I. Požární automobily
1. | Pokud není v technických podmínkách pro jednotlivé požární automobily stanoveno jinak, platí tyto technické podmínky. |
Podvozek
2. | Elektrická instalace, palivová soustava, brzdová soustava a rozvody jsou chráněny před mechanickým a tepelným poškozením. |
Účelová nástavba
3. | Při zařazení zpětného převodového stupně je vydáván na zadní straně požárních automobilů 2. a vyšší hmotnostní třídy slyšitelný varovný signál o akustickém tlaku nejméně 80 dB. |
4. | Instruktážní nápisy na požárních automobilech a jejich příslušenství jsou pouze v jazyce českém a použité symboly odpovídají ČSN ISO 7000 (01 8024). |
5. | Na požárních automobilech nejsou umisťovány reklamy. Za reklamu se nepovažuje označení výrobce (bez uvedení kontaktních údajů), podložka pod státní poznávací značkou s označením prodejce a údaj o sponzorovi. Požární automobily zakoupené z finančního příspěvku sponzora mohou být opatřeny nápisem „Věnoval...“ nebo „Finančně přispěl...“, případně „Na provozu se podílí...“. Jiná forma zveřejnění sponzora na požárních automobilech není dovolena. Nápis se umístí z pravé strany karoserie v její zadní části tak, aby horní hrana nápisu byla cca 50 mm pod podélným zvýrazňujícím pruhem nebo pod úrovní průlisu prostoru pro okna u osobních automobilů. Výška písma je 42 mm. Nápis může být uveden na nálepce se symbolem sponzora o ploše nejvíce 0,08 m2. |
6. | Palivové nádrže nebo karoserie požárních automobilů 2. a vyšší hmotnostní třídy jsou poblíže plnicího hrdla trvale označeny příslušným druhem použitého paliva a uzávěr hrdla je trvale připevněn k vozidlu. |
7. | Požární automobily 4. hmotnostní třídy jsou vybaveny elektrickým rozvodem o napětí 24 V. |
Požární příslušenství
8. | Základní požární příslušenství tvoří a) | nejméně jeden práškový přenosný hasicí přístroj v úchytu (ve věšáku) v provedení pro umístění v automobilu s minimální požadovanou hasicí schopností pro 1. hmotnostní třídu 8A34B a pro 2. a vyšší hmotnostní třídu 21A113B podle ČSN EN 3-4, | b) | vyprošťovací nůž (řezák) na bezpečnostní pásy pro 1. hmotnostní třídu nejméně 1 kus a pro 2. a vyšší hmotnostní třídu nejméně 2 kusy, | c) | nejméně jeden ruční vyprošťovací nástroj, | d) | nejméně 2 páry chirurgických rukavic na každé sedadlo s tím, že nejnižší počet pro automobil je nejméně 5 párů, | e) | lékárnička 1. | velikost I - požární automobily 1. hmotnostní třídy, | 2. | velikost II - požární automobily 2. a vyšší hmotnostní třídy s počtem nejvýše tří sedadel, | 3. | velikost III - požární automobily 2. a vyšší hmotnostní třídy s počtem čtyř a více sedadel. |
Lékárnička velikost III je rozšířena o sadu Kramerových dlah, fixační krční límec, rozvírač úst a popáleninový balíček bez Kendalovy roušky. II. Základní a speciální zásahové požární automobily |
|
9. | Objem palivové nádrže či palivových nádrží zásahových požárních automobilů umožňuje dojezd na vzdálenost nejméně 400 km. |
10. | Zásahové požární automobily jsou uzpůsobeny k průběžnému dobíjení akumulátorových baterií, doplňování tlakového vzduchu, případně dalších energií pomocí dobře přístupných, rychle a snadno ovladatelných prvků v prostoru pro řidiče nebo v blízkosti místa nástupu řidiče do automobilu. Všechna připojovací místa jsou přístupná osobám stojícím na zemi. |
