Učební osnova výcviku řidičů silničních motorových vozidel
Č Á S T I.
OBSAH PŘEDMĚTŮ
Výcvik řidičů se skládá z výuky teorie a praktického výcviku. Obsah i rozsah učiva je rozlišen podle skupiny řidičského oprávnění, k jejímuž získání se bude výcvik provádět a podle druhu výcviku.
A. Výuka teorie
1. | Výuka předpisů o silničním provozu obsahuje: a) ustanovení pravidel silničního provozu, dopravní značky a dopravní zařízení včetně signálů pro řízení provozu ve vztahu k provozu motorových vozidel, b) řešení dopravních situací, c) rozbor příčin dopravních nehod, protialkoholní tématika a toxikománie, d) skupiny řidičských oprávnění, rozsah řidičského oprávnění, tělesná a duševní schopnost a spolehlivost k řízení motorových vozidel, povinnosti držitele řidičského průkazu, e) podmínky provozu motorových vozidel příslušné skupiny (způsobilost k provozu, technické prohlídky, vyřazování z provozu), hospodárnost provozu silničních motorových vozidel, f) občanskoprávní a trestněprávní odpovědnost řidiče, rozsah a podmínky zákonného pojištění odpovědnosti za škody způsobené provozem motorových vozidel. |
2. | Výuka o konstrukci a údržbě obsahuje: a) všeobecný popis a sestavu vozidla příslušné kategorie, b) účel, druhy, základní popis konstrukce, činnost, základní údržbu, možné poruchy a jednoduché opravy jednotlivých skupin příslušného vozidla, c) zásady preventivní údržby, její význam pro bezpečnost a hospodárnost provozu a ochranu životního prostředí, d) základní postupy při vyhledávání běžných poruch a jejich odstranění. |
3. | Výuka teorie jízdy obsahuje: a) ovládací ústrojí příslušného vozidla, b) základní postupy řidičských dovedností: rozjíždění, řazení rychlostních stupňů, brzdění, zastavování, ovládání volantu, couvání, c) jízdu s automobilem v různých situacích, postupy úkonů, jízdu za různých provozních poměrů a podmínek silničního provozu, d) jízdu s přívěsem, vlečení vozidel, e) obecné zásady ochrany životního prostředí při provozu motorového vozidla. |
4. | Výuka zásad bezpečné jízdy obsahuje: a) základní fyzikální zákonitosti jízdy s vozidlem příslušné kategorie, b) vliv člověka, technického stavu vozidla a prostředí na bezpečnost jízdy, c) zásady předvídavosti, rozpoznávání a řešení kritických situací, d) problematiku vzájemných vztahů jednotlivých účastníků silničního provozu (dopravní etika), ye) uložení a přepravu nákladů. |
5. | Výuka zdravotnické přípravy obsahuje: a) prevenci dopravních nehod ze zdravotních příčin, b) obecné zásady jednání při dopravní nehodě, c) stavy bezprostředně ohrožující život, zásady první pomoci, d) první pomoc při jednotlivých poraněních, e) výbavy a použití autolékárničky. |
B. Praktický výcvik
Výcvik v řízení se provádí v této posloupnosti:
a) prví etapa - nácvik a zvládnutí základních řidičských dovedností
nutných pro ovládání vozidla příslušné kategorie,
b) druhá etapa - procvičování získaných základních řidičských dovedností v silničním provozu s důrazem na dodržování pravidel
silničního provozu a zásad bezpečné jízdy
- nácvik a zvládnutí dalších řidičských dovedností v sil- ničním provozu s využitím maximální povolené rychlosti, jízda s přívěsem, jízda za tmy,
c) třetí etapa - dosažení plné samostatnosti při řízení vozidla příslušné kategorie v hustém silničním provozu a za stížených podmínek.
Praktická údržba obsahuje:
a) nácvik jednotlivých úkonů základní údržby, ošetření hlavních skupin vozidla, výměny pneumatik a montáž sněhových řetězů,
b) nácvik zjišťování a odstraňování běžných poruch.
