou IN/IR 1
V | ........................................ ................................... |
Dne .................................... Odpovědný pracovník
____________________
1/ Nehodící se škrtněte
VZOR Č. 4 A
Část 3
Určení účinnosti chladicího zařízení chlazených dopravních a přepravních prostředků s přírodním ledem nebo suchým ledem schválenou zkušební stanicí podle odstavců 32 až 36, mimo odstavce 34 b) a 34 c), dodatku 2 k příloze 1 ATP
Chladicí zařízení:
Popis chladicího zařízení ...................................................................................
Druh chladicí látky .............................................................................................
Jmenovité množství chladicí látky udané výrobcem ................................... kg
Skutečné množství chladicí látky použité pro zkoušku ............................... kg
Pohon nezávislý/závislý / od hlavního vedení 1/
Chladicí zařízení odnímatelné/neodnímatelné 1/
Výrobce ..............................................................................................................
Typ a sériové číslo ..............................................................................................
Rok výroby . .......................................................................................................
Plnicí zařízení (popis, umístění; v případě potřeby přiložit náčrtek)
...........................................................................................................................
............................................................................................................................
Vnitřní ventilační zařízení:
Popis (počet přístrojů atd.) ................................................................................
Příkon elektrických ventilátorů .................................................................... W
Výkon ...................................................................................................... m3/h
Rozměry potrubí: průřez ............................ m2, délka ................................ m
Clona vstupu vzduchu; popis 1/ .....................................................................
.........................................................................................................................
_________________
1/ Nehodící se škrtněte
VZOR Č. 4 A (pokr.)
Automatická zařízení ....................................................................................
Střední teploty na začátku zkoušky:
uvnitř.................................................... °C +....................................K
vně........................................................ °C +.................................... K
rosný bod ve zkušební komoře .............. °C +................................... K
Výkon vnitřního ohřevu ........................................................................... W
Datum a hodina uzavření dveří a otvorů dopravního
nebo přepravního prostředku .................................................................
Záznam vnitřních a vnějších teplot skříně a/nebo
křivka znázorňující časový průběh těchto teplot .....................................
.........................................................................................................................
Poznámky: ......................................................................................................
.........................................................................................................................
___________________________________________________________________
Na základě shora uvedených výsledků kontrol smí být dopravní nebo přepravní prostředek schválen osvědčením podle dodatku 3 k příloze 1 ATP platným po dobu nejvýše tří let, přičemž se dopravní nebo přepravní prostředek označí rozlišovací značkou
.....................................................................................................................................
Použití protokolu o zkoušce jako osvědčení o schválení typu podle bodu 2a) dodatku 1 k příloze 1 ATP je však možné jen po dobu nejvýše tří let, tj. do
......................................................................................................................................
V | .......................................... ............................................. |
Dne ...................................... Odpovědný pracovník
___________________
1/ Nehodící se škrtněte
VZOR č. 4 B
Část 3
Určení účinnosti chladicího zařízení: chlazených dopravních a přepravních prostředků s eutektickými deskami schválenou zkušební stanicí podle odstavců 32 až 36, mimo odstavce 34 a) a 34 c), dodatku 2 k příloze 1 ATP
Chladicí zařízení:
Popis .....................................................................................................................
Druh eutektického roztoku ...................................................................................
Jmenovité množství eutektického roztoku
udané výrobcem .......................................................................................... kg
Skupenské teplo při teplotě tuhnutí
udané výrobcem .............................kJ/kg .................... při ........................ °C
Chladicí zařízení odnímatelné/neodnímatelné 1/
Pohon nezávislý/závislý od hlavního vedení 1/
Výrobce ...............................................................................................................
Typ a sériové číslo ...............................................................................................
Rok výroby ........... ..............................................................................................
Eutektické desky: Značka ........................................ Typ ....................................
Rozměry, počet, umístění desek, vzdálenost od stěn
(připojit náčrtek) ..................................................................................................
Celková zásoba pro teplotu tuhnutí chladu udaná výrobcem
................................. kJ do ........................ °C
________________
1/ Nehodící se škrtněte
VZOR Č. 4 B (pokr.)
Vnitřní ventilační zařízení (je-li):
Popis .......................................................................................................................
Automatická zařízení ..............................................................................................
Strojní chladicí zařízení (je-li):
Značka ............................................ Typ ..................................... č. ................
