503/1992 Sb. znění účinné od 1. 11. 1992 do 31. 8. 1997
503
Nařízení vlády České republiky
ze dne 16. září 1992,
kterým se stanoví míra vyučovací povinnosti učitelů a míra povinnosti
výchovné práce ostatních pedagogických pracovníků ve školství
Vláda České republiky nařizuje podle § 23 odst. 1 písm. f) zákona č. 143/1992 Sb., o platu a odměně za pracovní pohotovost v rozpočtových a některých dalších organizacích a orgánech:
§ 1 Rozsah působnosti Toto nařízení se vztahuje na pedagogické pracovníky předškolních zařízení, škol a školských zařízení zřizovaných podle zvláštních předpisů , /2/ a středních zdravotnických škol.
§ 2 Míra vyučovací povinnosti učitelů a míra povinnosti výchovné práce ostatních pedagogických pracovníků Míru vyučovací povinnosti učitelů a míru povinnosti výchovné práce ostatních pedagogických pracovníků tvoří:
a) přímá vyučovací povinnost nebo přímá výchovná činnost,
b) do rozsahu stanovené týdenní pracovní doby příprava na přímou vyučovací činnost nebo přímou výchovnou činnost, práce bezprostředně související s touto činností a další práce, které vyplývají z organizace vzdělávání a výchovy ve školách a školských zařízeních podle zvláštního předpisu.
§ 3 Přímá vyučovací činnost a přímá výchovná činnost (1) Přímá vyučovací činnost učitelů, mistrů odborné výchovy a trenérů se stanoví takto:
počet vyučovacích hodin týdně
a) učitel mateřské školy
31
b) učitel speciální mateřské školy
31
c) učitel 1. stupně základní školy
23
d) učitel 2. stupně základní školy
22
e) učitel speciální základní školy,
zvláštní školy a pomocné školy
22
f) učitel 1. až 4. ročníku
sportovní školy
22
g) učitel 5. až 8. ročníku
sportovní školy
21
h) učitel všeobecně vzdělávacích předmětů
nebo odborných předmětů ve střední
škole a učilišti, učitel všeobecně
vzdělávacích předmětů nebo odborných
předmětů včetně odborného výcviku ve
speciální střední škole a odborném
učilišti
21
i) učitel všeobecně vzdělávacích předmětů
nebo odborných předmětů konzervatoří pro
obory zpěv, hudba, tanec nebo dramatické
umění
21
j) učitel školského ústavu umělecké
výroby
21
k) učitel státní jazykové školy
21
l) učitel Státního těsnopisného ústavu
21
m) mistr odborné výchovy
30 až 35
počet hodin je určen
v učebním plánu pro
příslušný ročník
n) učitel základní umělecké školy
a přípravného studia
(individuální vyučování)
23
o) učitel základní umělecké školy
a přípravného studia (skupinové
a kolektivní vyučování)
21
p) trenér sportovní školy
21 až 26
počet hodin je určen
v učebním plánu pro
příslušný ročník
(2) Přímá výchovná činnost vychovatelů se stanoví takto:
počet hodin výchovné práce týdně
a) vychovatel školní družiny
a školního klubu
28 až 30
b) vychovatel speciální mateřské
školy internátní
28 až 30
c) vychovatel školských zařízení
pro výkon ústavní výchovy a
ochranné výchovy a preventivně
výchovné péče
25 až 27
d) vychovatel internátní
speciální školy a speciální školy
27 až 28
e) vychovatel domova mládeže
30 až 32
f) vychovatel střediska pro
volný čas dětí a mládeže
10 až 30
v období školního
vyučování 7 )
s výjimkou jarních
prázdnin 8 )
42,5
v období jarních 8 )
prázdnin a hlavních
prázdnin 9 )
(3) Vyučuje-li učitel současně na 1. a 2. stupni základní školy nebo speciální základní školy, určuje se mu rozsah přímé vyučovací činnosti podle činnosti, která převažuje. V případě stejného rozsahu vyučovací činnosti na 1. a 2. stupni se rozsah přímé vyučovací činnosti určuje podle 2. stupně.
