493/2004 Sb. znění účinné od 21. 9. 2004 do 30. 6. 2010
493
NAŘÍZENÍ VLÁDY
ze dne 1. září 2004,
kterým se upravuje prokazatelná ztráta ve veřejné linkové dopravě a kterým se konkretizuje způsob
výkonu státního odborného dozoru v silniční dopravě nad financováním dopravní obslužnosti
Vláda nařizuje k provedení zákona č. 111/1994 Sb. , o silniční dopravě, ve znění zákona č. 304/1997 Sb. a zákona č. 103/2004 Sb. :
§ 1 Toto nařízení upravuje v návaznosti na přímo použitelný předpis Evropských společenství rozsah a náležitosti uplatňování prokazatelné ztráty ve veřejné linkové dopravě (dále jen „prokazatelná ztráta“) a prokazatelné ztráty z poskytování žákovského jízdného (dále jen „ztráta ze žákovského jízdného“), vzniklých dopravcům v důsledku plnění závazků veřejné služby, a konkretizuje způsob výkonu státního odborného dozoru v silniční dopravě nad financováním dopravní obslužnosti.
§ 2 Prokazatelná ztráta se vztahuje buď na jednotlivé spoje, na linku, podíl kilometrů linky nebo na soubor linek veřejné linkové dopravy, provozovaných dopravcem v důsledku zajišťování dopravní obslužnosti plněním závazků veřejné služby.
§ 3 Přiměřený zisk (1) Přiměřeným ziskem se pro účely tohoto nařízení rozumí částka, která se vypočte jako součet částky, která po zdanění a po minimálním přídělu do povinných fondů nepřekračuje 1/8 ceny autobusů (odstavec 4) používaných zpravidla pro veřejnou linkovou dopravu zajišťující dopravní obslužnost plněním závazku veřejné služby (dále jen „veřejná linková doprava“), a částky, která nepřekračuje podíl ceny investic souvisejících s provozováním veřejné linkové dopravy odpovídající době životnosti dle zvláštního zákona, pokud s těmito investicemi vyjádřil pro účely jejich zahrnutí do výpočtu prokazatelné ztráty souhlas příslušný dopravní úřad․ Tento součet se sníží o částku celkových účetních odpisů autobusů používaných ve veřejné linkové dopravě, o částku celkových účetních odpisů investic souvisejících s provozováním veřejné linkové dopravy a o částku přiznané dotace ze státního rozpočtu na nákup nově vyrobených autobusů a dotace z rozpočtů krajů nebo rozpočtů obcí na nákup nově vyrobených autobusů.
(2) Podmínka uvedená v odstavci 1 vyjádřená pojmem „zpravidla“ je splněna, ujede-li vozidlo ve veřejné linkové dopravě v daném roce více než 80 % kilometrů z celkového počtu ujetých kilometrů.
(3) Investicemi souvisejícími s provozováním veřejné linkové dopravy se pro účely tohoto nařízení rozumí investice do
a) technické základny provozu,
b) informačního a odbavovacího systému pro cestující,
c) vybavení autobusových nádraží, autobusových stanovišť a zastávek,
d) technických zařízení pro řízení provozu, jsou-li vlastnictvím dopravce.
(4) Pro výpočet přiměřeného zisku použije dopravce cenu oznámenou Ministerstvem dopravy ve Věstníku dopravy pro jednotlivé typy autobusů předem pro kalendářní rok.
§ 4 Doklad pro výpočet prokazatelné ztráty (1) Dopravce si prokazatelnou ztrátu za předchozí období sám vypočte a výpočet prokazatelné ztráty doloží příslušnému dopravnímu úřadu propočtem a dokladem „Výkaz nákladů a tržeb z přepravní činnosti“ (dále jen „doklad“).
(2) Propočet a doklad uloží dopravní úřad po dobu následujících 3 let od okamžiku úhrady prokazatelné ztráty dopravci.
(3) Vzor dokladu je uveden v příloze tohoto nařízení.
§ 5 Předběžný odborný odhad prokazatelné ztráty (1) Výpočet předběžného odborného odhadu prokazatelné ztráty předkládaného dopravcem provede dopravce sám podle vlastních výsledků z provozování veřejné linkové dopravy v předchozím kalendářním roce nebo, pokud jde o období kratší než 1 rok, za období, v němž veřejnou linkovou dopravu provozoval.
(2) Ustanovení § 2 až 4 se použijí obdobně pro provedení jejího odhadu včetně propočtu a dokladu.
§ 6 Ztráta ze žákovského jízdného a způsob jejího výpočtu (1) Ztráta ze žákovského jízdného je ztráta, která vzniká dopravci v důsledku poskytování žákovského jízdného ve veřejné linkové dopravě podle zvláštního právního předpisu.
(2) Ztrátu ze žákovského jízdného vypočte dopravce jako rozdíl jízdného bez slevy na žákovské jízdné a jízdného se slevou na žákovské jízdné. Výše slevy poskytovaná žákům ve věku od 6 do 15 let i žákům ve věku od 15 do 26 let je stanovena zvláštním právním předpisem.
(3) Dopravce si ztrátu ze žákovského jízdného vypočte sám a doloží její výši příslušnému dopravnímu úřadu. Dopravci náleží úhrada prokazatelné ztráty z poskytování žákovského jízdného.
§ 7 Tržby Pro účely tohoto nařízení se pro výpočet prokazatelné ztráty tržby a výnosy zvýší o částku uhrazenou dopravci jako úhrada ztráty ze žákovského jízdného (§ 6 odst. 2).
§ 8 Výkon státního odborného dozoru v silniční dopravě nad financováním dopravní obslužnosti Kontrolu použití finančních prostředků na zajištění dopravní obslužnosti veřejnou linkovou dopravou dopravní úřad nebo Ministerstvo dopravy zaměřuje na:
a) nákladové vstupy, zejména členění režijních nákladů,
b) evidenci tržeb od cestujících,
c) účinnost odbavovacího systému pro cestující z hlediska jeho průkaznosti,
d) doklady používané dopravcem k výpočtu prokazatelné ztráty, předběžného odhadu prokazatelné ztráty a ztráty ze žákovského jízdného,
e) užití finančních prostředků získaných z úhrady prokazatelné ztráty.
§ 9 Přechodné ustanovení Na právní vztahy vzniklé přede dnem nabytí účinnosti tohoto nařízení se vztahují dosavadní právní předpisy.
§ 10 Účinnost Toto nařízení nabývá účinnosti dnem jeho vyhlášení.
Předseda vlády:
JUDr. Gross v. r.
Ministr dopravy:
Ing. Šimonovský v. r.
Copyright © 2009 - 2024, Nakladatelství C. H. Beck