Umístění ............................................................................................................
Kompresor: Značka .................................... Typ ..............................................
Druh pohonu .....................................................................................................
Druh chladicí látky ............................................................................................
Kondenzátor ......................................................................................................
Chladicí výkon udaný výrobcem pro danou teplotu tuhnutí a pro vnější
teplotu + 30 °C ................................................................................................
Automatická zařízení:..............................................................................................
Jiná .................................................................................................................
Značka...........................................Typ...........................................................
Odmrazování(je-li).........................................................................................
Termostat ......................................................................................................
Presostat BP ..................................................................................................
Presostat HP ..................................................................................................
Pojistný ventil.................................................................................................
Doplňková výstroj :
Zařízení elektrického ohřevu těsněni dveří:
Výkon na bědný metr odporu .............................................................. W/m
Lineární délka odporu .............................................................................. m
Střední teploty na začátku zkoušky:
uvnitř ......................................°C +..................................................... K
vně ............................................ °C + ...................................................... K
VZOR č. 4 B (pokr.)
rosný bod ve zkušební komoře ......................................°C +................... K
Výkon vnitřního ohřevu ..................................................................................... W
Datum a hodina uzavření dveří a otvorů dopravního nebo
přepravního prostředku ................................................................................
Doba akumulace chladu ....................................................................................... h
Záznam středních a vnějších teplot skříně a/nebo křivka
znázorňující časový průběh těchto teplot ........................................................
..........................................................................................................................
Poznámky: ..............................................................................................................
.................................................................................................................................
Na základě shora uvedených výsledků zkoušek smí být dopravní nebo přepravní prostředek schválen osvědčením podle dodatku 3 k příloze 1 ATP platným po dobu nejvýše šesti let, přičemž se dopravní nebo přepravní prostředek označí rozlišovací značkou
...................................................................................................................................
Použití protokolu o zkoušce jako osvědčení o schválení typu podle bodu 2a) dodatku 1 k příloze 1 ATP je však mocné jen po dobu nejvýše tří let, tj. do
....................................................................................................................................
V | .................................................... ......................................... |
Dne ............................................... Odpovědný pracovník
VZOR č. 4 C
Část 3
Určení účinnosti chladicího zařízení chlazených dopravních a přepravních prostředků se systémem chlazení zkapalněnými plyny schválenou zkušební stanicí podle odstavců 32 až 36, mimo odstavce 34 a) a 34 b) dodatku 2 k příloze 1 ATP
Chladicí zařízení:
Popis ....................................................................................................................
Pohon nezávislý/závislý od hlavního vedení 1/
Chladicí zařízeni odnímatelné/neodnímatelné 1/
Výrobce ...............................................................................................................
Typ a sériové číslo ...............................................................................................
Rok výroby ..........................................................................................................
Druh chladicí látky (chladiva) .............................................................................
Jmenovité množství chladicí látky udané výrobcem ..................................... kg
Skutečné množství chladicí látky použité pro zkoušku ................................. kg
Popis nádrže ........................................................................................................
Plnící zařízení (popis, umístění) .........................................................................
Vnitřní ventilační zařízení:
Popis (počet atd.) ................................................................................................
Příkn elektrických ventilátorů ......................................................................... W
Výkon .......................................................................................................... m3/h
Rozměry potrubí: průřez ................................ m2, délka ................................ m
___________________
1/ Nehodící se škrtněte
VZOR č. 4 C (pokr.)
Automatická zařízení ...........................................................................................
Střední teploty na začátku zkoušky:
uvnitř ................................................................... °C +.......................... K
vně ....................................................................... °C +............................. K
rosný bod ve zkušební komoře ...... °C +............................. K
Výkon vnitřního ohřevu .....................................................................................W
Datum a hodina uzavření dveří a otvorů dopravního nebo
přepravního prostředku ..................................................................................
Záznam středních a vnějších teplot skříně a/nebo křivka
znázorňující časový průběh těchto teplot .......................................................
.........................................................................................................................
Poznámky: .............................................................................................................
...............................................................................................................................
Na základě shora uvedených výsledků kontrol smí být dopravní nebo přepravní prostředek schválen osvědčením podle dodatku 3 k příloze 1 ATP platným po dobu nejvýše šesti let, přičemž se dopravní nebo přepravní prostředek označí rozlišovací značkou
................................................................................................................................