3. Zdravotnická příprava - praxe
Zdravotnická příprava - praxe obsahuje:
- nácvik a zvládnutí vyprošťovacího a odsuvného manévru, zástavu krvácení, autotransfúzi,
- nácvik a zvládnutí úkonů neodkladné resuscitace.
Č Á S T I I .
JEDNOTLIVÉ DRUHY VÝCVIKU
l. Základní výcvik
Základním výcvikem se rozumí příprava žadatelů o získání řidičského oprávnění pro skupiny A(M), A, B, T a C a pro kombinaci těchto skupin.
Počty hodin výuky teorie a praktického výcviku jsou uváděny v tabulkách č. 1, 2, 3 a 4.
V průběhu výcviku žadatelů o získání řidičského oprávnění několika skupin současně (např. A+B, A+B+T) musí žadatel získat takové znalosti, jako by absolvoval výcvik pro každou skupinu řidičského oprávnění samostatně.
Rozšiřujícím výcvikem se rozumí příprava žadatelů, kteří již vlastní řidičský průkaz, k rozšíření o další skupinu, popřípadě skupiny řidičských oprávnění.
Výuka teorie při rozšíření řidičského oprávnění se provádí v rozsahu 50 % počtu hodin výuky teorie základního výcviku uvedeného v tabulkách č 1 a 2 s výjimkou skupin, pro něž je počet hodin výuky teorie stanoven v tabulce č. 5 a s výjimkou výuky předmětu o konstrukci a údržbě při rozšíření řidičského oprávnění na skupinu T a C, která musí být provedena v plném rozsahu výuky teorie základního výcviku (tabulky č. 1 a 2).
Počet hodin praktického výcviku je uveden v tabulkách č. 6 a 7. Druhy výcviku v tabulce neuvedené se provádějí v rozsahu základního, výcviku (tabulky č. 3 a 4).
3. | Výcvik řidičů podle individuálního studijního plánu (dálkové studium) |
Při dálkovém studiu se výcvik provádí podle studijního plánu jednotlivě nebo ve skupinách nejvýše 5 žáků.
Teoretickou část výuky si žadatelé osvojí samostatným studiem v rozsahu stanoveném učební osnovou požadovaného druhu výcviku. Při konzultacích se učitel zaměří na kontrolu výsledků samostatného studia žadatelů a látku předepsanou studijním plánem pro danou konzultaci doplní vlastním výkladem.
Rozsah teoretické přípravy je uveden v tabulce č. 8. Rozsah a způsob praktického výcviku při dálkovém studiu je stejný jako při základním. (Tabulky č. 3, 4, 6, 7).
Č Á S T I I I .
VYBAVENÍ VÝCVIKOVÉHO ZAŘÍZENÍ
AUTOŠKOLY
A. Vybavení pro výcvik praktické údržby
Učebny a prostor pro výcvik praktické údržby musí být v rozsahu potřebném pro jednotlivé druhy výcviku vybaveny těmito funkčními modely s příslušenstvím:
a) | model motocyklu s dvoudobým motorem, |
b) | model palivové soustavy vznětových motorů, |
c) | model palivové soustavy zážehových motorů, |
d) | model elektrického příslušenství automobilu, |
e) | model brzdové soustavy a převodu spojky. |
f) | model čtyřdobého motoru, |
g) | model strojového spodku nákladního automobilu se zachovanými funkčními vlastnostmi. |
Modely uvedené pod body a), c) až f) lze nahradit motocyklem a osobním automobilem se zachovanými funkčními vlastnostmi, vhodně upraveným pro provádění výcviku.