11. | Zásahové požární automobily se sklopnou kabinou umožňují provádění denní kontroly automobilu bez sklopení kabiny. |
12. | Zásahové požární automobily 2. a vyšší hmotnostní třídy jsou vybaveny zařízením k jejich vyproštění a pro tažení. |
13. | Zásahové požární automobily jsou vybaveny motorem o měrném výkonu nejméně 11 kW . 1000 kg-1 (11 W . kg-1) konstrukční celkové hmotnosti. |
14. | Motory spolu s hnacími ústrojími, která slouží jako zdroj pohonu požárních nástaveb, vykazují v teplotním rozmezí -15 C až +35°C stálé provozní parametry po dobu nejméně 4 hodin. |
15. | Elektrický proud lze odebírat pouze z celé akumulátorové baterie; při použití více akumulátorových baterií lze elektrický proud odebírat pouze z celé sestavy baterií. Kapacita akumulátorových baterií a výkon dobíjecí soustavy umožňuje odběr požadovaného množství elektrického proudu. Nejnižší hodnoty podle hmotnostních tříd jsou a) | u 2. hmotnostní třídy 88 Ah, | b) | u 3. hmotnostní třídy 115 Ah, | c) | u 4. hmotnostní třídy 135 Ah. |
|
16. | Konstrukce zásahových požárních automobilů zaručuje výjezd do 60 sekund po startu motoru včetně automobilů se vzduchovým brzdovým systémem. |
17. | Zásahové požární automobily jsou osazeny radiostanicí. Jejich elektroinstalace umožňuje bezproblémový provoz radiostanic. |
18. | Zásahové požární automobily jsou vpředu osazeny světlomety do mlhy. |
19. | Zásahové požární automobily 2. a vyšší hmotnostní třídy jsou osazeny nejméně dvěma požárními světlomety vyzařujícími světlo bílé barvy určenými k osvětlení úložné plochy na karosérii - požární nástavbě, spojovacího zařízení pro přípojná vozidla, přívěsného nářadí a okolí požárního automobilu. U zásahových požárních automobilů 3. a 4. hmotnostní třídy mohou být nahrazeny osvětlovacím stožárem s plynule nastavitelnou výškou. |
20. | Konstrukce zásahových požárních automobilů umožňuje užití sněhových řetězů nebo jiného obdobného zařízení na nejméně jedné hnací nápravě. |
21. | Nejmenší geometrické hodnoty požadované na zásahových požárních automobilech podle provedení a hmotnostní třídy: a) | přední nájezdový úhel (α) u hmotnostní třídy | 2. | 3. | 4. | | 1. | v silničním provedení | 13° | 13° | 13° | | 2. | ve smíšeném provedení | 23° | 23° | 23° | | 3. | v terénním provedení | 30° | 35° | 35°. |
U požárních automobilů 2. hmotnostní třídy v silničním provedení s hmotností nepřevyšující 3 500 kg může být nájezdový úhel menší, b) | zadní úhel nájezdu β) u hmotnostní třídy | 2. | 3. | 4. | | 1. | v silničním provedení | 12° | 12° | 13° | | 2. | ve smíšeném provedení | 23° | 23° | 23° | | 3. | v terénním provedení | 30° | 35° | 35°. |
U požárních automobilů 2. hmotnostní třídy v silničním provedení s hmotností nepřevyšující 3 500 kg může být nájezdový úhel menší; u požárních automobilů ve smíšeném provedení, na kterých je zavěšen na zadní části hadicový naviják, je zadní nájezdový úhel 11°, u automobilových žebříků a automobilových plošin 3. a 4. hmotnostní třídy v silničním provedení je zadní nájezdový úhel 12°, |
Obr. 1 přední a zadní nájezdový úhel α a β
c) | přechodový úhel (γ) u hmotnostní třídy | 2. | 3. | 4. |
| 1. | v silničním provedení | - | - | - |
| 2. | ve smíšeném provedení | 18° | 18° | 18° |