Použití protokolu o zkoušce jako osvědčení o schválení typu podle bodu 2a) dodatku 1 k příloze 1 ATP je však možné jen po dobu nejvýše tří let, tj. do
................................................................................................................................
V | ........................................... ..................................... |
Dne ....................................... Odpovědný pracovník
VZOR č. 5
Část 3
Určení účinnosti chladicího zařízení chladicích a mrazicích dopravních a přepravních prostředků schválenou zkušební stanicí podle odstavců 37 až 40 dodatku 2 k příloze -1 ATP
_________________________________________________________________________________
Strojní chladicí zařízení:
Pohon nezávislý/závislý od hlavního vedení 1/
Strojní chladicí zařízení odnímatelné/neodnímatelné 1/
Výrobce ......................................................................................................................
Typ a sériové číslo .....................................................................................................
Rok výroby ................................................................................................................
Druh chladicí látky a plnicí kapacita .........................................................................
Účinný chladicí výkon udaný výrobcem pro vnější teplotu
+ 30 °C a pro vnitřní teplotu:
0 °C ...................................................................................... W
- | 10 °C ..................................................................................... W |
- | 20 °C ...................................................................................... W |
Kompresor :
Značka ...................................................... Typ ....................................................
Druh pohonu: elektrický/termický/hydraulický 1/
Popis ......................................................................................................................
Značka .................. Typ ................... Výkon ............... kW při .................... ot/min
__________________
1/ Nehodící se škrtněte
VZOR Č. 5 (pokr.)
Kondenzátor a výparník .......................................................................................
Motor ventilátoru(ů): Značka ....................... Typ ..................... Počet ...............
Výkon ..................... kW při .................................................................... ot/min
Vnitřní ventilační zařízením
Popis (počet přístrojů atd.) ..............................................................................
Příkon elektrických ventilátorů .................................................................. W
Výkon..................................................................................................... m3/h
Rozměry potrubí: průřez ......................... m2, délka ................................. m
Automatická zařízení:
Značka .................................................... Typ ...............................................
Odmrazování (je-li) .......................................................................................
Termostat .......................................................................................................
Presostat LP ...................................................................................................
Presostat.HP...................................................................................................
Pojistný.ventil .................................................................................................
Jiná ................................................................................................................
Střední teploty na začátku zkoušky:
uvnitř ..................................................................°C +...................................K
vně ...................................................................... °C +........................... K
rosný bod ve zkušební komoře .......................... °C + ........................... K
Výkon vnitřního ohřevu ............................................................................... W
Datum a hodina uzavření dveří a otvorů dopravního nebo
přepravního prostředku ...............................................................................
Záznam středních a vnějších teplot skříně a/nebo křivka
znázorňující časový průběh těchto teplot ...........................................................
............................................................................................................................
Doba od začátku zkoušky do okamžiku, kdy střední teplota
uvnitř skříně dosáhla předepsané hodnoty ........................................................ h
VZOR č. 5 (pokr. )
Poznámky: .................................................................................................................
....................................................................................................................................
___________________________________________________________________
Na základě shora uvedených výsledků kontrol smí být dopravní nebo přepravní prostředek schválen osvědčením podle dodatku 3 k příloze 1 ATP platným po dobu nejvýše šesti let, přičemž se dopravní nebo přepravní prostředek označí rozlišovací značkou
......................................................................................................................................
Použití protokolu o zkoušce jako osvědčení o schválení typu podle bodu 2a) dodatku 1 k příloze 1 ATP je však možné jen po dobu nejvýše tří let, tj. do
.....................................................................................................................................
V..................................... | ............................................ |
Dne ................................ Odpovědný pracovník
VZOR č. 6
Část 3
Určení účinností vytápěcího zařízeni chladicích a mrazicích dopravních a přepravních prostředků schválenou zkušební stanicí podle bodů 43 až 47 dodatku 2 k příloze 1 ATP
___________________________________________________________________
Vytápěcí zařízení:
Popis: ....................................................................................................................
Pohon nezávislý/závislý od hlavního vedení 1/
Vytápěcí zařízení odnímatelné/neodnímatelné 1/
Výrobce ..............................................................................................................
Typ a sériové číslo ..............................................................................................
Rok výroby .........................................................................................................
Umístění ..............................................................................................................
Celková teplosměnná plocha ........................................................................ m2
Účinný výkon udaný výrobcem ................................................................... kW
Vnitřní ventilační zařízení:
Popis (počet přístrojů atd.) ..............................................................................