B. Povinné vybavení pro výuku a výcvik zdravotnické přípravy
a) | Martinovo obinadlo, třícípý šátek, prostředky na zástavu krvácení, elastické obinadlo, sterilní obvaz, mul, buničitá vata, obvazové balíčky velké a malé, sterilní obinadla šíře 6, a 12 cm, náplast a improvizované prostředky ke znehybění zlomenin, |
b) | autolékárnička, motolékárnička, |
C. Povinné vybavení pro výcvik na trenažéru
a) | komplexní automobilový trenažér, |
b) | diaprojektor, magnetofon, |
c) | soubor vyučovacích programú (diapozitivy, magnetofonové nahrávky), |
d) | kotouče stínové projekce nebo videoprogramy. |
D. Autocvičiště
Autocvičiště nebo jiná cvičná plocha bez silničního provozu musí mít zpevněný povrch a musí umožňovat nácvik
a) | rozjíždění a zastavování vozidla na vyznačených mistech, |
b) | přímé jízdy vpřed a vzad s prokluzem spojky, |
c) | manévrování s vozidlem v omezeném prostoru (čtverci), |
d) | jízdy slalomovou tratí vpřed a vzad, |
e) | jízdy ve tvaru osmičky vpřed a vzad, |
f) | parkování šikmé, kolmé a podélné, |
g) | couvání do omezeného prostoru, |
h) | jednání v rizikové situaci (intenzívní brzdění v rychlosti nejméně 40 km/h a objíždění překážky). |
ZÁKLADNÍ VÝCVIK
Počet hodin výuky teorie Tabulka č. 1
Skupina řidičského oprávnění | PSP | NKÚ | TJ | ZBJ | ZP | OP | Celkem |
A ( M ) | 17 | 3 | 2 | 3 | 3 | 4 | 32 |
A | 17 | 5 | 3 | 3 | 3 | 4 | 35 |
B | 19 | 9 | 4 | 6 | 3 | 4 | 45 |
T | 20 | 22 | 4 | 6 | 3 | 4 | 59 |
C | 24 | 32 | 5 | 8 | 3 | 7 | 79 |
ZÁKLADNÍ VÝCVIK
Počet hodin výuky teorie Tabulka č. 2
Skupina řidičského oprávnění | PSP | NKÚ | TJ | ZBJ | ZP | OP | Celkem |
A (M) + B A + B | 19 | 10 | 5 | 8 | 3 | 6 | 51 |
A (M) + T A + T | 20 | 23 | 5 | 8 | 3 | 7 | 66 |
A (M) + C A + C | 24 | 33 | 6 | 8 | 3 | 7 | 81 |
A (M) + B + T A + B + T | 20 | 24 | 7 | 8 | 3 | 7 | 69 |
B + T | 20 | 24 | 6 | 8 | 3 | 7 | 68 |
Vysvětlivky
PSP - předpisy silničního provozu A (M) - malý motocykl
NKÚ - nauka o konstrukci a úpravě ( do 50 cm3 )
TJ - teorie jízdy A - motocykl
ZBJ - zásady bezpečné jízdy B - osobní automobil
ZP - zdravotnická příprava T - traktor
OP - opakování a přezkoušení C - nákladní automobil
ZÁKLADNÍ VÝCVIK
Počet hodin praktického výcviku Tabulka č. 3
Skupina řidičského oprávnění | Výcvik v řízení | PÚ | ZPP | Celkem |
I.etapa | II.etapa | III.etapa |
AT | AC | MP | SP | SP (AC) |
A (M) | - | 2 | - | 2 | 3 | 2 | 4 | 13 |
A | A (M) | - | 2 | - | - | - | - | 4 | 19 |
A | - | 2 | - | 5 | 4 | 2 |
B | 4 | 2 | 1 | 12 | 9 | 6 | 4 | 38 |
T | 2 | - | 4 | 8 | 7 | 10 | 4 | 35 |
C | B | 4 | 2 | 1 | 5 | 1 | 6 | 4 | 74 |
C | - | - | 6 | 15 | 9 | 12 |
T | - | - | 1 | 2 | 2 | 4 |
Vysvětlivky
AT - autotrenažér
AC - autocvičiště, cvičná plocha
MP - minimální provoz
PÚ - praktická údržba
ZPP - zdravotnická příprava - praktická část
SP - silniční provoz
Praktický výcvik v řízení vozidla na autotrenažéru může být nahrazen praktickým výcvikem na autocvičišti nebo cvičné ploše bez silničního provozu, popřípadě tak, že polovina hodin výcviku na autotrenažéru bude nahrazena výcvikem na autocvičišti a druhá polovina výcviku v mírném silničním provozu.