| 3. | v terénním provedení | 25° | 30° | 30°, |
Obr. 2 Přechodový úhel γ
d) | světlá výška „d“ (m) u hmotnostní třídy | 2. | 3. | 4. |
| 1. | v silničním provedení | 0,15 | 0,20 | 0,25 |
| 2. | ve smíšeném provedení | 0,20 | 0,30 | 0,30 |
| 3. | v terénním provedení | 0,25 | 0,40 | 0,40. |
U požárních automobilů 2. hmotnostní třídy v silničním provedení s hmotností nepřevyšující 3 500 kg může být světlá výška menší,
Obr. 3 Světlá výška nad zemí d
e) | světlá výška nad zemí pod nápravami „h“ (m) u hmotnostní třídy | | | |
| | | 2. | 3. | 4. |
| 1. | v silničním provedení | 0,15 | 0,20 | 0,20 |
| 2. | ve smíšeném provedení | 0,18 | 0,25 | 0,28 |
| 3. | v terénním provedení | 0,20 | 0,30 | 0,30. |
U požárních automobilů 2. hmotnostní třídy v silničním provedení s hmotností nepřevyšující 3 500 kg může být světlá výška menší,
Obr. 4 Světlá výška nad zemí pod nápravami h (hodnota „i“ je vždy 0,3 m)
f) | úhel bočního naklonění (δ) u hmotnostní třídy | 2. | 3. | 4. |
| 1. | v silničním provedení | 32° | 32° | 32° |
| 2. | ve smíšeném provedení | 27° | 27° | 27° |
| 3. | v terénním provedení | 27° | 25° | 27°. |
U požárních kontejnerových automobilů bez kontejneru v silničním provedení je úhel bočního naklonění 35°; u automobilových žebříků a automobilových plošin 3. a 4. hmotnostní třídy v silničním provedení se tato hodnota neposuzuje,
Obr. 5 Úhel bočního naklonění δ
22. | Výkonové požadavky na zásahové požární automobily podle provedení a hmotnostní třídy: a) | zrychlení na 100 m (s) u hmotnostní třídy | 2. | 3. | 4. | | 1. | v silničním provedení | 14 | 15 | 16 | | 2. | ve smíšeném provedení | 15 | 15 | 16 | | 3. | v terénním provedení | 15 | 16 | 17, | | | | | | | b) | zrychlení na 65 km . h-1 (s) hmotnostní třídy | 2. | 3. | 4. | | 1. | v silničním provedení | 20 | 27 | 30 | | 2. | ve smíšeném provedení | 25 | 30 | 35 | | 3. | v terénním provedení | 30 | 35 | 40, | | | | | | | c) | dosažitelná rychlost (km . h-1) u hmotnostní třídy | 2. | 3. | 4. | | 1. | v silničním provedení | 95 | 90 | 85 | | 2. | ve smíšeném provedení | 90 | 85 | 80 | | 3. | v terénním provedení | 85 | 80 | 80 | | | | | | | d) | obrysový průměr zatáčení „D“ (m) u hmotnostní třídy | 2. | 3. | 4. | | 1. | v silničním provedení | 14 | 17 | 19 | | 2. | ve smíšeném provedení | 16 | 17 | 19 | | 3. | v terénním provedení | 16 | 17 | 21. |
U požárních automobilů 2. hmotnostní třídy v silničním provedení s hmotností nepřevyšující 3 500 kg může být obrysový průměr zatáčení větší, |
Obr. 6 Obrysový průměr zatáčení D
e) | stoupavost (ε) u hmotnostní třídy | 2. | 3. | 4. |
| 1. | v silničním provedení | - | 14° | 14° |
| 2. | ve smíšeném provedení | 17° | 17° | 17° |
| 3. | v terénním provedení | 27° | 27° | 27°. |
U požárních automobilů 2. hmotnostní třídy v silničním provedení s hmotností nepřevyšující 3 500 kg může být stoupavost menší,
Obr. 7 Stoupavost ε
23. | Zásahové požární automobily určené pro terénní provoz jsou vybaveny přístrojem pro stanovení úhlu naklonění automobilu v bočním a podélném směru. Tento ukazatel má vyznačenou nebezpečnou oblast pro nejnepříznivější podmínky zatížení, a to v rozmezí 80 až 100 % přípustného naklonění, a ta jsou pro řidiče jasně viditelná za všech světelných podmínek. |