§ 4 Přímá vyučovací činnost a přímá výchovná činnost ředitele, zástupce ředitele a některých dalších pedagogických pracovníků Přímá vyučovací činnost a přímá výchovná činnost ředitele, zástupce ředitele, ostatních pedagogických pracovníků, kterým náleží příplatek za vedení, a některých dalších pedagogických pracovníků se stanoví takto:
při počtu tříd,
výchovných
skupin nebo
počtu dětí
a žáků ve škole
nebo školském
zařízení
počet
vyučovacích
hodin nebo
hodin
výchovné
práce
týdně
a) ředitel mateřské
školy,
1
24
2
21
speciální mateřské
školy,
3 až 4
18
společného zařízení
jeslí
5 až 6
16
a mateřské školy
7 a více
13
zástupce ředitele
5 až 6
20
7 a více
17
b) ředitel
internátní mateřské
1
16
školy,
2
14
internátní speciální
mateřské školy,
internátního společného
zařízení jeslí a
mateřské školy
3 a více
12
zástupce ředitele
3 a více
16
c) ředitel
internátní mateřské školy
s nepřetržitým provozem,
internátní speciální
mateřské školy
s nepřetržitým provozem,
speciální mateřské školy
se speciálně pedagogickým
centrem 2 ) , 11 )
5
d) ředitel
stálé mateřské školy
v přírodě při
průměrném počtu
do 100
10
dětí ve škole v přírodě
nad 100
8
e) ředitel
základní školy
1 až 2
18
s 1. stupněm,
3 až 6
15
základní školy
7 až 10
12
s 1. stupněm a
11 a více
10
oddělením ročníků
2. stupně
základní školy,
speciální základní
školy s 1. stupněm,
zvláštní školy
s 1. stupněm,
speciální základní školy
s 1. stupněm
a oddělením ročníků
2. stupně speciální
základní školy
f) ředitel
zvláštní školy a školy
1 až 2
18
při zdravotnickém
3 až 6
15
zařízení, která má
7 až 10
12
méně než 4 samostatné
11 a více
10
třídy pro žáky
2. stupně, pomocné
školy s
1. až 6.
ročníkem
g) ředitel
základní školy
do 9
8
s 1. a 2. stupněm
10 až 18
7
19 až 23
6
24 a více
5
zástupce ředitele
do 14
11
15 až 22
9
23 a více
7
h) ředitel
speciální základní
do 9
8
školy s 1. a 2. stupněm,
10 až 14
7
zvláštní školy
15 až 18
6
s 1. a 2. stupněm,
19 a více
5
pomocné školy
s 1. až 10. ročníkem
zástupce ředitele
do 14
11
15 až 22
9
23 a více
7
i) ředitel
střední školy,
do 8
6
konzervatoře,
9 až 16
4
sportovní školy,
17 a více
2
státní jazykové školy,
školského ústavu
umělecké výroby,
státního těsnopisného
ústavu, speciální
střední školy,
odborného učiliště,
učiliště
zástupce ředitele
do 6
14
mimo zástupce pro
7 až 12
10
úsek technicko-
13 až 15
8
-ekonomický
16 až 18
6
19 a více
4
zástupce ředitele
4 až 7
pro praktické
vyučování ve středním
odborném učilišti,
speciálním středním
odborném učilišti,
odborném učilišti
a učilišti
vedoucí učitel
16
odloučeného
pracoviště
teoretického
vyučování středních
škol, speciálních
středních škol,
odborných učilišť
a učilišť
j) ředitel základní
do 9
9
umělecké školy
10 až 24
6
25 a více
3
zástupce ředitele
do 14
12
15 až 29
9
30 a více
6
při počtu
tříd jiného
druhu nebo typu
k) pedagog řídící jiný
do 4
12
obor střední školy
5 až 8
10
nebo typ střední
9 a více
8
odborné školy
l) ředitel
školského zařízení
do 9
8
pro výkon ústavní výchovy
10 až 14
7
a ochranné výchovy
15 až 18
6
a preventivně výchovné péče,
19 a více
5
internátní speciální školy
zástupce ředitele
5 až 14
11
školského zařízení pro výkon
15 až 22
9
ústavní výchovy a ochranné
23 a více
8
výchovy a preventivně
výchovné péče,
internátní speciální školy
vedoucí vychovatel školského
15 až 17
zařízení pro výkon ústavní
výchovy a ochranné výchovy
a preventivně výchovné péče,
internátní speciální školy
m) ředitel domova mládeže
10
zástupce ředitele (nebo
17 až 20
vedoucí vychovatel)
domova mládeže
n) ředitel školy v přírodě
9
o) ředitel školní družiny
do 4
20
nebo školního klubu, které
5 až 6
17
nejsou zřízeny jako součást
7 a více
15
školy
zástupce ředitele
2 až 3
25
4 až 6
23
7 a více
21
p) vedoucí vychovatel
2 až 3
25
školní družiny nebo
4 až 4
23
školního klubu
7 a více
21
r) ředitel střediska
2 až 8
pro volný čas dětí v období
a mládeže
školního vyučování 7 )
s výjimkou jarních
prázdnin 8 )
10 až 20
v období jarních
prázdnin 8 )
a hlavních prázdnin 9 )
při počtu žáků
s) vedoucí odloučeného
do 60
14
pracoviště středního
61 až 120
12
odborného učiliště
121 a více
10
speciálního středního
odborného učiliště,
odborného učiliště
a učiliště
t) vedoucí střediska
do 30
12 až 14
praktického vyučování