ZÁKLADNÍ VÝCVIK
Počet hodin praktického výcviku Tabulka č. 4
Skupina řidičského oprávnění | Výcvik v řízení | PÚ | ZPP | Celkem |
I.etapa | II. etapa | III. etapa |
AT | AC | MP | SP | P (AC) |
A(M)+B | A (M) | - | 2 | - | 2 | 3 | 2 | 4 | 47 |
B | 4 | 2 | 1 | 12 | 9 | 6 |
A + B | A (M) | - | 2 | - | - | - | - | 4 | 53 |
A | - | 2 | - | 5 | 4 | 2 |
B | 4 | 2 | 1 | 12 | 9 | 6 |
A(M)+T | A (M) | - | 2 | - | 2 | 3 | 2 | 4 | 44 |
T | 2 | - | 4 | 8 | 7 | 10 |
A + T | A (M) | - | 2 | - | - | - | - | 4 | 50 |
A | - | 2 | - | 5 | 4 | 2 |
T | 2 | - | 4 | 8 | 7 | 10 |
A (M) +C | A (M) | - | 2 | - | 2 | 3 | 2 | 4 | 83 |
B | 4 | 2 | - | 6 | - | 6 |
C | - | - | 6 | 15 | 10 | 12 |
T | - | - | 1 | 2 | 2 | 4 |
A + C | A (M) | - | 2 | - | - | - | - | 4 | 89 |
A | - | 2 | - | 5 | 4 | 2 |
B | 4 | 2 | - | 6 | - | 6 |
C | - | - | 6 | 15 | 10 | 12 |
T | - | - | 1 | 2 | 2 | 4 |
B + T | B | 4 | 2 | 1 | 12 | 9 | 6 | 4 | 62 |
T | - | - | 2 | 8 | 4 | 10 |
A +(M) +B+T | A (M) | - | 2 | - | 2 | 3 | 2 | 4 | 71 |
B | 4 | 2 | 1 | 12 | 9 | 6 |
T | - | - | 2 | 8 | 4 | 10 |
A + B + T | A (M) | - | 2 | - | - | - | - | 4 | 77 |
A | - | 2 | - | 5 | 4 | 2 |
B | 4 | 2 | 1 | 12 | 9 | 6 |
T | - | - | 2 | 8 | 4 | 10 |
ROZŠIŘUJÍCÍ VÝCVIK
Počet hodin výuky teorie pro skupiny Tabulka č. 5
Skupina řidičského oprávnění | PSP | NKÚ | TJ | ZBJ | ZP | OP | Celkem |
RB / A (M), A RC / A (M), A RT / A (M), A | 4 | 2 | 1 | 1 | 2 | 2 | 12 |
RT / A (M),+B RT A + B RT / B | 6 | 2 | 3 | 2 | 2 | 2 | 17 |
RC / D RB / E | 6 | 8 | 4 | 6 | 2 | 2 | 28 |
RC / E RD / E | 4 | 2 | 3 | 3 | 2 | 2 | 16 |
Vysvětlivka R B / A (M) - rozšíření řidičského oprávnění skupiny B o další
skupinu řidičského oprávnění skupiny A (M)
ROZŠIŘUJÍCÍ VÝCVIK
Počet hodin praktického výcviku Tabulka č. 6
Skupina řidičského oprávnění | Výcvik v řízení | PÚ | ZPP | Celkem |
I.etapa | | | II.etapa | III.etapa |
AT | AC | MP | SP | SP (AC) |
| RA (M)/A | - | 1 | - | 3 | 3 | 2 | 2 | 11 |
RA (M)/ A + B | A | - | 1 | - | 3 | 3 | 2 | 2 | 45 |
B | 4 | 2 | 1 | 12 | 9 | 6 |
RA (M)/ A + T | A | - | 1 | - | 3 | 3 | 2 | 2 | 42 |
T | 2 | - | 4 | 8 | 7 | 10 |