24. | Hmotnost kompletního dodávaného vozidla včetně úplného požárního příslušenství tvoří nejvýše 90 % přípustné celkové hmotnosti. |
Kabina řidiče a kabina mužstva
25. | V oknech zásahových požárních automobilů smí být užito pouze bezpečnostní sklo. Sklo čelního okna je lepené. |
26. | V případě, kdy jsou zásahové požární automobily osazeny více kabinami nebo místy pro pobyt osob, je mezi nimi spojení zajištěno nejméně dvěma na sobě nezávislými zařízeními, z toho nejméně jedno zvukové. |
27. | Každý prostor pro osoby v kabině řidiče nebo mužstva má nejméně dva východy, z toho jeden může být nouzový o rozměrech nejméně 500 700 mm a nesmí být na stejné straně jako dveře. Kabina mužstva (prostor s druhou a další řadou sedadel) 2. a vyšší hmotnostní třídy má dveře z levé i pravé strany. |
28. | Nejmenší rozměr dveřního prostoru kabiny mužstva požárních automobilů 2. a vyšší hmotnostní třídy je ohraničen obdélníkem o šířce (a) nejméně 600 mm a výšce (b) nejméně 700 mm se spodní hranou v úrovni zatíženého sedadla (obr. 8). Nejmenší úhel otevření dveří kabiny mužstva u zásahových požárních automobilů 1. a 2. hmotnostní třídy je 75 a u zásahových požárních automobilů 3. a 4. hmotnostní třídy 80 . Dveře po otevření zůstanou v otevřené poloze. |
Obr. 8 Rozměrové požadavky dveří kabiny mužstva, šířka obdélníku (a) a výška obdélníku (b)
29. | Při otevření dveří do kabiny řidiče nebo mužstva se samočinně osvětlí příslušný prostor nebo jeho část a přístupové schůdky. V kabině řidiče a mužstva je vypínač pro rozsvícení při zavřených dveřích. |
30. | Největší výška prvního schodu nebo stupačky k nástupu do kabiny mužstva (d) je u provedení pro a) | silniční provoz | 550 mm, | b) | smíšený provoz | 600 mm, | c) | terénní provoz | 600 mm. |
Hloubka nástupní plochy schodu (a) je nejméně 150 mm. Pro velikost přesahu nižšího schodu (c) do 150 mm je výška mezi schody (b) nejvýše 400 mm. Pro velikost přesahu nižšího schodu (c) většího než 150 mm je výška mezi schody (b) nejvýše 450 mm. Šířka nástupní plochy schodu nejméně 300 mm. Hrany nástupních ploch svírají s vodorovnou rovinou úhel α nejvíce 85° (obr. 9). |
Obr. 9 Rozměrové požadavky schodů, hloubka nástupní plochy schodu (a), výška mezi schody (b), velikost přesahu nižšího schodu (c), výška prvního schodu od země (d) a velikost úhlu svírajícího hrany nástupních ploch s vodorovnou rovinou (α)
31. | Kabina mužstva pro 6 a více osob je vybavena nezávislým topením. |
32. | Při zatížení sedadel je vzdálenost (k) mezi sedadlem a stropem kabiny nejméně 1 050 mm (obr. 10). |
33. | U sedadel určených mužstvu platí následující rozměrové požadavky (obr. 8b) a) | šířka činné plochy je nejméně 435 mm, | b) | hloubka činné plochy (m) je nejméně 400 mm, | c) | výška činné plochy od podlahy (l) je 400 až 500 mm. |
|
34. | V kabině pro mužstvo (druhá a další řada sedadel) je prostor v úrovni kolen (n) široký nejméně 300 mm a v úrovni podlahy (o) nejméně 400 mm. V případě, že je užito dvou řad sedadel proti sobě, je tento prostor v úrovni kolen široký nejméně 500 mm a v úrovni podlahy 550 mm (obr. 10). V dosahu osoby sedící na sedadle je umístěno madlo s úchytnou délkou nejméně 100 mm a výškou od podlahy nejméně 500 mm pro držení při jízdě, a to i v ochranných rukavicích podle ČSN EN 659 Ochranné rukavice pro hasiče. |