Příkon elektrických ventilátorů ....................................................................W
Výkon ..................................................................................................... m3/h
Rozměry potrubí: průřez ......................... m2, délka .................................. m
Střední teploty na začátku zkoušky:
uvnitř ............................................°C +...................................................K
vně .................................................. °C +....................................................K
.
__________________
1/ Nehodící se škrtněte
VZOR č. 6 (pokr.)
Datum a hodina uzavření dveří a otvorů dopravního nebo
přepravního prostředku .......................................................................................
Záznam středních a vnějších teplot skříně a/nebo křivka
znázorňující časový průběh těchto teplot ............................................................
..............................................................................................................................
Doba od začátku zkouška do okamžiku, kdy střední teplota
uvnitř skříně dosáhla předepsané hodnoty ...................................................... h
Pokud je to aplikovatelné, střední vytápěcí výkon během.
zkoušky pro udržení předepsaného teplotního rozdílu 2/ mezi
vnitřkem a vnějškem skříně ................................................................................... W
Poznámky: ................................................................................................................
...................................................................................................................................
Na základě shora uvedených výsledků kontrol smí být dopravní nebo přepravní prostředek schválen osvědčením podle dodatku 3 k příloze 1 ATP platným po dobu nejvýše šesti let, přičemž se dopravní nebo přepravní prostředek označí rozlišovací značkou
.....................................................................................................................................
Použití protokolu o zkoušce jako osvědčení o schválení typu podle bodu 2a) dodatku 1 k příloze 1 ATP je však možné jen po dobu nejvýše tří let, tj. do
.......................................................................................................................................
V | ............................................ . ..................................... |
Dne ......................................... Odpovědný pracovník
______________________
2/ Zvětšený o 35 % u nových dopravních a přepravních prostředků.
VZOR Č . 7
Část 3
Kontrola účinnosti chladicího zařízení chlazených dopravních a přepravních prostředků v provozu provedená experty mimo zkušební stanicí podle odstavce 49
ATP
Kontrola byla provedena na základě protokolu o zkoušce č. .....................................
ze dne ..................................................................... vydaného schválenou zkušební
stanicí/expertem (název/jméno, adresa)......................................................................
Chladicí zařízení:
Popis ................................................... Výrobce ..................................................
Typ a sériové číslo ................................................................................................
Rok výroby ...........................................................................................................
Druh chladicí látky ..............................................................................................
Jmenovité množství chladicí látky udané výrobcem ...................................... kg
Skutečné množství chladicí látky použité pro zkoušku................................... kg
Plnící zařízení (popis, umístění) ......................................................................
Vnitřní ventilační zařízení:
Popis (počet atd.) ..............................................................................................
Příkon elektrických ventilátorů ...................................................................... W
Výkon ......................................................................................................... m3/h
Rozměry potrubí: průřez ................................. m2, délka ............................. m
Automatická zařízení .........................................................................................
VZOR č. 7 (pokr. )
Stav chladicího zařízení a ventilačních přídrojů......................................................
..................................................................................................................................
Dosažená vnitřní teplota ..................................................................................... °C
při vnější teplotě........................................................................................... °C
Teplota uvnitř dopravního nebo přepravního prostředku před
uvedením do činnosti chladicího zařízení .......................................................... °C
Celková doba činnosti chladicího zařízení ........................................................... h
Doba od začátku zkoušky do okamžiku, kdy střední teplota
uvnitř skříně dosáhla předepsané hodnoty .................................................... h
Kontrola činnosti termostatu ..................................................................................
Pro chlazené dopravní a přepravní prostředky s eutektickými deskami:
Doba činnosti chladicího zařízení zajišťujícího
zmrazování eutektického roztoku ................................................................. h
Doba udržení vnitřní teploty vzduchu po vypnutí
zařízení .......................................................................................................... h
Poznámky: .......................................................................................................
.........................................................................................................................
______________________________________
Na základě shora uvedených výsledků kontrol smí být dopravní nebo přepravní prostředek schválen osvědčením podle dodatku 3 k příloze 1 ATP platným po dobu nejvýše tří let, přičemž se dopravní nebo přepravní prostředek označí rozlišovací značkou ..............................................................