RA (M)/ A + C | A | - | 1 | - | 3 | 3 | 2 | 2 | 81 |
B | 4 | 2 | - | 6 | - | 6 |
C | - | - | 6 | 15 | 10 | 12 |
T | - | - | 1 | 2 | 2 | 4 |
RA (M) / A+B+T | A | - | 1 | - | 3 | 3 | 2 | 2 | 69 |
B | 4 | 2 | 1 | 12 | 9 | 6 |
T | - | - | 2 | 8 | 4 | 10 |
| RB / T | - | - | 2 | 5 | 3 | 8 | 2 | 20 |
RB / C | C | - | - | 2 | 9 | 6 | 10 | 2 | 38 |
T | - | - | 1 | 2 | 2 | 4 |
RB / A (M)+ T | A (M) | - | 2 | - | 2 | 3 | 2 | 2 | 29 |
T | - | - | 2 | 5 | 3 | 8 |
RB / A (M)+ C | A (M) | - | 2 | - | 2 | 3 | 2 | 2 | 47 |
C | - | - | 2 | 9 | 6 | 10 |
T | - | - | 1 | 2 | 2 | 4 |
RB / A + T | A (M) | - | 2 | - | - | - | - | 2 | 35 |
A | - | 2 | - | 5 | 4 | 2 |
T | - | - | 2 | 5 | 3 | 8 |
RB / A + C | A (M) | - | 2 | - | - | - | - | 2 | 53 |
A | - | 2 | - | 5 | 4 | 2 |
C | - | - | 2 | 9 | 6 | 10 |
T | - | - | 1 | 2 | 2 | 4 |
| RT / B | - | - | 1 | 8 | 4 | 3 | 2 | 18 |
ROZŠIŘUJÍCÍ VÝCVIK
Počet hodin praktického výcviku Tabulka č. 7
Skupina řidičského oprávnění | Výcvik v řízení | PÚ | ZPP | Celkem |
I.etapa | II. etapa | III.etapa |
AT | AC | MP |
RT / C | B | - | - | 2 | 4 | - | 3 | 2 | 33 |
C | - | - | 2 | 9 | 5 | 6 |
RT/A(M) +B | A (M) | - | 2 | - | 2 | 3 | 2 | 2 | 27 |
B | - | - | 1 | 8 | 4 | 3 |
RT/ A (M) + C | A(M) | - | 2 | - | 2 | - | 2 | 2 | 42 |
B | - | - | 2 | 4 | - | 3 |
C | - | - | 2 | 9 | 5 | 6 |
RT / A + B | A(M) | - | 2 | - | - | - | - | 2 | 33 |
A | - | 2 | - | 5 | 4 | 2 |
B | - | - | 1 | 8 | 4 | 3 |
RT / A + C | A(M) | - | 2 | - | - | - | - | 2 | 48 |
A | - | 2 | - | 5 | 4 | 2 |
B | - | - | 2 | 4 | - | 3 |
C | - | - | 2 | 9 | 5 | 6 |
RC / D | - | - | 2 | 5 | 7 | 4 | 2 | 20 |
RB / E RC / E RD / E | - | - | 2 | 2 | 2 | 4 | 2 | 12 |
DÁLKOVÉ STUDIUM
Počet hodin výuky teorie
dálkově studujicích žadatelů o řidičské oprávnění
Tabulka č. 8
Skupina řidičského oprávnění | PSP | TJ | ZBJ | ZP | OP | Celkem |
A (M), A | 7 | 2 | 2 | 2 | 2 | 15 |
Pro rozšíření na A (M), A ze všech ostatních skupin | 5 | 1 | 1 | 2 | 2 | 11 |
B, A (M) + B A + B | 8 | 4 | 3 | 2 | 2 | 19 |
Pro rozšíření RT / B RT / A (M) + B RT / A + B | 5 | 2 | 2 | 2 | 2 | 13 |