Obr. 10 Základní rozměrové požadavky prostoru kabiny mužstva a sedadel, vzdálenost mezi sedadlem a stropem kabiny (k), výška sedadla od podlahy (l), hloubka činné plochy sedadla (m), prostor před sedadlem v prostoru kolen (n/p) a prostor před sedadlem v úrovni podlahy (o/r)
35. | Na místě spolujezdce (velitele) je osvětlení ke čtení výjezdové dokumentace, včetně map, které neomezuje řidiče při řízení automobilu. |
36. | Každý člen mužstva uvnitř kabiny má místo k sezení. Sedadla jsou v neklouzavé úpravě, která se snadno udržuje a je odolná vůči opotřebení. Nejmenší šíře sedadla ve výšce lokte je a) | u sedadel bez dýchacích přístrojů v opěradlech | | | 1. | u samostatného sedadla | 550 mm, | | 2. | u dvou sedadel | 1 000 mm, | | 3. | u tří sedadel | 1 400 mm, | | 4. | u čtyř sedadel | 1 800 mm, | | 5. | u pěti sedadel | 2 200 mm, | b) | u sedadel s dýchacími přístroji v opěradlech | | | 1. | u samostatného sedadla | 550 mm, | | 2. | u dvou a více sedadel nejmenší šíře každého sedadla | 500 mm․ |
|
37. | U terénních zásahových požárních automobilů umožňuje sedadlo řidiče, pokud je odpruženého typu, jeho zablokování v pevné poloze. |
38. | Nejmenší počet sedadel v zásahovém požárním automobilu jsou dvě sedadla. Uspořádání sedadel umožňuje sedět pouze čelem nebo zády ve směru jízdy. Všechna sedadla mužstva jsou vybavena opěrkami hlavy. |
39. | Dýchací přístroje uložené v opěradlech sedadel umožňují nasazení vsedě. V průběhu přípravy a po nasazení zůstává dýchací přístroj upevněn v držáku. Zapínání postroje dýchacího přístroje nesmí být zaměnitelné se zámkem bezpečnostního pásu. Po vyjmutí přístroje sedadlo umožňuje opření o opěradlo. |
40. | Podlahy a obklady stěn a dveří v kabině mužstva jsou do výšky nejméně 100 mm nad podlahou vyrobeny z materiálu, který je v neklouzavém provedení a je odolný vůči otěru a korozi. Ostatní vnitřní obklady u zásahových požárních automobilů 2. a vyšší hmotnostní třídy jsou pouze z netříštivého a nárazu odolného materiálu se sníženou hořlavostí. Tyto povrchy umožňují snadné čištění. |
41. | V kabině řidiče a mužstva smí být přepravováno požární příslušenství, které je uloženo v úchytech spolehlivě zajišťujících toto příslušenství proti vypadnutí při jízdě nebo při náhlé změně polohy, například při převrácení. |
42. | Úchyty pro požární příslušenství v kabině mužstva jsou schopné snést zpomalení 10 G ve směru jízdy a hladina hluku v prostoru mužstva nepřekračuje 78 dB. |
43. | Součástí zásahových požárních automobilů jsou zvláštní světelná výstražná zařízení modré barvy doplněná typickým zvukovým výstražným zařízením. U zásahových požárních automobilů 2. a vyšší hmotnostní třídy je světelná část zvláštního světelného výstražného zařízení modré barvy i na zádi karosérie. |
Účelová nástavba
44. | Dveře a uzávěry úložného prostoru na nástavbě jsou vybaveny zámky se shodným klíčem. |
45. | Všechny úpravy a doplňky podvozků zásahových požárních automobilů v souvislosti s montáží požární nástavby odpovídají podmínkám stanoveným výrobci podvozků. |
46. | Elektrické zásuvky zásahových požárních automobilů jsou zřetelně označeny hodnotou elektrického napětí. |