V | .............................................. ...................................... |
Dne .......................................... Odpovědný pracovník:
VZOR č. 8
Část 3
Kontrola účinnosti chladicího zařízení chladicích a mrazicích dopravních a přepravních prostředků v provozu provedená experty mimo zkušební stanicí podle bodu 49 b) dodatku 2
K příloze 1 ATP
___________________________________________________________________
Kontrola byla provedena na základě protokolu o zkoušce č. .....................................
ze dne ........................ vydaného schválenou zkušební
stanicí/expertem (název/jméno, adresa) ......................................................................
......................................................................................................................................
Strojní chladicí zařízení:
Výrobce ................................................................................................................
Typ a sériové číslo ...............................................................................................
Rok výroby ..........................................................................................................
Popis ....................................................................................................................
Účinný chladicí výkon udaný výrobcem pro vnější teplotu
+ 30 °C a pro vnitřní teplotu:
0 °C ........................................................................................ W
- | 10 °C ........................................................................................ W |
- | 20 °C ........................................................................................ W |
Druh chladicí látky a plnicí kapacita .................................................................. kg
Vnitřní ventilační zařízení:
Popis (počet přístrojů atd.) ............................................................................
Příkon elektrických ventilátorů .................................................................... W
Výkon ........................................................................................................ m3/h
VZOR č. 8 (pokr.)
Rozměry potrubí: průřez ............................... m2, délka ................................... m
Stav strojního chladicího zařízení a vnitřního
ventilačního zařízení .........................................................................................
Dosazená vnitřní teplota....................................................................................... °C
při vnější teplotě ............................................................................................... °C
a při poměrně době činnosti ............................................................................... %
doba činnosti ....................................................................................................... h
Kontrola činnosti termostatu ....................................................................................
Poznámky: ................................................................................................................
...................................................................................................................................
________________________
Na základě shora uvedených výsledků kontrol smí být dopravní nebo přepravní prostředek schválen osvědčením podle dodatku 3 k příloze 1 ATP platným po dobu nejvýše tří let, přičemž se dopravní nebo přepravní prostředek označí rozlišovací značkou
......................................................................................................................................
V | .................. ...................... ................................... |
Dne .................................... Odpovědný pracovník
VZOR č . 9
Část 3
Kontrola účinnosti vytápěcího zařízení využívacích dopravních a přepravních prostředků v provozu provedená experty mimo zkušební stanicí podle bodu 49 c) dodatku 2 k příloze 1 ATP
Kontrola byla provedena na základě protokolu o zkoušce č. ....................................
ze dne ............................................... vydaného schválenou zkušební
stanicí/expertem (název/jméno, adresa) ....................................................................
....................................................................................................................................
Vytápěcí zařízení :
Popis ....................................................................................................................
Výrobce ................................................................................................................
Typ a sériové číslo ................................................................................................
Rok výroby ...........................................................................................................
Umístění ...............................................................................................................
Celková teplosměnná plocha ......................................................................... m2
Účinný výkon udaný výrobcem ..................................................................... kW
Vnitřní ventilační zařízení:
Popis (počet přístrojů atd.) .................................................................................
Příkon elektrických ventilátorů ...................................................................... W
Výkon ......................................................................................................... m3/h
Rozměry potrubí: průřez ................................ m2, délka ............................... m
Stav vytápěcího zařízení a přístrojů vnitřní
ventilace ............................................................................................................
VZOR č. 9 (pokr. )
Dosazená vnitřní teplota ....................................................................................... °C
při vnější teplotě ............................................................................................ °C
a při poměrně době činnosti ........................................................................... %
doba činnosti ................................................................................................... h
Kontrola činnosti termostatu ...................................................................................
Poznámky: ...............................................................................................................
..................................................................................................................................
________________________________________________________________________________
Na základě shora uvedených výsledků kontrol smí být dopravní nebo přepravní prostředek schválen osvědčením podle dodatku 3 k příloze 1 ATP platným po dobu nejvýše tři let, přičemž se dopravní nebo přepravní prostředek označí rozlišovací značkou
......................................................................................................................................
V | ......................................... ..................................... |
Dne ..................................... Odpovědný pracovník
VZOR č. 10
PROTOKOL O ZKOUŠCE
sestavený podle ustanovení Dohody o mezinárodních přepravách
zkazitelných potravin a o specializovaných prostředcích
určených pro tyto přepravy (ATP)
Protokol o zkoušce č. .................................