31 a více
6 až 7
u) vrchní mistr odborné výchovy
6 až 7
ve středním odborném učilišti,
speciálním středním odborném
učilišti, odborném učilišti
a učilišti
v) učitel řídící provoz
do 120
14
dílen nebo praktické
121 až 240
12
vyučování ve střední
241 a více
10
odborné škole
x) učitel řídící provoz
do 42
14
dílen nebo odborný
43 až 84
12
výcvik ve speciálním
85 až 126
10
středním odborném
127 a více
8
učilišti a odborném
učilišti
§ 5 (1) Do přímé vyučovací činnosti a přímé výchovné činnosti se započítává
a) za práci třídního učitele 1 hodina týdně
b) za práci třídního učitele v 1․ ročníku
základní školy, speciální základní
školy, zvláštní školy a pomocné školy 2 hodiny týdně
c) za výchovné poradenství v základní
škole a střední škole
s počtem žáků
do 300 1 hodina týdně
300 až 450 žáků 2 hodiny týdně
nad 450 žáků 3 hodiny týdně
d) za výchovné poradenství ve speciálních
školách při počtu tříd
do 7 tříd 1 hodina týdně
8 až 12 tříd 2 hodiny týdně
13 a více tříd 3 hodiny týdně
e) za řízení střední školy, střední
speciální školy, odborného učiliště
a učiliště, které zabezpečují
teoretické vyučování, praktické
vyučování a domov mládeže
popř.výchovu mimo vyučování 2 hodiny týdně
f) na metodickou činnost učitele
v rámci okresu 1 hodina týdně
(2) Minimální přímá vyučovací činnost nebo přímá výchovná činnost pedagogických pracovníků uvedených v odstavci 1 písm. e), kterou nelze dále krátit, jsou dvě hodiny týdně.
(3) Do počtu tříd rozhodného pro stanovení přímé vyučovací činnosti nebo přímé výchovné činnosti se započítávají
a) ředitelům společného zařízení jeslí a mateřské školy třídy mateřské školy a oddělení jeslí, zástupcům ředitelů společného zařízení jeslí a mateřské školy z řad učitelů mateřských škol jen třídy mateřské školy,
b) ředitelům základních škol včetně speciálních základních škol, zvláštních škol a pomocných škol třídy ve škole, oddělení školních družin a školních klubů zřízených při škole a speciálně pedagogické centrum,
c) ředitelům základních škol při zdravotnických zařízeních ze tříd pro děti chodící plně jen třídy, které mají učební plán alespoň 15 hodin týdně, při nižším učebním plánu se počítají vždy dvě třídy jako jedna třída. U dětí ležících (s individuálním vyučováním) se považuje za jednu třídu skupina deseti dětí, ředitelům zvláštních škol při zdravotnických zařízeních ze tříd pro děti chodící plně jen třídy, které mají učební plán alespoň 15 hodin týdně, při nižším učebním plánu se počítají vždy dvě třídy jako jedna třída. U dětí ležících (s individuálním vyučováním) se považuje za jednu třídu skupina osmi dětí,
d) ředitelům, kteří vedou internátní speciální školu, a jejich zástupcům, ředitelům školských zařízení pro výkon ústavní výchovy a ochranné výchovy a preventivně výchovné péče a jejich zástupcům třídy ve škole, výchovné skupiny, záchytná oddělení a speciálně pedagogické centrum,
e) ředitelům středních škol a speciálních středních škol, odborných učilišť, učilišť a jejich zástupcům třídy studia denního a studia při zaměstnání,
f) ředitelům středních odborných škol s výtvarnými a výtvarně technickými obory a jejich zástupcům 24 vyučovacích hodin týdně jako jedna třída; ředitelům základních uměleckých škol, konzervatoří a sportovních škol a jejich zástupcům 24 vyučovacích hodin týdně jako jedna třída, v kursech ve školách uměleckého směru 24 vyučovacích hodin týdně jako jedna třída; ve státních jazykových školách a ve Státním těsnopisném ústavu 20 vyučovacích hodin týdně jako jedna třída; hodiny vyučování žáků středních škol podléhajících povinné školní docházce, kteří jsou umístěni ve zdravotnickém zařízení, se započítávají ředitelům příslušných středních škol a jejich zástupcům v počtu 24 vyučovacích hodin týdně jako jedna třída.
(4) Je-li ve škole ustanoveno více zástupců ředitele, určí se každému z nich přímá vyučovací činnost podle poměrného počtu tříd; to neplatí, pokud mají přidělen určitý počet tříd.
(5) Učitelům, kteří vyučují předmět v cizím jazyce ve školách s výukou vybraných předmětů v cizím jazyce, se snižuje míra přímé vyučovací činnosti o tři hodiny týdně.
§ 6 Toto nařízení nabývá účinnosti dnem 1. listopadu 1992.
Copyright © 2009 - 2024, Nakladatelství C. H. Beck