47. | Kontrolní přístroje, ovládací prvky a signalizační zařízení jednotlivých částí požární nástavby jsou seskupeny do obslužných míst, co nejblíže místa obsluhy, a jsou osvětleny tak, aby byly za všech podmínek viditelné ze vzdálenosti nejméně 1 m. |
48. | U zásahových požárních automobilů vybavených obslužným místem mimo prostor kabiny je potrubí výfukového systému motoru vyvedeno tak, aby výfukové plyny za provozu zařízení neohrožovaly zdraví ani neobtěžovaly osoby v prostoru obslužného místa. |
49. | Výfukové plyny od příslušenství, které je opatřené spalovacím motorem, jsou nezávisle na lidské obsluze spolehlivě vyvedeny mimo prostor karosérie a mimo prostor obsluhy. |
50. | Při zařazeném převodovém stupni není možné z jiného místa než z místa řidiče spustit motor. |
51. | Karoserie nástavby zásahových požárních automobilů umožňují snadný a bezpečný přístup k veškerému příslušenství. Každou položku požárního příslušenství včetně povinné výbavy automobilu je možné vyjmout samostatně, bez nutnosti ji zpřístupnit vyjmutím jiné, pokud příslušenství není uloženo v přepravních nádobách. |
52. | Požární nástavba umožňuje bezpečný přístup k místům určeným ke kontrole a doplňování provozních kapalin a náplní. |
53. | Skříně pro uložení požárního příslušenství jsou provedeny tak, aby do nich nevnikala voda. |
54. | Je-li výstup na střechu zásahových požárních automobilů zajištěn žebříkem, jeho příčle jsou v neklouzavé úpravě a splňují tyto rozměry: a) | největší výška první příčle od země | 600 mm, | b) | největší výška mezi příčlemi | 300 mm, | c) | největší výška mezi horní příčlí a střechou | 350 mm, | d) | nejmenší vzdálenost mezi příčlí a karosérií | 150 mm, | e) | nejmenší šířka příčle | 250 mm. |
Karoserie v tomto prostoru je chráněná proti poškození. Sklopení sklopného žebříku nebo stupačky, pokud se tím změní nájezdový úhel, šířka nebo délka zásahových požárních automobilů, je signalizováno v zorném poli řidiče. |
55. | Základní zásahové požární automobily jsou vybaveny nejméně jedním zařízením pro prvotní zásah, které umožňuje do 30 sekund provést účinný zásah do vzdálenosti nejméně 20 m. Toto zařízení je tvořeno a) | hadicí 52 uloženou v lůžku nebo na navijáku, která trvale spojuje výtlačné hrdlo požárního čerpadla s pěnotvornou proudnicí, | b) | průtokovým navijákem s hadicí a připojenou proudnicí, který umožňuje stříkání i s částečně odvinutou hadicí, | c) | lafetovou proudnicí s ovládáním uzávěru vtoku z místa obsluhy a s proudnicí umožňující stříkání vodou nebo pěnou, | d) | hadicí s proudnicí, která je pevně spojena s tlakovým zdrojem hasiva (například CO u PLHA nebo hasicí prášek u PRHA). |
|
56. | Veškeré elektrické ovládané armatury požárních nástaveb jsou vybaveny nouzovým ručním ovládáním přístupným bez demontáže krycích prvků nebo jiných součástí. |
57. | Akumulátorové baterie jsou instalovány tak, aby se zabránilo náhodnému styku řidiče a osádky s výpary nebo kapalinou. U zásahových požárních automobilů pro smíšený a terénní provoz nesmí být akumulátorové baterie umístěny v kabině mužstva. |
58. | Jestliže je přístup k příslušenství zajištěn stupačkami nebo schody, nesmí jejich výška od země překročit hodnotu 600 mm. Tato výška se snižuje u automobilů pro silniční provoz na nejvíce 500 mm. |