Určení chladicího výkonu chladicí jednotky podle odstavců 51 až 59 dodatku 2 k příloze 1 ATP
_________________________________________________________________
Schválená zkušební stanice
Název (jméno) ...............................................................................................
Adresa ............................................................................................................
Kým předána chladicí jednotka ke zkoušce:...................................................
........................................................................................................................
a) | Technická specifikace jednotky: |
Výrobce ..........................................................................................................
Značka ............................................................................................................
Typ ..................................................................................................................
Série č. .............................................................................................................
Kategorie1)
Nezávislá/závislá
Odnímatelná/neodnímatelná
Celistvá jednotka/sestava komponentů
Popis:
...............................................................................................................................
..............................................................................................................................
...............................................................................................................................
...............................................................................................................................
VZOR č. 10 (pokr.)
Kompresor .............................................. Značka ....................................................
Typ:
Počet válců .................................. Obsah válců ...............................................
Jmenovité otáčky ................................................................................... ot/min
Druh pohonu : elektromotor, samostatný spalovací motor,
motor vozidla, pohyb vozidla
Hnací motor kompresoru: (viz poznámky a 2)
Elektrický motor:
Značka .......................................... Typ .....................................................
Výkon ...................... kW při ....... ot/min Napětí .......................... V
Kmitočet ...................... Hz
Spalovací motor:
Značka .......................................... Typ .................................................
Počet válců ................................... Obsah .............................................
Výkon ............. kW při ............. ot/min Palivo ......................................
Hydromotor:
Značka ............................................ Typ .................................................
Způsob pohonu ........................................................................................
Alternátor:
Značka ............................................. Typ ................................................
Rychlost otáček: jmenovité otáčky udané výrobcem
............................................................. ot/min
minimální otáčky ................................ ot/min
Chladící tekutina ....................................................................................................
VZOR č. 10 (pokr.)
Výměníky tepla Konden- Výměník
zátor
Značka - typ
Počet trubek
Rozteč lamel ventilátoru (mm) 2
Trubky: druh a průměr (mm) 2
Celková teplosměnná plocha (m2
Čelní plocha (m2)
Počet
Počet lopatek ventilátoru
VENTI- Průměr (mm)
LÁTORY
Jmenovitý výkon (W) 2/3/
Celkový jmenovitý výkon
při tlaku ....... Pa (m3/h) 2/
Druh pohonu
Expanzní ventil:
Značka ......................................................... Model .....................................
Nastavitelný ............................. Nenastavitelný1)...................................
Odmrazovací zařízeni ...................................................................................
.
Automatické zařízení ....................................................................................
VZOR č. 10 (pokr.)
b) | Zkušební postup a výsledky: |
Zkušební postup 1/ : metoda teplotní rovnováhy/metoda
rozdílu entalpie
V kalorimetrické skříni
se střední plochou povrchu .................................................................... m2
naměřená hodnota koeficientu "U" skříně spojené
s chladicí jednotkou ............................................ W/°C
při střední teplotě stěny ............................................ °C.
V dopravním nebo přepravním prostředku
naměřená hodnota koeficientu "U" skříně dopravního
nebo přepravního prostředku spojeného
s chladicí jednotkou ................................................. W/°C
při střední teplotě stěny ................................................ °C.
Metoda použitá pro korekci koeficientu "U" skříně jako funkce
teploty skříně..............................................................................................................
....................................................................................................................................
...................................................................................................................................
Maximální chyby stanovení:
koeficientu "U" skříně ......................................................................................
chladicího výkonu chladicí jednotky ................................................................
Tepelný regulátor: nastavený .............................. rozsah ............................. °C
Činnost odmrazovacího zařízení 1/: uspokojivá/neuspokojivá
VZOR Č. 10 (pokr.)
Proud vzduchu vystupující z výparníku:
naměřená hodnota .......................................m3/h
při tlaku ......................................................... Pa
Jsou prostředky dodávající teplo do výparníku pro nastavení termostatu na 0 a 12 °C : ano/ne
.................................................................................................................................
..................................................................................................................................
..................................................................................................................................
..................................................................................................................................
V | ............................................... ..................................... |
Dne ........................................... Odpovědný pracovník
___________________
1) | Nehodící se škrtněte |
2) | Hodnota udaná výrobcem |
3) | Pokud je použit |
4) | Pouze při metodě rozdílu entalpie |