59. | Všechny úložné prostory mimo kabinu mužstva mají vnitřní osvětlení ovládané uzávěry k těmto prostorám a jsou vybaveny vypínači k vypnutí osvětlení úložných prostor. |
60. | Okolí zásahových požárních automobilů je osvětleno především v prostoru nastupování a vystupování a v místě, kde se vyjímá a vkládá do automobilu požární příslušenství. Nejmenší intenzita světla je 5 luxů v prostoru do 1 m od automobilu v úrovni země. |
61. | Střecha požární nástavby či karoserie nebo její části, po které se chodí, je zhotovena z nekorodujícího materiálu s neklouzavou úpravou. Je možné použít i lehce odklopitelný rošt. Střecha ani rošt nesmí mít boční sklon. Šíře roštu je nejméně 600 mm. |
62. | Pokud je výška rukojetí krytu úložného prostoru v otevřené či zavřené poloze u zásahových požárních automobilů stojících na rovné ploše vyšší než 2 m od země, je k nim zajištěn pomocný přístup. |
63. | Je-li madlo nebo rukojeť výše než 2 000 mm nad zemí nebo nelze-li příslušenství ze zásahových požárních automobilů bezpečně vyjímat ze země, je přístup k příslušenství zajištěn pomocí stupaček. |
64. | Vyčnívá-li u zásahových požárních automobilů 2. a vyšší hmotnostní třídy o celkové výšce větší než 2 000 mm zvláštní výstražné zařízení nebo rozměrné požární příslušenství, uložené nad kabinou mužstva nebo nástavbou, o více než 150 mm nad kabinu nebo nástavbu, je chráněno proti zachycení větví. |
65. | Madla a rukojeti na všech vstupech do zásahových požárních automobilů a na nástavby, na uzávěrech, zásuvkách a úložných plochách jsou konstruovány tak, aby je bylo možné používat v ochranných rukavicích pro hasiče. Stejně jsou konstruovány ovládací prvky a zajišťovací mechanismy požárního příslušenství. |
66. | Prostor s uloženým příslušenstvím je od prostoru mužstva spolehlivě oddělen pevnou přepážkou. |
67. | Uzavření uzávěrů jednotlivých skříní pro uložení požárního příslušenství je trvale a spolehlivě kontrolováno z místa řidiče kontrolním světlem červené barvy s příslušným symbolem, které se rozsvítí při každém pootevření uzávěrů. |
68. | Uzávěry skříní jsou v otevřené poloze zajištěny proti samovolnému zavření. |
69. | Uzávěry úložných prostor jsou konstruovány tak, aby nedošlo k náhodnému otevření za jízdy. Úložné prostory pro nádoby s hořlavými kapalinami nebo plyny jsou trvale odvětrávány. |
70. | Zásuvky a úložné desky uvnitř úložných prostor jsou v zasunuté poloze samočinně zajistitelné a zůstávají bezpečně zajištěny i v plně vysunuté poloze. |
71. | Jsou-li v požárním příslušenství zásahového požárního automobilu tlakové nádoby nebo zařízení jimi vybavená a hasicí přístroje, jsou uloženy pouze v poloze svislé nebo v poloze vodorovné. Při vodorovné poloze jsou uloženy příčně. Jsou v úchytech a jsou zajištěny proti pohybu. |
72. | Na vnitřních stranách uzávěrů je umístěn čitelný a trvalý seznam požárního příslušenství. Při osazení skříní roletami je tento seznam ve skříních poblíž uzávěrů. U skříní s více otvory je seznam umístěn u každého otvoru. |
Barevná úprava, nápisy a značení
73. | Zásahové požární automobily jsou provedeny jednotně v barvě jasně červené. Bílé zvýrazňující prvky tvoří bílý vodorovný pruh po bocích, případně po obvodu karoserie o výšce nejméně 200 mm. U automobilů 2. a vyšší hmotnostní třídy jsou dále bílé přední nárazníky a bílé přední blatníky (vzor č. 1). |
74. | Nápisy jsou provedeny kolmým písmem písmeny velké abecedy. Přitom šíře písmena je 4/7 výšky písmena a tloušťka čáry 1/7 výšky písmena. Mezera mezi písmeny je 1/7, mezera mezi slovy 4/7 a mezera mezi řádky 8/7 výšky písmena. |
75. | Nápisy na bílých plochách jsou v barvě černé a nápisy na červených plochách v barvě bílé; to se nevztahuje na nápisy tvořící součást znaku jednotky požární ochrany. |
76. | Na střeše zásahových požárních automobilů smí být v bílém obdélníku umístěn volací znak radiostanice umístěné v automobilu o výšce písmen 280 mm. Velikost bílého obdélníku je o 1/7 výšky písmene větší na každou stranu oproti rozměru volacího znaku. V případě, že velikost volacího znaku překročí rozměr volné plochy na střeše automobilu, je možné volací znak umístit do dvou řádků. Mezera mezi řádky je 100 mm. V nevyhnutelných případech je možné snížit výšku písmen volacího znaku na 210 mm. |
77. | Vnitřní úložné prostory požárních nástaveb jsou provedeny ve světlých odstínech barev. |
78. | Karoserie kontejnerů ve skříňovém provedení je označena symbolem charakterizujícím vybavení (vzor č. 2). Velikost strany symbolu je 250 mm, umisťuje se vpravo nahoře na přední a zadní straně karoserie. |
79. | Karoserie zásahových požárních automobilů smí být opatřeny symbolem obsahujícím telefonní sluchátko a telefonní číslo tísňového volání (vzor č. 3). |
80. | Zásahové požární automobily mohou být označeny zkráceným národním názvem umístěným na boku ve střední části bílého zvýrazňujícího pruhu, výška písmen je nejméně 100 mm a nejvíce polovina výšky pruhu. |
81. | Národní název zásahových požárních automobilů tvoří - | název automobilu, | - | hodnota hlavního výkonového nebo rozměrového parametru požární nástavby, případně hmotnostní třídy, | - | pomlčka, | - | název podvozku. |
|
82. | Zkrácený národní název zásahových požárních automobilů vzniká užitím zkratek obecného názvu a podvozku, například: Cisternová automobilová stříkačka s čerpadlem o průtoku 3 200 l . min-1 (s nádrží na vodu 8 200 l) postavená na podvozku TATRA 815 se nazývá „cisternová automobilová stříkačka 32 - TATRA 815“, zkráceně „CAS 32 - T 815“ nebo „cisternová automobilová stříkačka 32/8200 - TATRA 815“, zkráceně „CAS 32/8200 -T 815“. Automobilová plošina se záchrannou výškou 27 m postavená na podvozku TATRA 148 se nazývá „automobilová plošina 27 - TATRA 148“ zkráceně „AP 27 - T 148“. Technický automobil postavený z automobilu Škoda Forman se nazývá „technický automobil 1 - ŠKODA 135“ zkráceně „TA 1 - Š 135“. |
83. | Rozsah požárního příslušenství zásahových požárních automobilů hasičského záchranného sboru podniku může být upraven odlišně od tohoto předpisu, a to v souladu se specifickými požadavky na zajištění požární ochrany daného podniku. |
Vzor č. 1
Barevné provedení požárních automobilů
Vzor č. 2
Symboly vybavení požárních automobilů
d) | Zdroj elektrické energie |
f) | Vysokotlaké hasicí zařízení |
g) | Práškové hasicí zařízení |
h) | Plynové hasicí zařízení |
i) | Likvidace chemických látek |
j) | Likvidace radioaktivních látek |
k) | Dekontaminační zařízení |
l) | Likvidace ropných látek |
p) | Hydraulické vyprošťovací zařízení |
Vzor č. 3
Symbol obsahující telefonní sluchátko a telefonní číslo tísňového volání